Annons

Canon EOS 1D MkIV

Hej

Känns ju skönt att priset nog blir lägre

Canon MarkII hade rek pris 4,600 Euro

http://www.dpreview.com/reviews/CanonEOS1DMkII/page2.asp

Och Canon MarkIV har ju ett rek pris på 4599 Euro, så jag kan tänka mig att MarkIV kommer kosta ca 40-42000kr, ungefär som de andra 1D kamerorna.

Mvh

Omar

Och Mark III låg väl, om jag minns rätt, på ca. 37 000kr hos de flesta stora ÅF efter ett litet tag (när kronan var relativt stark) så en prisnivå runt 40-45 000kr låter väl mer rimligt kan jag tycka!

Mvh!
// Niklas
 
Den teorin vill jag gärna tro på - 40 kSEK är lite mindre smärtsamt än 55
 
Enligt Scandinavian Photo är riktpriset ännu högre, 57k, och att deras pris förmodligen är det som kommer att gälla.

Vi får väl se, hoppas att dom har fel och att det justeras ner. Annars kommer import från USA vara ca 10 papp billigare även med moms etc...
 
Hur manga ser egentligen behovet av film i den har kameran? Speciellt intressant on det ar manga 1D3 som tycker att det ar vart att uppgradera till 1D4 for filmfunktionen.

För dem som vill filma i mörker är väl EOS-1D IV det bästa som finns just nu, tillsammans med Nikon D3s. Den senare kanske t.o.m. är aningen bättre för det ändamålet.
 
Redaktionen gillar väl Nikon bättre.
T.o.m rykten om Nikonkameror är "nyheter" här.



Jag tror det kan ha att göra med att dom (Fotosidan/Elmfeldt) kanske inte var informerade och inbjudna att titta o klämma på kameran så som tex Kamerabildfick ;-)

Låt dom tjura nån dag så dyker nyheten kanske upp även här på Fotosidan.

//Photographer
 
Jag tror det kan ha att göra med att dom (Fotosidan/Elmfeldt) kanske inte var informerade och inbjudna att titta o klämma på kameran så som tex Kamerabildfick ;-)

Låt dom tjura nån dag så dyker nyheten kanske upp även här på Fotosidan.

//Photographer

Nyheten låg upp för 20 minuter sedan. Men nu är den borta.... Skumt.
 
Jo, det estimerade priset ligger klart över vad jag hade trott och hoppats på, tyvärr! Men 7D lär kanske ha bidragit till detta kliv uppåt prismässigt skulle jag tro! Eller?

Mvh!
// Niklas

Eller så lämnar man utrymme för en 3D, en "7D med sensor från 5D" mellan 5D och 1D, dock förmodligen först ett tag efter att 1Ds lanserats.
 
De brukar ange rekpris första dagen innan de hunnit räkna på priset.

Enligt vad jag förstår har dom redan sänkt ett par tusingar från rek.priset och det är ca 55 som kommer att gälla. Men det är tidigt än och jag hoppas som sagt att dom hittar fram till ett bättre pris innan det är färdigtänkt. :)

10.000 billigare med laglig privatimport (med reservation för riktpriset $4.999 i USA) går liksom inte att bortse från.
 
Senast redigerad av en moderator:
Redaktionen gillar väl Nikon bättre.
T.o.m rykten om Nikonkameror är "nyheter" här.

Vi var på presskonferensen idag fram till 11. Sen har vår frilansare slitit med en bra rapport. Den ligger här:

http://www.fotosidan.se/cldoc/37769.htm

(vi vill gärna vara ute lika snabbt med nyheter som alla andra och försöker. Canon vet om att det skulle ta lite tid innan vi skulle få ut vår nyhet idag.)
 
10.000 billigare med laglig privatimport (med reservation för riktpriset $4.999 i USA) går liksom inte att bortse från.

Åtar sig Canon Sverige garantiärenden för EOS-1DIV? Jag har för mig att de har haft den policyn för tidigare 1D-kameror. I så fall är det ju mest bara korkat att köpa kameran i Sverige.

(Inte för att jag är spekulant, 1D är för stor, för tung och för dyr, men det är ett intressant ämne ändå.)
 
Åtar sig Canon Sverige garantiärenden för EOS-1DIV? Jag har för mig att de har haft den policyn för tidigare 1D-kameror. I så fall är det ju mest bara korkat att köpa kameran i Sverige.

(Inte för att jag är spekulant, 1D är för stor, för tung och för dyr, men det är ett intressant ämne ändå.)

Handla utomlands! Canon Sverige använder förmodligen en budget kurs från Oktober_November 2008 för att sätta priserna. Dessutom vill de skina som ljus på sin årliga konferens om hur bra marginaler de har. Ledningens bonus brukar också vara kopplade till lönsamhet. Så vad kan vi konsumenter göra om vi vill ha ett pris som är lika resten av Europa om man bortser momsen? Jo köp er kamera på en utländsk internet site utanför Sverige.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.