Annons

Canon EOS 300D vs Canon EOS 350D vs Nikon D70

Produkter
(logga in för att koppla)
det finns viktigare skillnader.
Det håller jag helt med om. Men det betyder fortfarande inte att andra saker man postar får gå förbi rakt av om de inte är korrekta.

Men visst, i de flesta fallen så spelar det ingen roll, men om man t.ex. tar ett gruppfoto så är varenda megapixel som finns välbehövlig om förstoringen ska ha någon som helst storlek och inte bara vara ett 10x15 kort.
 
Hambern skrev:
Kan du överhuvudtaget avgöra vilken bild som är tagen med vilken kamera? och tror du att du fortfarande skulle se någon skillnad om man skrev ut? Knappast
Jag har redan svarat på de frågorna.

Och svaret är det samma fortfarande, ja, jag skulle utan tvekan se skillnad på en 20 x 30 cm utskrift (eller större).
 
Damocles skrev:
Det håller jag helt med om. Men det betyder fortfarande inte att andra saker man postar får gå förbi rakt av om de inte är korrekta.

Men visst, i de flesta fallen så spelar det ingen roll, men om man t.ex. tar ett gruppfoto så är varenda megapixel som finns välbehövlig om förstoringen ska ha någon som helst storlek och inte bara vara ett 10x15 kort.

Gah... Den ena bilden är tagen med nikon d70 6mp. den andra är tagen med canon 20d 8mp. Jag har sedan i efterhand förstorat upp nikons d70-bild digitalt i datorn. Men eftersom nikons bilder i orginalupplösning är skarpare än canons så blir skillnaden om man förstorar d70s bilder VÄLDIGT liten.

Kan du avgöra vilken kamera som tagit vilken på dessa bilder? Vilken är canon 20ds 8mp och vilken är nikon d70's 6mp?

http://img.photobucket.com/albums/v218/hambern/d70-20d2.jpg
http://img.photobucket.com/albums/v218/hambern/d70-20d.jpg

Detta börjar bli tröttsamt, nu ger jag mig. Tro som ni vill. Det är bilden som räknas, glöm aldrig det :D
 
Senast ändrad:
Precis. Det finns redan iaf 10 tester som redan visar på skillnaderna så varför hålla på att joxa fram fler bilder.

Sen att jag gärna argumenterar sakfel i testförhållanden är en annan femma. För ärligt talat så skiter jag i om en människa så vill ha en 1.3MP kompakt eller en 144MP scanning-back. De kan välja helt fritt.
 
Re: Re: Re: Re: Re: Canon EOS 300D vs Canon EOS 350D vs Nikon D70

Hambern skrev:
Ahh förlåt :) Det står för Autofokus. Skillnaden är inte stor utan ligger så vitt jag vet nere på tiondels eller hundradels sekund om det ens är någon skillnad :)

ahh okej, då hänger jag med, var bara förkortningen jag inte förstod mig på :p
hm, vad ligger AFen på hos en D350?


De flesta klarar sig med 4mp. Det finns svindyra kameror som fortfarande använder sig av 4Mp. Skillnaden är mycket mindre än vad reklamen vill få oss att tro.

Absolut, deras reklamer är i princip så att juh högre MP en kamera har desto bättre är den.



Vertikalgrepp är pryl man kan sätta på på undersidan av kameran som innebär att man kan lägga till extra batterier och göra det lite bekvämare att hålla kameran. Detta rekomenderas med 350D då dels batteriet inte räcker lika länge som D70 och dels att greppet utan vertikalgreppet kan vara lite obekvämt för folk med stora händer.

Aha okej, det var som jag trodde med andra ord, Vad går en sådan pryl lös på?


Spegeluppfällning innebär att man kan få kameran att fälla upp spegeln innan den tar bilden. Annars kan kameran skaka till lite när den fälls upp om man tar bilder med lång exponeringstid, vilket kan leda till att bilden inte blir riktigt lika skarp som den kan bli annars.

Hmm okej, detta är något jag inte hört om före, dock klart en fördel :)


Har du en kompis som använder Nikon kan det vara smart att också du skaffar en sådan. Då kan ni låna objektiv av varandra om ni åker ut tillsammans någon gång, en fördel man inte ska underskatta.

Japp, men som tur är så har jag en vän som precis nyligen har köpt in en Canon EOS 350D med två objektiv, 18-55mm och 17(?)-70mm objektiv, så någon av hans objektiv skulle jag nog också kunna låna :)


Båda två är ganska taskiga makrolinser. Så, ska du fota makro gör du bäst i att köpa linser som är speciellt avsedda för det. Tamrons 90mm f2.8 har jag hört ska vara riktigt grymm. Har också hört att några använder 50mm-linsen med förstoringsfilter på med goda resultat, tror jag ska testa det någon gång faktiskt.

Okej, för macrofoto är något jag garanterat kommer att använda mig utav. Du råkar inte ha någon länk till en bra prisvärd macrolins?


Kitobjektivet till nikon fungerar aldeles ypperligt som allmän-objektiv och landskapsobjektiv. Till porträtt och partylins använder jag nikons 50m f1.8D som jag tycker är ett riktigt bra objektiv för pengarna, tror att Canons motsvarighet är riktigt bra också. Närbildlinser vet jag inte så mycket om. Men Tamrons 90mm-lins ska vara grymm.

okej, o 90mm-lins säger faktiskt inte mig så otroligt mycket eftersom att jag är ganska ny inom foto.
 
Re: Re: Re: Re: Canon EOS 300D vs Canon EOS 350D vs Nikon D70

sagan skrev:
Enligt vad som framkommit så är skillnaden mellan D70 och D70S minimala:


Det som skiljer preliminärt D70S mot D70 är:

* USB 2.0
* Bildskärmen ökat från 1,8" till 2". Samma upplösning.
* Batteriet uppdaterat till EN-EL3a som har 1500mAh mot 1400mAh. Samma storlek.
* Uttag för kabel fjärrkontroll
* Förbättrad PictBridge
* Inbyggda blixten slår ut 17mm mot 20mm
* Vikten ökat från 595g till 600g.

Inga egenskaper som har någon som helst betydelse för bildresultatet m.a.o, men det kan ju finnas fler skillnader som inte redovisats.

Nej, det var som jag misstänkte.
Det där med att blixten slår ut 17mm ist för 20mm.. är det hur långt blixten slår ut då? och vad menas med "förbättrad pictbridge"?
 
Re: Re: Re: Re: Re: Re: Canon EOS 300D vs Canon EOS 350D vs Nikon D70

Zyke skrev:
ahh okej, då hänger jag med, var bara förkortningen jag inte förstod mig på :p
hm, vad ligger AFen på hos en D350?


Ingen aning. Det finns säkert tester nånstans på internet. Har dock en känsla av att det mest hänger på objektivet. Har också hört att 350D ska fokusera sämre i mörkt ljus, men skillnaden där är nog också så liten att den går att bortse ifrån.

Aha okej, det var som jag trodde med andra ord, Vad går en sådan pryl lös på?


Kanske runt 1'500:- tror jag.

Japp, men som tur är så har jag en vän som precis nyligen har köpt in en Canon EOS 350D med två objektiv, 18-55mm och 17(?)-70mm objektiv, så någon av hans objektiv skulle jag nog också kunna låna :)


Ahhhh... Låter toppen! :D Då kan du ju välja precis vad som helst.

Okej, för macrofoto är något jag garanterat kommer att använda mig utav. Du råkar inte ha någon länk till en bra prisvärd macrolins?


Här har du en länk till Tamrons http://www.cyberphoto.se/tamron/sp90di.php
 
Re: Re: Re: Re: Re: Canon EOS 300D vs Canon EOS 350D vs Nikon D70

Zyke skrev:
Nej, det var som jag misstänkte.
Det där med att blixten slår ut 17mm ist för 20mm..
är det hur långt blixten slår ut då?
Det betyder att den inbyggda blixten kommer lite högre upp, vilket minskar risken för röda ögon.

Men riktiga fotografer använder väl extern blixt iaf så ;-)

Zyke skrev:
och vad menas med "förbättrad pictbridge"?
Pictbridge är sätt att kunna skriva ut bilderna direkt från kameran, ingen funktion jag använt så jag vet inte vad skillnaden består i.
 
Re: Re: Re: Re: Re: Re: Canon EOS 300D vs Canon EOS 350D vs Nikon D70

Zyke skrev:
hm, vad ligger AFen på hos en D350?
AF på D70 jämfört med 300D, är 0.35 sekunder för D70 och 0.30 sekunder för 300D. (uppgifterna kommer från tidningen FOTO)

350D ska ha snabbare AF än 300D, så den ligger troligen nånstans i närheten av 0.25 sekunder.

350D:s AF är alltså betydligt snabbare än den på D70.

Sen hänger det givetvis på vilket objektiv man sätter på kameran oxå...
 
Hambern skrev:
Kika på denna då... tagen från dpreview.

20d-bilden är i orginalupplösning och d70-bilden är digitalt uppförstorad så att även den är 8Mp. Enligt mig blir det då MYCKET liten skillnad på detaljåtergivningen. Iallafall så pass liten skillnad att jag tycker att man kan bortse ifrån megapixelfaktorn.

http://img.photobucket.com/albums/v218/hambern/d70-20d.jpg

Detta är som sagt en meningslös diskussion, det finns viktigare skillnader.

Att interpolera bilden från 6 till 8 är en sak, Men när bilden skall göras ännu större är min erfarenhet att de extra två megapixlarna ger en stor fördel. Skillnaden är uppenbar.
 
Hm, märkligt, jag kan inte ens hitta bilden med klockan på dpreview, tagen med 20D.

D70 bilden med klockan finns dock..
 
FILM) (ulltand skrev:
Vilken är vilken då?
Personligen gillar jag vänsterbilderna bäst...

Vänsterbilderna är tagna med 20D och högerbilderna är D70-bilder. Visst är upplösningen på vänster sida marginellt bättre. Detta syns nästan mest på bilden på det murade tornet (http://img.photobucket.com/albums/v218/hambern/d70-20d2.jpg) där 20D visar liiiite mer detaljer om man tittar nära.

Syftet med jämförelsen var att visa att skillnaden är så marginell att den är försummbar. Eftersom d70 i orginalstorlek är skarpare än 20d så blir skillnaden när man interpolerar upp d70-bilden väldigt liten, i princip lika mycket detaljer finns med, d70-bilden är bara mindre. Och hade d70:n dessutom fotat i rawformat hade skillnaderna förmodligen varit ännu mindre.

Jag menar INTE att d70 skulle vara bättre. Jag menar bara att skillnaden är så liten mellan dessa båda kameror att det är snudd på fånigt att den frågan får så stor plats. Ni här upphöjer megapixelfrågan till den viktigaste, handlarna upphöjer megapixelfrågan till den viktigaste. Sanningen är att Canon måste göra sina sensorer till 8mp för att kunna uppnå samma detaljupplösning som d70's 6mp. Megapixelfrågan spelar väldigt liten roll. Har sett bilder från 9mp-kameror som har BETYDLIGT sämre upplösning än min Powershot S30 som har 3mp.

Så, kan vi nu fokusera oss på de VERKLIGA skillnaderna mellan kamerorna istället för att hålla på och gräla om oväsentligheter?
 
Hambern skrev:
Sanningen är att Canon måste göra sina sensorer till 8mp för att kunna uppnå samma detaljupplösning som d70's 6mp.
Saningen är enligt alla erkända tester/testare att canons 300D och 10D har precis lika hög detaljåtergivning som D70.

edit: Ett av många exempel på detta:

"Overall, I'd rate the D70 and Canon EOS-10D and Digital Rebel as having more or less identical resolving power and image sharpnes"

http://www.imaging-resource.com/PRODS/D70/D70A14.HTM
 
Senast ändrad:
Hambern skrev:
Så, kan vi nu fokusera oss på de VERKLIGA skillnaderna mellan kamerorna?
Ju mer jag läser om Nikon vs Canon, så känns det som om frågan istället borde handla om vilka objektiv man ska satsa på.
Att kitobjektiven är den svaga länken i ett kamerapaket i dag...
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.