Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Canon EOS 60D

Produkter
(logga in för att koppla)
Lustigt, jag har oxå sett 7D som efterföljaren till 50D. Men vi får väl bara vänta och se hur canon själva ser det. :)
 
Nej, en ny serie hade haft APS-H sensor - 7D är 60D

Nejdå. Canon breddar sitt program.

Det ensiffriga talet indikerar att det är en proffsigare serie än XXD-serien.

Vi vet inte säkert om 60D kommer, men det är säkert att 7D inte är en direkt efterföljare till 50D.

Jag tycker också att en 60D behövs. Steget mellan 550D och 7D är långt och Canon vill knappast att folk ska välja Nikon D90 och dess efterföljare för att 7D är för dyr och proffsig.

Tidigare har Canon och Nikon aktat sig för att ligga med direkt konkurrerande modeller. Men nu har nivån på kriget höjts och 7D är ett direkt svar på Nikon D300s. En proffsig APS-C-kamera vilket XXD-serien aldrig varit på samma sätt.
 
Den dyker väl upp andra halvan av augusti som brukligt, undrar om den åtföljs av 1Ds mkIV som borde vara på gång också.
 
Den dyker väl upp andra halvan av augusti som brukligt, undrar om den åtföljs av 1Ds mkIV som borde vara på gång också.

De mer konsumentinriktade modellerna brukar släppas inför IFA i Berlin (3-8 september) och de proffsigare inför Photokina i Köln (21-26 september)
 
Jag är nyfiken på vad 60D kan bli om den inte ska konkurrera med 7D, var finns utrymmet för en modell bättre än 50D men inte lika bra som 7D.
Också nyfiken på 1Ds mkIV då den indikerar vilken bildkvalitet vi kan vänta oss i nästa iteration av 5D något år senare och som jag förmodligen kommer att äga i framtiden.
 
Jag är nyfiken på vad 60D kan bli om den inte ska konkurrera med 7D, var finns utrymmet för en modell bättre än 50D men inte lika bra som 7D.

Skillnaden mellan 450D, 500D och 550D är inte så stor.

Och kolla på Sony. De har massor av modeller som är superlika.

Klart att det finns dem som kan tänka sig att lägga några tusen extra mot vad en 550D kostar för att få en proffsigare kameran, men som tycker att det är väl saftigt med 7D.

Lägre bildfrekvens, enklare AF och inte 100 procentig sökare. Det räcker.

Också nyfiken på 1Ds mkIV då den indikerar vilken bildkvalitet vi kan vänta oss i nästa iteration av 5D något år senare och som jag förmodligen kommer att äga i framtiden.

Ju längre 1Ds Mark IV dröjer från 1D Mark IV desto större chans för nya funktioner. Ryktas om att den ska heta Mark V. Men det kan ju också vara en sammanblandning med att den troligen får Digic V-processor.

Jag tycker att Canon borde göra 1Ds Mark IV till en proffsigare videokamera också med råformat för film och tidskod mm.
 
Jag har vid det här laget tappat kollen på dom tre och fyrsiffriga EOS kamerorna.

1Ds mkIV/V kommer att bli för dyr så mina 5D mkII och 7D får tjäna vidare till nästa inkarnation av dom själva. Jag använder bara stillbild så vad som händer på filmfronten är ointressant för mig, tycker det skulle vara trist om dom stora förbättringarna är på den sidan, båda mina kameror kan filma men det kan inte jag.
 
60D är på gång. Canon har tagit 50D och 450D ur sitt sortiment, dom tillverkas inte längre. Lagren töms nu på dessa kameror.

Lite konstigt bara att de inte släpper den nya modellen först, innan de säljer slut på den tidigare modellen. Så har de alltid gjort tidigare.
 
En annan väg.

... spekulationer om Canon 60D.
När det gäller EOS 60D har ryktena gått att det blir en digital 5 processor och att man lagt den på 13.8 megapixel och ett väldigt högt isovärde. Anledningen är att man vill vända sig till en lite anorlunda målgrupp för att inte konkurera med sig själva. Man kan säga att det finns två typer av fotografer: Dom som vill ha mycket megapixel/detaljrika bilder=något sämre brusvärde/isovärde eller mindre megapixel/högt isovärde/bra i mörker=mindre detaljrika bilder. Ta t.ex Canon G11 vs G10, G11 har mindre megapixel men mycket bättre iso. Det ryktas att man gör samma sak med EOS60D vs EOS 50D/EOS7D. För min egen del föredrar jag lite mindre megapixiel och högt isovärde men som sagt, det är en smaksak!
 
När det gäller EOS 60D har ryktena gått att det blir en digital 5 processor och att man lagt den på 13.8 megapixel och ett väldigt högt isovärde. Anledningen är att man vill vända sig till en lite anorlunda målgrupp för att inte konkurera med sig själva. Man kan säga att det finns två typer av fotografer: Dom som vill ha mycket megapixel/detaljrika bilder=något sämre brusvärde/isovärde eller mindre megapixel/högt isovärde/bra i mörker=mindre detaljrika bilder. Ta t.ex Canon G11 vs G10, G11 har mindre megapixel men mycket bättre iso. Det ryktas att man gör samma sak med EOS60D vs EOS 50D/EOS7D. För min egen del föredrar jag lite mindre megapixiel och högt isovärde men som sagt, det är en smaksak!

Ryktas vardå?
 

Har gått in på Alta Vista/Google och sökt på CANON EOS 60D och hittat massor av olika trådar angående ämnet! Vi får se vad som gäller när kameran finns i butik.........Äger själv en CANON EOS 40D/NIKON D300, den sistnämda valde jag före EOS 7D p.g.a bättre isovärde+att jag tycker att filmfunktion inte hör hemma på en vanlig kamera!
 
När det gäller EOS 60D har ryktena gått att det blir en digital 5 processor och att man lagt den på 13.8 megapixel och ett väldigt högt isovärde. Anledningen är att man vill vända sig till en lite anorlunda målgrupp för att inte konkurera med sig själva. Man kan säga att det finns två typer av fotografer: Dom som vill ha mycket megapixel/detaljrika bilder=något sämre brusvärde/isovärde eller mindre megapixel/högt isovärde/bra i mörker=mindre detaljrika bilder. Ta t.ex Canon G11 vs G10, G11 har mindre megapixel men mycket bättre iso. Det ryktas att man gör samma sak med EOS60D vs EOS 50D/EOS7D. För min egen del föredrar jag lite mindre megapixiel och högt isovärde men som sagt, det är en smaksak!

Om det är så att detta stämmer att 60D:n kommer att ha mindre MP och bättre ISO så tror jag att jag hoppar över att köpa 50D och väntar tills 60D kommer.

Bra prestanda vid högre ISO tackar jag inte nej till.

Är det någon som har läst/hört några rykten om pris?
 
...
Äger själv en CANON EOS 40D/NIKON D300, den sistnämda valde jag före EOS 7D p.g.a bättre isovärde+att jag tycker att filmfunktion inte hör hemma på en vanlig kamera!

Menar du att D300 har bättre brusprestanda än 7D, eller vad försöker du att säga?
Av de tester jag har sett så är 7D bättre än både D300 och D300s gällande brus.

Att ex. Nikon D3s brusar mindre än Canon 1D mkIV är en sak, men det förändrar inte ovanstående.
Så jag förstår inte riktigt vad du försöker att säga.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.