Nja.. Mikael jag bygger mina inlägg på vad som också är allmänt vedertaget, som när nya canons Mark4:a kom som har en sensor som är något mindre än Fullstor 24*36 och som kallas APS-H där nämner samtliga testare världen över cropfaktorn 1.3 vilket då uppskattas av fågelfotografer, och som betyder att ett 400mm tele får 520mm. 400mm ggr 1.3 gamla KMD5D ( 6Mp ) näms alltid med cropfaktorn 1.5. Canon för övrigt har ju mest olika cropfaktorer av dom kända märkena, normala brukar vara 1.5 som beskrivs för Nikon och Sony. Olympus har 2.0 med sin sensor 17*13mm. du verkar beskriva totalt nya uppgifter om vad som är skenbart eller ej, vilket inte är så lätt att smälta på direkten.
Vad jag fattar är att även om en ny Canon 8D ser dagens ljus, med exakt samma sensor storlek som 7D men att den får 36Mp så är cropfaktorn fortfarande 1.6, men möjligheterna till kraftigare beskärning i datorn blir möjlig, och då kan man nog räkna fram en annan cropfaktor, Leif Bengt var annars tidig med att beskriva vad pixeltäthet kunde motsvara mellan APS-C och FF, att 18Mp i 7D skulle motsvara C:A 40Mp i en FF-sensor.