Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Canon EOS 60D

Produkter
(logga in för att koppla)
Kan inte tänka mig något iskallare och obehövligare i Canons sortiment än en 60D.

Varför det. En 60D skulle säkert kunna bli en populär kamera för hobbyfoto, precis som 20D, 30D, 40D och 50D, eller Nikon D90 för den delen.

Alla behöver ju inte hastigheten i en 7D, men vill ha en rejälare kamera än 550D.
 
Det som talar mest för en ev. 60D är namnet 7D. 550D kan allt som Nikon D90 kan och lite till. Bara i mindre format. 40D/50Ds fördel mot XXXD var "blott" fler korspunkter i AF och högre fps. Sen är den större och "mer vädertätad" inom fnuttar. Alla tycker inte större är bättre. Jag tycker min 7D är för stor, men accepterar det pga prestanda. Men som sagt, att man valde döpa 7D till XD och inte 60D är det som talar mest för att Canon faktiskt har något i pipen. Annars hade inte XXXXD dykt upp. För då hade man inte planerat nya XXXD - vilket ju bevisas av nysläppta 550D.

Canon tycker tydligen att det finns plats för fyra croppade kameror, den som lever får se... :)

4.000 (1000D) - 7.000 (550D) - 10-11.000 (60D) - 14-15.000 (7D) blir i så fall de fyra prisintervallen, och onekligen är det en lucka mellan XXXD och 7D idag om inte 60D kommer. Rätt logiskt. 50D-hus slumpas nu för 550D-huspris (!). Och problemet kommer väl vara att finna USPs för att tala marknadsspråk - unique selling points för tredje steget.
 
Det som talar mest för en ev. 60D är namnet 7D. 550D kan allt som Nikon D90 kan och lite till. Bara i mindre format. 40D/50Ds fördel mot XXXD var "blott" fler korspunkter i AF och högre fps. Sen är den större och "mer vädertätad" inom fnuttar. Alla tycker inte större är bättre. Jag tycker min 7D är för stor, men accepterar det pga prestanda. Men som sagt, att man valde döpa 7D till XD och inte 60D är det som talar mest för att Canon faktiskt har något i pipen. Annars hade inte XXXXD dykt upp. För då hade man inte planerat nya XXXD - vilket ju bevisas av nysläppta 550D.

Canon tycker tydligen att det finns plats för fyra croppade kameror, den som lever får se... :)

4.000 (1000D) - 7.000 (550D) - 10-11.000 (60D) - 14-15.000 (7D) blir i så fall de fyra prisintervallen, och onekligen är det en lucka mellan XXXD och 7D idag om inte 60D kommer. Rätt logiskt. 50D-hus slumpas nu för 550D-huspris (!). Och problemet kommer väl vara att finna USPs för att tala marknadsspråk - unique selling points för tredje steget.

AF är betydligt snabbare på min 50D jämfört när jag hade min 400D även om jag använde 70-200 4/L till båda. Nu är jag van med storleken på min50D, brukar ibland pilla på lillayrrans 400D men skulle inte vilja ha ett xxxD hus igen. Fortfarande håller sig 50D bra så länge man inte pressar ISO. Om jag skulle uppgradera så skulle det bli naturligt att gå upp till 7D.
 
att ett ff-hus skulle ha ett nypris på under 15 tkr är inte aktuellt eftersom det är inte bara canon i spelet utan även andra tillverkare. I dags läget är det bara Sony som har det.

Varför vill du uppdatera hus? Jag har 50D och är super nöjd med huset. Tveksamt om du kan få mer för pengarna. Satsa inte på ett dyrare hus utan köp bättre optik till.
Om du vill ha ett ff men kan tänkta dig överleva med en dålig skärm så finns det massor med gamla 5d för cirka 7 tkr. De sjunker hela tiden och jag blir inte förvånad om man får köpa de för runt 5 tkr till hösten. Vilket är ett otroligt mycket för pengarna.

För närvarande säljs Sony A850 (helmetall, 24,6 MP, exakt AF, en av marknadens bästa sökare och display i toppklass sam vädertätad) för 12999:- och i kit med 28-75/2.8 SAM för 19999:-. .

vad gäller 5D är det en helt okej kamera som överlevt länge med den äran och kan vara ett bra verktyg många år framöver.

Som sagt anser jag att segmentet är för tjockt när redan 50D/550D finns. Men det är personlig åsikt och vill Canon tillverka och marknadsföra en 60D får vi väl se hur det går samt påverkar de andra modellerna.
 
Varför det. En 60D skulle säkert kunna bli en populär kamera för hobbyfoto, precis som 20D, 30D, 40D och 50D, eller Nikon D90 för den delen.

Alla behöver ju inte hastigheten i en 7D, men vill ha en rejälare kamera än 550D.

20D/30D/40D och 50D betraktar jag inte som enbart hobbykameror. Fungerar bra för yrkesmässigt bruk, vilket besvisats många gånger.

Som jag sagt tidigare betraktar jag 7D som i både storlek, vikt, sensoryta är ungefär ekvivalent med XXD-serien, som en efterföljare till 40/50D.

Däremot har jag från många av mina kompisar hört ett önskemål om en budget FF främst inriktad på bra högisoegenskaper. Personligen anser jag att en sådan fattas i Canons sortiment.

Själv sitter jag dock helt nöjd i det avseendet med 5DMkII, fast jag har mina tankar på att den skulle kunna prestera bättre vid lågljus med mindre antal MP (förslagsvis 10-12MP) i kombination med modernare signalbehandling,

Men ssv: Det är min personliga åsikt.
 
20D/30D/40D och 50D betraktar jag inte som enbart hobbykameror. Fungerar bra för yrkesmässigt bruk, vilket besvisats många gånger.

Jag säger inte emot dig.

Som jag sagt tidigare betraktar jag 7D som i både storlek, vikt, sensoryta är ungefär ekvivalent med XXD-serien, som en efterföljare till 40/50D.

Det får vara din åsikt.

Tittar man hur exempelvis Sony gör så har de en modelltrappa med 1000 kronors skillnad från A230 till A550. Tillverkarna vill ha breda modellprogram med tätare steg och det skrer genom att man gör flera varianter på samma kameraarkitektur. Att Canon semiprosegment går från en modell till två och konsument går från en modell till fyra är då inte så konstigt.

Att en konsumentkamera sedan passar i händerna på ett proffs är en annan femma.

Däremot har jag från många av mina kompisar hört ett önskemål om en budget FF främst inriktad på bra högisoegenskaper. Personligen anser jag att en sådan fattas i Canons sortiment.

Det är mycket möjligt att FF-serien kan breddas. Jag kan tänka mig en 3D med bättre AF än 5D Mark II som lägger sig runt 25 tusen medan 5D Mark II blir kvar som billigare modell. (ungefär som med 450D och 500D som inte längre är bäst och dyrast i konsumentklassen).

Tyvärr tror jag att marknadsavdelningen har svårt att tänka sig en FF-kamera med lägre antal pixlar när 5D Mark II trots allt presterar så bra som den gör. Däremot kan det ju komma bättre kameror med samma upplösning.

Men allt blir ju ändå bara spekulationer.
 
Det är mycket möjligt att FF-serien kan breddas. Jag kan tänka mig en 3D med bättre AF än 5D Mark II som lägger sig runt 25 tusen medan 5D Mark II blir kvar som billigare modell. (ungefär som med 450D och 500D som inte längre är bäst och dyrast i konsumentklassen).

Tyvärr tror jag att marknadsavdelningen har svårt att tänka sig en FF-kamera med lägre antal pixlar när 5D Mark II trots allt presterar så bra som den gör. Däremot kan det ju komma bättre kameror med samma upplösning.

Men allt blir ju ändå bara spekulationer.

Förvisso blir det spekulationer. Dessvärre lär du nog ha rätt i att Canon svårligen lär lansera en FF-modell med färre än 21MP.

Men om de gjorde en ännu "folkligare" modell tror jag dessutom att EF-gluggarna skulle sälja ännu bättre.

Anser för övrigt att Canon målat in sig lite i ett hörn med sina EF-S. De blir ju helt oanvändbara på en FF. Både Nikon och Sony kör ju obehindrat aps-c gluggar på sina FF.

De som byggt upp en objektivarsenal med EF-S kommer ju att dra sig för att skaffa en FF när inte någon av deras gluggar kan komma till användning.

Nog om detta. Vi får väl se vad som kommer framöver. Blir det en 60D ska jag nagelfara den. Har dock redan en 7D så det blir mest för skojs skull.
 
Anser för övrigt att Canon målat in sig lite i ett hörn med sina EF-S. De blir ju helt oanvändbara på en FF. Både Nikon och Sony kör ju obehindrat aps-c gluggar på sina FF.

Man får bara 5 megapixel på en D700 eller D3/D3s med DX-optik. De jag känner som bytt upp sig från D300 till D700 har bytt normal- och vidvinkelzoom. En bytte till Canon 5D Mark II istället.
 
Man får bara 5 megapixel på en D700 eller D3/D3s med DX-optik. De jag känner som bytt upp sig från D300 till D700 har bytt normal- och vidvinkelzoom. En bytte till Canon 5D Mark II istället.

Jag vet. Har ägt D3. MEN vilka bra 5,1 MP!!. Har förutom 5DmKII även Sony A900 som ger 11MP i APS-C läge.

Vi kan ju fortsätta den här diskussionen hur länge som helst. Jag behåller dock min åsikt eftersom jag just nu håller på att göra rätt stora utprintningar från filer tagna från 1999 och framåt. Där ingår filer från Nikon 1D/D100, Canon 1D/10D. Dvs från 2,7 till 6MP.

Jag har använt bra objektiv, men noterade att rawkonverterarna blivit mycket bättre med åren, liksom mina egna kunskaper i att hantera dem.

De här gamla häckarna till kameror kan leverera extremt bra utskrifter, filerna tål att interpoleras ganska rejält. Antalet pixlar är för mig ganska underordnat efter att ha sett/insett hur mycket efterbehandlingen i bra mjukvara betyder kombinerad med ökad personlig kunskap.

Givetvis säger jag därmed inte nej till fler pixlar när de verkligen tillför något. Antalet MP får bara inte göra för stor interferens på DR, brusbenägenhet och bandning.

5DMkII är en en bra representant där dessa faktorer balanserar relativt väl. 7D är lite över gränsen när man skruvar upp isot.

När tekniken väl är mogen tager jag dock med tacksamhet emot största möjliga antal MP med bra ljusupptagningsförmåga.

Vi får väl återkomma till denna diskussion när/om en 60D lanseras.

mvh/Lennart
 
Jag hoppas att 60D-n kommer att vara ungefär som en 550D fast med fler bilder per sekund och att det blir lättare för en amatör att filma.
 
Senast ändrad:
En gammal tråd väcks till liv :). Nu när typ 9 månader gått sen 7D undrar jag om inte ett drömscenario för Canon vore följande: (observera att detta måste passa in i ett hus för runt 10 lax)

Highlights:
- Kamerahus i metall, mindre än 50D (som är som 7D/5D) men större än 550D. Storlek alltså som Nikon D90. Blir först i sitt slag.
- AF som XXD (brädar alltså Nikon D90 som är i XXXD-nivå)
- Serietagning som XXD (ca 6b/sek)
- Artikulerande skärm - också metall, första i sitt slag
- Marknadsledande HD-filmning (bara en fortsättning på Canons nuv. film-saga)

Idémässigt och tekniskt vore det jätteskoj med GPS, Wifi (med DLNA-funktionalitet) men sånt är tyvärr för svårförklarat för supportavdelningarna så det går bort. Pekskärm kommer, men är än så länge för tidigt. Och lite annat smått och gott till.

Visst vore det en trevlig kamera!?
 
Efter ett 'Intermezzo' med 'Error 99' som tog en timme att lösa (dvs att testa om och om och om och om (....) igen) att lösa är jag nu nervös för kamerans hälsa, och då jag för närvarande endast har ett hus känns det mycket obehagligt att tänka på en ny Error 99-fadäs när man är ute på något jobb..,
Det kan alltså bli tal om nytt hus.
Jag älskar min 40D som fungerat perfekt i flera år, både 'i tjänsten' och privat!!
Att köpa en 50D lockar inte - den är så lik 40D att det måste vara Canons mest meningslösa kamera ever!
Så jag hoppas verkligen på en 60D för knappa 10 lakan.
Det hade varit underbart att slippa videofunktion och istället betala för säg 15-18 Mp, ny snabb processor (varför inte dubbla!), högupplöst skärm, upphottad AF och gärna minst 8 fps!!
Självklart skall den vara av 1.6x-typ!!
Det borde väl inte vara så svårt att fixa!!??
Lägg krutet på det en systemkamera är till för - foton och ge tusan i videofunktioner och annat trams, vill man ha sådana leksaker kan man ju köpa en XXXD!
Professionella & semiprofessionella fotografer borde 'erbjudas' kameror där all kraft lagts på att bygga en kamera som ger så bra (still)bilder det bara går!!

MVH
Johannes Tallroth
www.johannestallroth.se
 
Att köpa en 50D lockar inte - den är så lik 40D att det måste vara Canons mest meningslösa kamera ever!

Jag förstår att du känner så, men nej nej nej! 50D är förbättrad på några viktiga punkter och blev den kamera som 40D borde ha varit från början. Auto-iso som fungerar. Högupplöst skärm. Förbättrad live view. Bättre detaljåtergivning.

Säljer du din kamera kan du få närmare 4000. En 50D får du ny för ~6000 på Tradera. Åtminstone så fick jag min för 6100.
 
Jag älskar min 40D som fungerat perfekt i flera år, både 'i tjänsten' och privat!!
Att köpa en 50D lockar inte - den är så lik 40D att det måste vara Canons mest meningslösa kamera ever!
Så jag hoppas verkligen på en 60D för knappa 10 lakan.
Det hade varit underbart att slippa videofunktion och istället betala för säg 15-18 Mp, ny snabb processor (varför inte dubbla!), högupplöst skärm, upphottad AF och gärna minst 8 fps!!
Självklart skall den vara av 1.6x-typ!!
Det borde väl inte vara så svårt att fixa!!??
Lägg krutet på det en systemkamera är till för - foton och ge tusan i videofunktioner och annat trams, vill man ha sådana leksaker kan man ju köpa en XXXD!
Professionella & semiprofessionella fotografer borde 'erbjudas' kameror där all kraft lagts på att bygga en kamera som ger så bra (still)bilder det bara går!![/url]

1. 50D är modernare än 40D med bättre skärm, högre upplösning och högre ISO. Kan inte se nått fel på det. Du behöver ju inte uppgradera.

2. Du kommer inte att slippa videofunktionen, men du kan låta bli att sätta på den. Jag har aldrig använt bulb. Spegeluppfällning skulle jag klara mig utan. Det är bara att inse att man inte kan skräddarsy sin kamera.

3. Utvecklingskostaden för filmfunktionen är utspridd på alla modeller och det uppsving Canon har fått med 500D, 550D, 7D och 5D Mark II gör att de nu tjänar mer pengar och kanske t o m kan hålla lägre priser.

4. Det finns ingen motsättning mellan bra stillbilder och film.

5. Räkna inte med 8 bps i 60D. Jag har sett hur Canon sorterar sina kameror efter bps och de vill nog låta 7D vara toppmodellen med 8bps. Men 6,5 är väl inte illa. Men andra bra saker från 7D hittar säkert ner i 60D.
 
Jag startade en annan tråd med lite frågeställningar kring 60D vs 7D. Ska man trycka in mkt av det godis som det verkar som att marknaden förväntar sig, så ser jag en uppenbar risk för kannibalism på 7D´s bekostnad.
Ska man fortsätta MPracet (som man nog kan föränta sig av Canon) så blir det nog samma sensor som i 7D iaf.
 
Jag startade en annan tråd med lite frågeställningar kring 60D vs 7D. Ska man trycka in mkt av det godis som det verkar som att marknaden förväntar sig, så ser jag en uppenbar risk för kannibalism på 7D´s bekostnad.
Ska man fortsätta MPracet (som man nog kan föränta sig av Canon) så blir det nog samma sensor som i 7D iaf.

Canon dröjer ju ett år med modellen pga kanibalismen. Då återstår de kunder som ändå inte köper 7D.

Lite kanibalism måste man ju ha, annars blir det för stora luckor i modellprogrammet.
 
Canon dröjer ju ett år med modellen pga kanibalismen. Då återstår de kunder som ändå inte köper 7D.

Lite kanibalism måste man ju ha, annars blir det för stora luckor i modellprogrammet.

Absolut. 7D är ju nog nere i ganska bra priser när det är dags för 60D och hur långt är det isf till 7D mkII kommer?

I XX och X serierna så är det nog värre med kannibalismen än i XXXserien som nog mest säljer på pris och MP.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.