Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Canon EOS 1D MkIV

Vet hut, våga påstå att det finns något som kan vara bättre än mitt kära märke?

Nä, ungefär samma som att hälla vatten på en gås. Ikväll är det handboll i Ystad med vita fina objektiv men ett svart faktiskt, ett Tamron 28-75/2,8.

Jepp, jag vet att det är nästan som att svära i kyrkan att erkänna sådant.

//R
 
Måste vara något strikt receptbelagt preparat
som får en 57-åring att lubba runt i snön på
det sättet och dessutom ha energi över för ett
brett leende.

Eller är det ren spontan, energigivande
glädje över den dagens kameraval?

Jerry
 
Måste vara något strikt receptbelagt preparat
som får en 57-åring att lubba runt i snön på
det sättet och dessutom ha energi över för ett
brett leende.

Eller är det ren spontan, energigivande
glädje över den dagens kameraval?

Jerry

Lille pojk! Du anar inte vilken grundkondition de pressfotografer som började sin yrkesbana under 70- och 80-talet besitter (de som fortfarande är i livet alltså, efter alla prövningar i ur och skur, dagliga inandningar av fix, stoppbad).

Jävligast var det att man alltid tvingades springa fortare baklänges än deltagaren i olika sprinterlopp. Med två kamerahus (ett i näven och en på axeln plus lilla Leican med 21mm som halsband samt fotoväskans rem i munnen) och adrenalin från flera uppdrag gjorda innan och ett par väntande. Plus en väntande deadline.

Där skiljdes pojkarna från männen.
 
Jag kan komma dit och springa runt med TV'n i rummet så att ni får ett lite mer trovärdigt mål att följa.
Tänkte erbjuda mig att filma detta spektakel (med 7D, då, för att någorlunda hålla oss inom trådens ramar), men jag såg att medans jag jobbar för att hålla landets exportinkomster på fötter har Lennart hunnit erbjuda sig före mig.

Men det är ju skillnad på stillbilds- och filmrättigheter, så vi kan kanske passa in båda två?
 
Tänk om Canon skulle satsa på en stor ny sensor istället i 1dmk4, gamla 5dmk2 har bättre höga isoegenskaper än 1dmk4 förutom att Canon slarvar med utläsningen i 5dmk2 som uppvisar bandning, DxO uppgifter stämmer bra med de rawfiler jag har visat tidigare.Själv längtar jag efter en Canonkamera med liknande höga isoegenskaper som d3s där 12800iso eller högre kan användas likt de 3200iso jag kan använda i 5dmk2. Canon släpper snart 1dsmk4 som har förutsättningar att vara lika bra som D3s i signal/brus men med betydligt högre upplösning.
 

Bilagor

  • Bild-4.jpg
    Bild-4.jpg
    30.6 KB · Visningar: 368
Tänk om Canon skulle satsa på en stor ny sensor istället i 1dmk4...

Är det bara jag som tycker att det här redan har diskuterats en hel del i den här tråden?

Med tanke på att de färdiga Jpeg-bilderna direkt från kameran var en orsak att ett antal fotografer bytte från Canon till Nikon.

Tycker därför det vore intressant med en sådan jämförelse.
Tror inte att jag är ensam om det!?
 
Och normaliserar man genom att lägga in pixelmängden och cropfaktorn i DxOMark-värdet, som ju skiljer 2/3 steg, så är det två väldigt likvärdiga kameror som har redovisats.
 
Att några av er märkesfånar inte kan ta något negativ kritik angående just er valda utrustning är lika välkänt som att jag kommer att kraxa vidare när någon av märkesfånar påstår rena felaktigheterna , och det finns många märkesfjollor i detta forum vars enda syfte är att höja sitt eget valda mäke till skyarna utan något som helst kritik och utan att ha gjort någon som helst jämförelse att kunna presentera.

Ja så är det säkert. Själv använder jag mig av 5 märken för tillfället.
Tror jag skulle få det rätt jobbigt om jag ägnade min tid åt att "höja de märkena till skyarna", men det är klart gör man inget annat än skriver inlägg i forumet om hypoteser och hörsägen så finns det säkert tid till det.
Såg just att du inte ens har några bilder uppe här eller nån annanstans på nätet för den delen heller vad jag kunde hitta, jag blev ju så klart nyfiken på hur en så pass engagerad och erfaren person som du (enligt din presentation här) uttrycker sig i bild.
Men du kanske är mer av en tekniker?
 
Den hade jag bara släppt *rakt ner* och ignorerat för allas trevnad. :) (inte motorsågen - den kan alltid komma till hands - utan kommentaren ovan).

DxO bekräftar väl i stort sett vad alla redan har sett/mätt för egen del. Det man ska ta med sig oavsett sensorstorlek osv är att prestanda per pixel är lika bra i fyran som i trean - med förbehållet att det är lite klurigare att ta ut "rätt färg" ut fyran. Samma gäller även för 7D.

Allt handlar ju här om "tillräckligt" bra, och "bättre än förra modellen", vilket väl de flesta kan vara överens om att 1D4 är. Jpg-omvandlingarna och bildbehandlingen i kameran (viktigt för reportage/sport har jag förstått, inte viktigt för mig) är ett klart steg upp dessutom. Så förutom nytt AF-system och bättre sensor har kameran också bättre bildbehandling av den redan förbättrade bildsignalen.
 
Ja så är det säkert. Själv använder jag mig av 5 märken för tillfället.
Tror jag skulle få det rätt jobbigt om jag ägnade min tid åt att "höja de märkena till skyarna", men det är klart gör man inget annat än skriver inlägg i forumet om hypoteser och hörsägen så finns det säkert tid till det.
Såg just att du inte ens har några bilder uppe här eller nån annanstans på nätet för den delen heller vad jag kunde hitta, jag blev ju så klart nyfiken på hur en så pass engagerad och erfaren person som du (enligt din presentation här) uttrycker sig i bild.
Men du kanske är mer av en tekniker?

märkligt , jag har ca 1000 bilder publicerade i olika sammanhang bara förra året.
Det ligger ca 900 bilder på Lunds universtitets bildbank.
Sedan så hittar du mig på bla Cancerfonden,SLU,Nordiska ministerrådet,Dagens-Medicin. EU, SR, Gambro , MalmöAviation,Scanpix etc etc etc
De senaste tre åren har jag också varit deltid bildredaktör för Sveriges modernaste medicinska uppslagsverk där flertal bilder går att se.
 
Senast ändrad:
Ja men det är så jäkla tröttande att behöva se sånt här tekniksnacksdravel i forumet dag ut o dag in. Ut o fota med er istället! :)

Om detta var en känga till mig
så kan du fullständigt strunta i att läsa vad jag skriver, jag har jobbat som fotograf sedan 1984 (hur många har det här på fotosidan?) och dagligen med bilder och tycker faktiskt det är kul med teknik , fotograferar gör jag ju dagligen.
 
Senast ändrad:
Ja men det är så jäkla tröttande att behöva se sånt här tekniksnacksdravel i forumet dag ut o dag in. Ut o fota med er istället! :)

Förstår att det måste vara så jäkla tröttande att behöva sitta och läsa trådar man inte är intresserad av "dag ut o dag in" ... kanske du skulle följa ditt eget råd och gå ut och fota med dig istället. ;-)

Det är ingen som vrider upp armen bakom ryggen på medlemmarna här, passar inte en tråd behövs det inte direkt någon "rocket science" för att hoppa över tråden och gå vidare till något annat. Kanske rent av starta en egen tråd och bidra med något man själv tycker är intressantare?
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.