Annons

Canon EOS 300D vs Canon EOS 350D vs Nikon D70

Produkter
(logga in för att koppla)
Hambern skrev:
Men nu lämnar jag detta forum och ger plats för andra att diskutera. Känns som om du Kim och jag brett ut oss lite väl mycket här under ett par dagar nu ;)

hehe... See ya
Okej, tack för givande konversation.
 
Både Foto och Allt om digitalfoto brukar testa hur det fungerar i motljus och hur kameran exponerar. Mig veterligt fungerar de flesta kamerorna idag alldeles utmärkt i de flesta situationerna. Det finns alltid enstaka situationer som kan lura kameran, oavsett om det är 35 eller 1005 fält.


Ett tillägg till egna kurvor är att det enbart är applicerbart om man plåtar i JPG. Kör du RAW gäller andra förutsättningar för båda kamerorna.


Dock bör det nämnas att D70 också har en kompression av förstörande art på raw-filerna, de kallar den visually lossless, men som kurvorna som postade upp i en annan diskussion visar så är det inte helt lossless även om det fungerar i de flesta sitationer. 20D och 350D använder en icke-förstörande komprimering.


Batterilängden hos D70 kan jag inte uttala mig om men trots det mindre batterier så verkar 350D klara mellan 600 och 900 exponeringar för de som testat den här i forumet.


Spegeluppfällning är grymt bra mellan 1/30 och 2s om man kör macro eller tunga telen.


Kit-objektiven, båda är väl värda sina pengar, men det till D70 är klart bättre(men också klart dyrare).


Blixt-sync, är bättre på D70, dock kan man få olika typer av artifakter om solen är med i bild när CCD-slutaren går in jämfört med om det enbart vore en mekaniskt slutare. Är ljuskällan stark nog(solen) så kan man få breda räta linjer från den ut över delar eller hela bilden. längs med längden på sensorn. Finns en tråd om det just nu. Fenomenet uppträder bara på kameror med en CCD som även använder CCD-n som slutare, vilket alltså är D70, D100 men även 1D (mk1).
 
Skulle vara intressant om herr Kim Wallung kunde börja presentera några belägg för dom saker han skriver. Hittills har det varit mycket snack men få försök att bevisa det du säger. Du klagar om och om igen på det som Mattias Hamberg försöker bevisa med bilder och påstår att testerna inte är tillförlitliga eller riktigt utförda, men fortfarande så påstår du att 350D är bättre på många områden. Har du några tillförlitliga källor som du kan hänvisa till och som bevisar det ena eller det andra? Det går bra att klaga, men att föra en konstruktiv diskution har väl inte hittills varit riktigt din grej. Beredd att visa motsatsen?

Nu till en lite mer väsentlig fråga:

Om jag köper en D70 (eller 350D för den delen) och äger några gamla, icke-af, linser (säkert minst 20 år gamla), kommer dessa att passa till min kamera, och hur fungerar det isåfall att fotografera med dom? Har för mej att jag läst något om att nikons objektiv ska funka men med några (stora?) restriktioner, medan 350D har ett nytt lins-system som gör äldre linser obrukbara. Stämmer detta?
 
Naycon skrev:
Skulle vara intressant om herr Kim Wallung kunde börja presentera några belägg för dom saker han skriver. Hittills har det varit mycket snack men få försök att bevisa det du säger. Du klagar om och om igen på det som Mattias Hamberg försöker bevisa med bilder och påstår att testerna inte är tillförlitliga eller riktigt utförda, men fortfarande så påstår du att 350D är bättre på många områden. Har du några tillförlitliga källor som du kan hänvisa till och som bevisar det ena eller det andra? Det går bra att klaga, men att föra en konstruktiv diskution har väl inte hittills varit riktigt din grej. Beredd att visa motsatsen?
Jag har vid flertalet tillfällen refererat till anseda http://www.dpreview.com/ och http://www.imaging-resource.com/ , så ditt påstående är fullständigt befängd och ett riktigt lågvattenmärke.
 
Naycon skrev:
Om jag köper en D70 (eller 350D för den delen) och äger några gamla, icke-af, linser (säkert minst 20 år gamla), kommer dessa att passa till min kamera, och hur fungerar det isåfall att fotografera med dom? Har för mej att jag läst något om att nikons objektiv ska funka men med några (stora?) restriktioner, medan 350D har ett nytt lins-system som gör äldre linser obrukbara. Stämmer detta?
Nikons MF-objektiv kommer passa på D70, men ljusmätningen kommer inte fungera.

Canons MF-objektiv kommer inte passa på 350D utan adapter.
 
Har för mej att jag läst något om att nikons objektiv ska funka men med några (stora?) restriktioner, medan 350D har ett nytt lins-system som gör äldre linser obrukbara. Stämmer detta?
Hos Nikon är lite lite mer krångel. Tror alla manuella fungerar men utan ljusmätning. Sen är det väl något att AF objektiv måste vara av D-versionen också.

Alla EF och EF-S linser fungerar på 350D. Dock inte FD som är det gamla systemet som hade en mindre bajonet. Så i stort sett allting som har autofocus fungerar(tror dock det finns typ 3st FD linser med AF).

Men å andra sidan så finns det adaptrar för de flesta märkena så att objektiven går att använda på EOS systemet, dock bara manuellt. Sen kan det vara lite strul att få tag i en del av dem.
Adapter från EF-bajonet till:

- Canon FD
- Contax RTS
- Leica R och Visoflex
- Minolta
- Nikon F
- Olympus OM
- Pentax 42mm
 
Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Canon EOS 300D vs Canon EOS 350D vs Nikon D70



Ingen aning. Det finns säkert tester nånstans på internet. Har dock en känsla av att det mest hänger på objektivet. Har också hört att 350D ska fokusera sämre i mörkt ljus, men skillnaden där är nog också så liten att den går att bortse ifrån.
[/QUOTE]

Jepp jepp, jag får helt enkelt leta.. hittade en snubbe här i min tråd som hade skrivit in det :)


Kanske runt 1'500:- tror jag.

Okej, får se om man har råd med en sådan sedan då, en arbetskamrat är i Asien och kanske skall inhandla kameran där, o då kommer den juh bli lite billigare.


Ahhhh... Låter toppen! :D Då kan du ju välja precis vad som helst.

Exakt.. fast jag föredrar att ha egna objektiv.
appropå objektiv. vad borde man välja, tele eller zoom objektiv? Som jag ser det så är zoom bättre alternativ då man både kan använda "vanlig" fotografering och zooma.


tackar tackar, tyvärr så var ju det bara Nikons version och inte Canons.. hittade ingen liknande för Cannon.
 
Re: Re: Re: Re: Re: Re: Canon EOS 300D vs Canon EOS 350D vs Nikon D70

sagan skrev:
Det betyder att den inbyggda blixten kommer lite högre upp, vilket minskar risken för röda ögon.

Men riktiga fotografer använder väl extern blixt iaf så ;-)

Aha okej, då hänger jag med, mjo det blir nog en extern blixt när bugeten tillåter det :p


Pictbridge är sätt att kunna skriva ut bilderna direkt från kameran, ingen funktion jag använt så jag vet inte vad skillnaden består i.

hrmf.. värdelöst, den funktionen kunde de skippat och lagt den på något bättre eller sänka priset :p
 
Senast ändrad:
Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Canon EOS 300D vs Canon EOS 350D vs Nikon D70

sagan skrev:
AF på D70 jämfört med 300D, är 0.35 sekunder för D70 och 0.30 sekunder för 300D. (uppgifterna kommer från tidningen FOTO)

350D ska ha snabbare AF än 300D, så den ligger troligen nånstans i närheten av 0.25 sekunder.

350D:s AF är alltså betydligt snabbare än den på D70.

Sen hänger det givetvis på vilket objektiv man sätter på kameran oxå...


ahh okej, mjo snabb autofokus är något jag värderar högt. Tack för informationen. Vart hittade du den?
 
Senast ändrad:
En annan dimension av debatten mellan de olika kamerorna är ergonomin och pedagogiken bakom. Givetvis är det en fråga om tycke och smak. Men jag undervisar i foto och mina elevers reaktion har varit att D70 är betydligt krångligare när det gäller upplägget av funktioner och knappar, alltså pedagogiken. Vår 300D är betydligt enklare att handha utan instruktionsboken framme.
När det gäller exponeringen har vi gjort några helt ovetenskapliga tester kamerorna emellan och funnit att d70 oftast luras vid knepiga motljussituationer jämfört med 300D. Beror förmodligen till viss del på att 300:an tar stor hänsyn till vald fokuspunkt för att styra exponeringen. En del har framfört kritik till det sättet att mäta, men för min egen del har jag aldrig upplevt det som negativt. (En lite äldre test mellan EOS3 och F100 visade på bättre exponering hos 3:an.)
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.