Annons

Canon Eos 5D Mark IV

Någon som har en fundering på den ökade upplösningen? När jag fotar fåglar handlar det nästan alltid om beskärning och ibland så kan det bli rätt mycket som beskärs. Kommer jag märka någon påtaglig förbättring med mk IV, blir det liksom en "förlängningsfaktor" jämfört med mkIII?

Skillnaden är måttlig mot mark III endast 1,2x ökning i linjär upplösning under optimala förhållanden (alltså skarp optik utan inverkan av skakningar eller atmosfäriska störningar). Är beskärning mer än 1,2x linjärt viktigt kommer man längre med att köpa till en aps-c kamera för dessa bilder då pixeldensiteten är högre. Ett annat alternativ är att skaffa t ex 5Ds.
 
visst kommer det att bli bättre, mer FF pixlar är bra, många gånger tycker jag att min 5D mk3 presterar bättre än min 7D mk2 trots att jag måste beskära mer.. bäst i min samling är D800E som med sina 36mp som överglänser dom andra med råge när det gäller bildkvalitet i allafall i mitt fotande..

En stor fördel för D800E är att den saknar AA-filter. Det är detsamma med 5Ds r.
Det i sig ger en skarpare och tydligare bild.
Förstår inte att Canon behåller AA-filtret på en kamera som 7DII som borde klara att vara utan.
Risken för moiré är väldigt liten. Både mina Fujikameror och min 5Ds r ger knappt aldrig problem.
MF kamerorna har väl aldrig haft AA-filter.
 
[...]Så kom finanskrisen och Sony började blöda kraftigt. Deras CFO åkte i skytteltrafik till USA för att förklara sig för börsen, investerare och banker. Deras aktier var klassade som junkbonds i USA ända fram till 2015. Nu börjar satsningen betala sig men de var så nära ättestupan under flera år.[...]

En liten korrigering som egentligen är utanför ämnet: en "junk bond" är t ex en företagsobligation med mer eller mindre dålig kreditrating. Förvisso listas sådana i större företag också för handel på en marknad, men det är inte samma sak som aktier.
 
Och på den tiden de hade 15-25 megapixel gav de inte sällan rätt ordentligt med moiré :)

Kan vara så. Jag har endast fotat med 40 MP eller mer.
Nu verkar det hända så sällan att man får moiré. Har knappt sett det på varken X-PRO1 eller X-PRO2 och inte heller på min 5 DS r.
Så jag tycker nog att förelarna överväger nackdelarna ordentligt.
Nikon har väl nu också plockat bort AA-filtret på ganska många modeller. Eller har jag fel?
 
En liten korrigering som egentligen är utanför ämnet: en "junk bond" är t ex en företagsobligation med mer eller mindre dålig kreditrating. Förvisso listas sådana i större företag också för handel på en marknad, men det är inte samma sak som aktier.

Tror faktiskt att en stor del av deras lån var företagsobligationer som man sålt till stora investerare i främst USA. Alltså inte främst aktier.
Fast när man hamnade i sin kris störtdök givetvis också aktien.
 
visst kommer det att bli bättre, mer FF pixlar är bra, många gånger tycker jag att min 5D mk3 presterar bättre än min 7D mk2 trots att jag måste beskära mer..

Det är min erfarenhet också. Pixlarna på en ff kamera verkar vara "mer värda" än på APS-C. Det var därför jag oroade mig för om ökningen i antal pixlar verkligen leder till någon reell förbättring.
 
Skillnaden är måttlig mot mark III endast 1,2x ökning i linjär upplösning under optimala förhållanden (alltså skarp optik utan inverkan av skakningar eller atmosfäriska störningar). Är beskärning mer än 1,2x linjärt viktigt kommer man längre med att köpa till en aps-c kamera för dessa bilder då pixeldensiteten är högre. Ett annat alternativ är att skaffa t ex 5Ds.

Om mk4 ger 20% mer räckvidd än mk3 med bibehållen kvalité så tycker jag att det är en påtaglig förbättring.
 
Skillnaden är måttlig mot mark III endast 1,2x ökning i linjär upplösning under optimala förhållanden (alltså skarp optik utan inverkan av skakningar eller atmosfäriska störningar). Är beskärning mer än 1,2x linjärt viktigt kommer man längre med att köpa till en aps-c kamera för dessa bilder då pixeldensiteten är högre. Ett annat alternativ är att skaffa t ex 5Ds.

Känns som du glömmer en faktor, hur kraftigt lågpassfiltret är. 5D Mark IV har ett tunnare lågpassfilter än 5D Mark III, så det ge ännu lite mer verklig upplösning. Jag tycker att 5Ds och 5D Mark IV-filerna ser rätt lika ut.

En stor fördel för D800E är att den saknar AA-filter. Det är detsamma med 5Ds r.

Det stämmer faktiskt inte. Båda har lågpassfilter (AA). Men de har också enlågpasselimineringsfilter ... Nikon D810 har däremot inget lågpassfilter och är därför ännu något skarpare än D800E.
 
Kan vara så. Jag har endast fotat med 40 MP eller mer. Nu verkar det hända så sällan att man får moiré. Har knappt sett det på varken X-PRO1 eller X-PRO2 och inte heller på min 5 DS r. Så jag tycker nog att förelarna överväger nackdelarna ordentligt. Nikon har väl nu också plockat bort AA-filtret på ganska många modeller. Eller har jag fel?

Nikon har ju till exempel behållit AA-filtren på D4 och nu senast D5, misstänker att det utöver lägre upplösning också har en hel del med målgrupp att göra. När man jobbar snabbt, som i journalistiska sammanhang har man inte tid att ändra på ljus, vinkel eller inställningar för att slippa moiré, och då är det en bra idé med ett AA-filer. Misstänker att 5D Mark IV nog i rätt hög grad utformats för samma målgrupp.

Det är ju skillnad med 5DSr som ju konkurrerar med D810, där siktar man mot en målgrupp där man hellre tar den (lilla, men dock) risken med moiré för att få max detaljrikedom. Olika grupper har olika prioriteringar.

För mig känns det ändå rätt logiskt att 5D IV har AA-filter, men de har som Magnus påpekar försvagat det en del, det behöver ju inte vara lika starkt som det i Mark III.
 
Hej där.

Det står ju att den ärvt autofokusen från 1DX Mark II om jag förstått det rätt(?)
Ni som testat kameran, är det sant? Är den lika rapp och exakt som 1DX Mark II, vilket jag antar den är.
Och hur står sig höga ISO tal i jämförelse mellan det två?

Är eventuellt en kommande spekulant på någon av de två.

Mvh Johan
 
Jag vet att herr Fröderberg vill avsluta det här, men jag vill bara lägga till att om du hade skrivit just för mig i det inlägget där du räknade upp sex bättre kameror, då hade du inte fått det mothugg du fick från mig.

Som AFE är inne på så pratar jag alltid bara för mig, och ur mitt perspektiv (såvida jag inte försöker hjälpa någon annan att finna kamera; då är jag helt fokuserad med den personens krav och preferenser).

Men för att gör en lång historia kort; Det började med att Ola, som jag gillar och är en kul kille, lite provocerande och på skoj slängde ur sig frågan "Frågar igen, vilken annan kamera är just nu totalt sett bättre än 5D 4?"

Jag svarade då själv på halvt skoj och halvt allvar (för att just tydliga göra hur mycket kraven och vad som är bäst kan skilja ifrån olika fotografers behov och perspektiv) med listan.

Så två inlägg som bägge var lite på skoj/provocerande och halvt seriöst (tycker att den frågan förtjänade och matchade mitt svar väldigt väl). :)

Ok.. sedan kom Kiwi in och började (som jag uppfattade ganska seriöst, och inte alls på skoj) att styra om tolkningen att dessa kameror som jag räknade upp absolut inte kunde vara bäst för någon enda fotograf om man ser det totalt sett, och menade på att jag bara hade nämnt de för sina enskilt bättre egenskaper än 5D4 (vilket var rent påhitt/misstolkning, och dessutom på ett skämtsamt inlägg).

Nu kände jag att det var vissa som hade svårt att "hänga med", och svarade själv ganska seriöst och allvarligt (för att vara mig) att "För mig är de som jag uppräknade totalt sett bättre. Överlägset." - nu i fetstil på "för mig" (då hade jag fetstilen på "totalt sett") för att göra klar att jag direkt när jag var allvarlig blev extremt tydlig med att det bara gällde ur mitt perspektiv.

Det var det inlägget, där jag tydliggjorde direkt för mig som du började att svara på och själv citera mitt inlägg innehållande redan då orden "för mig".

Resten är historia (men som sagt, det är bara att gå tillbaka och läsa vad som står bokstavligen svart på vitt i mina inlägg, och speciellt de som du svarat på själv).

I ett skriftligt forum är det noga med vad man skriver.

!

Skönt att du inte är riktigt så extrem fanboy som du först framstod som för mig i det inlägget (har aldrig uppskattat märkes/systemfundamentalister, oavsett om det gäller datorer, telefoner, bilar, kameror, eller annat. :)

Lite långt svar av mig här, men rätt skall vara rätt (kunde inte låta dina felaktigheter stå oemotsagda). NU är det iaf uppklarat och utrett utan tvekan.

Jag tycker också att det förtjänas att motstå alla typer av märkesfundamentalism - det gynnar inte forumen eller Fotosidan på något ända sätt.

Har själv flera Canon-kameror, och varit nära att köpa deras systemkameror (men blev Nikon - för att de då passade just mina krav och känsla bättre). Tycker Canon gör grymt mycket bra saker, och gillar mycket med både deras kamerahus och objektiv.

Tycker att 5D4 ser ut att bli en fantastiskt fin kamera! Säkert "bäst" för många (de som köper den), men åndra sidan helt garanterat långt ifrån bäst för alla. :)
 
Hej där.

Det står ju att den ärvt autofokusen från 1DX Mark II om jag förstått det rätt(?)
Ni som testat kameran, är det sant? Är den lika rapp och exakt som 1DX Mark II, vilket jag antar den är.
Och hur står sig höga ISO tal i jämförelse mellan det två?

Är eventuellt en kommande spekulant på någon av de två.

Mvh Johan

5D Mark IV är inte helt testad ännu, men det stämmer att AF-modulen är samma i 1D X Mark II och 5D Mark IV. Det finns dock några AF-skillnader.

1DX2 har en mer högupplöst ljusmätarsensor (0,3 megapixel) än 5D4 (0,15 megapixel). Det kan göra skillnad när kameran automatiskt ska byta AF-punkt då motivet rör sig över bildytan.

5D4 har kontinuerlig AF (AI Servo) vid stillbildstagning i live view och kan då ta 4,3 bilde per sekund. 1D X Mark II ha (ännu) bara låst AF (One Shot) i samma vid stillbildstagning i live view

Du hittar brusjämförelser på Dpreview. De kommer nog vara rätt lika om man jämför vid samma utskriftsstorlek. Att kolla vid 100 peocent missgynnar alltid den mer högupplösta kameran eftersom bilden blir mer uppförstorad.
 
Tack för snabbt svar.....
Får invänta fler recensioner när fler faktiskt har Mark 4:an och använt den.
Men ska in på dpreview och titta.
Upplevde ni den lättare än 3:an? Har för mig jag läste att den skulle vara några gram lättare.
/Johan
 
NU jämför du prsiet på en 4 år gammal kamera med en som är så ny att ingen vanlig konsument ännu fått den levererad.
En 5D MKIII kostae betydligt mer när den var lika ny.
Den där 4 år gamla kameran tar fortfarande mycket bra bilder och är ett suveränt arbetsverktyg.

Om 5D MKiV är värd merkostnaden får vi nog vänta med att avgöra till de som varit först med att uppgradera kommer med sina kommentarer.

Och vi som nu valt/väljer att köpa 5D4 är ju heller inte helt objektiva, man vill ju gärna försvara en så stor investering, samtidigt kommer mina egna krav att vara höga med tanke på priset, men jag byter ju från 6D och det vore ju märkligt om inte det var ett stort lyft.
Det riktigt intressant blir ju dem som byter från 5D3 såklart.

Hur lång tid brukar det ta innan DXO mark testar?
 
5D Mark IV är inte helt testad ännu, men det stämmer att AF-modulen är samma i 1D X Mark II och 5D Mark IV. Det finns dock några AF-skillnader.

1DX2 har en mer högupplöst ljusmätarsensor (0,3 megapixel) än 5D4 (0,15 megapixel). Det kan göra skillnad när kameran automatiskt ska byta AF-punkt då motivet rör sig över bildytan.

5D4 har kontinuerlig AF (AI Servo) vid stillbildstagning i live view och kan då ta 4,3 bilde per sekund. 1D X Mark II ha (ännu) bara låst AF (One Shot) i samma vid stillbildstagning i live view

Du hittar brusjämförelser på Dpreview. De kommer nog vara rätt lika om man jämför vid samma utskriftsstorlek. Att kolla vid 100 peocent missgynnar alltid den mer högupplösta kameran eftersom bilden blir mer uppförstorad.

de lysande fokuspunkterna i sökaren som 1DX2 har följer väl heller inte med till5D4 va?
 
(kunde inte låta dina felaktigheter stå oemotsagda).
Haha, exakt så tänkte jag om ditt inlägg.

Själv har jag Canon bara för att jag av en viss, för mig, god anledning började med Canon. Dagens bättre kameror är så bra allihop att det exempelvis inte spelar någon roll om man köper Canon eller Nikon, för att ta två exempel. Ingen som glor på bilderna kommer att se någon skillnad.

Däremot finns det ofta en god anledning att köpa samma märke en gång till. Om man är så intresserad (läs nörd) som många som skriver här är, så har man ofta en hel del objektiv och andra tillbehör redan, till den kamera man har. Fortsätter man i samma spår kan man ofta använda mycket av dem även i fortsättningen.

Dessutom vänjer man sig vid vad man har. Själv har jag använt Canon sedan 1975, och anser att Nikons kameror i nästan alla år varit ergonomiska katastrofer, synbarligen konstruerade enbart med tanke att göra fotograferandet så omständligt och besvärligt som möjligt. En del av de som av någon, antagligen också god, anledning hamnade på Nikons sida om staketet anser ungefär samma sak, fast om Canon.

Sen finns det visst andra märken också, har jag hört, utöver Canon och Nikon.

För övrigt är det så, att om man svarar på en allmänt hållen fråga med en lista med allmänt hållen ton, då får man allt specificera om man anser det vara en objektiv eller högst subjektiv rangordning i listan. Det är inte alltid det är uppenbart vad avsikten är. Så där har du och AFE fel.
Anser jag, får jag ju då genast tillägga, förstås! :)

Tur vi har roligt här också.

När det gäller jämförelserna mellan autofokus med mera, då med 5D Mark IV mot 1DX Mark II, så är det med all säkerhet så att Canon har haft som ambition att förse 1D Mark II med högsta möjliga prestanda vid normal fotografering, alltså med den vanliga sökaren. Jag tror inte att de förväntar sig att sportfotografer ska stå och försöka fånga slalomåkare genom att använda live view. Jag gör det i alla fall inte, oavsett det faktum att jag har 1DX, inte Mark II av densamma.
Däremot, om man står i studion och använder live view, då är det sällan motiven yr omkring på ett sådant sätt att det behövs någon följande autofokus, om ens någon autofokus alls. Den som köper en 5D istället för en 1D verkar Canon tro är mer inne på att "leka" än "arbeta" med kameran. Sen hur rätt de har där kan man alltid undra, förstås. Även om detta faktiskt har minskat lite. 1DX är den första kameran i 1D-serien som jag tyckte var någorlunda välutrustad även med lite roliga finesser, inte bara inriktad på att försörja en yrkesfotograf.
 
ANNONS