Annons

Canon EOS 300D vs Canon EOS 350D vs Nikon D70

Produkter
(logga in för att koppla)

Zyke

Medlem
Hej,

jag har nu under ett tag funderat på att köpa en digital systemkamera.

Jag har kommit fram till att följande tre modeller håller absolut standarden för de ja skall använda dem till. Samt att de ligger inom rimliga prisramar.

Det jag skulle vilja ha hjälp med av er, här på fotosidan.se, är att rada upp för och nackdelar med dessa kameror, varför / varför inte jag skall köpa den.

Samt vilka tillbehör som är starkt rekomenderade, även minneskort.

Det jag även skulle vilja ha lite information om är om ni vet någon butik i USA som skickar till Sverige, eftersom att det är ca 50% billigare att handla från USA. Samt om det är någon skatt el liknande man måste betala för att föra in det till sverige. Och om man kan gå runt det på något sätt (har hört att man kan be dem skriva "Gift" på paketet så det blir moms/tullfritt)

Mvh
Rikardh
 
Zyke skrev:
Det jag skulle vilja ha hjälp med av er, här på fotosidan.se, är att rada upp för och nackdelar med dessa kameror, varför / varför inte jag skall köpa den.
300D är långsam med få inställningsmöjligheter och bör undvikas.

D70 är snabb och har spotmätning.

350D är lika snabb som D70, men har snabbare AF.
350D har högst upplösning och minst brus.
350D har vertikalgrepp som tillbehör och spegeluppfällning.
350D är betydligt mindre och lättare (inte nödvändigtvis en fördel).
 
Re: Re: Canon EOS 300D vs Canon EOS 350D vs Nikon D70

sagan skrev:
300D är långsam med få inställningsmöjligheter och bör undvikas.

D70 är snabb och har spotmätning.

350D är lika snabb som D70, men har snabbare AF.
350D har högst upplösning och minst brus.
350D har vertikalgrepp som tillbehör och spegeluppfällning.
350D är betydligt mindre och lättare (inte nödvändigtvis en fördel).


Okej, då skall jag undvika 300Dn
och det verkar som att 350D är bättre än D70 är det även så att 350D är bättre än D70S?

och som lite nybörjarfotograf såhär så måste jag få fråga vad AF står för?

Mvh
Rikardh
 
Re: Re: Canon EOS 300D vs Canon EOS 350D vs Nikon D70

sagan skrev:
300D är långsam med få inställningsmöjligheter och bör undvikas.

D70 är snabb och har spotmätning.

350D är lika snabb som D70, men har snabbare AF.
350D har högst upplösning och minst brus.
350D har vertikalgrepp som tillbehör och spegeluppfällning.
350D är betydligt mindre och lättare (inte nödvändigtvis en fördel).

350D och D70 är väldigt nära varandra i snabbhet. Kan hända har 350D marginellt snabbare AF. Men å andra sidan måste fler saker ställas in via menyer på 350D som lätt kan ställas in via två rattar vid högerhanden på D70, vilket gör att ska man ändra inställningar ofta så går det rätt mycket snabbare på D70:n

Skillnaden i upplösning är så liten att den inte är märkbar. 350D har 2 extra megapixlar men har på köpet ett starkare antialiasfilter, vilket gör bilderna mjukare. Vilken av dem som visar flest detaljer är lite omdiskuterat, vissa kommer fram till att D70 har högre upplösning, andra att 350D har mer. Hur som helst är skillnaden så liten att man kan bortse ifrån megapixelfrågan.

350D har iso 100, vilket D70 inte har. Det gör att man kan få näst intill helt brusfria bilder på 350D vilket några tycker är viktigt. En fördel D70 har på detta området är att dess brus är mycket mer monokromatiskt och liknar mer filmbrus, vilket gör att man inte stör sig lika mycket på det. Jag föredrar D70's brus framför 350D's brus och fotar ibland på högre ISO än nödvändigt bara för att jag gillar effekten. Men känner du att du absolut vill ha brusfria bilder på 100% upplösning är 350D ett bättre val.

Spegeluppfällning och vertikalgrepp är dock verkliga argument för 350D. Vet du med dig att du behöver dessa saker så ska du välja 350D. En anna skillnad är också som sagt att 350D är mindre, vilket både kan vara en fördel och en nackdel.

Jag var i samma sits som du för ett tag sedan. Jag valde D70 eftersom den kändes bättre och enligt mitt tycke hade mer naturliga färgtoner och möjligheten att lägga in egna exponeringskurvor, vilket jag tycker är kul då det kan få bilderna att se ut som om de var tagna med olika typer av film och så. Men dessa kameror är så lika att man kan bortse ifrån det mesta tekniska. Känn på de båda, provfota och känn efter vilken som känns bäst i händerna.
 
Re: Re: Re: Canon EOS 300D vs Canon EOS 350D vs Nikon D70

Hambern skrev:
350D och D70 är väldigt nära varandra i snabbhet. Kan hända har 350D marginellt snabbare AF. Men å andra sidan måste fler saker ställas in via menyer på 350D som lätt kan ställas in via två rattar vid högerhanden på D70, vilket gör att ska man ändra inställningar ofta så går det rätt mycket snabbare på D70:n

Som jag frågade tidigare då, vad är då det där AF? :$

Skillnaden i upplösning är så liten att den inte är märkbar. 350D har 2 extra megapixlar men har på köpet ett starkare antialiasfilter, vilket gör bilderna mjukare. Vilken av dem som visar flest detaljer är lite omdiskuterat, vissa kommer fram till att D70 har högre upplösning, andra att 350D har mer. Hur som helst är skillnaden så liten att man kan bortse ifrån megapixelfrågan.

Nej MP-frågan är inte direkt något jag oroar mig över, jag är väldigt nöjd med 3.2MP då jag inte redigerar bilder eller skriver ut dem på dator särskillt ofta, och då 3.2MP klarar av att skriva ut en upplösning på ett A4 så klarar jag mig väldigt fint med 6MP

350D har iso 100, vilket D70 inte har. Det gör att man kan få näst intill helt brusfria bilder på 350D vilket några tycker är viktigt. En fördel D70 har på detta området är att dess brus är mycket mer monokromatiskt och liknar mer filmbrus, vilket gör att man inte stör sig lika mycket på det. Jag föredrar D70's brus framför 350D's brus och fotar ibland på högre ISO än nödvändigt bara för att jag gillar effekten. Men känner du att du absolut vill ha brusfria bilder på 100% upplösning är 350D ett bättre val.

Okej, det där med brus har jag inte riktigt hängt med på då jag endast ägt en enda kompakt digital kamera och ingen annan kamera förutom kompakt analog kamera, jag har inte funnit något brus på mina bilder som jag tagit med min kompaktkamera på 3.2MP

Spegeluppfällning och vertikalgrepp är dock verkliga argument för 350D. Vet du med dig att du behöver dessa saker så ska du välja 350D. En anna skillnad är också som sagt att 350D är mindre, vilket både kan vara en fördel och en nackdel.

Här är lite fler begrepp som jag inte riktigt har bekantat mig med, vertikalgrepp? spegeluppfällning?

Jag var i samma sits som du för ett tag sedan. Jag valde D70 eftersom den kändes bättre och enligt mitt tycke hade mer naturliga färgtoner och möjligheten att lägga in egna exponeringskurvor, vilket jag tycker är kul då det kan få bilderna att se ut som om de var tagna med olika typer av film och så. Men dessa kameror är så lika att man kan bortse ifrån det mesta tekniska. Känn på de båda, provfota och känn efter vilken som känns bäst i händerna.

Okej, jag har en vän till mig som är en hängiven fotograf som hela sin tid har använt sig av Nikons analoga systemkameror (samt några digitala när han arbetade på tidning) så han propagerar på att D70 skulle vara det definitiva valet.

Hur är det med macrolägena på t.ex en 17-50mm lins? eller 18-70mm?

Vilken lins skulle ni rekomendera till lite allmän fotografering, såsom porträtt, landskaps, party bilder och närbilder.
 
Re: Re: Re: Canon EOS 300D vs Canon EOS 350D vs Nikon D70

Hambern skrev:
Skillnaden i upplösning är så liten att den inte är märkbar. 350D har 2 extra megapixlar men har på köpet ett starkare antialiasfilter, vilket gör bilderna mjukare. Vilken av dem som visar flest detaljer är lite omdiskuterat, vissa kommer fram till att D70 har högre upplösning, andra att 350D har mer. Hur som helst är skillnaden så liten att man kan bortse ifrån megapixelfrågan.
Varje seriös test har visat att D70 har en detaljåtergivning i nivå med 300D/10D och att 20D/350D har en avsevärt högre upplösning än D70.

Detaljförlusten som det kraftigare antialiasfiltret ger motsvaras av de 0.2 extra Mp som 300D/10D har (6.3 vs 6.1).

edit: På en 20 x30 cm kopia är skillnaden klart märkbar.
Vid högre ISO är skillnaden i brus mycket påtaglig på en 20 x 30 cm kopia.
 
Senast ändrad:
Re: Re: Re: Re: Canon EOS 300D vs Canon EOS 350D vs Nikon D70

Zyke skrev:
Som jag frågade tidigare då, vad är då det där AF? :$

Ahh förlåt :) Det står för Autofokus. Skillnaden är inte stor utan ligger så vitt jag vet nere på tiondels eller hundradels sekund om det ens är någon skillnad :)


Nej MP-frågan är inte direkt något jag oroar mig över, jag är väldigt nöjd med 3.2MP då jag inte redigerar bilder eller skriver ut dem på dator särskillt ofta, och då 3.2MP klarar av att skriva ut en upplösning på ett A4 så klarar jag mig väldigt fint med 6MP

De flesta klarar sig med 4mp. Det finns svindyra kameror som fortfarande använder sig av 4Mp. Skillnaden är mycket mindre än vad reklamen vill få oss att tro.


Här är lite fler begrepp som jag inte riktigt har bekantat mig med, vertikalgrepp? spegeluppfällning?

Vertikalgrepp är pryl man kan sätta på på undersidan av kameran som innebär att man kan lägga till extra batterier och göra det lite bekvämare att hålla kameran. Detta rekomenderas med 350D då dels batteriet inte räcker lika länge som D70 och dels att greppet utan vertikalgreppet kan vara lite obekvämt för folk med stora händer.

Spegeluppfällning innebär att man kan få kameran att fälla upp spegeln innan den tar bilden. Annars kan kameran skaka till lite när den fälls upp om man tar bilder med lång exponeringstid, vilket kan leda till att bilden inte blir riktigt lika skarp som den kan bli annars.

Okej, jag har en vän till mig som är en hängiven fotograf som hela sin tid har använt sig av Nikons analoga systemkameror (samt några digitala när han arbetade på tidning) så han propagerar på att D70 skulle vara det definitiva valet.

Har du en kompis som använder Nikon kan det vara smart att också du skaffar en sådan. Då kan ni låna objektiv av varandra om ni åker ut tillsammans någon gång, en fördel man inte ska underskatta.

Hur är det med macrolägena på t.ex en 17-50mm lins? eller 18-70mm?

Båda två är ganska taskiga makrolinser. Så, ska du fota makro gör du bäst i att köpa linser som är speciellt avsedda för det. Tamrons 90mm f2.8 har jag hört ska vara riktigt grymm. Har också hört att några använder 50mm-linsen med förstoringsfilter på med goda resultat, tror jag ska testa det någon gång faktiskt.

Vilken lins skulle ni rekomendera till lite allmän fotografering, såsom porträtt, landskaps, party bilder och närbilder.

Kitobjektivet till nikon fungerar aldeles ypperligt som allmän-objektiv och landskapsobjektiv. Till porträtt och partylins använder jag nikons 50m f1.8D som jag tycker är ett riktigt bra objektiv för pengarna, tror att Canons motsvarighet är riktigt bra också. Närbildlinser vet jag inte så mycket om. Men Tamrons 90mm-lins ska vara grymm.
 
Re: Re: Re: Canon EOS 300D vs Canon EOS 350D vs Nikon D70

Hambern skrev:
En fördel D70 har på detta området är att dess brus är mycket mer monokromatiskt och liknar mer filmbrus, vilket gör att man inte stör sig lika mycket på det. Jag föredrar D70's brus framför 350D's brus och fotar ibland på högre ISO än nödvändigt bara för att jag gillar effekten. Men känner du att du absolut vill ha brusfria bilder på 100% upplösning är 350D ett bättre val.
Jag håller inte med om att bruset från D70 skulle vara snyggare än från 350D, därimot betydligt snyggare än från 300D/10D.

Det är stor skillnad på 300D och 350D vad gäller brusets karaktär.

Här är en 350D bild vid ISO 1600: http://img2.dpreview.com/gallery/canoneos350d_samples1/originals/img_4432.jpg

Och en D70 bild vid ISO 1600:
http://img2.dpreview.com/gallery/nikond70_samples/originals/dsc_0352.jpg
 
Senast ändrad:
Re: Re: Re: Re: Canon EOS 300D vs Canon EOS 350D vs Nikon D70

sagan skrev:
Jag håller inte med om att bruset från D70 skulle vara snyggare än från 350D, därimot betydligt snyggare än från 300D/10D.

Skillnaden är marginell, men vistt är det lite skillnad. På utskrifter ser man dock ingen skillnad alls så länge man inte skriver ut jättestora bilder och kikar med lupp. Här kan du se en bild avsedd att testa skillnaderna jag sett på nätet:

http://www.pbase.com/image/41825727/original.jpg

Tror man kan säga att skillnaden är ganska liten. :)
 
Jag ser att det är olika karaktär på bruset, men vilken är snyggast då, och mest filmlik?

Jag tycker både ser ut att fungera fint om man vill få fram filmlikt korn i bilderna.
 
Re: Re: Re: Re: Re: Canon EOS 300D vs Canon EOS 350D vs Nikon D70

Hambern skrev:
Skillnaden är marginell, men vistt är det lite skillnad. På utskrifter ser man dock ingen skillnad alls så länge man inte skriver ut jättestora bilder och kikar med lupp. Här kan du se en bild avsedd att testa skillnaderna jag sett på nätet:

http://www.pbase.com/image/41825727/original.jpg

Tror man kan säga att skillnaden är ganska liten. :)

Där såg det nästan ut som D70 hade mer skärpa i bilden.
 
Re: Re: Re: Re: Re: Re: Canon EOS 300D vs Canon EOS 350D vs Nikon D70

Daniel VR6 skrev:
Där såg det nästan ut som D70 hade mer skärpa i bilden.

D70 har lite skarpare bilder sett med 100% förstoring. Å andra sidan har 350D 8mp istället för 6. Så skillnaderna i detaljåtergivning är mycket, mycket små. Om man förminskar 350D's bild till D70's storlek så ligger de mycket nära varandra även i skärpa. Hur som helst är det ingen som skulle se någon skillnad om man skrev ut bilderna.
 
Re: Re: Re: Canon EOS 300D vs Canon EOS 350D vs Nikon D70

Zyke skrev:
och det verkar som att 350D är bättre än D70 är det även så att 350D är bättre än D70S?
Enligt vad som framkommit så är skillnaden mellan D70 och D70S minimala:


Det som skiljer preliminärt D70S mot D70 är:

* USB 2.0
* Bildskärmen ökat från 1,8" till 2". Samma upplösning.
* Batteriet uppdaterat till EN-EL3a som har 1500mAh mot 1400mAh. Samma storlek.
* Uttag för kabel fjärrkontroll
* Förbättrad PictBridge
* Inbyggda blixten slår ut 17mm mot 20mm
* Vikten ökat från 595g till 600g.

Inga egenskaper som har någon som helst betydelse för bildresultatet m.a.o, men det kan ju finnas fler skillnader som inte redovisats.
 
sagan skrev:
Här är en detaljåtergivningstest mellan D70, 300D och 10D, de uppvisar näst intill identisk upplösning:
http://www.dpreview.com/reviews/nikond70/page26.asp


Här är en detaljåtergivningstest mellan 350D och 300D (300D har samma detaljåtergivning som D70), 350D uppvisar avsevärt högre upplösning:
http://www.dpreview.com/reviews/canoneos350d/page27.asp

Bra exempel. Där kan man också se ett problem med Nikons svaga antialias-filter. Kameran har lite svårt att hantera väldigt skarpa kontraster i jpg-bilder i upplösningsgränsen, vilket kan ge sådana där missfärgningar. jämför du med bilder i rawformat blir det jämnare:

http://www.dpreview.com/reviews/nikond70/page16.asp

Har sett det där problemet i ett par bilder, av ett par tusen, då jag fotat grenar och kvistar emot snö på långt håll, det sabbar då också upp upplösningen i bilden av någon anledning. Som tur är är det ganska få bilder som har så stora kontrastskillnader på den nivån.

Så skulle de fotat ett mindre kontrastrikt papper hade D70 visat betydligt bättre upplösning och detta tror jag är orsaken till att olika tester visar olika resultat när det gäller upplösningen.

I övrigt håller jag med föregående talare. Skillnaden mellan D70 och D70s verkar vara mycket, mycket små. Några marginella förbättringar kan kanske förekomma, men jag tror inte man ska vänta sig något revolutionerande. :)

Ha det gött allihop. Kikade föresten på dina bilder, Kim. Några var riktigt snygga! :) Keep up the good work, comrades.
 
Senast ändrad:
Hambern skrev:
Så skulle de fotat ett mindre kontrastrikt papper hade D70 visat betydligt bättre upplösning och detta tror jag är orsaken till att olika tester visar olika resultat när det gäller upplösningen.
Jag har inte sett något test från någon erkänd källa, som uppvisat någon större avvikelse från denna test.
 
D70 ger något bättre upplösning i raw än i jpg, ja?

Så är det även med 300D, 10D, 350D, 20D och alla andra kameramodeller vad jag vet.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.