Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare.
Canon Eos 20D Vs Nikon D200
- Trådstartare Spraket
- Start datum
FredrikArvidsson
Avslutat medlemskap
Hej på dig,
Om jag var som du och stod i valet och kvalet mellan canon 20D och nikon D200 skulle jag vänta med att bestämma mig. Canon kommer nämligen (med största sannolikhet) snart att presentera en efterföljare till 20D. I slutet av februari vet vi mer om detta.
Så, har du tålamod att vänta lite gör det då.
Om jag var som du och stod i valet och kvalet mellan canon 20D och nikon D200 skulle jag vänta med att bestämma mig. Canon kommer nämligen (med största sannolikhet) snart att presentera en efterföljare till 20D. I slutet av februari vet vi mer om detta.
Så, har du tålamod att vänta lite gör det då.
Zoso
Aktiv medlem
Spraket skrev:
Låter mycket instressant, speciellt då eftersom Nikon räknar med låååång leveranstid (typ Mars)för en D200.
Jo men leveranstiden blir väl inte kortare med 20D's efterträdare, troligen får du vänta betydligt längre på den.
FredrikArvidsson
Avslutat medlemskap
Canon brukar, till skillnad mot Nikon, vara snabba med att få ut lanserade produkter på marknaden.
Men, det klart en viss tidsperiod lär det väl ta innan den eventuella efterföljaren till 20D finns i handeln...
Men, det klart en viss tidsperiod lär det väl ta innan den eventuella efterföljaren till 20D finns i handeln...
Zoso
Aktiv medlem
FredrikArvidsson skrev:
Canon brukar, till skillnad mot Nikon, vara snabba med att få ut lanserade produkter på marknaden.
Nja, bättre vet jag inte, försök att få tag i en 1DMK2n.
FredrikArvidsson
Avslutat medlemskap
Den fanns väldigt snabbt ute i handeln, efter att den hade lanserats. Samma sak med 5D.
Zoso
Aktiv medlem
FredrikArvidsson skrev:
Den fanns väldigt snabbt ute i handeln, efter att den hade lanserats. Samma sak med 5D.
Jag har då inte sett att den finns i lager någonstans, men jag kan ha fel.
Sen är det väl inte samma sug efter 5D och 1D modellerna som 200D heller, hur lång tid tog det igentligen innan 20D fanns i en större mängd på hyllorna efter den släppdes ? Det bör väl ge en ungefärlig bild av väntetiden på nya modellen.
Senast ändrad:
Zoso
Aktiv medlem
Damocles skrev:
20D fanns snabbt ute i handeln, och 5D relativt. 1D-serien är ju lite mer speciellt, men D200 riktar sig ju faktiskt mot en relativt bred konsumentgrupp, och borde vara snabbare ute.
Ja det är märkligt att inte Nikon förstod att efterfrågan skulle bli enorm på D200'an med tanke på hur lång tid det är mellan modellerna.
Damocles
Aktiv medlem
D200 har en edge där då den är klart nyare. Framförallt så är möjligheten att bygga större zoner i autofokussystemet nog välkommet om man använder följade AF en hel del, men delvis bygger systemet också på erfarenheter från D2x .
Men där får man se vad 20Ds efterföljare har att erbjuda. Men även 20D har rätt säker AF och 5 bilder per sekund i serietagning. Nackdelen som jag ser det med 20D är att punkterna ligger rätt långt från varandra. Det är mycket bättre organiserat på D200.
Men där får man se vad 20Ds efterföljare har att erbjuda. Men även 20D har rätt säker AF och 5 bilder per sekund i serietagning. Nackdelen som jag ser det med 20D är att punkterna ligger rätt långt från varandra. Det är mycket bättre organiserat på D200.
Kalle_B
Aktiv medlem
Jag köpte en 20D för bara några veckor sedan trots att jag var fullt medveten om den kommande efterträdaren. Varför?
Jag ansåg att även om jag får en helt ny modell så får jag i alla fall vänta i minst flera månader innan jag har den i hande även om Canon är hyfsat snabba med leveranderna så ärdet ingen garanti.
Alla eventuella barnsjukdomar som komemr med nya produkter är helt borta på en ny 20D
Den hade egenskaper som 5 bilder/sek som jag verkligen behövde och lite andra saker.
Jag kommer inte byta kamera förrens jag köper en 24x36 sensor kamera.
20D är en bra kamera och komemr fortsätta vara en bra kamera även om en ny modell dyker upp.
Notera nu att ajg var fullt medveten om en radsaker men ajg valde i alla fall 20D som sjunger på slutversen, men det är upp till dig att avgöra om du vill göra samma val. Jag är i alla fall hur nöjd som helst, ångrar inte en sek mitt val och det är det viktigaste!
Jag ansåg att även om jag får en helt ny modell så får jag i alla fall vänta i minst flera månader innan jag har den i hande även om Canon är hyfsat snabba med leveranderna så ärdet ingen garanti.
Alla eventuella barnsjukdomar som komemr med nya produkter är helt borta på en ny 20D
Den hade egenskaper som 5 bilder/sek som jag verkligen behövde och lite andra saker.
Jag kommer inte byta kamera förrens jag köper en 24x36 sensor kamera.
20D är en bra kamera och komemr fortsätta vara en bra kamera även om en ny modell dyker upp.
Notera nu att ajg var fullt medveten om en radsaker men ajg valde i alla fall 20D som sjunger på slutversen, men det är upp till dig att avgöra om du vill göra samma val. Jag är i alla fall hur nöjd som helst, ångrar inte en sek mitt val och det är det viktigaste!
Spraket
Aktiv medlem
Tackar för alla svar, blev lite väl mycket om leveranstider dock men det hör väl till
Kalle absolut, det som kanske passar den ena kanske inte passar den andra, och huvudsaken att slutänden personen själv i fråga är nöjd med köpet precis som med dom flesta saker så är vi ju alla olika.
Var mest instresserad av vad som skiljer de 2 modellerna åt förutom märket och leveranstider.
T.ex af, brus, färgåtergivning, handhavande, tålighet mot väder å vind, tillbehör o.s.v
Kalle absolut, det som kanske passar den ena kanske inte passar den andra, och huvudsaken att slutänden personen själv i fråga är nöjd med köpet precis som med dom flesta saker så är vi ju alla olika.
Var mest instresserad av vad som skiljer de 2 modellerna åt förutom märket och leveranstider.
T.ex af, brus, färgåtergivning, handhavande, tålighet mot väder å vind, tillbehör o.s.v
Damocles
Aktiv medlem
Kalle B - Det finns aldrig något fel i att göra ett informerat köp, bara man vet vad man blir nöjd med och behöver. Sen är det ju så att det finns alltid någonting kring hörnet, så om man måste vänta på nästa sak så kan man vänta hur länge som helst. Det är ju en tidsfråga som var och en måste ta ställning till.
Personligen väntade jag på 20D när jag visste att den var på väg för att det fanns lite olika saker från 10D som jag visste skulle reta mig. Iofs finns det andra saker på 20D som jag retar mig på, men de är färre. Men då gick jag direkt från analogt in till 20D som första digitala systemkameran. Fick en av de första kamerorna i sverige, och peppar, peppar, har inte haft ett enda problem. T.o.m. med batterigrepp verkar fungera som det ska trots att det ligger inom den serien som ska ha problem.
Nästa steg blir en kamera med 100% sökare och intregrerat vertikalgrepp, och jag gissar även på att den kommer ha småbildsensor, men det vet jag inte förrens den kommer.
Däremot kan det nog vara mer relevant att se vad efterträdaren till 20D har att erbjuda när är i jämförelse med en D200 som man letar kamera och speciellt om man inte behöver den nu.
Personligen väntade jag på 20D när jag visste att den var på väg för att det fanns lite olika saker från 10D som jag visste skulle reta mig. Iofs finns det andra saker på 20D som jag retar mig på, men de är färre. Men då gick jag direkt från analogt in till 20D som första digitala systemkameran. Fick en av de första kamerorna i sverige, och peppar, peppar, har inte haft ett enda problem. T.o.m. med batterigrepp verkar fungera som det ska trots att det ligger inom den serien som ska ha problem.
Nästa steg blir en kamera med 100% sökare och intregrerat vertikalgrepp, och jag gissar även på att den kommer ha småbildsensor, men det vet jag inte förrens den kommer.
Däremot kan det nog vara mer relevant att se vad efterträdaren till 20D har att erbjuda när är i jämförelse med en D200 som man letar kamera och speciellt om man inte behöver den nu.
Spraket
Aktiv medlem
Spraket skrev:
T.ex snabbhet, af, brus, färgåtergivning, handhavande, tålighet mot väder å vind, tillbehör o.s.v
Ingen som har någon åsikt om detta??