Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Canon EOS 1D MkIV

Tack för tipset Pontus! Du räddar min gumma som nu slipper en odräglig karslok fram till någon gång nästa år ;o) (Låt oss hoppas att Säter eller Beckis inte hägrar framöver bara...)

55.000:- hos Molanders, tror alla har samma pris just nu.

Ja det kostar att ligga på topp :) Tekning i Solnahallen mellan AIK-Varberg i SSL om 2 timmar, då ska den få känna färg!

Så om ni ser en fotograf i TV4 Sport (dom sänder matchen) med ett stort leende är det jag...
 
Ja det kostar att ligga på topp :) Tekning i Solnahallen mellan AIK-Varberg i SSL om 2 timmar, då ska den få känna färg!

Så om ni ser en fotograf i TV4 Sport (dom sänder matchen) med ett stort leende är det jag...

Angående att ligga på topp - Brukar intyga för mig själv att det inte är kameror som det går pengar till, utan godis, Cyberphoto skickar alltid med en Snickers eller liknande, hur ska jag resonera när det nu blir Molanders? Tänk om min självbild blir förstörd!

HJÄLP!
 
1 period avklarad, första enkla kommentaren, VÄRD PENGARNA!!!

Nu sitter skärpan betydligt bättre en med 1D3...
 
Verkar som om ISO 5000 fungerar kanske också ISO 6400 ;-)


Pontus , hur många steg bättre i ISO tycker du MKIV har gent emot MKIII

//Photographer
 
Hmmm suget finns, men känner att 55kkr är något över smärtgränsen! Fick min gamla 1DMk2 tidigt och har väl inte riktigt hämtat mig än, speciellt som jag såg att den säljs för knappt 5 tusen på blocket :(
Näe känns betydligt bättre att jag la spargrispengarna på ett 200/2 istället.5D2 får sköta mörkret så länge.

Få se vad 2010 innebär.... man skall ju aldrig säga aldrig.
Gott Nytt År till oss alla prylgalna!
 
Nu har jag funderat ett tag på 1D4 och jag skulle gärna vilja höra vad ni tycker om mitt resonemang.

För det första, Jag är en Canon-kille. Och om man struntar i att jämföra med Nikons kameror där, om man ska vara ärlig, den lilla skillnad som är i bildkvalite mellan kamerorna egentligen inte spelar någon roll. Jag menar, hur många bilder har man missat p g a att man inte haft en Nikon om nu de har snäppet lite lite bättre bilder. Antalet borde vara försumbart och därför finns det inte i min värld att byta från ett märke jag gillar.

Jag personligen fotar ganska mycket olika saker och vill ha en kamera som är väldigt allround, och här känns en 1D4 som ett bättre val än tex en 5DII, eller för den delen 1Ds3/4.

Jag tänker såhär: För det första är en 1D4 billigare än både 1Ds3 och vad 4 kommer kosta så man sparar en del pengar. Det som egenligen skiljer kamerorna åt är upplösningen och sensorns crop på 1.3x. Här tänker jag att upplösningen på 16,1Mpixel räcker gott och väl till säg porträttfotografering eller likande, visst många mpixel skadar väl aldrig, men det är knappast nödvändigt för en bra bild och det känns inte som att "det är det de hänger på" för att få en bra bild, komposition, ljus, etc känns mycket viktigare.

Cropen kommer ju märkas lite, men påverkar väl egentligen inte mer än att man får ta något steg bakåt för att få samma bild i sökaren jämfört med en fullformat, och känns med andra ord inte heller som ett problem.

Istället vinner man ju andra fördelar, som att man får mer tele med 1.3crop, man får en kamera som är bättre på att fota sport, djur osv.

Hur tycker ni, personligen tycker jag det känns som att de här egenskaperna väger upp de fördelar som en 1Ds3/4 ger med större sensor och högre Mpixel, tänker jag rätt?
 
Nu har jag funderat ett tag på 1D4 och jag skulle gärna vilja höra vad ni tycker om mitt resonemang.

För det första, Jag är en Canon-kille. Och om man struntar i att jämföra med Nikons kameror där, om man ska vara ärlig, den lilla skillnad som är i bildkvalite mellan kamerorna egentligen inte spelar någon roll. Jag menar, hur många bilder har man missat p g a att man inte haft en Nikon om nu de har snäppet lite lite bättre bilder. Antalet borde vara försumbart och därför finns det inte i min värld att byta från ett märke jag gillar.

Jag personligen fotar ganska mycket olika saker och vill ha en kamera som är väldigt allround, och här känns en 1D4 som ett bättre val än tex en 5DII, eller för den delen 1Ds3/4.

Jag tänker såhär: För det första är en 1D4 billigare än både 1Ds3 och vad 4 kommer kosta så man sparar en del pengar. Det som egenligen skiljer kamerorna åt är upplösningen och sensorns crop på 1.3x. Här tänker jag att upplösningen på 16,1Mpixel räcker gott och väl till säg porträttfotografering eller likande, visst många mpixel skadar väl aldrig, men det är knappast nödvändigt för en bra bild och det känns inte som att "det är det de hänger på" för att få en bra bild, komposition, ljus, etc känns mycket viktigare.

Cropen kommer ju märkas lite, men påverkar väl egentligen inte mer än att man får ta något steg bakåt för att få samma bild i sökaren jämfört med en fullformat, och känns med andra ord inte heller som ett problem.

Istället vinner man ju andra fördelar, som att man får mer tele med 1.3crop, man får en kamera som är bättre på att fota sport, djur osv.

Hur tycker ni, personligen tycker jag det känns som att de här egenskaperna väger upp de fördelar som en 1Ds3/4 ger med större sensor och högre Mpixel, tänker jag rätt?

Det är precis därför jag fastnat för APS-H, upplösning, crop-faktor, handhanvande, bildkvalité och snabbhet har en balans och mångsidighet jag föredrar och därför använder 1D xx.
 
Det är precis därför jag fastnat för APS-H, upplösning, crop-faktor, handhanvande, bildkvalité och snabbhet har en balans och mångsidighet jag föredrar och därför använder 1D xx.

Ja precis, självlkart hade ju en kamera av varje vart göttast, men om man inte har de ekonomiska förutsättningarna för det får man kompensera så långt det går, och då känns 1D-kamerorna som det bästa man kan hitta som täcker alla situationer.
 
Ungefär samma resonemang här; jag vill inte byta system och jag tycker APS-H med något fler pixlar men samtidigt många bilder per sekund är en bra kompromiss, framförallt om man som jag mest fotar tele och med fasta objektiv, och motiven är sport och fåglar.

Man ska väl välja kamera efter det man fotar mest, med ett litet öga på att annat ska vara möjligt också, och för mig känns 1D3/4 som en av dom mest mångsidiga kamerorna.
 
Senast redigerad av en moderator:
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.