Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Canon EOS 60D

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag menade inte att frågeställningen var vem på marknadsavdelningen som är besvärligast/skriker högst, utan om videoimplementeringen orsakar några problem för kvalitén på stillbilderna.
 
Jag menade inte att frågeställningen var vem på marknadsavdelningen som är besvärligast/skriker högst, utan om videoimplementeringen orsakar några problem för kvalitén på stillbilderna.

Man kan ha lite olika perspektiv. De nya sensorerna är gjorda för video och bättre än de gamla som inte var gjorda för video.

Det blir väldigt hypotetiskt att diskutera en eventuell modern sensor utan video i en konsumentkamera när det ändå inte finns marknadsförutsättningar för en sådan modell.

Det är mer relevant att diskutera om 1Ds Mark IV ska ha video eller inte.
 
Det har du rätt i. Dessutom är kvalitén från snart sagt allting i systemkameraväg såpass bra att det duger till alla utom de mest extrema pixelgluttarna, och de blir aldrig nöjda ändå.
 
1. 50D är modernare än 40D med bättre skärm, högre upplösning och högre ISO. Kan inte se nått fel på det. Du behöver ju inte uppgradera.

2. Du kommer inte att slippa videofunktionen, men du kan låta bli att sätta på den. Jag har aldrig använt bulb. Spegeluppfällning skulle jag klara mig utan. Det är bara att inse att man inte kan skräddarsy sin kamera.

3. Utvecklingskostaden för filmfunktionen är utspridd på alla modeller och det uppsving Canon har fått med 500D, 550D, 7D och 5D Mark II gör att de nu tjänar mer pengar och kanske t o m kan hålla lägre priser.

4. Det finns ingen motsättning mellan bra stillbilder och film.

5. Räkna inte med 8 bps i 60D. Jag har sett hur Canon sorterar sina kameror efter bps och de vill nog låta 7D vara toppmodellen med 8bps. Men 6,5 är väl inte illa. Men andra bra saker från 7D hittar säkert ner i 60D.


Jag uttryckte mig kanske klumpigt!
Naturligtvis är 50D en mycket bra kamera!!!
Det jag syftar på när jag kallar den onödig är följande;
20D var ju en enorm succé, där efter kom 30D som i princip inte var annat än en 'ny årsmodell' av 20D (medvetet klumpigt uttryckt...=) När 40D sedan kom var det en 'helt ny kamera'. Efter detta kom 50D - precis på samma sätt som 30D - en ny 'årsmodell' av 40D...
Naturligtvis förbättrad men ingen revolution direkt...
Dessutom var tiden mellan 40 & 50D väldigt kort.

Jag hör många fotografer tala om kamerorna 'med ojämna nummer' (läs 30 & 50D) som 'Ooops, vi glömde fixa detta på vår nya superkamera (20 & 40D) så vi får fixa till det'..,
Resultatet: Tja, 30D är väl något bättre än 20D och samma sak gäller 40 kontra 50.
Så visst, i XXD-klassen regerar 50D.
Men att nu, 2010, byta från 40 till 50D känns inte som något väldigt spännande - samma kamera men med en del förbättringar. Jag känner att om jag skall lägga glugg-pengarna på ett nytt hus hade det varit kul med lite nyheter & ny teknik/nya lösningar, inte bara små förbättringar.
Lite klarare kanske... ;-)
Jag viker dock inte från min åsikt att videofunktion är något som inte hör hemma i detta segment...
Men det är ju min personliga åsikt och naturligtviis inser jag att video är här för att stanna!

Det jag verkligen längtar efter är kameran med dubbla CMOS... En 1.6x & 1 FF... Det ni!!!
Kanske en 'EOS L'..
 
hoppas att blixtstyrningen från 7D även finns på 60D. krullig TTL-sladd eller en ST-vad den nu heter-sändare i all ära men om canon vill spöa D90 en gång för alla borde de ge 60D den funktionen.
håller även med om att ett hus som hamnar någonstans mellan xxD och xxxD-storlekarna vore trevligt.

(ja, jag hade velat ha en D90 men ändå inte, för jag ogillar nikons menyer och knappar.)

15-18 mpix (15, snälla ^^)
minst 6 bilder/sekund
trådlös blixtstyrning
filmfunktion (suck..)
fler af-punkter och bättre af än i tidigare xxD
bättre brushantering på höga iso.

mina fem cent.

någon som vet när den är på gång? sitter med en 450D som börjar kännas lite liten och även om 50D är bra är jag tveksam. och 7D är för dyr, inte aktuell alls.
 
hoppas att blixtstyrningen från 7D även finns på 60D. krullig TTL-sladd eller en ST-vad den nu heter-sändare i all ära men om canon vill spöa D90 en gång för alla borde de ge 60D den funktionen.
håller även med om att ett hus som hamnar någonstans mellan xxD och xxxD-storlekarna vore trevligt.

(ja, jag hade velat ha en D90 men ändå inte, för jag ogillar nikons menyer och knappar.)

15-18 mpix (15, snälla ^^)
minst 6 bilder/sekund
trådlös blixtstyrning
filmfunktion (suck..)
fler af-punkter och bättre af än i tidigare xxD
bättre brushantering på höga iso.

mina fem cent.

någon som vet när den är på gång? sitter med en 450D som börjar kännas lite liten och även om 50D är bra är jag tveksam. och 7D är för dyr, inte aktuell alls.

Det glömde jag i hastigheten!
En inbyggd blixtstyrning hade verkligen varit guld!!! (Så länge de inte är så jobbiga att de bara låter den vara kompatibel med 580 EX - Jag vill styra min 430 EX mkII...)

Minst 6 fps ser jag som en "självklarhet" - det är ju i princip vad 40 & 50D har - Jag hoppas på 8 men gissar på 7...=)

Att det blir antingen 15 eller 18 Mp känns nog rätt säkert - eller? För inte skulle de väl sätta i en 13 mp sensor...??

När det gäller husets storlek håller jag inte med - inte mellan XXXD & XXD utan minst motsvarande 40/50D och GÄRNA mittemellan XXD & XD. Ett rejält hus med ett lika rejält batterigrepp är guld värt när man använder lite längre & tyngre gluggar. Visst tar de mer plats och är tyngre att bära, men att få en fin balans vid frihandsfotografering med exempelvis 300/4 L IS eller 300/2.8 L IS är väldigt mycket värt!!

När det gäller dina slutord om 50D kan jag inte annat än hålla med - naturligtvis är 50D en mycket bra kamera, men vi har ju blivit vana att tekniken snabbt går frammåt (Kameror, datorer, mobiltelefoner etc.) och att då köpa en kamera som funnits på marknaden under (ovanligt?) lång tid känns inte helt bra...
För naturligtvis kommer det en 60D - det är en tidsfråga. Det som är lite spännande är att förväntningarna på 60D kommer att vara höga då den låtit vänta på sig... Det kan som jag ser det sluta på två sätt;
Det blir en ny "50D" - dvs en förbättrad version av 50D utan några större banbrytande nyheter (jämför 40D/50D) eller blir det en kamera med många spännande nyheter och förbättringar.
En känsla jag har är att ju längre Canon låter oss vänta på 60D desto större press att verkligen leverera något som kunderna uppskattar...
Det blir hur som helst spännande att se!

Mvh
Johannes Tallroth
www.johannestallroth.se
 
7D kan väl styra även utan 580EX? verkar ju högst onödigt att göra om systemet då?

förstår att många gärna har ett större kamerahus för att balansera med stora objektiv, men jag som har små händer och inte släpar runt på jättetelen har gärna ett mindre :) dock inte lika litet som xxxD-serien.

om man kollar på vad alla har skrivit så känns det som om alla går och längtar efter en lillebror till 7D mer än en uppdaterad 50D. och ja, har inte 50D funnits ute vääääldigt länge nu?

vridbar skärm förresten, är det så bra? känns ömtåligt och mest relevant för folk som filmar eller? är jag helt ute och cyklar?
 
7D kan väl styra även utan 580EX? verkar ju högst onödigt att göra om systemet då?

förstår att många gärna har ett större kamerahus för att balansera med stora objektiv, men jag som har små händer och inte släpar runt på jättetelen har gärna ett mindre :) dock inte lika litet som xxxD-serien.

om man kollar på vad alla har skrivit så känns det som om alla går och längtar efter en lillebror till 7D mer än en uppdaterad 50D. och ja, har inte 50D funnits ute vääääldigt länge nu?

vridbar skärm förresten, är det så bra? känns ömtåligt och mest relevant för folk som filmar eller? är jag helt ute och cyklar?

Jo, 7D styr alla Canons "nyare" blixtar så det är väl troligt att 60D även kommer att göra det - eller bygger Canon in en "spärr" - allt för att hålla vattentäta skott mellan XXD-klassen & XD-klassen...=)

Jo, 50D är väldigt "gammal" - kan ha fel, men jag tror att det endast är 20D som var "aktuell" längre än vad 50D hittills varit...

Vridbar skärm = ännu en sak som kan gå sönder... "Kostar mer än det smakar" skulle jag säga!

Mvh
Johannes
 
Jag uttryckte mig kanske klumpigt!
Naturligtvis är 50D en mycket bra kamera!!!
Det jag syftar på när jag kallar den onödig är följande;
20D var ju en enorm succé, där efter kom 30D som i princip inte var annat än en 'ny årsmodell' av 20D (medvetet klumpigt uttryckt...=) När 40D sedan kom var det en 'helt ny kamera'. Efter detta kom 50D - precis på samma sätt som 30D - en ny 'årsmodell' av 40D...
Naturligtvis förbättrad men ingen revolution direkt...
Dessutom var tiden mellan 40 & 50D väldigt kort.

Canon är nog smartare än så. Om du funderar lite så inser du kanske att tanken snarare är att få kunder som ligger två generationer efter att uppgradera. Det vill säga att för dem som hade en 30D var uppgraderingen till 40D inte så angelägen, med 50D kom så en kamera med så mycket nytt att fotografen väljer att uppgradera sig. Det är rätt så smart, på så sätt undviker man att få en massa missnöjda kunder som precis hade köpt sig en 40D när 50D kom ut, de kan lugnt ligga kvar till 60D kommer ut. Taktiken är gilltig även för de andra modellserierna, de som hade en 1D Mk2 hoppade kanske över 1D Mk3 när den kom, istället köper de nu sina 1D mk4:eek:r.
 
Canon är nog smartare än så. Om du funderar lite så inser du kanske att tanken snarare är att få kunder som ligger två generationer efter att uppgradera. Det vill säga att för dem som hade en 30D var uppgraderingen till 40D inte så angelägen, med 50D kom så en kamera med så mycket nytt att fotografen väljer att uppgradera sig. Det är rätt så smart, på så sätt undviker man att få en massa missnöjda kunder som precis hade köpt sig en 40D när 50D kom ut, de kan lugnt ligga kvar till 60D kommer ut. Taktiken är gilltig även för de andra modellserierna, de som hade en 1D Mk2 hoppade kanske över 1D Mk3 när den kom, istället köper de nu sina 1D mk4:eek:r.

Canon är nog smartare än så. Om du funderar lite så inser du kanske att tanken snarare är att få kunder som ligger två generationer efter att uppgradera. Det vill säga att för dem som hade en 30D var uppgraderingen till 40D inte så angelägen, med 50D kom så en kamera med så mycket nytt att fotografen väljer att uppgradera sig. Det är rätt så smart, på så sätt undviker man att få en massa missnöjda kunder som precis hade köpt sig en 40D när 50D kom ut, de kan lugnt ligga kvar till 60D kommer ut. Taktiken är gilltig även för de andra modellserierna, de som hade en 1D Mk2 hoppade kanske över 1D Mk3 när den kom, istället köper de nu sina 1D mk4:eek:r.

Det är jag helt med på!

Men med reservation för att mitt minne kan spela mig ett spratt så upplever jag att Canon vid två tillfällen 'frångått' den cykel du nämner. Precis som du skriver finns det ju en 'puls' i detta - det brukar vara ganska 'givet' när en ny modell är på G. Om jag minns rätt så har denna 'puls' vid två tillfällen (i XXD-serien) varit lite ojämn. Om vi går tillbaka till 10D så var detta en ganska 'långlivad' kamera, liksom dess uppföljare 20D.
Sedan kom 30D, och många var missnöjda med 'hur lite' denna skiljde sig från sin föregångare, och jag tror (jag kan naturligtvis ha fel), att just 30D sålde sämre än väntat.
Om jag spekulerar kanske detta var anledningen till att 'pulsen gick upp' och 40D släpptes tidigare 'än väntat'(!?) Min upplevelse är att 40D idag fortfarande är den vanligast förekommande XXD-modellen bland semiprofessionella & professionella fotografer (med något begränsad budget). Men återigen, jag kan ha fel, då detta bygger på mina egna erfarenheter & vad jag hört från andra. 50D släpptes även den 'tidigare än väntat' och jag vill minnas att den 'ganska allmänt' ansågs vara mer av en 40D mkII än en 'helt ny kamera'.
Någon skrev att 50D är kameran som 40D egentligen skulle ha varit, eller något i den stilen. Ett uttalande jag tycker känns mer och mer vettigt ju mer man funderar på det.
Det som hänt nu (som jag upplever det) är att Canon verkar ha 'sänkt pulsen' igen och vi är nu tillbaka 'där vi började'...
Inte jättekonstigt med tanke på de andra modeller Canon
släppt - de kan ju som flera konstaterat inte prångla ut hur många nya modeller som helst utan att konkurera med sig själva!
Men det är intressant att den viktiga XXD-serien fått 'stå tillbaka' ett tag nu!
Om jag minns rätt har 50D 'överlevt' från 450D, via 1000D, 5D mk II, 1D mk IV, 500D, 550D till 7D!! Minns jag rätt har Canon alltså släppt hela SJU modeller i andra segment, under tiden 50D har regerat i XXD-segmentet!! Det är länge!! (Denna siffra är tagen ur huvudet och jag kan ha fel, men många har kommit och gått då 50D bestått!! =)
Oddsen att nästa nya hus blir 60D måste väl verkligen betraktas som mycket låga!!

Kollade lite pristrender och 50D har sjunkit rejält i pris på senare tid - det kan säkert till stor del tillskrivas 7D, men det kan inte vara den enda faktorn. Dessutom är 50D restad hos misstänkt många handlare... Lite märkligt då nästa större fotomässa väl är flera månader bort!?
Man kan spekulera i evighet, men mitt tips är att 60D landar i butik i september...

MVH
Johannes Tallroth
www.johannestallroth.se
 
Nåt jag fortfarande grunnar på är hur mycket man kan stoppa i 60D innan man egentligen har en 7D (eller en kamera som de flesta pga pris/prestanda väljer före 7D).
Eller planerar man en uppdatering av 7D ungefär samtidigt för att hålla isär modellerna?
Kommer man (marknadsavdelnigen) rent av att skippa vissa "givna" funktioner på 60D. Jag tänker närmast på videofunktionen. Är den verkligen ett krav i ALLA systemkameror idag?
Det kanske det är då jag misstänker att XXD inte så sällan får bistå som andrakamera i den proffessionella världen och där är väl kraven på video stort inom vissa kretsar? iofs så tror jag att 7D tagit över den rollen en hel del.

Möjligen väljer man att stanna kvar på 15Mp. 550D med 18Mp konkurrerar ju inte med 7D, men läget är ju annorlunda med 60D.

En sak som de bara MÅSTE ta med är "Q"-kanppen som 7D har. Så smidigt och enkelt!!
 
Blixtstyrningen i en 7D (när den nu fungerar som den ska) kan inte skilja på vad det är för blixt du har satt ut. Den skickar ut en styrsignal och så blixtrar det. Hur du kombinerar olika blixtmodeller i de olika blixtgrupperna ser inte kameran. Det enda den får tillbaka från blixtarna är just en blixt, och den ser likadan ut, oavsett vilken blixt som ger den ifrån sig.
Alltså finns det ingen risk för att Canon begränsar en ev. blixtstyrning i en ev. 60D till att bara vara kompatibel med vissa blixtar. Det är inte tekniskt möjligt, så som lösningen är utformad.

Blir det en 60D tror jag på 18 megapixel, video och lite annat småkrafs från 7D.
 
tror inte att de släpper 7DmkII och en eventuell 60D samtidigt, just för att (som många påpekat) skillnaderna mellan 7Dmk1 och en eventuell 60D redan är ganska små.
i så fall blir det nog bara en 7DmkII och att 7Dmk1 droppar i pris till tiotusenkronorsstrecket.

men jag hoppas mer på en 60D, skulle passa mig bättre.
 
20D var ju en enorm succé, där efter kom 30D som i princip inte var annat än en 'ny årsmodell' av 20D (medvetet klumpigt uttryckt...=) När 40D sedan kom var det en 'helt ny kamera'. Efter detta kom 50D - precis på samma sätt som 30D - en ny 'årsmodell' av 40D...
Naturligtvis förbättrad men ingen revolution direkt...
Dessutom var tiden mellan 40 & 50D väldigt kort.

Den enda uppgraderingen i XXD-serien som kändes väldigt liten var 20D -> 30D. Samma sensor, samma FPS, med mera. En ny större skärm var väl typ det enda, och spotmätning.

Både 40D och 50D gjorde mycket större skillnad tycker jag. 40D hade många fysiska förbättringar. Något större sökare, live view, bättre grepp, något snabbare. Men skärmen var lika lågupplöst som på 30D och auto-ISO funkade i egentligen inte alls.

När 50D kom så kändes det som den kamera 40D skulle ha varit. Bättre live view, mycket bättre skärm, fungerande auto ISO. Och ovan på det: En rejäl ökning av detaljåtergivningen.
 
Genom att låta den vara som en 550D, fast med
  • Hus, och därmed ergonomi, som en 50D.
  • Korspunkter för AF som en 50D.
  • Hastighet som en 50D.
  • Nätverksgreppsuttag som en 50D.
Däremot inte 19 AF-punkter, elektroniskt vattenpass och annat sånt lull-lull från 7D.
Sen är det bara olika åsikter hos olika människor om det är någon mening eller ej. Går gör det.
 
Genom att låta den vara som en 550D, fast med
  • Hus, och därmed ergonomi, som en 50D.
  • Korspunkter för AF som en 50D.
  • Hastighet som en 50D.
  • Nätverksgreppsuttag som en 50D.
Däremot inte 19 AF-punkter, elektroniskt vattenpass och annat sånt lull-lull från 7D.
Sen är det bara olika åsikter hos olika människor om det är någon mening eller ej. Går gör det.

Nu får jag erkänna att jag inte är jättehaj på 550D men jag gissar att det blir ungefär en 50D+film+18Mpix sensorn utav det där?
 
Genom att låta den vara som en 550D, fast med
  • Hus, och därmed ergonomi, som en 50D.
  • Korspunkter för AF som en 50D.
  • Hastighet som en 50D.
  • Nätverksgreppsuttag som en 50D.
Däremot inte 19 AF-punkter, elektroniskt vattenpass och annat sånt lull-lull från 7D.
Sen är det bara olika åsikter hos olika människor om det är någon mening eller ej. Går gör det.

Vad är korspunkter? Vad har 1000D för något?
 
Jag undrar fortfarande hur man ska lyckas differentiera en ev 60D mot en 7D?

Poängen är kanske att 1 års skillnad i tid gör att de inte behöver skilja dem åt så mycket.

Så här gissar jag:

- Inte 100 procent sökravisning (det är proffsmarkör med 100 procent)
- "bara" 6,5 bps.
- kanske förenklad AF, men de har nog lärt sig av Nikon att inte banta för mycket. AF måste vara bätte än i 50D
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.