Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Canon EOS 350D äntligen här

Produkter
(logga in för att koppla)
Nome Nescio skrev:
Folk kan skiva vad de vill i mail till mig. Det är ändå jag som väljer att visa eller hålla undan korrespodens som skickats till min address. Det är mottagaren som sitter på äganderätten i dessa fall.

Det tvivlar jag på. E-post mellan två personer är inte offentligt på något sätt. Så om du får för dig att publicera vad någon svarat dig i ett mejl är det inte omöjligt att du begår ett brott.

/Joakim

Liax skrev:
Det tvivlar jag på. E-post mellan två personer är inte offentligt på något sätt. Så om du får för dig att publicera vad någon svarat dig i ett mejl är det inte omöjligt att du begår ett brott.

/Joakim

Stopp still stanna för fan.... Denna tråden skall handla om 350D inte det jag på skoj skrev... Texten i mailet har en förklaring.... och den kan jag delge de som vill ha den ;-)

Men snälla Tillbaka till ämnet...
350D kommer bli en storsäljare men behöver man 8 megapixlar som en vanlöig svensson???

Personligen klarar jag ig rätt långt med 6,2 när det gälelr vad jag plåtar....

Jag tycker att D70 inte kan konkurrera med Canon. EN sån sak som att den inte har ISO 100 gör att den inte är ett alternativ till 300/350D. Jag förstår inte hur Nikon tänker när de inte har ISO 100..

Hot och hot. Vi får se om Nikon presenterar nån uppdaterad D70 åxå, som det ryktas om.
350D har två fördelar över D70 och det är högre upplösning och MLU. D70 har bättre blixtsystem/snabbare blixtsynktid och spotmätning. Så de verkar väl bara lagt sig precis över D70:n eg, beroende på vilka features man behöver.

(Med reservation för att jag missat något väsentligt, då jag bara ögnade igenom artikeln.)

Största förbättringarna som jag ser det är ju eg att man själv kan välja fokusläge, man har synk på andra ridå, snabbare skrivning till minneskortet osv. Sådant som D70 redan har.
Men ser man till den stora massan så kommer de ju att välja 350D för att den har högre upplösning och så sett är det ju ett hot, iofs. [/B][/QUOTE]

Dave skrev:
Intressant att man bytt till NB -2LHNB batteri?! Hade det till min första kamera, en ixus,o det var la sådär.. nu ska det driva en dslr?! Eller de kanske har kommit på någe nytt så batteriet blivit mindre o klarar mer. .. : )

Dave

Ja, det skulle man gärna vilja se ett test på.

Jag stannar..

Om svensson behöver 80MP är inte den rätta fråga. Fråga är: Vill svensson ha 8MP? Det handlar inte om att levera vad som behövs utan vad som efterfrågas.

Om inte D70f har 8MP så kommer den få det svårt i konkurrensen hos Expert & Onoff köparna. Dvs den stora volymen av kamera köpare.

Majorskan skrev:
Jag tycker att D70 inte kan konkurrera med Canon. EN sån sak som att den inte har ISO 100 gör att den inte är ett alternativ till 300/350D. Jag förstår inte hur Nikon tänker när de inte har ISO 100..

Detdär är det största ickeargumentet som Canonfanatiker brukar komma dragande med.

Vill du ha långa slutartider mitt på dagen behöver du ett ND-filter även om du har ISO100 och bruset på en D70 börjar bli synligt i utskrifter först vid ISO800.
Men står man och trycker näsan mot utskrifter av storlek 50x75cm så är det klart att man kan se lite brus även på ISO200 på en stor enfärgad yta, som en himmel.

Såå sköönt!

Nu har jag beställt en 350D och ett Tamron XR 28-70. 6636kr + 3102 kr exklusive moms på Dustin. Om technikdirekt kontrar med ett bra prisimorgon kanske jag avbeställer. Jag vill dock gärna har svensk bruksanvisning och svenska menyer.

All beslutsvånda är över. Jag tänker börja med Tamron objektivet och ha det till allt.

Ramona

Det där med snabb uppstartstid har jag väldigt svårt för att förstå. Okej, bra försäljningsargument, men annars?
När jag tar upp min 300D ur väskan sätter jag automatiskt på den utan att tänka. Innan jag har hunnit ta av linslocket och fört kameran mot ögat så är den påsatt. Har man den på sig hela tiden finns det ingen anledning att stänga av den heller, den drar så lite batteri så det spelar inte någon större roll.
Ge gärna en förklaring till varför det är så viktigt med snabb uppstartstid.

Ramona: Kameran går antagligen att ställa in till svenska menyer även om du köper den från tyskland. Och instruktionsbok finns på nätet.

/A\

Snabb uppstart = plus

Jag stod på flygplatsen i frankfurt när solen höll på att gå ner då kom ett plan och landade snabbt och då tänkte jag, vad snyggt att ta en bild på en stor röd dimmig sol och en flygplanssiluett framför, men icke kamran hann inte starta upp innan det var för sent att ta bilden. Men jag håller med om att det kanske inte är dagligen man behöver det. Däremot störde jag mig på att min 300D som jag hade gick ner i strömsparläge och tog tid på sig att vakna om man inte använde den på ett tag...

Magnuz skrev:
Snabb uppstart = plus

Jag stod på flygplatsen i frankfurt när solen höll på att gå ner då kom ett plan och landade snabbt och då tänkte jag, vad snyggt att ta en bild på en stor röd dimmig sol och en flygplanssiluett framför, men icke kamran hann inte starta upp innan det var för sent att ta bilden. Men jag håller med om att det kanske inte är dagligen man behöver det. Däremot störde jag mig på att min 300D som jag hade gick ner i strömsparläge och tog tid på sig att vakna om man inte använde den på ett tag...

Man kan stänga av strömsparläget. Okej, i den situationen kan jag förstå det. Men jag hade iofs inte gått runt med en kamera som inte var påsatt (lätt å va efterklok ;)
Jo, klart att det är ett plus men jag tycker att 300D har fått mycket oförtjänt kritik för det.
I så fall så är ju autofokusen mycket viktigare, en snabb autofokus är A och O.

/A\

350D verkar vara nästan lika liten som Pentax *Ist DS, skiljer några få milimeter bara, men aningen lättare (490g utan batteri och kort, 540g med!), det blir en smidig kamera även med batterigrepp verkar det...men alla vill inte ha små kameror, tycker själv att greppet hos den lite större D70 är oöverträffat...väntar på frälsningen från en D70 mkII...annars tvingas man väl in i Canon träsket som alla andra...suck..;-)

Enda riktigt bra anledningen för Nikon att trumfa D70n just nu är väl för att sälja till alla nybörjare som sätter på tok för stor vikt vid megapixelantalet, men om de inte gör det borde i alla fall 350D driva ner priset på konkurrensen.

Off topic varning!

GrAcK skrev:
Jag tror vi kan vara ganska säkra på att svensson inte behöver 80Mp ;P

Klart att Svensson behöver 80 MP. Tänk er själva en kamera med 8950 x 8950 pixlar. Man behöver alrig tänka på komposition, bara att rikta kameran dit objektet befinner sig och ta sitt kort.
Om tillverkarna intalar Svensson att han behöver 80 MP så behvöer han det. Så de så ;)

/A\

Vad menas med att 350D har "21mm Eye-level" och 20D har "20mm Eye-level"? (ang. sökaren)

Hur stor skillnad är 0,8x jämfört med 20D's 0.9x förstoring? Båda täcker 95%. (enligt DPReview)

Alltså: Har 350D samma sökare som 300D?

Jag slant lite på tangetern, 80MP => 8MP fast det har ni redan försått förmodar jag.

Fast antalet pixler är fortfarande ett av de starkast säljarargumenten när det gäller kameror som skall uppnå stora volymer. Så om D70n inte kommer upp i 8MP så kommer det bli svårt att sälja den för samma pris som 350D.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar