Re: Re: Re: Re: Re: Canon EOS 300D vs Canon EOS 350D vs Nikon D70
Hambern skrev:
Ahh förlåt Det står för Autofokus. Skillnaden är inte stor utan ligger så vitt jag vet nere på tiondels eller hundradels sekund om det ens är någon skillnad
ahh okej, då hänger jag med, var bara förkortningen jag inte förstod mig på
hm, vad ligger AFen på hos en D350?
De flesta klarar sig med 4mp. Det finns svindyra kameror som fortfarande använder sig av 4Mp. Skillnaden är mycket mindre än vad reklamen vill få oss att tro.
Absolut, deras reklamer är i princip så att juh högre MP en kamera har desto bättre är den.
Vertikalgrepp är pryl man kan sätta på på undersidan av kameran som innebär att man kan lägga till extra batterier och göra det lite bekvämare att hålla kameran. Detta rekomenderas med 350D då dels batteriet inte räcker lika länge som D70 och dels att greppet utan vertikalgreppet kan vara lite obekvämt för folk med stora händer.
Aha okej, det var som jag trodde med andra ord, Vad går en sådan pryl lös på?
Spegeluppfällning innebär att man kan få kameran att fälla upp spegeln innan den tar bilden. Annars kan kameran skaka till lite när den fälls upp om man tar bilder med lång exponeringstid, vilket kan leda till att bilden inte blir riktigt lika skarp som den kan bli annars.
Hmm okej, detta är något jag inte hört om före, dock klart en fördel
Har du en kompis som använder Nikon kan det vara smart att också du skaffar en sådan. Då kan ni låna objektiv av varandra om ni åker ut tillsammans någon gång, en fördel man inte ska underskatta.
Japp, men som tur är så har jag en vän som precis nyligen har köpt in en Canon EOS 350D med två objektiv, 18-55mm och 17(?)-70mm objektiv, så någon av hans objektiv skulle jag nog också kunna låna
Båda två är ganska taskiga makrolinser. Så, ska du fota makro gör du bäst i att köpa linser som är speciellt avsedda för det. Tamrons 90mm f2.8 har jag hört ska vara riktigt grymm. Har också hört att några använder 50mm-linsen med förstoringsfilter på med goda resultat, tror jag ska testa det någon gång faktiskt.
Okej, för macrofoto är något jag garanterat kommer att använda mig utav. Du råkar inte ha någon länk till en bra prisvärd macrolins?
Kitobjektivet till nikon fungerar aldeles ypperligt som allmän-objektiv och landskapsobjektiv. Till porträtt och partylins använder jag nikons 50m f1.8D som jag tycker är ett riktigt bra objektiv för pengarna, tror att Canons motsvarighet är riktigt bra också. Närbildlinser vet jag inte så mycket om. Men Tamrons 90mm-lins ska vara grymm.
okej, o 90mm-lins säger faktiskt inte mig så otroligt mycket eftersom att jag är ganska ny inom foto.