Annons

Canon EOS 350D äntligen här

Produkter
(logga in för att koppla)
Nu ger jag mig in här också.... som total nybörjare... jag kan egentligen ingenting om de olika ISO-talen, spotmätning, vitbalans och allt som man kan tänka på :))

Behöver jag verkligen en 20D eller skulle jag klara mig galant med en 350D???

Idag har jag en Minolta Dimage Z10 och en Canon Powershot A80 så steget blir "ganska" stort även om jag köper en 350D :) men känner att efter att ha läst om dessa kameror så mycket att jag börjar få storhetsvansinne och bara "ska" ha en 20D för att den verkar vara "värst", men frågan är om jag som nybörjare verkligen BEHÖVER den kameran? Jag menar, för priset på 350D kan jag ju köpa till macroobjektiv och annat och ändå landa på samma pris som en 20D.

Nu får ni allt hjälpa mig att bestämma mig här :))


Mvh Ulrica
 
ulricahdesign skrev:
Jag menar, för priset på 350D kan jag ju köpa till macroobjektiv och annat och ändå landa på samma pris som en 20D.

Nu får ni allt hjälpa mig att bestämma mig här :))

Precis som du så är jag nybörjare och kan inte för ett ögonblick tänka mig att jag kan utnyttja en 20D bättre. Nej, hellre en 350D med bra objektiv för min del. Eller kanske t o m en beg 300D om de blir billiga.
Men än så länge är det inte aktuellt, jag sitter mest och drömmer *S*
 
ulricahdesign skrev:
Nu ger jag mig in här också.... som total nybörjare... jag kan egentligen ingenting om de olika ISO-talen, spotmätning, vitbalans och allt som man kan tänka på :))

Behöver jag verkligen en 20D eller skulle jag klara mig galant med en 350D???

Idag har jag en Minolta Dimage Z10 och en Canon Powershot A80 så steget blir "ganska" stort även om jag köper en 350D :) men känner att efter att ha läst om dessa kameror så mycket att jag börjar få storhetsvansinne och bara "ska" ha en 20D för att den verkar vara "värst", men frågan är om jag som nybörjare verkligen BEHÖVER den kameran? Jag menar, för priset på 350D kan jag ju köpa till macroobjektiv och annat och ändå landa på samma pris som en 20D.

Nu får ni allt hjälpa mig att bestämma mig här :))


Mvh Ulrica

Är i precis samma dilemma som dig Ulrica.
Men i mitt val ligger det närmare 20D, och det blev ändå starkare när jag såg hur otroligt liten och lätt 350D var mot 20D.
Men om ni kan övertala mig så kan jag nog kanske fundera en extragång innan jag handlar.

Sen känner jag att 20D är en kamera som man kan växa i. Annars blir jag rädd att man sitter om ett år och ångrar sig att man inte la de där extra tusingarna.
/Lars
 
För mig är det ett lätt val.

Lite för liten, plastig och säkert nån annan "brist" vägs upp av priset.

9000 istället för 13000 = ett extra obejktiv.
Även om 350D är mer begränsad än 20D så blir jag nog mer begränsad av att bara ha råd att köpa ett objektiv till kameran istället för 2.
 
Rottan skrev:
Är i precis samma dilemma som dig Ulrica.
Men i mitt val ligger det närmare 20D, och det blev ändå starkare när jag såg hur otroligt liten och lätt 350D var mot 20D.
Men om ni kan övertala mig så kan jag nog kanske fundera en extragång innan jag handlar.

Sen känner jag att 20D är en kamera som man kan växa i. Annars blir jag rädd att man sitter om ett år och ångrar sig att man inte la de där extra tusingarna.
/Lars

Men är inte det en fördel om kameran inte är så stor och tung?
 
karmak skrev:
För mig är det ett lätt val.

Lite för liten, plastig och säkert nån annan "brist" vägs upp av priset.

9000 istället för 13000 = ett extra obejktiv.
Även om 350D är mer begränsad än 20D så blir jag nog mer begränsad av att bara ha råd att köpa ett objektiv till kameran istället för 2.

Ungefär så känner jag också.
 
ulricahdesign skrev:
Men är inte det en fördel om kameran inte är så stor och tung?

Nu är det lite svårt att känna efter som jag inte har haft 350 i näven än.
Med min lilla erfarenhet av foto så vill jag ha en lite tyngre kamera. När man tar frihandsbilder är det lättare att hålla still den. Sen tycker jag att handgreppet inte får vara allt för litet heller. Men man får nog känna på den först och se.

Det är ett jätte svårt val. Kan hålla med om det Martin skrev. Att man kan köpa lite bättre objektiv direkt.
Men jag ser inte det som ett dilemma att vänta två månader och köpa ett bättre objektiv då.
Tror fortfarande att 20D är en kamera att växa i.
Men jag är väldigt ny på detta med digitalt, så ge mig gärna råd.

/Lars
 
ulricahdesign skrev:
Men är inte det en fördel om kameran inte är så stor och tung?

både och...

En tyngre kamera ger lite bättre stabilitet mot skakningar och vid avtryck,
en lättare kamera är förståss trevligare att släpa på,
min erfarenhet är att en större/tyngre kamera lätt lämnas hemma vid andra aktiviteter utom dedicerade fotoutflykter, men det beror ju på vilka prioriteringar man har, canon blir nog gladast om du först köper en 350D och sen byter upp dig till nästa modell..om ett halvår finns säkert en uppföljare till 20d som är ännu bättre...
 
Till alla er som funderar 350D vs 20D.
Personligen tycker jag att 350D är på tok för liten. Batterigrepp skulle vara en absolut növändighet för mig för att kameran skulle vara användbar. (Vad tänker de?) På 300D hänger mitt lillfinger i luften och ger inte något stöd för kameran och på 350D så kommer man ju, mer eller mindre, att få hålla kameran med tumme, pekfinger och långfinger.
Och jag har ändå inte extremt stora händer.

Om man bortser från storleken (som säkert kan vara en fördel för de som har små händer) så är det ju eg den snabbare sekventagningen och den större buffern som är den största skillnaden mot 20D. Klarar man sig utan det så kan man lika gärna köpa 350D, som jag ser det. Det är inte så jättemycket som skiljer dem i övrigt. Visst, 20D har skal i metall och den biten men...
350D ser ut att vara en mycket kompetent kamera där man tagit bort alla de dumma begränsningar som 300D hade och handlade det bara som funktioner och specar så skulle jag, utan tvekan, välja 350D och lagt resten av pengarna på optik istället.

andreasc89 skrev:
Jag har ju visserligen en annan teori om varför de dumpar priserna. Självklart är det så att de vill att inte alla förstagångsköpare ska köpa 350D, de måste ju tömma sina lager på D70 först ;)

Spotmätning skulle jag gärna vilja ha. Jag testade spotmätningsfunktionen på Ixus i, och den

Jag hoppas att Nikon släpper sin nya D70 nu i dagarna. Om den inte blir tillräkligt bra så är det nog mer eller mindre kört för Nikon på konsument D-SLR marknaden.

Visst skulle det kunna vara så. :)

Spotmätningen är något som jag använde då och då på min A70. Nu, på D70:n så använder jag den nästan uteslutande. Skulle aldrig livet vilja vara utan.

Jag tror inte det är kört för Nikon även om man inte skulle toppa 350D, men det vore väldigt synd om de inte tog vara på chansen att faktisk ligga jämsides med, eller tom en bit över Canon nu när de har möjligheten.
 
Ok, jag kan hålla med om vikten. Men samtidigt är det ganska tungt efter en stund att hålla en tung kamera i frihandsläge och risken är nog att man börjar skaka på handen. Men det är bara vad jag personligen känner och tror.

Måtten däremot är ganska små i skillnader. Jag kollade upp 3 olika kameror och deras mått för att jämföra.

Canon 20D = 144 x 106 x 72
Canon 350D = 127 x 94 x 64
Minolta Dynax 7D = 150 x 106 x 78

Skillnaden mellan 20D och 350D är ju egentligen ganska liten.. 1,7 cm på bredden och 1,2 cm på höjden är ju frågan om du märker så stor skillnad på.

Kul diskussion, och spännande att följa :)
 
Goran skrev:

en lättare kamera är förståss trevligare att släpa på,min erfarenhet är att en större/tyngre kamera lätt lämnas hemma vid andra aktiviteter utom dedicerade fotoutflykter, men det beror ju på vilka

En 350D är ju ändå redan så stor att den inte går ner i fickan, utan man måste ha en väska att släpa på och då spelar det, som jag ser det, inte någon större roll om kameran väger ett hekto mer eller om den är en centimeter större på varje håll. Man har kommeri över dendär gränsen för "jobbigt att släpa på" redan.

Men andra kan ju tycka annorlunda än jag. :)
 
"Begagnatlista Februari

Nikon, Nikon, Nikon ... Just nu har vi väldigt mycket Nikon inne begagnat. Passa på att gör ett riktigt klipp. Bland allt som finns har vi bl.a. flera digitala systemkameror och mängder av optik."
Jag var inne på Kameradoktorn i början av månaden och de hade redan då en massa gamla Nikonprylar. De har tydligen köpt upp något restlager från Nikon svenska. I begagnatlistan finns främst modeller som börjar på D1, inga D70.

Behöver jag verkligen en 20D eller skulle jag klara mig galant med en 350D???
Ska du främst plåta sport eller slåss med kameran kanse 20D är lämpligare, annars känns de extra tusenlapparna ganska bortkastade (får iofs vänta på vad folk säger om 350D när den kommit).
 
Anledningen till att de gjort 350D lättare och mindre är att de inte vill ge bort delen av marknaden som gillar små kameror till Pentax, på samma sätt som de introducerade en ny IS-lins när Minolta kom med sin DSLR med inbyggd AS (tycker dock deras 350D är ett mer övertygande svar mot Pentax än vad deras svindyra IS-optik är mot KM). Samtidigt gör litenheten att de erkänner hotet från Pentax och hjälper till att göra reklam för segmentet små DSLRer.
 
Vikten är ju närmare 220g skillnad med batteri. Två mobiler ;-)
Men det är tyngre, men tror ändå att man måste känna på den.
Tycker själv att 300D var lite plastig, har de gjort något åt det så kanske, kanske.

Sen undrar jag hur ljus sökaren är, det är också en viktig detalj.
Stör mig lite på att program väljaren sitter där den sitter även att status skärmen är på baksidan.
Vet inte om det är någon nackdel?
/Lars
 
ulricahdesign skrev:
Ok, jag kan hålla med om vikten. Men samtidigt är det ganska tungt efter en stund att hålla en tung kamera i frihandsläge och risken är nog att man börjar skaka på handen. Men det är bara vad jag personligen känner och tror.

Måtten däremot är ganska små i skillnader. Jag kollade upp 3 olika kameror och deras mått för att jämföra.

Canon 20D = 144 x 106 x 72
Canon 350D = 127 x 94 x 64
Minolta Dynax 7D = 150 x 106 x 78

Skillnaden mellan 20D och 350D är ju egentligen ganska liten.. 1,7 cm på bredden och 1,2 cm på höjden är ju frågan om du märker så stor skillnad på.

Kul diskussion, och spännande att följa :)

JA du märker skillnad...350D är liten som pentax *ist DS...och den är pluttig...har man små händer funkar det säkert, vissa tjejer föredrar den t ex, jag föredrar D70:s grepp helt klart, 7D är också dugligt, känns kameran inte skön att hålla i är det inte kul..då blir det också större risk för skakningsoskärpa...men det är ju inte bara storleken som har betydelse utan utformningen, ergonomin, den måste man testa själv..
 
Goran skrev:
JA du märker skillnad...350D är liten som pentax *ist DS...och den är pluttig...har man små händer funkar det säkert, vissa tjejer föredrar den t ex, jag föredrar D70:s grepp helt klart, 7D är också dugligt, känns kameran inte skön att hålla i är det inte kul..då blir det också större risk för skakningsoskärpa...men det är ju inte bara storleken som har betydelse utan utformningen, ergonomin, den måste man testa själv..

Jag plockade fram min gamla systemkamera och den har måtten 140 x 80 x 60, så en 350D skulle gott räcka för mig på höjden i alla fall :)

Mvh Ulrica
 
ulricahdesign skrev:


Skillnaden mellan 20D och 350D är ju egentligen ganska liten.. 1,7 cm på bredden och 1,2 cm på höjden är ju frågan om du märker så stor skillnad på.

Det är ganska mycket tycker jag. Det gör mycket större skillnad än vad man kan tro. Alla verkar tycka att låg vikt och liten kamera är bra. Jag tycker helt tvärt om, har stora händer och förfasar mig över den förhärskande minimalismen stort sett varje dag.
 
Klart prisvärd kamera! Kan bli det digitala insteget för mig. Min EOS 5 kan då få nöja sig med att bli reservkamera...
Men, den ser inte ut att ha någon PC-synk för externa blixtar som 20D har. Går detta att lösa med någon adapter i blixtskon för att ansluta synk-kabeln?
Man vill ju inte stoppa dit vilken billig enkel adapter som hellst med risk för att skada datakommunikationen!
 
Jarlen skrev:
Det är ganska mycket tycker jag. Det gör mycket större skillnad än vad man kan tro. Alla verkar tycka att låg vikt och liten kamera är bra. Jag tycker helt tvärt om, har stora händer och förfasar mig över den förhärskande minimalismen stort sett varje dag.

Ja, jag kan förstå att för de som har stora händer kan det bli svårt med dessa mindre kameror. men för de som har små händer ( som jag ) är det nog inga problem.

Det är väl tur att vi är olika också :)
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.