sagan skrev:
Japp.
Alla kända tester visar att D70 har 300D har i det närmaste identisk detaljåtergivning, så det låter fullständigt orimligt.
Här har du fel. Alla säger att Canons modeller har betydligt starkare anitaliasfilter än Nikons D70, till och med Canon själva säger detta. Nikon D70 har därmed skarpare bilder än Canons. Det är ett medvetet val Canon gjort för att undvika moiréproblem på bilderna. Nackdelen är att bilderna blir mindre skarpa.
Visa mig annars den bild som kan mäta sig med den bild jag länkade till här ovan, vilken som helst, går säkert att hitta via pbase eller liknande om det finns något sådant exempel, eller varför inte ta en bild med din kamera?
Förstår inte varför man ska behöva förlänga en meningslös diskussion. Båda kamerorna tar fullt tillräckligt bra bilder. Det finns viktigare skillnader på kamerorna. T.ex. tycker jag att Auto ISO, möjligheten till egna exponeringskurvor, verikalgrepp, batterilängd, spegeluppfällning, spotmätning, matrixmätning, Iso 100, färgåtergivning, flash-sync, kit-objektiv, menysystem, ergonomi och storlek är BETYDLIGT viktigare faktorer att tänka på än upplösningen.
Sorry... Detta blir mitt sista inlägg... lovar
Take care!