Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Canon EOS 350D äntligen här

Produkter
(logga in för att koppla)
Men kvaliten kan vara värd sina tusenlappar. Ett metallhus och påkostade knappar/reglage gör att 20D står sig länge, både i begangat pris och funktionallitet.
Det spelar ingen roll hur mycket billigare kameran var i inköp, slutar knapparna fungera efter 3år är den värdelös.

Skulle gissa på en månad innan de första exemplaren är ute.
Den tiden kan jag vänta för att spara 3-4 tusen kr.

Om inte annat kommer säkert 20D att gå ner lite i pris nu också.

Jag tror också att en 20D kommer hålla andrahandsvärdet bättre, jag ser säkert att jag kommer köpa nästa modell av kamera vad den nu kommer heta "30D"? Så ska man sälja en 20D eller en 350D om 1-2år när nya modellerna kommit tror jag man får mer för en 20D än 350D. Sen är det som du säger Ramona att man får vänta ett tag innan 350D kommer ut, och tar man relase tid 1-3 månader + tid för utvärdering från användare så man riktigt får veta vad den går för så pratar vi 6 månader kanske, och jag vill köpa kamera nu, så det får bli en 20D. Sen handlar jag från USA så för min del så är det andra aspekter som att dollarn är på väg upp osv. som spelar in, 20D kostar 3400kr ca mer än 300D i dagsläget i USA och man kan kanske tänka att 350D hamnar på lite mer än vad 300D är på idag och 20D:n går ner lite så då kanske det bara skiljer 2500kr eller liknande, och för mig är det värt 2500kr för att ha en kamera under den 6 mån perioden + få en bättre kamera... Mycket funderingar blir det :)

/Magnus

Magnuz skrev:
Jag kommer att köpa en kamera inom 1-2 veckor, jag har väntat på att köpa en 20D inför denna release och jag tror att 20D:n håller sig fortfarande, 350D:n är nog inte bättre?

Nä bättre är den knappast. Det handlar väl snarare hur man värderar skillnaderna mellan 20D och 350D. Plåtar man sport så är väl valet självklart men annars räcker nog 350D riktigt långt. BIldkvaliteten lär ju vara samma.

Några 1000-lappar extra är det värt att få en kamera som är i metall, har bättre autofokus osv. Dessutom håller nog sensorn för fler exponeringar på 20D:n. Men framför allt hoppas jag på att priset droppar lite på 20D:n den närmaste veckan pga. detta...

Det är inte bevisat att ett metallhus håller bättre, men det känns ju så och det kan en del betala mycket för.

Sensorns hållbarhet är nog ingen fara, det är ju dessutom samma även om Canon har 8,0 på ena och 8,2 på andra. Däremot kan slutaren skilja och det är klart värt att satsa på de hållbarare om man ser långsiktigt på sitt köp eller är tigger-happy.

Jag tror också att en 20D kommer hålla andrahandsvärdet bättre, jag ser säkert att jag kommer köpa nästa modell av kamera vad den nu kommer heta "30D"? Så ska man sälja en 20D eller en 350D om 1-2år när nya modellerna kommit tror jag man får mer för en 20D än 350D.

Nu räknar du tokigt. Du kan lungt utgå från att 20D kommer att tappa mer i värde i pengar räknat. I procent är det kanske lika, men jag har inte procent i plånboken.

Sen är det som du säger Ramona att man får vänta ett tag innan 350D kommer ut,

Det tog en månad för 20D, 300D och 10D. Lite längre för proffsmodellerna. Men det gäller att stå tidigt i kön.

En 350D kommer nog kosta som 300D utan rabatt

Tror Europaversionen kan bli en värre konkurrent till 20D än USA-versionen eftersom Europaversionen saknar den röda Digital Rebel-blaffan på huset som på långt håll identifierar kameran som snikmodellen (på samma sätt som silverhuset gjorde med vanliga 300D).

Fröderberg - du borde fått mejl från mig :)

Senast ändrad:
Det som däremot talar emot 20D:n är alla fel man hört om, att den inte fungerar i kyla/minusgrader(err99) att den har problem med fokus i vissa lägen. Att det blir problem med ränder vid höga ISO-tal, men allt detta kanske är löst i och med de senaste firmware-uppgraderingarna? Men vem säger att inte 350D:n har liknande problem i början?

Nån som seriöst skulle avråda mig från att köpa en 20D om 1 vecka?

/Magnus

Jag kontaktade www.fyndborsen.se för att fråga när de kunde få in kameran till dem ( Canon EOS 350D) och de svarade så här:

Hej Ulrica

Vi kommer att ha den men det lär nog dröja minst 1-2 månader innan den kan
säljas i sverige. (den vanliga ledtiden mellan släp och att varorna når
butiken)

Med vänliga hälsningar
Jonas
--------------------------------------------
FYNDBÖRSEN - Allt inom hemelektronik. Etablerad på internet sedan 1997.

Jag som ville ha en ny kamera NUUUU. Jag har mailat dem igen för att fråga vad de tror att priset hamnar på, så jag vet om det är någon idé att vänta eller att köpa något annat.

Mvh Ulrica
[/B]

*BLIR FULL I SKRATT* Tur att vissa klipper bort det man skriver i sina mail till kunder ;-)

"This communication is intended solely for the use of the addressee and may contain information that is legally privileged, confidential or exempt from disclosure. If you are not the intended recipient, please note that any dissemination, distribution, or copying of this communication is strictly prohibited. Anyone who receives this message in error should notify the sender immediately and delete it from his or her computer."

Men det finns nu priser på den hos minst en webbutik i sverige.....

Maverick 28 AKA Jonas i mailet ovan.....

Magnuz skrev:
Det som däremot talar emot 20D:n är alla fel man hört om, att den inte fungerar i kyla/minusgrader(err99) att den har problem med fokus i vissa lägen. Att det blir problem med ränder vid höga ISO-tal, men allt detta kanske är löst i och med de senaste firmware-uppgraderingarna? Men vem säger att inte 350D:n har liknande problem i början?

Jag har kört 20D stenhårt sedan första dagen den fanns på marknaden. Det lär finnas en del måndagsexemplar men det verkar ha löst sig.

Kyla är kameran inte sämre än andra. Det finns många faktorer som spelar in. T ex hur objektivet klarar det. Funkar inte objektivet funkar heller inte kameran.

Ränderna har aldrig varit ett stort problem men är löst.

Nån som seriöst skulle avråda mig från att köpa en 20D om 1 vecka?

Bara du kan avgöra om 20D är värd de extra kronorna mot 350D, men det finns inget att varna för hos 20D.

Skulle själv endast avstå från 20D för att spara tusenlappar på finesser jag inte behöver, inte för att risken att kameran är dålig.

Nu har Cyberphoto uppdaterat sin lista. Dock inget pris ännu:

Canon EOS 350D svart (enbart kamerahus) Nyhet! ej prissatt, kommer i april

Canon EOS 350D svart + EF-S 18-55/3,5-5,6 Nyhet! ej prissatt, kommer i april 2005

Maverick28 skrev:
*BLIR FULL I SKRATT* Tur att vissa klipper bort det man skriver i sina mail till kunder ;-)

"This communication is intended solely for the use of the addressee and may contain information that is legally privileged, confidential or exempt from disclosure. If you are not the intended recipient, please note that any dissemination, distribution, or copying of this communication is strictly prohibited. Anyone who receives this message in error should notify the sender immediately and delete it from his or her computer."

Men det finns nu priser på den hos minst en webbutik i sverige.....

Maverick 28 AKA Jonas i mailet ovan.....

FÖRTYDLIGANDE

Är inte alls arg irriterad elelr sur på Ulrika... Om någon trodde det :) skrev inläggert med en STOR GLIMT i ögat :)

Å andra sidan så ligger Dpreview i Storbrittannien så:)

--jalle

Magnuz skrev:
Jag hittade länken på www.dpreview.com i natt, anledningen att den inte finns från huvudsidan är att den antagligen inte släppts officiellt ännu utan det sker under dagen 20050217, och "dagen" i USA (Florida) börjar ju som bekant 6 timmar efter oss. Blir spännande och höra en testrapport från någon som testat den...

/Magnus

Jonas Stellemark:

Är det så bra att ha en villkorstext på engelska längst ner i mailet, när man skickar det till svenska kunder? Utgår ni från att alla talar flytande engelska? Varför inte svenska annars?

En harang på engelska hade inte jag heller läst, känns mer som nån slags standardtext, typ "this message has been scanned by xxx-antivirus..."

Folk kan skiva vad de vill i mail till mig. Det är ändå jag som väljer att visa eller hålla undan korrespodens som skickats till min address. Det är mottagaren som sitter på äganderätten i dessa fall.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar