Annons

Canon EOS 5D eller 7D?

Produkter
(logga in för att koppla)
Det har jag redan fattat :), jag blev bara förvånad när såg vad min D90 klarade av jämfört med många FF av idag. Tack för alla lektioner!


jag håller på att testa Fuji x100 som har samma sensor som d90, jag är förvånad över resultatet jag har fått och i jämförelse med en av mina 5dmk2

nu är det god natt
 
här kan ju var och en läsa vad Wfrank svarar ovan och inte förstår sedan Torgnys inlägg

Pixeldensiteten har en överordnad betydelse om du skall vinna något, annars är allt lika se 5dmk2 och d20 exemplet. Förstår du fortfarande inte ordet pixeldensitet?

Här kom det en öppning med orden, OM DU SKALL VINNA NÅGOT. Jag tänker tillbaka på en skolkamrat som var en jäkel i matte, han var dock ivrig och nervös så när hans provräkning var klar, så hade han skrivit dom rätta svaren ( kanske som Torgny ) men han hade inte ställt upp talen, läraren kunde inte se hur han fick fram svaren så han fick underkänt.

Jag ser en skillnad på vad man vinner med hög pixeltäthet, men då pratar man om kvaliteten på slutbilden. Även om en kamera ( APS-C ) har 6Mp eller 8Mp så finns ju en förlängningsfaktor med i bilden, som beror på sensorstorleken, vill man vinna bättre kvalitet på bilden så stämmer allting mycke bättre.
 
Hmm, du har rätt. Det är därför Casion ser så pass bra ut ändå vid låga ISO, (Den är inte rolig vid 400 och över p g a sensor tekniken)

Då börjar jag stillsamt undra varför man skall ha en FF, i alla fall med de sensorer som finns idag?
Är det skärpedjup och vidvinkel? Eller som i D3x:s fall 24MP om man vill skriva ut stort?
Då gäller ju bara FF argumentet om man har en bättre sensor rent signalmässigt. Eller har jag helt missuppfattat?

Tittar man på det sättet så är det små skillnader mellan en D90 och en 5D mk II men rätt stor skillnad mellan D90 och en D3.

Om vi bara backar en liten tid, innan den nya Sonysensorn såg dagens ljus, så var diskussionerna kring FF-kamerorna att dom behöll tex. DR-parametern högre upp i isoskalan, en gammal duktig Sonymodell som A350 ( CCD-sensor ) gav ypperliga värden på basiso, men sjönk som en sten när man knappade in högre iso. D90 är en modell som var före sin tid, så trots att Nikon släppte en D300s så nådde den inte i kapp den gamla D90.

Enligt alla logiska lagar så kommer nog en Ny D4 ( FF ) att ställa tillrätta det mesta igen, D3x visar väl på sätt och vis vad som är möjligt. men att det är dyra lösningar som krävs, kommer att bli intressant när nya FF-kameror dyker upp framledes, kanske vi får nya svar då.
 
Canons 18 MP sensor visar helt klart vad som händer när man ökar på för mycket med pixeltätheten. Man vinner pixel kriget men förlorar bildkvalitet.

Canons 18 MP-sensor är väl ändå inte sämre än dess föregångare från Canon med lägre antal pixlar? Visst är den inte lika bra som Sonys nya sensorer, men det är ju en annan sak.
 
Jag ser en skillnad på vad man vinner med hög pixeltäthet, men då pratar man om kvaliteten på slutbilden. Även om en kamera ( APS-C ) har 6Mp eller 8Mp så finns ju en förlängningsfaktor med i bilden, som beror på sensorstorleken, vill man vinna bättre kvalitet på bilden så stämmer allting mycke bättre.

nej, det finns ingen förlängningsfaktor med sensorstorleken och 6Mp eftersom du har idag 24x36mm stora sensorerer med 24 mp, Förlängningsfaktorn utgår från att vi jämför en APS stor sensor yta med vad vi kallar fullstor sensor 24x36mm och ev skilnad beror bara på en sak = högre PIXELDENSITET vilket Torgny har svarat på redan i inlägg 16.

Detta är således fel
//Även om en kamera ( APS-C ) har 6Mp eller 8Mp så finns ju en förlängningsfaktor med i bilden, som beror på sensorstorleken//

Och svaret hade blivit JA om APS sensorn hade haft en högre pixeltäthet tex 18 mpixel så hade resonnemanget varit rätt eftersom vi inte har några sensorer på 48 Mp än i en fullstor sensor, dvs fullstora sensorer med samma pixeldensitet

Förstår du skilnaden?
 
Senast ändrad:
(Äh, jag kan inte låta bli ... :)

"Förlängningsfaktorn" är oberoende av vilken vilken sensortyp eller filmsort det sitter i kameran. Den är bara beroende av förhållandet mellan två sensorers storlek.

(Och för att förekomma: nej, man har ingen fördel av "förlängningsfaktorn" om den mindre sensorn har lägre pixeldensitet än den större,)
 
Canons 18 MP-sensor är väl ändå inte sämre än dess föregångare från Canon med lägre antal pixlar? Visst är den inte lika bra som Sonys nya sensorer, men det är ju en annan sak.

Mitt misstag, jag borde ha sagt att det som 7D verkar ha vunnit mest på när det gäller sensor teknologi är större pixeldensitet, jag hade hellre sett bättre DR eller prestanda vid höga ISO. Det var det som jag såg fram emot när jag köpte min D90, inte pixeldensiteten i sig. Då tar jag inte hänsyn till andra fördelar som huset har i sig. Så jag var ute och cyklade. Sen har jag ett litet förslag. Är det inte bättre att flytta denna tekniknördstinna diskussion till Fototeknik? Det är fortfarande så att vilken kamera som helst tar en mycket bättre bild än ingen kamera, eller hur?
 
Senast ändrad:
Hmm, du har rätt. Det är därför Casion ser så pass bra ut ändå vid låga ISO, (Den är inte rolig vid 400 och över p g a sensor tekniken)

Då börjar jag stillsamt undra varför man skall ha en FF, i alla fall med de sensorer som finns idag?
Är det skärpedjup och vidvinkel? Eller som i D3x:s fall 24MP om man vill skriva ut stort?
Då gäller ju bara FF argumentet om man har en bättre sensor rent signalmässigt. Eller har jag helt missuppfattat?

Tittar man på det sättet så är det små skillnader mellan en D90 och en 5D mk II men rätt stor skillnad mellan D90 och en D3.
Sensortekniken spelar roll vid det som vi kallar 400iso, se sena BSI kompakter .Verkningsgraden / ytenhet är hög i en icke BSI kompakt vilket Sheehy har visat och än bättre blir med vissa sena BSI sensorer
Men det är i första hand sensorn lilla fysiska storlek som sätter gränsen för bra resultat i lågljussituationer och om man jämför med större sensorer
 
Senast ändrad:
Det är inte så mycket sensortekniken som spelar roll vid det som vi kallar 400iso , dvs en tid/bländare i en ljussituation.Verkningsgraden / ytenhet är hög i kompakten vilket Sheehy har visat och än bättre med vissa sena BSI sensorer
det är i första hand sensorn lilla fysiska storlek som sätter gränsen för bra resultat i lågljussituationer och om man jämför med större sensorer

Ok, då tror jag att jag förstår. (Jag läste igenom hela tråden "Bad Little pixels")
Det blev en massa , å f.. , det var det dj.... det hade hade jag ingen aning om.
 
Ok, då tror jag att jag förstår. (Jag läste igenom hela tråden "Bad Little pixels")
Det blev en massa , å f.. , det var det dj.... det hade hade jag ingen aning om.

visst är den intressant
ps jag ändrade min text något angående sensorteknik, BSI sensorerna har förbättrat de små sensorernas förmåga att vara än mer effektiva
 
Mitt misstag, jag borde ha sagt att det som 7D verkar ha vunnit mest på när det gäller sensor teknologi är större pixeldensitet, jag hade hellre sett bättre DR eller prestanda vid höga ISO. Det var det som jag såg fram emot när jag köpte min D90, inte pixeldensiteten i sig. Då tar jag inte hänsyn till andra fördelar som huset har i sig. Så jag var ute och cyklade. Sen har jag ett litet förslag. Är det inte bättre att flytta denna tekniknördstinna diskussion till Fototeknik? Det är fortfarande så att vilken kamera som helst tar en mycket bättre bild än ingen kamera, eller hur?

Alla Canonsensorer som jämförs idag med Sonys konstruktioner med kolumnvis A/D sittande direkt på sensorkanten har högre läsbrus, sensorerna i sig själv har lika bra verkningsgrad/ytenhet.
Canon använder sig av en äldre utläsningsteknologi, med likvärdig utläsning som Sony har med lågt läsbrus skulle tex 1dmk4 ha 14 stegs DR, likaså skulle 7d 60d mfl ha större DR
http://www.sensorgen.info/
 
Exempel på brus och bandning från min 5dmk2 och d7000
Båda kamerorna exponerade efter 200iso , samma tid och bländare
Skuggorna inne på gården lyft med skugga/högdager likvärdigt . Inne på gården står en cykelvagn med några hjul/däck i kärran
Trots den lilla sensor i d7000 så har den pga lägre läsbrsus större dynamiskt omfång än vad min 5dmk2 har och kan återge detaljer, färginformation längre ner i skuggorna
5dmk2 till vänster, d7000 till höger
 

Bilagor

  • läsbrus.jpg
    läsbrus.jpg
    74 KB · Visningar: 171
Senast ändrad:
nej, det finns ingen förlängningsfaktor med sensorstorleken och 6Mp eftersom du har idag 24x36mm stora sensorerer med 24 mp, Förlängningsfaktorn utgår från att vi jämför en APS stor sensor yta med vad vi kallar fullstor sensor 24x36mm och ev skilnad beror bara på en sak = högre PIXELDENSITET vilket Torgny har svarat på redan i inlägg 16.

Detta är således fel
//Även om en kamera ( APS-C ) har 6Mp eller 8Mp så finns ju en förlängningsfaktor med i bilden, som beror på sensorstorleken//

Och svaret hade blivit JA om APS sensorn hade haft en högre pixeltäthet tex 18 mpixel så hade resonnemanget varit rätt eftersom vi inte har några sensorer på 48 Mp än i en fullstor sensor, dvs fullstora sensorer med samma pixeldensitet

Förstår du skilnaden?

Nja.. Mikael jag bygger mina inlägg på vad som också är allmänt vedertaget, som när nya canons Mark4:a kom som har en sensor som är något mindre än Fullstor 24*36 och som kallas APS-H där nämner samtliga testare världen över cropfaktorn 1.3 vilket då uppskattas av fågelfotografer, och som betyder att ett 400mm tele får 520mm. 400mm ggr 1.3 gamla KMD5D ( 6Mp ) näms alltid med cropfaktorn 1.5. Canon för övrigt har ju mest olika cropfaktorer av dom kända märkena, normala brukar vara 1.5 som beskrivs för Nikon och Sony. Olympus har 2.0 med sin sensor 17*13mm. du verkar beskriva totalt nya uppgifter om vad som är skenbart eller ej, vilket inte är så lätt att smälta på direkten.

Vad jag fattar är att även om en ny Canon 8D ser dagens ljus, med exakt samma sensor storlek som 7D men att den får 36Mp så är cropfaktorn fortfarande 1.6, men möjligheterna till kraftigare beskärning i datorn blir möjlig, och då kan man nog räkna fram en annan cropfaktor, Leif Bengt var annars tidig med att beskriva vad pixeltäthet kunde motsvara mellan APS-C och FF, att 18Mp i 7D skulle motsvara C:A 40Mp i en FF-sensor.
 
Varning för upprepning ...

"Cropfaktorn" har bara en entydig effekt på bildvinkeln/utsnittet, vilket har betydelse för hur man kan "fylla rutan" med teleoptik, intressant för fågel- och sportfotografer. Däremot har det inte samma entydiga (positiva) effekt på upplösningen, det beror helt på vilka specifika kameror man jämför om den ena eller andra får "fler pixlar på ankan" när man måste beskära. Att sedan kameror med mindre sensor traditionellt har haft högre pixeldensitet än full frame (i samma generation i alla fall) kan ju få folk, inklusive testare som uttrycker sig ovetenskapligt, att tro att crop-kameror har en fördel generellt, men så är det ju som sagt inte.
 
Nja.. Mikael jag bygger mina inlägg på vad som också är allmänt vedertaget, som när nya canons Mark4:a kom som har en sensor som är något mindre än Fullstor 24*36 och som kallas APS-H där nämner samtliga testare världen över cropfaktorn 1.3 vilket då uppskattas av fågelfotografer, och som betyder att ett 400mm tele får 520mm. 400mm ggr 1.3 gamla KMD5D ( 6Mp ) näms alltid med cropfaktorn 1.5. Canon för övrigt har ju mest olika cropfaktorer av dom kända märkena, normala brukar vara 1.5 som beskrivs för Nikon och Sony. Olympus har 2.0 med sin sensor 17*13mm. du verkar beskriva totalt nya uppgifter om vad som är skenbart eller ej, vilket inte är så lätt att smälta på direkten.

Vad jag fattar är att även om en ny Canon 8D ser dagens ljus, med exakt samma sensor storlek som 7D men att den får 36Mp så är cropfaktorn fortfarande 1.6, men möjligheterna till kraftigare beskärning i datorn blir möjlig, och då kan man nog räkna fram en annan cropfaktor, Leif Bengt var annars tidig med att beskriva vad pixeltäthet kunde motsvara mellan APS-C och FF, att 18Mp i 7D skulle motsvara C:A 40Mp i en FF-sensor.

pixeldensitet, pixeldensitet, pixeldensitet

du behöver inte upprepa vad en cropad sensor är eller vad det innebär , fördsök att förstå att allt bygger på pixeldensitet och i jämförelse med 24x36mm stor sensor därav en crop som APS sensorn utgjör av 24x36, du blandar ihop saker , givetvis har du samma förhållande om du stoppar in 40miljoner pixlar i en 8D och Canons APS mått, men det är den högre pixeldensiteten som styr att du har 40miljoner pixlar i APS sensorn och du kan nu cropa än mer pga pixeldensiteten som också ger upplösningsfördel.
 
Senast ändrad:
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.