Annons

Canon EOS 350D äntligen här

Produkter
(logga in för att koppla)
Damocles skrev:
Nej jag är inte på mässan, därimot var jag på Canons pressmöte i Sverige. Notisen kan ni läsa i Allt om Digitalfoto, märk väl att det är en kort notis. Testet lär väl komma så småningomen, troligen då med Fröderberg eller Calle S som testare.

Hoppas någon av grabbarna har stora labbar ;-)
 
dumbo skrev:
Kanske bara är jag som lägger in skärpa/detaljåtergivning i definitionen av "bildkvaltiet"... :)

ok då, kan väl vara viktigt ibland antar jag...=)

Att exponera till höger, så att högdagrarna altid är precis på gränsen till att bli utbrända medför att man får mindre brus, eftersom att signal/brusförhållandet är mycket större.
Ju längre till vänter histogrammet är desto närmare brusets nivå kommer själva signalen och därför får man åxå mer synligt brus i bilden.

jo det låter logiskt, samma som när man spelar in ljud digitalt, man styr ut så mycket det går utan att det klipper, men när det klipper är det klippt. Dock har jag har sett flera som hävdar att man hellre skall underexponera och trolla fram detaljerna ur skuggorna, till det är jag skeptisk, kanske kan funka i vissa fall.
 
Goran skrev:
Dock har jag har sett flera som hävdar att man hellre skall underexponera och trolla fram detaljerna ur skuggorna, till det är jag skeptisk, kanske kan funka i vissa fall.

Problemet är väl att man trollar fram en massa brus också, i de flesta fall. Men principiellt känns det inte fel, det dynamiska omfånget i lågdagrarna på digitala kameror verkar var mycket nyanserat. Rent spontant mera så än högdageromfånget.
/Micke
 
Goran skrev:
jo det låter logiskt, samma som när man spelar in ljud digitalt, man styr ut så mycket det går utan att det klipper, men när det klipper är det klippt. Dock har jag har sett flera som hävdar att man hellre skall underexponera och trolla fram detaljerna ur skuggorna, till det är jag skeptisk, kanske kan funka i vissa fall.

Så långt skulle jag inte sträcka mig, men visst finns det mycket information att "trolla fram" i skuggorna, men som Mikael skriver så trollar man ofta fram en massa brus åxå.
Men exponerar man efter högdagrarna så utnyttjar man ju sensorns dynamiska omfång till max, utan att förlora detaljer i högdagrarna. Sen kan man ju, om det krävs, plocka fram detaljer ur skuggorna åxå. Man kan göra två "framkallningar" i RAW-konvertern och sedan lägga ihop bilderna i photoshop.

Nåja, vi kanske ska återgå till att tala om hur underbart det är att 350D äntligen är här. :)
 
Vad underbart det är att 350d äntligen är här!
:)

För övrigt, hos Inwarehouse står det:

"leverans 15/3"

Det var snabbt jobbat - de flesta ställen påstår april. Jag var inne på Kameradoktorn, och där sa dom "troligen Maj". Heh.
Och på JME-data har priset MED kitobjektiv satts till 8495:-. Kameradoktorn trodde 9900:-.
Många bud.....
Priskrig blir det nog. Har redan startat verkar det som.
 
Kan det vara så att man för att vara optimal skall exponera olika beroende på ISO-tal?

På låga ISO (med lågt brus) kan man våga exponera till vänster i histogrammet, men att man på högre ISO (mer brus) får kliva ut till höger?
 
Det är alltid optimalt att exponera så långt till höger som möjligt. Det ger inte bara lägre brus utan också fler toner att leka med.

Undantaget är ju om man vill vara "diafotograf". Gör man ingen efterbehandling så vill man ju placera tonerna rätt i bilden från början. Att exponera längst till höger är ju ett sätt att få bästa möjliga råvara för vidare bearbetning.
 
jimh skrev:
Det är alltid optimalt att exponera så långt till höger som möjligt. Det ger inte bara lägre brus utan också fler toner att leka med.

Det där kan feltolkas ruskigt. Om jag väljer att lägga hela histogrammet till högre sidan blir det inte många nyanser utöver svart kva.

Edit: Inte svart, utan RGB[0,0,0]
 
Nome Nescio skrev:
Det där kan feltolkas ruskigt. Om jag väljer att lägga hela histogrammet till högre sidan blir det inte många nyanser utöver svart kva.

Edit: Inte svart, utan RGB[0,0,0]

Om du "väljer" att lägga hela histogrammet till högra sidan, så är motivet extremt kontrastrikt, så det lär bli svårt att göra något bättre av bilden om du "flyttar" histogrammet vänsterut.

(Kom ihåg att exponera-åt-höger-regeln bara fungerar om man plåtar i raw och efterbehandlar.)

PD
 
Storlek 11 i handskar. Duger det?
Hoppas du får testa vertikalgreppet också. Jag har nämligen storlek 8 i mina hanskar.

Jag tror att stora händer är det största problemet för 350D utan vertikalgrepp. Med vertikalgreppet blir det ju bättre.

(Kom ihåg att exponera-åt-höger-regeln bara fungerar om man plåtar i raw och efterbehandlar.)
Det borde vara att det gäller så länge man efterbehandlar överhuvudtaget, även för JPEG då RAW-filen ändå måste gammakorrigeras när den görs om till jpeg.

Behöver du ljusa upp en jpeg är det ju bättre om de mörkare partierna har en högre exponering, alltså lägre brus.
 
Nome Nescio skrev:
Det där kan feltolkas ruskigt. Om jag väljer att lägga hela histogrammet till högre sidan blir det inte många nyanser utöver svart kva.
Det där får du nog utveckla, jag förstår inte riktigt vad du menar. Fast helst i en annan tråd då det nog är lite för mycket sidospår i den här.
 
dumbo skrev:
Kanske bara är jag som lägger in skärpa/detaljåtergivning i definitionen av "bildkvaltiet"... :)

Att exponera till höger, så att högdagrarna altid är precis på gränsen till att bli utbrända medför att man får mindre brus, eftersom att signal/brusförhållandet är mycket större.
Ju längre till vänter histogrammet är desto närmare brusets nivå kommer själva signalen och därför får man åxå mer synligt brus i bilden.

Så länge man frångår att klippa högdagrarna är det väl lämpligast att exponera så att det ser ut som verkligheten gör.

Om man gör som du föreslår och exponerar en mörk scen åt det ljusa hållet, måste man ju sedan korrigera ned i efterhand sedan, kanske underförstått eller?
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.