Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Canon EOS 350D äntligen här

Produkter
(logga in för att koppla)
Maverick28 skrev:

350D kommer bli en storsäljare men behöver man 8 megapixlar som en vanlöig svensson???

Det är inte hela frågan och lite väl enkel frågeställning.

För många kunder kommer 350D vara den första digitala systemkameran och då är det fint att kommit en ny modell med lägre brus, snabbare skrivning på kortet, större buffert, bättre autofokus, bättre blixtexponering etcetera. Man får ju en bättre kamera för samma pengar. Kul att utvecklingen går framåt.

De kunder som redan har 300D får ställa sig själv frågan om de behöver de nya finesserna och högre upplösning. Men de flesta 300D-ägare kommer inte bara byta upp sig utan bara en liten klick som är överrepresenterade på fotosidan. Men att det finns 300D-ägare som kan behöva en bättre kamera är klart.

Den som gått och funderat på en 20D får nu ett ytterligare alternativ och det är ju kul.

För Canon innebär 350D att de stärker sin position på marknaden . Canon förlorar absolut inte på att ha en modell mer lik 20D. 85 procent av försäljning står 300D för och 15 procent köper 20D. 1D-modellerna står för mindre än en procent. För att behålla sin marknadsandel är det bra för Canon att 350D kommit, för de andra är det jobbigt.

Klart att megapixlar säljer, men det finns ju heller ingen anledning att inte ge oss det när bildkvaliteten är så bra som i 20D.
 
froderberg skrev:

För många kunder kommer 350D vara den första digitala systemkameran och då är det fint att kommit en ny modell med lägre brus, snabbare skrivning på kortet, större buffert, bättre autofokus, bättre blixtexponering etcetera. Man får ju en bättre kamera för samma pengar. Kul att utvecklingen går framåt.

Nåt som också märks hos konkurrenterna, verkar som om botten mer eller mindre gick ur D70-priset på en eftermiddag. Skiljer nästan 2000:- mot i förmiddags. Får se vad de kan tänkas ha i rockärmen...

http://www.cyberphoto.se/nikon/digital/d70.php

/magnus
 
Många har gnällt över plastigheten på 300D. Nu kommer 350D och i svart utförande, ingen som tänker längre på plastigheten.
Fördelen med plastigheten är vikten. Den tåler mer än man tror.

Jag tvekar inte på att köpa 350D istället för 20D.

Vill man ha en extra tålig kamera får man gå upp ytterligare en divition.
 
Canon har lärt sig läxan och 350D säljs bara i svart i Europa.

Jag har ännu inte hört om några 300D som skulle pajjat för att de var klent byggda. Men visst KÄNNS den plastigare än storebror. Men också robustare än analoga Eos 300.

Vill man ha verkligt mycket hållbarare kamera är det 1D som gäller.
 
paco skrev:
Vad menas med att 350D har "21mm Eye-level" och 20D har "20mm Eye-level"? (ang. sökaren)

Hur stor skillnad är 0,8x jämfört med 20D's 0.9x förstoring? Båda täcker 95%. (enligt DPReview)

Alltså: Har 350D samma sökare som 300D?

21 mm eyepoint är optimala avståndet mellan ögat och sökaren, har man t ex glasögon brukar det vara bra att ha lite fler mm eye-point (eller eye relief som det heter när det gäller kikare). Det säger ju inte allt om hur bra sökaren är men något.

Pentax *ist DS har tex 0,95x förstoring i sökaren, bilden blir lite större, och den sökaren är klart bättre än både D70 och 300D. 350D verkar ha en ny sökare, men lika bra som *ist DS är den nog inte.
 
froderberg skrev:

Jag har ännu inte hört om några 300D som skulle pajjat för att de var klent byggda. Men visst KÄNNS den plastigare än storebror. Men också robustare än analoga Eos 300.
Liten poll: Har NÅGON här erfarenhet av plastiga SLR-kameror som spruckit etc. Jag hade en EOS1000 som det bara skrek plast om och den blev bara plastigare och glappigare med tiden, trots varsam hantering men den sprack aldrig, trots böj-plast-gångjärn till batterilickan (suck!...)
 
Det jag reagerade på var att 300D har 0.88x, 20D har 0.9x och den nya bara 0.8x. Detta från DPR, men det kanske saknas decimaler nånstans?

Eye pointen är då "bättre" på nya 350D än 20D?. Även om 20D har säkert bättre mattskiva och så har den prisma.

Sugen blir man på nytt, men det känns som att 300D'n har mycket kvar att ge.
 
Linmajon skrev:
Liten poll: Har NÅGON här erfarenhet av plastiga SLR-kameror som spruckit etc. Jag hade en EOS1000 som det bara skrek plast om och den blev bara plastigare och glappigare med tiden, trots varsam hantering men den sprack aldrig, trots böj-plast-gångjärn till batterilickan (suck!...)

"plast" eller komposit som det väl heter nu för tiden används inom flygindustrin, i snabba bilar och i vapen (usch ja..)...bl a...det är inget fel med plast..bara det är bra plast...=)
 
Goran skrev:
"plast" eller komposit som det väl heter nu för tiden används inom flygindustrin, i snabba bilar och i vapen (usch ja..)...bl a...det är inget fel med plast..bara det är bra plast...=)

Helt rätt. Jag tror säkert att känslan är bättre i en kamera av metall men håller den verkligen bättre?
Jag kanske har fel, men jag tror att plast dämpar bättre om man råkar tappa kameran i marken. Den gamla 300D har ju bevisligen hållt för det mesta.

froderberg skrev:
För många kunder kommer 350D vara den första digitala systemkameran och då är det fint att kommit en ny modell med lägre brus, snabbare skrivning på kortet, större buffert, bättre autofokus, bättre blixtexponering etcetera. Man får ju en bättre kamera för samma pengar. Kul att utvecklingen går framåt.

De kunder som redan har 300D får ställa sig själv frågan om de behöver de nya finesserna och högre upplösning. Men de flesta 300D-ägare kommer inte bara byta upp sig utan bara en liten klick som är överrepresenterade på fotosidan. Men att det finns 300D-ägare som kan behöva en bättre kamera är klart.

Jag vill gärna tro att det är bättre att behålla sin gamla 300D och lägga pengarna som det skulle kostat att sälja sin gamla 300D och köpa den nya 350D på optik istället.
Vilket ger bäst bildkvalitet, den gamla 300D med ett klass bättre objektiv eller den nya 350D med kitgluggen?

/A\
 
andreasc89 skrev:
Helt rätt. Jag tror säkert att känslan är bättre i en kamera av metall men håller den verkligen bättre?
Jag kanske har fel, men jag tror att plast dämpar bättre om man råkar tappa kameran i marken. Den gamla 300D har ju bevisligen hållt för det mesta.



Jag vill gärna tro att det är bättre att behålla sin gamla 300D och lägga pengarna som det skulle kostat att sälja sin gamla 300D och köpa den nya 350D på optik istället.
Vilket ger bäst bildkvalitet, den gamla 300D med ett klass bättre objektiv eller den nya 350D med kitgluggen?

/A\

Optik...skulle jag tro..
Om du inte har för vana att skriva ut i A3 i parti och minut...det e väl bara att räkna hur många a3 du skrivit ut det senaste året...men då måste du ju ändå ha skarp optik...om du kör på en 350D menar jag..
 
andreasc89 skrev:
Jag vill gärna tro att det är bättre att behålla sin gamla 300D och lägga pengarna som det skulle kostat att sälja sin gamla 300D och köpa den nya 350D på optik istället.
Vilket ger bäst bildkvalitet, den gamla 300D med ett klass bättre objektiv eller den nya 350D med kitgluggen?

Jag tror att det är få 300D-ägare som behöver uppgradera till 350D för att inte 300D skulle räcka till.

Förr var det lättare att svara, då var bara objektiven avgörande för bildkvaliteten. Idag behöver man en tillräckligt bra kamera utifrån sina behov och vettiga objektiv.

Om man har en 300D med 18-55 skulle jag säga att det är klokast att i första hand byta ut objektivet mot ett skarpare och ljusstarkare som Sigmas 18-50/2.8. Med bättre ljusstyrka kan man använda lägre iso och då får man också bättre kvalitet.

Men man kommer aldrig ifrån att nya objektiv kan öppna upp för fler bildmöjligheter än ett byte från 300D till 350D.

Kort sagt så: Satsa på gluggar om du inte redan har de objektiv du behöver.
 
8 Sidor på en dag är inte så farligt. Värre var det med både 20D och 10D har jag för mig.

350D är en sann lillebror till 20D iaf och 300D känns rätt förlegad mot både D70 och 350D.

Men det hindrar fortfarande inte 300D från att leverera suveräna bilder och vara en bra kamera så länge man står ut med det tillkortakommanden den har.
 
Yippie!
Då blir det till att skaffa fram pengar till säljstarten. (Lätt om man lever på studiebidraget...NOT)

Men vad liten den ser ut. Jag vill ha något att hålla i om jag ska fotografera, finns det inte risk att den är lite för liten för att man ska få ett bra grepp?
 
FILM) (Caffe skrev:
Men vad liten den ser ut. Jag vill ha något att hålla i om jag ska fotografera, finns det inte risk att den är lite för liten för att man ska få ett bra grepp?

tja, det beror på dina händer. många gillar just d7an för att den är liten. jag själv har små händer så 350d kanske passar perfekt till skilland till vissa monsterhus.
 
Egentligen är den enda saken som inte är en förbättring, batteriet. Det håller bara 65% kapacitet mot gamla BP 511. Men allt för vikten. Trenden är väl att systemarna skall bli lika lätta och små som de lite större kompakterna.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.