ANNONS
Annons

Canon EOS 350D äntligen här

Produkter
(logga in för att koppla)
Canon EOS 350D äntligen här

Inte för att vara petig, men vad menas med "äntligen"? Men det är klart, 300D börjar ju bli lite till åren nu...ETT närmare bestämt.;)

Det börjar bli standard att Canon släpper en ny version av sina respektive kameror varje år snart, hur ska detta sluta?*orolig*

Hade bra allihopa!:)

/Martin

Jeppe skrev:
Egentligen är den enda saken som inte är en förbättring, batteriet. Det håller bara 65% kapacitet mot gamla BP 511. Men allt för vikten. Trenden är väl att systemarna skall bli lika lätta och små som de lite större kompakterna.

Ja, men hela kameran ska väl dra mindre ström? Så frågan är då om den har lika drifttid?
här står det hur mycket den klarar men jag varken om det är bättre eller sämre än 300d

Autowinder skrev:
Nu finns det mer info. DPreview lade just upp en preview. Dags att krossa spargrisen.

http://www.dpreview.com/news/0502/05021713canoneos350dpreview.asp

Skit också. Jag som hade tänkt att sova inatt ;)
Jag är lite besviken på vissa punkter med den nya 350D:
- Ingen spotmätning
- Samma dåliga minneskortslucka
- Greppet ser verkligen oskönt ut
- Batteriet har bara 65% av BP-511 kapacitet
- Inget riktigt DEP-mode, bara A-DEP
- Ergonomin verkar ha fått ge efter för storleken
- Mindre sensor än 300D = omöjligt att få lika ort skärpedjup (jag vet inte, det kanske bara är en marginell skillnad?)
- Inget ISO 3200 läge
- Fortfarande inte tillräkligt snabb seriebildstagning, bara marginellt bättre än D70

Se inte det här som att 350D är dålig, den är bara inte så bra som jag hade hoppats. Men det är fortfarande en rejäl uppgradering av 300D.

/A\

oj den är liten

http://hem.bredband.net/content/rebelvsxt.jpg

http://www.samdal.com/images/350d_size.jpg

http://www.samdal.com/images/ist_vs_350d_2.jpg

http://www.samdal.com/images/D70_vs_350d.jpg

http://www.samdal.com/images/g3_350d.jpg

http://www.samdal.com/images/g6_350d.jpg

pro1_350d.jpg

ekequist skrev:
Det börjar bli standard att Canon släpper en ny version av sina respektive kameror varje år snart, hur ska detta sluta?*orolig*

Du låter negativ, varför?

Det är väl fint att utvecklingen går framåt, kamerorna blir ju både bättre och billigare.

Men man får inte se på sin kamera som en investering. Kameran är ett redskap och blir inte sämre även om nya modeller kommer.

Ingen tvingar någon att uppgradera. Många köper bara varannan modell som kommer. Andra är nöjda när de hittat en modell som är tillräckligt bra för dem.

Ser man ekonomiskt på det hela så motsvar värdeminskningen med råge kostnaden för film och framkallning för en normalt aktiv hobbyfotograf.

andreasc89 skrev:
- Ingen spotmätning
- Mindre sensor än 300D = omöjligt att få lika ort skärpedjup (jag vet inte, det kanske bara är en marginell skillnad?)
- Inget ISO 3200 läge
- Fortfarande inte tillräkligt snabb seriebildstagning, bara marginellt bättre än D70 [/B]

Du vill alltså ha en 20D egentligen!

Den stora massan av konsumenter tycker att systemkameror är stora och klumpiga och väljer därför mindre och billigare kameror. Canon vill förstås att fler köper systemkamera men också att det ska finnas skäl att köpa 20D istället för de mer krävande kunderna.

350D är inte gjord för den typen av kund som du är men har så avancerade funktioner och antagligen så bra bildkvalitet att den kan fungera för många olika slags fotografering.

Med tanke på priset tror jag att man får svälja skillnaderna i utformning mot 20D men le brett när man ser bilderna.

ohls skrev:
Ja, men hela kameran ska väl dra mindre ström? Så frågan är då om den har lika drifttid?
här står det hur mycket den klarar men jag varken om det är bättre eller sämre än 300d

Jaha.. där ser man. Det är samma som 300D. Då har de lyckats att dra ner strömförbrukningen med motsvarande.. eller så är det bara enkelt att ta 300D's uppgifter ;)

andreasc89 skrev:
Jag är lite besviken på vissa punkter med den nya 350D:
- Ingen spotmätning
- Inget ISO 3200 läge
- Fortfarande inte tillräkligt snabb seriebildstagning, bara marginellt bättre än D70

Ingen spotmätning - Nej, till det segmentet som kameran riktar sig till så har väl Canon beslutat att detta inte är en funktion som är nödvänlig.

Samma dåliga minneskortlucka - Japp, men allvar, är det någon som upplevt detta? Jag lyckades aldrig med att dra upp luckan på min 10D under 18 månader.

Greppet - Tjah.. kanske det ja. Mindre kameror är ju inte alltid av godo.
Batteriet - Enligt specarna lika bra som gamla, trots sämre mAh.

A-DEP - Ja, Canon har slopat det gamla DEP sedan långt tillbaka, används kanske inte i någon större utsträckning, vilket förmodligen beror på att A-DEP är helt värdelös, så det är lite moment 12.

Ergonomin - Ja, möjligt.. som sagt.. det är inte alltid som mindre kameror är av godo.
Mindre sensor/skärpedjup - Petitesser..knappast synbart.

ISO3200 - handen på hjärtat, hur ofta?

Snabbhet - Nej, den måste ju skilja sig från 20D ;)

Tycker det är en helt grym kamera för pengarna.. för 9000:- får man en kamera som är en mycket förbättrad 10D, fast för ½ priset (räknat på 10D's introduktionspris)

Nikon lär ju inte ligga på latsidan med sin D70-ersättare.

andreasc89 skrev:
- Inget ISO 3200 läge

ISO3200 är ju lösbart ändå, om man fotar RAW.
Vem som har bäst seriebildstagning beror ju på hur långa bildserier man tar. ;-)
D70:n har ju iaf rätt ljud. :)

Den är verkligen liten, men med batterigrepp så är det absolut inga problem. Då den är relativt lätt så är även det vanliga greppet inte ett så stort problem som om kameran hade varit tyngre.

Dessutom har den en hel del andra kraftfulla funktioner så med tanke på priset. 8295:- (Dustin) så är den otroligt prisvärd.

Ja. Vilken prisvärd kamera......jag ska helt klart skaffa den....
Det är som om den här texten hos Kameradoktorn klingar oroväckande i samband med Canons nya släpp:

"Begagnatlista Februari

Nikon, Nikon, Nikon ... Just nu har vi väldigt mycket Nikon inne begagnat. Passa på att gör ett riktigt klipp. Bland allt som finns har vi bl.a. flera digitala systemkameror och mängder av optik."

:)

En liten jämförelse

Som jag ser det så är nu frågan för oss i köptagen om det ska vara en 350D eller en 20D?
Har gjort en liten jämförelse med det som jag kan se skiljer de 2 modellerna åt (förutom priset). Om det är någon som har något annat så lägg in det så fyller jag på listan.

Bilagor

• 350dvs20d.jpg
    350dvs20d.jpg
    47.7 KB · Visningar: 667
En liten jämförelse

Den bilden var inte så lätt att läsa. Jag slänger med den som PDF också.

Niklas

Bilagor

• jmf 350d-20d.pdf
    46.2 KB · Visningar: 157
Global production of the EOS 300D started at 70,000 units per month, this was increased to 100,000 units per month a few months later. Canon clearly have big plans for the EOS 350D because they will be start production at 130,000 units per month (which is almost twice the initial production level for the EOS 300D).
130,000 hus per månad...rätt sjukt många!

Har gjort en liten jämförelse med det som jag kan se skiljer de 2 modellerna åt (förutom priset). Om det är någon som har något annat så lägg in det så fyller jag på listan.
Du kan ju lägga till MLU På 20D. Trådlös blixt har inget mer kameran i sig att göra utan med vilket externt blixtaggregat du använder på kameran. 550EX, 580EX och ST-E2 kan samtliga styra trådlösa slavar med E-TTL.

hehe den låter rätt gnälligt dock :)
vad tycker ni?
Det där är inte rättvist dock, den låter faktiskt inte sådär, eller rättare sagt, det kanske den gör om det är helt tyst i ett rum som ekar och du lyssnar väldigt nära. Men den högfrekventa biten hörs inte i verkligheten. Det lär ju bero på var dom har placerat miken, hur myckte plast som är imellan och vilka frekvenser micken upptar då jag bara antar att kamerorna ger olika mycket ljud ifrån sig i olika spektrum.

Peter:
Man hade ju, om man viljat, mycket väl kunnat göra som Nikon och låta den inbyggda blixten kunna agera Commander (eller vad det nu heter på Canonspråk). :)

Omnicolor skrev:
Ja. Vilken prisvärd kamera......jag ska helt klart skaffa den....
Det är som om den här texten hos Kameradoktorn klingar oroväckande i samband med Canons nya släpp:

"Begagnatlista Februari

Nikon, Nikon, Nikon ... Just nu har vi väldigt mycket Nikon inne begagnat. Passa på att gör ett riktigt klipp. Bland allt som finns har vi bl.a. flera digitala systemkameror och mängder av optik."

:)

350D lär ju inte få någon att sälja sin D70, iaf inte om de har alla hästar hemma. Specarna är ju mer eller mindre identiska, precis som priset. Knappast värt att göra förlust på objektiven för.
Dessutom så tyder ju det dumpade priset, om det nu stämmer, hos cyberphoto om att Nikon har något på gång.

dumbo skrev:
Peter:
Dessutom så tyder ju det dumpade priset, om det nu stämmer, hos cyberphoto om att Nikon har något på gång.

Jag har ju visserligen en annan teori om varför de dumpar priserna. Självklart är det så att de vill att inte alla förstagångsköpare ska köpa 350D, de måste ju tömma sina lager på D70 först ;)

Jeppe skrev:
Ingen spotmätning - Nej, till det segmentet som kameran riktar sig till så har väl Canon beslutat att detta inte är en funktion som är nödvänlig.

Samma dåliga minneskortlucka - Japp, men allvar, är det någon som upplevt detta? Jag lyckades aldrig med att dra upp luckan på min 10D under 18 månader.

Greppet - Tjah.. kanske det ja. Mindre kameror är ju inte alltid av godo.
Batteriet - Enligt specarna lika bra som gamla, trots sämre mAh.

A-DEP - Ja, Canon har slopat det gamla DEP sedan långt tillbaka, används kanske inte i någon större utsträckning, vilket förmodligen beror på att A-DEP är helt värdelös, så det är lite moment 12.

Ergonomin - Ja, möjligt.. som sagt.. det är inte alltid som mindre kameror är av godo.
Mindre sensor/skärpedjup - Petitesser..knappast synbart.

ISO3200 - handen på hjärtat, hur ofta?

Snabbhet - Nej, den måste ju skilja sig från 20D ;)

Tycker det är en helt grym kamera för pengarna.. för 9000:- får man en kamera som är en mycket förbättrad 10D, fast för ½ priset (räknat på 10D's introduktionspris)

Nikon lär ju inte ligga på latsidan med sin D70-ersättare.

Spotmätning skulle jag gärna vilja ha. Jag testade spotmätningsfunktionen på Ixus i, och den var mycket rolig och användbar. I praktiken? Ja ibland faktiskt. Om nu Nikon slänger in spotmätning på sina modeller varför gör då inte Canon också det? Jag tror knappast att det skulle stjäla kunder från 1Ds MKII eller nåt.

Nej, jag har heller aldrig lyckats dra av luckan.

Jepp, A-DEP är helt värdelös, finns det någon som ser ett användningsområde för det så skrik till.

ISO 3200, ja det händer faktiskt. Nu när man kan NeatImaga bort bruset till viss del så är det faktiskt rätt avnändbart.

Snabbheten är väldigt viktig för mig, men du har rätt, den måste ju skilja sig från 20D

Jag hoppas att Nikon släpper sin nya D70 nu i dagarna. Om den inte blir tillräkligt bra så är det nog mer eller mindre kört för Nikon på konsument D-SLR marknaden.

Omnicolor skrev:
hehe den låter rätt gnälligt dock :)
vad tycker ni?

först 350d, 30 sek
sen d70, 30 sek
sen 300d, 30 sek

mp3:

http://www.dpreview.com/articles/CanonEOS350D/Samples/Audio/350d-d70-300d-jpeg.mp3
Damocles skrev:
Det där är inte rättvist dock, den låter faktiskt inte sådär, eller rättare sagt, det kanske den gör om det är helt tyst i ett rum som ekar och du lyssnar väldigt nära. Men den högfrekventa biten hörs inte i verkligheten. Det lär ju bero på var dom har placerat miken, hur myckte plast som är imellan och vilka frekvenser micken upptar då jag bara antar att kamerorna ger olika mycket ljud ifrån sig i olika spektrum.

Nej så låter den verkligen inte, som tur är. Jag tycker att 300D låter rätt okej. 350D har jag tyvärr inte haft möjlighet att lyssna på i verkligheten än men det verkar ju inte som om den skiljer sig så mycket från 300D.

froderberg skrev:
Du vill alltså ha en 20D egentligen!

Självklart! ;)
Det jag menar är att Canon nog får riskera sig lite, D70 MKII lär ju inte bli lätt att slå. Då är det nog värt om 350D snor lite kunder från 20D.

/A\ Vad betyder moment 12?

andreasc89 skrev:

Jag hoppas att Nikon släpper sin nya D70 nu i dagarna. Om den inte blir tillräkligt bra så är det nog mer eller mindre kört för Nikon på konsument D-SLR marknaden.

/A\ Vad betyder moment 12?

har ingen aning om hur stora Nikon eller Canon är i världen totalt sett eller i olika delar av världen, men jag tror att båda ser med tillförsikt på framtiden, med produktcykler på drygt 6 månader så finns det marknadspotential som heter duga...

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar