Annons

Canon EOS 300D vs Canon EOS 350D vs Nikon D70

Produkter
(logga in för att koppla)
Hambern skrev:
Vänsterbilderna är tagna med 20D och högerbilderna är D70-bilder. Visst är upplösningen på vänster sida marginellt bättre. Detta syns nästan mest på bilden på det murade tornet (http://img.photobucket.com/albums/v218/hambern/d70-20d2.jpg) där 20D visar liiiite mer detaljer om man tittar nära.

Syftet med jämförelsen var att visa att skillnaden är så marginell att den är försummbar. Eftersom d70 i orginalstorlek är skarpare än 20d så blir skillnaden när man interpolerar upp d70-bilden väldigt liten, i princip lika mycket detaljer finns med, d70-bilden är bara mindre. Och hade d70:n dessutom fotat i rawformat hade skillnaderna förmodligen varit ännu mindre.

Jag menar INTE att d70 skulle vara bättre. Jag menar bara att skillnaden är så liten mellan dessa båda kameror att det är snudd på fånigt att den frågan får så stor plats. Ni här upphöjer megapixelfrågan till den viktigaste, handlarna upphöjer megapixelfrågan till den viktigaste. Sanningen är att Canon måste göra sina sensorer till 8mp för att kunna uppnå samma detaljupplösning som d70's 6mp. Megapixelfrågan spelar väldigt liten roll. Har sett bilder från 9mp-kameror som har BETYDLIGT sämre upplösning än min Powershot S30 som har 3mp.

Så, kan vi nu fokusera oss på de VERKLIGA skillnaderna mellan kamerorna istället för att hålla på och gräla om oväsentligheter?

Jag kan bara instämma till fullo och hoppas diskussionerna här på forumet kommer att ha vettigare innehåll fortsättningsvis.
 
Hambern skrev:
Så, kan vi nu fokusera oss på de VERKLIGA skillnaderna mellan kamerorna istället för att hålla på och gräla om oväsentligheter?
Då kan man ju fråga sig varför du fortsätter tjata om det, istället för att börja prata om det som du hävdar vara viktigare (vad det nu är)..
 
sagan skrev:
Då kan man ju fråga sig varför du fortsätter tjata om det, istället för att börja prata om det som du hävdar vara viktigare (vad det nu är)..

Från DPRevew:
"For absolute resolution it's very close, although there are definitely some areas of the image where the D70 has resolved more detail (and appears sharper) than the EOS 300D"

Så... Låt oss då göra det. Jag har förskt tidigare att påpeka de viktigare skillnaderna. Men här kommer de igen om du nu vill ha det:

*** Auto ISO ***
D70 har möjlighet att själv justera ISO-värdet så man kan fritt ägna sig åt att justera slutartider och bländare och sedan låta kameran själv välja ett så lågt ISO som möjligt. Riktigt praktiskt tycker jag och använder det ganska ofta.


*** Flash sync ***
Nikon D70 har 1/500 sek flash sync emot 350D 1/200. Det innebär att D70 kan använda betydligt kortare slutartider om man använder fyllningsblixt i dagsljus. Här är även en av de viktigaste fördelarna med 20d jämtemot 350d då 20d ligger på 1/250. Dock lär detta inte vara så viktigt för de flesta hobbyfotograferna.



*** Möjligheten till egna exponeringskurvor ***
Genom att lägga in egna exponeringskurvor kan man ändra karaktär på bilderna jättemycket. Personligen använder jag en Digital Velvia kurva som får bilderna att se ut som om de var tagna med Velviafilm. En kul grej man kan använda för att få bilderna att se mer personliga ut.




*** Verikalgrepp ***
Fotograferar man mycket porträtt under lång tid kan det bli jobbigt om man inte har vertikalgrepp. Nikon tillverkar inget sådant till d70, vilket många saknar. 350d däremot har detta vilket är en fördel för dem som fotar mycket porträttbilder.




*** Batterilängd ***
d70's batteri räcker betydligt längre än 350d batterier vilket kan vara en fördel om man ska vara borta en lägre period, kanske på festival eller något då man inte kommer att ha så stora möjligheter att komma åt strömm. d70 kan man använda i flera, flera dagar utan att behöva ladda igen.



*** Spegeluppfällning ***
Fotar man mycket landskap med långa slutartider blir bilderna lite skarpare, det är inte stor skillnad men ändå, om man har tillgång till spegeluppfällning. Fotar man mycket sådant är detta en verklig fördel



*** Spotmätning ***
D70 har bättre spotmätning än 350d. Det innebär att den kan basera exponeringen på en liten liten punkt i mitten av bilden. Detta är en ganska svår teknik det tar ett tag att lära sig behärska bra. Men många proffs använder sig av detta väldigt ofta. För den vanliga hobbyfotografen ska detta dock inte spela så stor roll



*** 3D Matrixmätning ***
Nikon d70 har samma exponeringsmätare som nikons alra dyraste digitala systemkameror och är enligt alla recenssioner mer konstant och pålitligt än såväl 350d som 20d. Detta är en verklig fördel då många faktiskt använder sig av denna.



*** Iso 100 ***
Canon kan ställa ner sin ISO till 100 och på så sätt få näst intill helt brusfria bilder även om man tittar mycket nära. d70 kan bara ställa ner till 200 vilket innebär att man i mörka partier på bilden kommer att se lite brus.



*** Färgåtergivning ***
Canons och Nikons bilder ser helt enkelt lite olika ut. Vissa gillar Canons färgåtergivning, vissa gillar Nikons. En smaksak.




*** Kit-objektiv ***
Nikon D70 har ett betydligt bättre kitobjektiv. Har man dålig budjet spelar det roll då objektivet generellt är viktigare än själva huset.




*** Menysystem ***
Nikon D70 kan ställa in betydligt fler saker utan att man behöver gå in i menyer. Detta gör att själva hanteringen av kameran går snabbare. Vissa kan dock föredra Canon 350Ds menysystem. Jag antar att även detta är en smaksak.




*** Ergonomi ***
Många har klagat på att 350D är obekväm att hålla utan verikalgrepp. Och i övrigt känns de lite olika att hålla i. Även detta är förmodligen en smaksak.




*** Begagnat ***
Canon är just nu vanligare än Nikon vilket innebär att det finns mer begagnade Canonsaker att få tag på. Vissa hävdar att detta gör att det är lättare att göra klipp på Nikonprylar, vilket kan stämma, men jag ser det ändå som en fördel att fler använder Canon då det innebär ett större utbud av begagnade objektiv och så vidare.


Nöjd nu? :)
 
Senast ändrad:
Hambern skrev:
*** Färgåtergivning ***
Canons och Nikons bilder ser helt enkelt lite olika ut. Vissa gillar Canons färgåtergivning, vissa gillar Nikons. En smaksak.
Man kan ju tilläga att det finns mycket stora möjligheter att ändra färgåtergivningen i både nikons och canons kameror.
 
Hambern skrev:
*** 3D Matrixmätning ***
Nikon d70 har samma exponeringsmätare som nikons alra dyraste digitala systemkameror och är enligt alla recenssioner mer konstant och pålitligt än såväl 350d som 20d. Detta är en verklig fördel då många faktiskt använder sig av denna.
De recensionerna får du gärna visa, inget jag har läst.
 
sagan skrev:
Saningen är enligt alla erkända tester/testare att canons 300D och 10D har precis lika hög detaljåtergivning som D70.

edit: Ett av många exempel på detta:

"Overall, I'd rate the D70 and Canon EOS-10D and Digital Rebel as having more or less identical resolving power and image sharpnes"

http://www.imaging-resource.com/PRODS/D70/D70A14.HTM

Finns det någon kunnig som i så fall kan förklara varför bilder från D70 jämfört med 300D/10D är skarpare och att bilder från D70 jämfört med 20D ser väldigt likvärdiga ut?
 
Hambern skrev:
*** Auto ISO ***
D70 har möjlighet att själv justera ISO-värdet så man kan fritt ägna sig åt att justera slutartider och bländare och sedan låta kameran själv välja ett så lågt ISO som möjligt. Riktigt praktiskt tycker jag och använder det ganska ofta.
Japp, det är en funktion jag skulle vilja ha.

Mycket praktiskt om man fotograferar när ljuset ändras snabbt och man plåtar rörliga motiv, som gryning och skymning.
 
sagan skrev:
De recensionerna får du gärna visa, inget jag har läst.

Imaging-resource: "The D70 is the first time that the full 1,005-element RGB sensor originally introduced in the flagship F5 film-based model has been deployed in an "entry level" d-SLR. It's by far the most sophisticated metering system of any d-SLR currently on the market for less than $3,000."

Kan leta upp fler om du tycker det är roligt. Men tror att detta borde räcka

En annan bra jämförelse är denna: http://www.digitalreview.ca/cams/NikonD70versusRebelXT.shtml
 
Senast ändrad:
Det var ju ingen jämförelse med canons 35-zons
mätning, utan en jämförelse mot centrumätning.

Nä, det duger inte, jag vill se en riktigt vs. jämförelse.
 
Hambern skrev:
Imaging-resource: "The D70 is the first time that the full 1,005-element RGB sensor originally introduced in the flagship F5 film-based model has been deployed in an "entry level" d-SLR. It's by far the most sophisticated metering system of any d-SLR currently on the market for less than $3,000."

Kan leta upp fler om du tycker det är roligt. Men tror att detta borde räcka

En annan bra jämförelse är denna: http://www.digitalreview.ca/cams/NikonD70versusRebelXT.shtml
Okej, nu har du ändrat inlägget 3 gånger, sen jag svarade :D

Intressantast på den sidan du länka till tycker jag var längst ned, iaf för en D70 ägare:

"Optional third party vertical battery grip VG-D70 for Nikon D70"
 
Om bilderna från D70 har mera kontrast, borde jag då inte få ut mera detaljer ur mörka partier med Canonkamerorna?? Från det jag har testat mellan D70 och 10D, så är det precis tvärt om, att jag har bättre täckning både i ljusa och mörka partier med D70. Det går att vräka på kontrast på bilder från 10D för att öka detaljrikedomen en smula, men då ser bilderna förskräckliga ut och omfångt sjunker drastiskt.
 
sagan skrev:
Det var ju ingen jämförelse med canons 35-zons
mätning, utan en jämförelse mot centrumätning.

Nä, det duger inte, jag vill se en riktigt vs. jämförelse.

Okej... ska vi köra på statistik då 350D baserar sin exponering på en beräkning av 35 delar av bilden.

Så... Vad har då Nikon D70? "3D color matrix metering with 1,005-pixel RGB sensor" Den baserar sin exponering på en beräkning av 1005 pixlar och räknar dessutom med färgerna och avståndet i dessa vilket ger bättre, noggrannare och mer konstant exponering. Och tack vare 3d-mätningen ger det, i kombination med Nikons i-LLT system, även perfekta resultat även vid användningen av blixt, något som kan vara lite klurigare med Canon.
 
sagan skrev:
Intressantast på den sidan du länka till tycker jag var längst ned, iaf för en D70 ägare:

"Optional third party vertical battery grip VG-D70 for Nikon D70"

Problemet med det där vertikalgreppet är dels att det är svindyrt och dels att det inte är gjort av Nikon och är därför kanske inte i högsta kvalitet. Men är man aldeles desperat så fungerar det säkert, men som sagt är det dyrare än Canons.
 
Hambern skrev:
Okej... ska vi köra på statistik då 350D baserar sin exponering på en beräkning av 35 delar av bilden.

Så... Vad har då Nikon D70? "3D color matrix metering with 1,005-pixel RGB sensor" Den baserar sin exponering på en beräkning av 1005 pixlar och räknar dessutom med färgerna och avståndet i dessa vilket ger bättre, noggrannare och mer konstant exponering. Och tack vare 3d-mätningen ger det, i kombination med Nikons i-LLT system, även perfekta resultat även vid användningen av blixt, något som kan vara lite klurigare med Canon.
Jag skulle gärna se en pratisk jämförelse, istället för massa siffror.
Det är ju trots allt resultatet i praktiken som är intressant och inte hur många punkter mätaren använder.

Jag har iaf funnit canons 35-zons mätning precis lika säkert (t.o.m bättre) som min nikonkamera, fast det var en gammal nikon förstås..men den hade iaf. matrixmätning.
 
sagan skrev:
Jag skulle gärna se en pratisk jämförelse, istället för massa siffror.
Det är ju trots allt resultatet i praktiken som är intressant och inte hur många punkter mätaren använder.

Jag har iaf funnit canons 35-zons mätning precis lika säkert (t.o.m bättre) som min nikonkamera, fast det var en gammal nikon förstås..men den hade iaf. matrixmätning.


Detta håller jag fullt med dig om... Siffror säger inte så mycket. Det är dock svårt att göra tester på sånt eftersom det krävs många bilder för att se hur konstant exponeringen fungerar och citerar man olika recensenter blir det också inte så hållbart eftersom man då måste fråga sig vilka belägg de har för vad de säger och så vidare. Slutsatsen blir att det inte finns något sätt att bevisa att nikons nya 3d color matrix metering är bättre.

Dock verkar de flesta vara överens om att mätningar baserade på 1005 delar är bättre än mätningar på 35 delar även fast jag är säker på att 350D fungerar jättebra i de alra flesta förhållanden också. Det är inte jätteskillnader vi talar om utan små nyanser bara.
 
Ska man göra praktiska tester så får man väl koncentrera sig på svåra motiv, med stora kontraster, motljus o.s.v. för att se vilken som klarar sig bäst.

Vid "lätta" motiv tror jag det blir svårt att se någon avgörande skillnad.

edit: Har för mig att tidningen FOTO gjort en del såna praktiska tester.
 
sagan skrev:
Ska man göra praktiska tester så får man väl koncentrera sig på svåra motiv, med stora kontraster, motljus o.s.v. för att se vilken som klarar sig bäst.

Vid "lätta" motiv tror jag det blir svårt att se någon avgörande skillnad.

edit: Har för mig att tidningen FOTO gjort en del såna praktiska tester.

Okej, har faktiskt inte läst den tidningnen. Det vore absolut intressant att testa hur stor skillnaden är i praktiken, har nämligen på känn att 35 ska vara fullt tillräckligt i i princip alla förhållanden. Hittar du något sådant test så får du gärna meddela. :)

Men nu lämnar jag detta forum och ger plats för andra att diskutera. Känns som om du Kim och jag brett ut oss lite väl mycket här under ett par dagar nu ;)

hehe... See ya
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.