Annons

Canon EOS 5D eller 7D?

Produkter
(logga in för att koppla)
Varning för upprepning ...

"Cropfaktorn" har bara en entydig effekt på bildvinkeln/utsnittet, vilket har betydelse för hur man kan "fylla rutan" med teleoptik, intressant för fågel- och sportfotografer. Däremot har det inte samma entydiga (positiva) effekt på upplösningen, det beror helt på vilka specifika kameror man jämför om den ena eller andra får "fler pixlar på ankan" när man måste beskära. Att sedan kameror med mindre sensor traditionellt har haft högre pixeldensitet än full frame (i samma generation i alla fall) kan ju få folk, inklusive testare som uttrycker sig ovetenskapligt, att tro att crop-kameror har en fördel generellt, men så är det ju som sagt inte.

Mycke bra förklarat, fler pixlar på ankan när man måste beskära är pedagogiskt en fullträff, under förutsättning att kamerateknikarna har gjort ett bra jobb vad gäller alla komponenter som leder fram till slutlig bild.
 
nej vem har sagt det,
När man pratar om "skenbar brännviddsförlängning" eller "cropfaktor" brukar man avse förhållandet mellan de olika bildvinklar man får när man använder ett objektiv med viss brännvidd på t ex ett 5D-hus respektive 7D.

Att sen skillnader i pixeldensitet kan göra den förändrade bildvinkeln ointressant är en annan sak.
 
Ledsen Bengt om jag lät otrevlig mot dig, men jag är ganska trött på hela denna diskussionen sedan Torgnys svar 16 och hans efterföljande svar...
 
När man pratar om "skenbar brännviddsförlängning" eller "cropfaktor" brukar man avse förhållandet mellan de olika bildvinklar man får när man använder ett objektiv med viss brännvidd på t ex ett 5D-hus respektive 7D.

Att sen skillnader i pixeldensitet kan göra den förändrade bildvinkeln ointressant är en annan sak.

du får den skenbara brännviddsförlängningen genom att projeksera en mindre yta än en större 24x36, hur bra eller med vilken upplösning beror på pixeldensiteten, eftersom en APS yta är mindre så blir pixeldensiteten högre om man jämför exv 6 milj pixlar i en APS eller 6 miljoner i en 24 x36
För att erhålla samma pixeldensitet så behöver 24x36 24 milj pixlar.
Det är alltså inte själva ytan i sig själv som är viktig utan pixeldensiteten
 
pixeldensitet, pixeldensitet, pixeldensitet

du behöver inte upprepa vad en cropad sensor är eller vad det innebär , fördsök att förstå att allt bygger på pixeldensitet och i jämförelse med 24x36mm stor sensor därav en crop som APS sensorn utgjör av 24x36, du blandar ihop saker , givetvis har du samma förhållande om du stoppar in 40miljoner pixlar i en 8D och Canons APS mått, men det är den högre pixeldensiteten som styr att du har 40miljoner pixlar i APS sensorn och du kan nu cropa än mer pga pixeldensiteten som också ger upplösningsfördel.

Jag är inte ensam om att ha blivit en aning förvirrad, många är inne och pratar samma saker som mig som du ser. Nu uttrycker du dig på annat sätt, som jag faktiskt har förstått sedan länge, fler pixlar på ankan bättre upplösning, tål mera beskärning. jag får en stark känsla av att du bitvis driver med oss, men det gör ingenting.
 
Hej Bengt , se svaret ovan angående projektion och avbildning av en mindre yta
Cropfördelen vi erhåller är pga pixeldensiteten i den mindre sensorn

var och förstår kanske nu att om samma yta= APS projektseras med ett lågt antal pixlar så finns det ingen fördel alls, pixeldensiteten avgör
 
Ledsen Bengt om jag lät otrevlig mot dig, men jag är ganska trött på hela denna diskussionen sedan Torgnys svar 16 och hans efterföljande svar...

No problemas, för mig blir det missförstånd som rör till det, du mikael får ju svara nästan fler än 10 personer under mycket kort tid. kan bli lite rörigt då så klart.
 
Varning för upprepning ...

"Cropfaktorn" har bara en entydig effekt på bildvinkeln/utsnittet, vilket har betydelse för hur man kan "fylla rutan" med teleoptik, intressant för fågel- och sportfotografer. Däremot har det inte samma entydiga (positiva) effekt på upplösningen, det beror helt på vilka specifika kameror man jämför om den ena eller andra får "fler pixlar på ankan" när man måste beskära. Att sedan kameror med mindre sensor traditionellt har haft högre pixeldensitet än full frame (i samma generation i alla fall) kan ju få folk, inklusive testare som uttrycker sig ovetenskapligt, att tro att crop-kameror har en fördel generellt, men så är det ju som sagt inte.

Vilket jag bevisade med mitt lilla experiment där jag jämförde min D90 (12MP) med 180mm objektiv mot min Casio EX-F1(6MP) med ett 87,6mm objektiv. Där fick jag c:a 10% högre upplösning på min D90 med det objektivet. Skulle jag nu använda ett 85mm på min D90 då skulle resultatet var helt annorlunda med en mycket högre upplösning med Casio kameran.

Praktiskt resultat: D90 överst och Casio undertill. OBS!!! Inga kommentarer om brus/detaljer och liknande, jag tog bilderna med helt olika inställningar och ISO så det är ingen kvalitets jämförelse.

D90 vs Casio EX-F1

Om någon vill ha ett praktiskt resultat kan jag gärna göra det med samma brännvidd typ 80mm.
 
Senast ändrad:
No problemas, för mig blir det missförstånd som rör till det, du mikael får ju svara nästan fler än 10 personer under mycket kort tid. kan bli lite rörigt då så klart.

Tack och jag ber dig ta en titt på mitt nästa svar. projektion av en yta, en större 24x36 och en mindre APS men med samma pixelantal men med olika pixeldensitet
 
Jag äger båda kamerorna och skulle jag fota sälar och valar tog jag med mig 7D därför att den är snabbare och har en bättre AF för rörliga motiv. Att ta vardagliga bilder funkar förstås utmärkt med båda.
 
Aha. Det hade jag tydligen missförstått. Jag trodde att 7D var snäppet bättre. Hur placerar man 40D/50D, 7D och 5DII på en robusthetsskala (inklusive väderskydd)?

40D har lite tätning kring minneskort- och batteri luckorna, men är i övrigt inte väderskyddad. 50D skall ha ett bättre väderskydd än 40D men på vilket sätt har Canon inte specificerat (förmodligen zick-zack skarvar). 5D Mk2 och 7D har ett väderskydd som motsvarar vad EOS 1n (film) hade, vilket innebär gummipackningar (rött) och zick-zack skarvar (grönt).

En bild av väderskyddet hos 5D Mk2 finns här: http://a.img-dpreview.com/reviews/CanonEOS5DMarkII/Images/seals.jpg

Motsvarande bild för 7D finns här: http://a.img-dpreview.com/reviews/CanonEOS7D/Images/whatsnew_sealing.jpg
 
Allting är redan påpekat.
Defintivt en 7d.
Min 5dmk2 hinner inte med om det är snabba rörelser.
Diskussioner med fullformat vs croppad är evigt och lär inte besvaras i den här tråden. Du behöver bry dig om en sak. Bägge kameror leverar mycket bra bildkvalité. Skillnaden mellan dessa hus för vanlig brukare, dvs ej proffessionell fotograf, är obefintlig.

Hade en 50D som komplement när jag behövde en snabb kamera. Känner du att du måste ha 5dmk2 så kan du köpa 50D för 4-4500 kr.
 
Varning för upprepning ...

"Cropfaktorn" har bara en entydig effekt på bildvinkeln/utsnittet, vilket har betydelse för hur man kan "fylla rutan" med teleoptik, intressant för fågel- och sportfotografer. Däremot har det inte samma entydiga (positiva) effekt på upplösningen, det beror helt på vilka specifika kameror man jämför om den ena eller andra får "fler pixlar på ankan" när man måste beskära. Att sedan kameror med mindre sensor traditionellt har haft högre pixeldensitet än full frame (i samma generation i alla fall) kan ju få folk, inklusive testare som uttrycker sig ovetenskapligt, att tro att crop-kameror har en fördel generellt, men så är det ju som sagt inte.

så kan vi avsluta denna diskussion nu ?

den skenbara brännviddsförlängningen beror på att ett mindre bildutsnitt återges/projektseras i jämförtelse med en 24x36mm stor sensor .

6miljoner pixlar i den mindre APS ytan har högre pixeldensitet = mindre pixlar på en mindre sensoryta . Om samma pixeldensitet skulle råda i en 24x36 stor sensoryta så skulle samma resultat erhållas om en crop lika stor som den APS sensorn utgjör plockades ut från den 24x36mm stora sensorytan.

Det är alltså pixeldensiteten som är den avgörande faktorn .

Vilket Torgny redan svarade i inlägg 16 och diskussionen kunde ha stannat där
 
Senast ändrad:
Nu har jag ingen erfarenhet av varken 7D eller 5D mark II (har en 5D mark I) så jag kan inte säga hur bra AFn är i relation. Men jag lyckades iaf ta nedanstående bild med 5D + 50mm f1.4 där AFn följer två flygande fjärilar ca 50cm från kameran. Jag har aldrig testat action foto med min 5D, men den räcker för allt som jag fotar, och det även någon flygande fjäril då och då.

http://www.flickr.com/photos/hartvigs/5659783893/
 
så kan vi avsluta denna diskussion nu ?

den skenbara brännviddsförlängningen beror på att ett mindre bildutsnitt återges/projektseras i jämförtelse med en 24x36mm stor sensor .

6miljoner pixlar i den mindre APS ytan har högre pixeldensitet = mindre pixlar på en mindre sensoryta . Om samma pixeldensitet skulle råda i en 24x36 stor sensoryta så skulle samma resultat erhållas om en crop lika stor som den APS sensorn utgjör plockades ut från den 24x36mm stora sensorytan.

Det är alltså pixeldensiteten som är den avgörande faktorn .

Vilket Torgny redan svarade i inlägg 16 och diskussionen kunde ha stannat där

Torgnys svar var ämnat till experter, så res på dig Mikael och håll huvudet högt. flera av oss andra är inte ännu experter. Att en tråd skall ta slut efter 2 inlägg är inte så himla vanligt.

Och att diskussionen enbart skall stanna mellan ett fåtal blir ju inte så berikande för den som vill försöka förstå. att kunna beskära ankan med hög upplösning tack vare hög pixeltäthet var fakitiskt inte 100% glasklart, då en olycklig inblandning av olika crop ( förändrad vinkel ) blandades med en slutlig beskärning av ankan där hög pixeltäthet skapade möjligheter till bättre bild.

God fortsättning på helgen. //Bengt.
 
Jag har lämnat ämnet och tittar nu på det fantastiska DR som jag kan få ut från en aps sensor, dvs nikon d7000 vilken åker åttor runt mina 5dmk2.
 
Samma sensortyp lär väl snart komma i en D4 med FF-sensor, hujeda mig, DR runt 16-17 kanske. och ett iso-tal hos DXO Mark på över 4000.

//Bengt.
 
Nu har jag ingen erfarenhet av varken 7D eller 5D mark II (har en 5D mark I) så jag kan inte säga hur bra AFn är i relation. Men jag lyckades iaf ta nedanstående bild med 5D + 50mm f1.4 där AFn följer två flygande fjärilar ca 50cm från kameran. Jag har aldrig testat action foto med min 5D, men den räcker för allt som jag fotar, och det även någon flygande fjäril då och då.

http://www.flickr.com/photos/hartvigs/5659783893/

Du har begått flera allvarliga fel här. För att nämna de mest flagranta så har du använt undermålig AF för svårfångade rörliga mål, och det mörka är inte tillräckligt lyft för att visa brus och framförallt har du nog helt missat att beakta pixeldensiteten som är den enda relevanta och helt avgörande faktorn. Så nästa gång du vill bidra till en diskussion här på FS ta en suddig bild med tydligt brus eller använd en D7000 och åk lite åttor.
 
APS-C eller FF för vidvinkliga bilder?

Jag vill iaf påstå att om man är en vidvinkelfantast är det bättre med en FF än en APS-C beroende på den större bildvinkeln på en FF.

Har jag rätt eller har jag fel?
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.