Annons

Canon EOS 60D

Produkter
(logga in för att koppla)
Å andra sidan ska man inte bry sig så mycket om hur CR "betygssätter" olika rykten. Sajten publicerar ständigt en massa nonsens och deras uppgifter är mest en kul grej. Ett exempel är när CR i dag skriver att "The image of the G12 we showed a few days ago, a very good source claims the image is real" om ett riktigt uselt fotomontage, där någon på en bild av G11 klippt ut och förstorat kamerans objektiv så att det täckte bl a den optiska sökaren.
Lite skojigt att uppgiften om G12-"bilden", som publicerades under CR3-rubrik, nu är raderad! Det dök ju upp betydligt mer trovärdiga bilder från en annan källa, nämligen Cnet.

Om nu 60D får följande AF vid filmning tror ni man kommer ha nytta av det då eller blir det ändå att man kör manuellt?

Om nu 60D får följande AF vid filmning tror ni man kommer ha nytta av det då eller blir det ändå att man kör manuellt?

I vilket fall så ska man nog ta det lite lugnt med fokusering under filmning, det kan lätt bli störande.

I de flesta fall är det bäst att ställa skärpan i förväg, men med vissa motiv är det säkert bra med följande AF. Tyvärr autofokuserar inte alla objektiv så snyggt, så det gäller också att ha rätt objektiv.

7d har 8 utläsningskanaler, 550d har 4.

de har nära idenstiska värden vad det gäller signal/brus över hela registret

Vore ju inte helt otroligt om 60D får samma sensor som 7D och 550D fast med 6 utläsningskanaler. Får den följfoikus vid filmning så blir den intressant annars känns den lite onödig. Men priset måste sättas under 10 000 Kr. om den ska gå att sälja.

...och jag undrar hur många år jag måste vänta på en mindre, smidigare, billigare FF-kamera.
En fullformats-kamera med bra sökare, i ett 60d-hus eller mindre.
Det gick ju att göra små trevliga 35mm-kameror med toppensökare, varför finns ingen med 35mm-sensor?

Jag tycker det hade varit trevligt med denna sensorstorlek i 60D: 27,9 x 18,6 mm =) Fast det skulle snarare varit 7D som haft det isf!

Jag tycker det hade varit trevligt med denna sensorstorlek i 60D: 27,9 x 18,6 mm =) Fast det skulle snarare varit 7D som haft det isf!

Ja tänk om EOS 7D hade fått EOS 1D MK IV APS-H sensor med 16,1 MP.
Då hade visserligen den inbyggda blixten troligen rykt all världens väg men hade det gjort? :)

Vore ju inte helt otroligt om 60D får samma sensor som 7D och 550D fast med 6 utläsningskanaler.
Sex kanaler?
Fyra kanaler = en Digic 4.
Åtta kanaler = två Digic 4.
Blir till att klyva en bildprocessor där...

60D är naturligtvis inte "onödig" i Canons sortiment, oavsett hur den fokuserar. De behöver en efterträdare till 50D som kan filma. 7D är för avancerad och dyr för en del kunder. Men i och med att 7D finns kan de ta ut svängarna lite mer med 60D, något som de också verkar ha gjort, ifall bilderna som visats verkligen är på 60D.

Sex kanaler?
Fyra kanaler = en Digic 4.
Åtta kanaler = två Digic 4.
Blir till att klyva en bildprocessor där...

60D är naturligtvis inte "onödig" i Canons sortiment, oavsett hur den fokuserar. De behöver en efterträdare till 50D som kan filma. 7D är för avancerad och dyr för en del kunder. Men i och med att 7D finns kan de ta ut svängarna lite mer med 60D, något som de också verkar ha gjort, ifall bilderna som visats verkligen är på 60D.

Canon bestyckar 60D med en Digic 5 som får 6 kanaler.
Ja någon skillnad måste det ju bli ifrån 550D om dom ska släppa denna 60D.
Det kan ju inte bara bli en 550D som får lite bättre väderskydd.

Äh det går inte att tävla om kunskapen här när Anders är så påläst hehe.

Ja någon skillnad måste det ju bli ifrån 550D om dom ska släppa denna 60D.
Det kan ju inte bara bli en 550D som får lite bättre väderskydd.
Redan 50D är ju mycket bättre än 550D på en massa väsentliga punkter (inte bara "väderskydd") så det är nog inga problem att göra en 60D som många finner köpvärd. Även utan att uppfinna en ny digic-processor.

Redan 50D är ju mycket bättre än 550D på en massa väsentliga punkter (inte bara "väderskydd") så det är nog inga problem att göra en 60D som många finner köpvärd. Även utan att uppfinna en ny digic-processor.

Hmmmmm jag har inte satt mig in i skillnaden mellan dessa 2 men vad skulle det vara som är så mycket bättre på 50D förutom ergonomi och väderskyddet ?
50D har väl Digic 3 och 550D Digic 4 så serie tagning antal bilder per sekund borde vara högre på 550D. Sedan har väl också 550D fått en högupplöst 3" skärm.

Men jag kan ju ha missat något förståss när jag inte läst på bruksen på 550D
Ska bli intressant iaf. och se hur Canon tänker när dom lanserar 60D.

Hmmmmm jag har inte satt mig in i skillnaden mellan dessa 2 men vad skulle det vara som är så mycket bättre på 50D förutom ergonomi och väderskyddet ?
T ex har 50D en mycket bättre sökare och mycket bättre reglage och inställningsmöjligheter, bl a de oundgängliga C-lägena.

(När det gäller processor så var nog 50D, om jag minns rätt, den första dslr med Digic IV.)

T ex har 50D en mycket bättre sökare och mycket bättre reglage och inställningsmöjligheter, bl a de oundgängliga C-lägena.

Okey så är det nog !
Jag är ju ägare av både 50D och 7D så jag trodde nog den nya 550D hade så naturliga egenskaper. Men det stora som får en framtida 60D att sälja är nog filmningen som allt fler ser som en stor fördel, och blir bara priset attraktivt så säljer den nog bra. Men hamnar priset för nära 7D så blir det en flopp.

Även 40D, med sin Digic 3, klår 550D rätt ordentligt när det gäller serietagning. Fast det är ju inte lika många pixlar per bild, förstås.

Förutom det som nämnts, de större fordelarna med 50D är AF och seriebildstagning(över 6fps)?
Det är nog sant. Men jag tycker nog att det är de "mjuka" skillnaderna som är viktigast (och var helt avgörande i mitt eget kameraval). Alltså det som man inte kan läsa sig till i en tabell (vilket många kameraspekulanter tycks ägna sig alldeles för mycket åt) men upptäcker på några sekunder när man jämför kamerorna irl.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar