Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Canon EOS 5D eller 7D?

Produkter
(logga in för att koppla)
Obs, långt svammel, jag har en poäng tror jag, men den kommer först mot slutet.

Jag tycker det känns som om samtalet går runt lite i cirklar. Men allt detta argumenterande och mätningar, tillsammans med fakta och åsikter har fått mig att tänka till. Det har nog inte hänt på flera år. Begreppsförvirringen är stor och är man inte både en optisk expert och sensorspecialist så är det svårt att hänga med. Jag snubblade in på detta ämne när jag fotograferade en liten insekt och fick hjälp att besvara en fråga jag hade. (Tack för hjälpen)

Så jag gjorde en jämförelse med mina två kameror, en Casio Ex-F1 och en Nikon D90.
Jag har haft turen av att ha en snäll mamma som ger en 3 stycken bra objektiv så jag var tvungen att skaffa en kamera som fungerade med dem. Min plånbok hjälpte mig att begränsa mig till en D90.

Hur som helst så är ju Casion en sk superzoom med pytte sensor c:a 7x4 mm om man räknar upplösning och pixeltähet. 6 MP totalt. Till det har den en fast zoomoptik på upp till 87.6 mm
som med Casios "croputräkning" skall motsvara 432 mm.
Det längsta objektivet jag har till D90 är en fast 180mm som med samma typ av "croputräkning" blir en 273 mm om den var en 35mm sensor. Så på det sättet är allt frid och fröjd.

Men, nu finns det en skillnad till, och det var den skillnaden jag var intresserad av beroende på att om man inte har en tillräckligt lång brännvidd så får man ju beskära bilden tills man får ut den storleken på föremålet man vill ha med bibehållen kvalitet. Så vi kan säga att min gräns går vid 1:1 pixelstorlek dvs 100%

Jämför man då D90 med EX-F1 så är D90 en 12 MP sensor och EX-F1 en liten 6 MP sensor.

Se bilder i den här posten:
Jämförelse D90 överst och EX-F1 nedanför

Tack vare D90:s högre antal pixlar så får jag c:a 10% större förstoringsgrad vid samma antal pixlar.

Observera att vi inte diskuterar bildvinklar här, utan hur "nära" jag kan komma mitt fotoobjekt.

Vad jag ville veta var om jag kunde få en "större" förstoring med det större antal pixlar på D90 än Casion trots mitt korta 180mm objektiv. Svaret var: ja, men inte med mycket.

Jag har också fått ett mycket intressantare skärpe djup med den större sensorn, så jag älskar min D90.

När det gäller jämförelsen med 5D mk II och 7D så borde 7D ge en större förstoringsgrad enligt samma resonemang.

Så för naturfoto med bra ljus 7D och för foto vid mer än 400-800 ISO så skulle jag nog vilja ha en 5D mk II. Sen har ju 7D en stor fördel med att den har betydligt större fps så att man kan ta den där snabba fågeln över huvud taget.

Det är tack vare de 60 fps som min casio mäktar, tagit bilder som jag inte hade klarat med någon annan kamera troligen.
 
Som sagt, den skenbara brännviddsförlängningen beror enbart på pixeldensitet. Något annat sätt att resonera är meningslöst. Titta på en crop om ett givet antal pixlar från 20D respektive 5D2 så kommer du se att utsnittet är nästan lika. Dvs "brännviddsförlängning" ca 1.

Att framföra ditt resonemang innebär att vissa blir lurade att tro att de har en telefördel av att själva sensorn i sig har en "cropfaktor" vilket bara är ren gallimatias.

Om alla hade läst Torgnys eminenta svar 20 och förstått detta med pixeldensitet så hade tråden stannat där.
 
Men jisses, jag har hela tiden hävdat detta och svarat dig sedan inlägg 16 av Torgny att det är pixeldensiteten som avgör. Vad har du svarat? se ditt svar 20 Du har en "telefördel" av en mindre sensor.
nej inte om APS har exv 6mpixel och kameran du jämför med exv 24x36 har 24Mpixel
och att ha mer än 6 mpixel exv 18 mpixel på en APS beyder större/högre pixeldensitet
PIXELDENSITET

Faktafel?.

Nej du har förvirrat TS (och alla andra) i inlägg efter inlägg och inte låtsats om (eller inte begripit) att ifall du tar det som tråden handlar om (=rubriken och inlägg #1) - så påstår du att pixeldensiteten har en överordnad betydelse vilken den inte har. Tråden handlar alltså om 5D2 mot 7D (eller möjligen 5D mot 7D, och då blir dina uttalanden än mer absurda).

Försök läsa hela detta inlägg nu.

Sen, vilket faktiskt vore intressant, så skulle jag gärna se en kreativ diskussion om andra fördelar/skillnader FF har kontra crop. Något jag själv sett att flera (som jag själv uppfattar det) kunniga personer inte riktigt verkar inse fullt ut ang. handhavande, krav på optik och annat. Helt baserad på PIXELDENSITET. Där kan du möjligen bidra - vem vet. Kanske är det tyvärr en utopi, men en intressant diskussion skulle det kunna bli. I så fall är det antagligen dags för en annan tråd kring detta, där vi håller oss från oförskämdheter.
 
Men både vin och objektiv bygger ju i grunden på mycket förnuftigt användande av materialet glas. Även betydelsemässigt passar bouquet in mycket bra. Typ: "Det nya 70-200/2,8 II har en underbar bouquet, med drag av aprikoser, vanilj och jordgolv. Antireflexbehandlingen ger det en fantastiskt djup färg, med dragning mot azurblått. Det tål säkert att lagras i några år innan man skruvar på det på kameran".

Mmmm. Jag skulle nog koppla ihop vin med det japanska ordets betydelse, dvs oskärpa, suddighet, dis eller töcken. ;-)
 
Låt var och en läsa mina svar och vad det gäller dig Wfrank så svarade Torgny så här i inlägg 16 på ditt inlägg tidigare


Nu blev det nog inte helt rätt. Den skenbara brännviddsförlängningen är bara en effekt av ökad pixeldensitet och har ingenting med cropfaktor att göra. Muliplicera med cropfaktorn kan man bara göra om sensorerna har lika många pixlar. 1.5 är närmare i det här fallet.

Och
nu ber jag dig Wfrank att du hänvisar till text där jag har faktafel i mina svar.
 
Nej du har förvirrat TS (och alla andra) i inlägg efter inlägg och inte låtsats om (eller inte begripit) att ifall du tar det som tråden handlar om (=rubriken och inlägg #1) - så påstår du att pixeldensiteten har en överordnad betydelse vilken den inte har. Tråden handlar alltså om 5D2 mot 7D (eller möjligen 5D mot 7D, och då blir dina uttalanden än mer absurda).

Försök läsa hela detta inlägg nu.

Sen, vilket faktiskt vore intressant, så skulle jag gärna se en kreativ diskussion om andra fördelar/skillnader FF har kontra crop. Något jag själv sett att flera (som jag själv uppfattar det) kunniga personer inte riktigt verkar inse fullt ut ang. handhavande, krav på optik och annat. Helt baserad på PIXELDENSITET. Där kan du möjligen bidra - vem vet. Kanske är det tyvärr en utopi, men en intressant diskussion skulle det kunna bli. I så fall är det antagligen dags för en annan tråd kring detta, där vi håller oss från oförskämdheter.

här kan ju var och en läsa vad Wfrank svarar ovan och inte förstår sedan Torgnys inlägg

Pixeldensiteten har en överordnad betydelse om du skall vinna något, annars är allt lika se 5dmk2 och d20 exemplet. Förstår du fortfarande inte ordet pixeldensitet?
 
Det är som en trafikolycka det här, hemskt att se men man kan inte låta bli att titta. :)

Tar lite mer popcorn ...
 

Bilagor

  • popcorn.gif
    popcorn.gif
    2.9 KB · Visningar: 203
här kan ju var och en läsa vad Wfrank svarar ovan och inte förstår sedan Torgnys inlägg

Pixeldensiteten har en överordnad betydelse om du skall vinna något, annars är allt lika se 5dmk2 och d20 exemplet. Förstår du fortfarande inte ordet pixeldensitet?

Du är superskön, ett unikum av tunnelseende i underbart odräglig kombination med idoghet. Sällan man ser, mycket underhållande. Nattis.
 
Du är superskön, ett unikum av tunnelseende i underbart odräglig kombination med idoghet. Sällan man ser, mycket underhållande. Nattis.

glöm inte kunskap, dvs något du saknar och att inte du heller lyssnar på exv Torgny tidigt i tråden som har rätt i sak

hur var det nu med pixeldensiteten , se ditt eget svar 106 ?
 
det hade inte blivit så här om vissa personer tidigt läste Torgnys svar 16 och hans senare svar angående pixeldensitet och dessutom förstått vad ordet pixeldensitet betyder.
god natt

Deja vu, all over again :) ... var tvungen leta lite på nätet och hittade en tråd från början av 2006 på en annan website där jag också påstår att det är pixeldensitet och inte "crop factor" som ger en fördel - men en del myter är väldigt livskraftiga. :)

Att det sedan har varit så att kameror med mindre sensor också ofta haft högre pixeldensitet har säkert bidragit till förvirringen, i praktiken råkar "croppers" haft en fördel för telefotografer.
 
Senast redigerad av en moderator:
Deja vu, all over again :) ... var tvungen leta lite på nätet och hittade en tråd från början av 2006 på en annan website där jag också påstår att det är pixeldensitet och inte "crop factor" som ger en fördel - men en del myter är väldigt livskraftiga. :)

Att det sedan har varit så att kameror med mindre sensor också ofta haft högre pixeldensitet har säkert bidragit till förvirringen, i praktiken råkar "croppers" haft en fördel för telefotografer.

så sant , men vissa behöver tid att förstå vad ordet pixeldensitet betyder (och några förstår det fortfarande inte , läs svar 106) och då hade aldrig denna tråd gått längre än Torgnys tidiga svar 16 i tråden som är rätt i sak
god natt ( igen)
 
Senast ändrad:
Deja vu, all over again :) ... var tvungen leta lite på nätet och hittade en tråd från början av 2006 på en annan website där jag också påstår att det är pixeldensitet och inte "crop factor" som ger en fördel - men en del myter är väldigt livskraftiga. :)

Att det sedan har varit så att kameror med mindre sensor också ofta haft högre pixeldensitet har säkert bidragit till förvirringen, i praktiken råkar "croppers" haft en fördel för telefotografer.

Det var precis det jag kom fram till i mitt lilla test. Att trots att min Casio "bara" har 6MP och 87.6 mm tele så blir det nästan lika mycket förstoring 1:1 jmf med min D90 och 180mm tele. Så de enda fördelar som en FF har är väl då vidvinkel, skärpedjup, brus vid högre ISO. Sedan beror det på vilken sensor teknologi man har i sin kamera om resten blir lika bra (DR, Färgdjup, osv), precis som testet mellan D7000 och 5D mk2 visade. Canons 18 MP sensor visar helt klart vad som händer när man ökar på för mycket med pixeltätheten. Man vinner pixel kriget men förlorar bildkvalitet. Nu har jag inte testat men det skulle inte förvåna mig om 5D mk II ger bättre bildkvalitet än 7D.
 
Pentax K-5 !?

Sent from my U20i using Tapatalk

K5 har samma sensor som d7000 från , resultatet är väldigt likt från de två , men det finns vissa skilnader i signalomhändertagandet och höga iso, jag har inte själv testat de två mot varandra men det har bla Imaging resource och DXO har mätt upp rawfilsprestanda, sedan har Nikon 5100 tillkommit med samma sensor
http://www.imaging-resource.com/PRODS/D7000/D7000A.HTM
http://www.dxomark.com/index.php/Ca...76|0/(onglet)/0/(brand)/Nikon/(brand2)/Pentax
 
Senast ändrad:
Det var precis det jag kom fram till i mitt lilla test. Att trots att min Casio "bara" har 6MP och 87.6 mm tele så blir det nästan lika mycket förstoring 1:1 jmf med min D90 och 180mm tele. Så de enda fördelar som en FF har är väl då vidvinkel, skärpedjup, brus vid högre ISO. Sedan beror det på vilken sensor teknologi man har i sin kamera om resten blir lika bra (DR, Färgdjup, osv), precis som testet mellan D7000 och 5D mk2 visade. Canons 18 MP sensor visar helt klart vad som händer när man ökar på för mycket med pixeltätheten. Man vinner pixel kriget men förlorar bildkvalitet. Nu har jag inte testat men det skulle inte förvåna mig om 5D mk II ger bättre bildkvalitet än 7D.

John Sheehy har dödat en av myterna här, dvs verkningsgrad/ytenhet mellan en SLR 5dmk2 och en kompaktkamera med en pixeldensitet på 1,69 micron
http://forums.dpreview.com/forums/read.asp?forum=1018&message=37477238


d7000 har trots sin högre pixeldensitet och mindre sensoryta ett större dynamiskt omfång än vad min Canonkamera har och detta pga lågt läsbrus och kortare signalväg med sin kolumnvisa A/D direkt på sensorn, förvånande var att vid höga iso 6400 så ser jag ingen skilnad mellan de två och att d7000 uppvisade ett sådant bra resultat eftersom Canonsensorn utläsningsbrus sjunker med varje isosteg och att den större sensorytan skulle/borde göra skilnad..
Att Canon har sämre resultat beror inte på att de har 18miljoner pixlar i sig (hög pixeldensitet) utan på deras relativt långa analoga signalväg från utläsning från sensor till moderkort och digitalisering A/D
Det är alltså utläsningen som är avgörande , inte att de har 18 miljoner pixlar på dagens APS , 1dmk4 sensor klarar enligt beräkning 14 steg DR men faller på utläsningshastighet och signalväg (källa Clark)


http://www.fotosidan.se/forum/showpost.php?p=1661722&postcount=200
http://www.fotosidan.se/forum/showpo...&postcount=218
http://www.fotosidan.se/forum/showpo...&postcount=228
 
Senast ändrad:
John Sheehy har dödat en av myterna här, dvs verkningsgrad/ytenhet mellan en SLR 5dmk2 och en kompaktkamera med en pixeldensitet på 1,69 micron
http://forums.dpreview.com/forums/read.asp?forum=1018&message=37477238

Jag vet inte om du har sett min jämförelse mellan en av mina 5dmk2 och d7000
d7000 har trots sin högre pixeldensitet och mindre sensoryta ett större dynamiskt omfång än vad min Canonkamera har och detta pga lågt läsbrus och kortare signalväg med sina kolumnvisa A/D på sensorn, förvånande var att vid höga iso 6400 så ser jag ingen skilnad mellan de två .
http://www.fotosidan.se/forum/showpost.php?p=1661722&postcount=200
http://www.fotosidan.se/forum/showpo...&postcount=218
http://www.fotosidan.se/forum/showpo...&postcount=228

Hmm, du har rätt. Det är därför Casion ser så pass bra ut ändå vid låga ISO, (Den är inte rolig vid 400 och över p g a sensor tekniken)

Då börjar jag stillsamt undra varför man skall ha en FF, i alla fall med de sensorer som finns idag?
Är det skärpedjup och vidvinkel? Eller som i D3x:s fall 24MP om man vill skriva ut stort?
Då gäller ju bara FF argumentet om man har en bättre sensor rent signalmässigt. Eller har jag helt missuppfattat?

Tittar man på det sättet så är det små skillnader mellan en D90 och en 5D mk II men rätt stor skillnad mellan D90 och en D3.
 
du glömmer en sak, John Sheehy har visat att kompakten har bättre egenskaper /ytenhet, betänk vad framtiden kommer med om ytan hade varit 24x36mm och samma pixeldensitet
det är storleken på sensorn som är avgörande

skilnaden mellan d90 och d3 ligger främst i att D3 är optimerad för högre iso pga stor full well capacity och sofistikerade microlinser som samlar in fler fotoner under en tidsenhet än vad d90 kan och att d90 sensor är betydligt mindre än d3 sensor
 
Senast ändrad:
du glömmer en sak, John Sheehy har visat att kompakten är bättre egenskaper /ytenhet, betänk vad framtiden kommer med om ytan hade varit 24x36mm
det är storleken på sensorn som är avgörande

Det har jag redan fattat :), jag blev bara förvånad när såg vad min D90 klarade av jämfört med många FF av idag. Tack för alla lektioner!
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.