Jag vet att herr Fröderberg vill avsluta det här, men jag vill bara lägga till att om du hade skrivit just för mig i det inlägget där du räknade upp sex bättre kameror, då hade du inte fått det mothugg du fick från mig.
Som AFE är inne på så pratar jag alltid bara för mig, och ur mitt perspektiv (såvida jag inte försöker hjälpa någon annan att finna kamera; då är jag helt fokuserad med den personens krav och preferenser).
Men för att gör en lång historia kort; Det började med att Ola, som jag gillar och är en kul kille, lite provocerande och på skoj slängde ur sig frågan
"Frågar igen, vilken annan kamera är just nu totalt sett bättre än 5D 4?"
Jag svarade då själv på halvt skoj och halvt allvar (för att just tydliga göra hur mycket kraven och vad som är bäst kan skilja ifrån olika fotografers behov och perspektiv) med
listan.
Så två inlägg som bägge var lite på skoj/provocerande och halvt seriöst (tycker att den frågan förtjänade och matchade mitt svar väldigt väl).
Ok.. sedan kom
Kiwi in och började (som jag uppfattade ganska seriöst, och inte alls på skoj) att styra om tolkningen att dessa kameror som jag räknade upp absolut inte kunde vara bäst för någon enda fotograf om man ser det totalt sett, och menade på att jag bara hade nämnt de för sina enskilt bättre egenskaper än 5D4 (vilket var rent påhitt/misstolkning, och dessutom på ett skämtsamt inlägg).
Nu kände jag att det var vissa som hade svårt att "hänga med", och svarade själv ganska seriöst och allvarligt (för att vara mig) att "
För mig är de som jag uppräknade totalt sett bättre. Överlägset." - nu i fetstil på "
för mig" (då hade jag fetstilen på "totalt sett") för att göra klar att jag direkt när jag var allvarlig blev extremt tydlig med att det bara gällde ur mitt perspektiv.
Det var det inlägget, där jag tydliggjorde direkt
för mig som du började att
svara på och själv citera mitt inlägg innehållande redan då orden "
för mig".
Resten är historia (men som sagt, det är bara att gå tillbaka och läsa vad som står bokstavligen svart på vitt i mina inlägg, och speciellt de som du svarat på själv).
I ett skriftligt forum är det noga med vad man skriver.
!
Skönt att du inte är riktigt så extrem fanboy som du först framstod som för mig i det inlägget (har aldrig uppskattat märkes/systemfundamentalister, oavsett om det gäller datorer, telefoner, bilar, kameror, eller annat.
Lite långt svar av mig här, men rätt skall vara rätt (kunde inte låta dina felaktigheter stå oemotsagda). NU är det iaf uppklarat och utrett utan tvekan.
Jag tycker också att det förtjänas att motstå alla typer av märkesfundamentalism - det gynnar inte forumen eller Fotosidan på något ända sätt.
Har själv flera Canon-kameror, och varit nära att köpa deras systemkameror (men blev Nikon - för att de då passade just mina krav och känsla bättre). Tycker Canon gör grymt mycket bra saker, och gillar mycket med både deras kamerahus och objektiv.
Tycker att 5D4 ser ut att bli en fantastiskt fin kamera! Säkert "bäst" för många (de som köper den), men åndra sidan helt garanterat långt ifrån bäst för alla.