Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Canon EOS 60D

Produkter
(logga in för att koppla)
Så kan man också tänka sig. Det finns ju redan en liten finess i 550D, som inte finns i 7D. Vad jag vet. Kanske fler.

Korspunkter är AF-punkter som kan känna av både vertikala och horisontella linjer. Enklare kameror har ofta bara en korspunkt i mitten, och ibland knappt det. Vissa får det med objektiv med bättre ljusstyrka.
40D/50D/7D har korspunkter vid samtliga AF-punkter, och dessutom korspunkter med högre noggranhet i mitten, om optiken är f/2,8 eller bättre.
Kameror som 1000D, 550D och 5D Mark II hara bara korspunkt i mitten, och enbart linjära punkter med högre noggrannhet vid f/2,8.
 
Fast jag tror inte AF behöver vara mer avancerad än 50D. Den ska ändå hamna mellan 550D och 7D och där ligger den idag. Jag tror (/vill tro) stenhårt på en metallkamera i Nikon D90-stlk, då tycker jag dom är smarta. Där finns en lucka i Canons sortiment. Och så 6.X fps såklart.

EDIT: just det, och så blir det äntligen SD(HC)...
 
Fast jag tror inte AF behöver vara mer avancerad än 50D. Den ska ändå hamna mellan 550D och 7D och där ligger den idag..

Och så ska den konkurrera med Nikon D90 som har en ganska proffsig AF. Och snart kommer efterträdaren till D90. Jag tror att Canon vinner på att inte snåla. De har exempelvis insett nu att det är galet att begränsa ISO bara för att kameran är billig.
 
Och så ska den konkurrera med Nikon D90 som har en ganska proffsig AF. Och snart kommer efterträdaren till D90. Jag tror att Canon vinner på att inte snåla. De har exempelvis insett nu att det är galet att begränsa ISO bara för att kameran är billig.

D90 har väl som XXXD (mittkors + några kringstreck) trodde jag? F.ö. som 5DMkII, dvs inget krafs utan bra grejjor. Men XXD är bättre och blir särskilt intressant i kombination med högre fps. Pressa ISO håller jag helt med om, den lär nog gå som 7D (minst).
 
60D kan ju mycket väl vara bättre än 7D på flera saker då det blir en nyare kamera.

T.ex. både 500D och 550D är ju bättre än 40D på flera saker bara för att de är nyare.

Det enda som jag kommer på som skiljer XXX från XX modeller är väl storleken, byggkvaliteten och sekvenstagningen.

Men sen vad som kommer skilja 7D från XX vet jag inte då de är i princip lika stora iaf enligt specifikationerna. Men 7D är lite tyngre. Kanske 100% sökare och allvädersskydd. Men en dag kanske även XX modellerna har det! De kanske låter ca 6,5b/s stanna på XX.

Man kan se det som att 60D är generationen efter. Så att man kommer få jämföra den med typ 7D Mk2 eller vad det nu kan bli. Hade varit bättre om de släppte alla i samma generation samtidigt t.ex. 5D, 50D, 500D och 5000D. Blir dock lite problem med de ensiffriga 1D, 5D och 7D men skulle iaf fungera med de andra...

Känns ju som att de har hoppat över några kameror i XX serien. Men det kan ju bero på att de utökat till XXXX och inte vill släppa för många kameror samtidigt. Så verkar det också som de har satsat mycket på billiga kameror med bra spec. för att sälja mer och inte låta Nikon få alla de kunderna.

Edit: Kom att tänka på att de ligger kanske inte efter med XX modellerna eftersom 600D har ju inte kommit än. Så det är nog riktigt :p Då kommer först 60D nu sen 600D och 650D. Sedan dags för 70D =)
 
Senast ändrad:
Någon som begriper vad dom testar? Min Nikon-favvo D300 ser kass ut jämfört med 7D. Vilket iofs glädjer mig eftersom jag valde 7D, men jag förstår inte vad jag tittar på.

Nej, det är rumänska eller ungerska eller nåt sånt. Så det är inte så lätt. Men de jämför iaf utskrifter av en viss given storlek, som de sedan alltså fotat av på ett konsekvent sätt för att skapa de små bilderna.
 
EDIT: just det, och så blir det äntligen SD(HC)...

Vad skulle det vara för poäng med SDHC (SDXC)?

SD korten är ju vansinnigt långsamma (30 Mb/s som bäst, billigare kort 15 Mb/s) i jämförelse med CF (90 Mb/s som bäst och 30 Mb/s för billigare kort).
 
Vad skulle det vara för poäng med SDHC (SDXC)?

SD korten är ju vansinnigt långsamma (30 Mb/s som bäst, billigare kort 15 Mb/s) i jämförelse med CF (90 Mb/s som bäst och 30 Mb/s för billigare kort).

Håller verkligen med! Behåll CF-korten!!
Att ha stöd för både CF & SD är helt OK, men CF är ett måste, vem vill tvingas byta ut sina minneskort? Och hur skulle det fungera med SD när 'andrahuset' tar CF?

Nej, CF-korten blir kvar, men det är ju inte helt otroligt att tänka sig att det som sagt blir möjligt att köra både CF & SD. Men då 7D inte fick denna 'finess' tvivlar jag på att 60D får det.
När är nästa större fotomässa förresten? September? Det känns som en 'lämplig tid' att lansera 60D...
 
Vad skulle det vara för poäng med SDHC (SDXC)?

SD korten är ju vansinnigt långsamma (30 Mb/s som bäst, billigare kort 15 Mb/s) i jämförelse med CF (90 Mb/s som bäst och 30 Mb/s för billigare kort).

Storleken.

Det är kamerans buffert begränsar kamerans prestanda, inte korten. Sen finns väl (precis som CF inte stått still) planer på 300Mbps för SDXC. Men det är sekundärt.

För är man intresserad av prestanda i överföringen mellan kamera-dator, kan man på betydligt mindre volym än vad de gigantiska medeltida CF-korten fyller ut placera ett WIFI-chip, lägga in en fool-proof DLNA server i kamerans firmware (och EOS Utility) och vips har vi gjort av oss med behovet av sladd, plocka-in-plocka-ut-kort och har dessutom hastigheter på 1000Mbps.
 
Hej!

Tänker köpa ny kamera eftersom jag skall sälja min första 1000D och var då sugen på att uppgradera mig till EOS 50D. Undrar dock om det är rätt tillfälle att köpa den?

Hur långt gånget är det med uppföljaren 60D?

Vill ju gärna vänta lite på den nya 60D alternativt billigare pris på 50D, om det nu är en ny på G....


MVH Kristian

60D är på gång. Canon har tagit 50D och 450D ur sitt sortiment, dom tillverkas inte längre. Lagren töms nu på dessa kameror.
 
Det är kamerans buffert begränsar kamerans prestanda, inte korten.
Sant men ändå diskuterbart? Ju snabbare man kan tömma bufferten desto bättre. Man får inte snabbare serietagning (såklart) men antal bilder i följd ökar väl om man kan tömma bufferten snabbare?
 
Sant men ändå diskuterbart? Ju snabbare man kan tömma bufferten desto bättre. Man får inte snabbare serietagning (såklart) men antal bilder i följd ökar väl om man kan tömma bufferten snabbare?
Framför allt minskar tiden tills det att man kan panga på igen. Det är, i alla fall för mig, oftast där jag råkar på en begränsning. Inte att en enstaka serie slår i taket, men att flera tätt inpå varandra gör det.
Det enda som jag kommer på som skiljer XXX från XX modeller är väl storleken, byggkvaliteten och sekvenstagningen.
Ja, det är bara det. Och bakre inställningsratten, både AF-ON och *, lite bättre sökare, synkuttag för blixt, uttag för dyrt nätverksgrepp, bättre autofokus, en display på ovansidan också, inställningsknapparna vid denna display och 1/8000, hur ofta man nu ska använda den tiden.

Men annars är det samma sak. Dessutom är det ju olika om man tycker skillnaderna har någon betydelse eller ej.
 
Differentiering

Genom att låta den vara som en 550D, fast med
  • Hus, och därmed ergonomi, som en 50D.
  • Korspunkter för AF som en 50D.
  • Hastighet som en 50D.
  • Nätverksgreppsuttag som en 50D.
Däremot inte 19 AF-punkter, elektroniskt vattenpass och annat sånt lull-lull från 7D.
Sen är det bara olika åsikter hos olika människor om det är någon mening eller ej. Går gör det.

Jag tror på något liknande, men ett väsentligt lägre pris än tidigare XXD vid lansering. Kanske bara en eller två tusenlappar mer än 550D.

Differentiering mot 7D:
Mer landskap och mindre sport. (Jfr 1D mot 5D-modellerna)
Hastighet max 6 fps.
Sämre AF (9 korslagda + 6 "vanliga")
Mindre sökare
Inte någon blixtstyrning (tyvärr). Däremot tror jag de lägger in lite "rolig" mjukvara (HDR, panorama, miniatyr etc)

Det sista får wannabe-proffsen att avstå då det tycker det hör hemma på en amatörkamera.
 
Kanske blir lite off topic men det får ni ta ;-)

Jag håller på att byta system från Pentax till Canon, och nåt jag inte förstår att inte fler tar efter är en funktion som Pentax har som är riktigt smart.

Om man kör på manuellt, så finns det en liten grön knapp som fungerar som automatik-läget. Man kan bestämma om man vill att den ska utgå från tid, eller bländarprioritet. Så om du har bestämt att den ska utgå från bländare, så ställer du bara in rätt bländare, trycker på knappen så ställs tiden in automatiskt. Är så otroligt smidigt när du tex byter från bländare 8 till 1,4 då det är ett jäkla rullande för att ställa in rätt tid. På en Pentax ändrar du bara bländare trycker på knappen, och så är du klar och sen kan du småjusteringar om du behöver.
 
Canon 60d har ju funnits på marknaden ett bra tag nu, bara det att den fick heta 7d istället av någon anledning.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.