Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Canon EOS 1D MkIV

Verkar som om det inte är något större behov av rå kraft (brute force) utan att nuvarande digic IV skulle räcka för tillfället.

Själv tror jag dock fortfarande på en ny Digic i samband med MkIV ;-)

Fps för min del och för de flesta andra torde räcka med 10fps om inte annat för att inte i onödan slita på spegelmekanismen.

Mp för min del och för de flesta torde räka med 16-20 Mp.

Så vad jag förstår så räcker det gott med en Digic IV för att uppfylla ovanstående, eller?


Ska bli kul att se vad Canon stoppar in för spec i nya Mk IV an

För min del ser jag helst att dom använder eventuell "överbliven" kraft från digic V till att höja IQ vid höga ISO

Men att få ett brusfritt ISO 3200 är väl bara att drömma om i den närmsta framtiden.


//Peter
 
Naja, vi behover ju inte mer an 640kb i ram minne, heller, eller hur?

Tekniken utvecklas alltid.
Allt kommer naturligtvis förbättras men den utvecklingstakt man sett hittills inom det digitala kommer nog stanna av rejält. Tror det kommer ta typ två-tre år innan det kommer någon modell som får oss D3-ägare att verkligen bli avundsjuka. Af har man jobbat på i rätt många år men det verkar vara en slags rundgång i det arbetet också. Faktum är att kameran kan aldrig riktigt veta var vi vill ha af exakt. En vidareutveckling av canons ögonstyrda af är det enda som jag tror kan revolutionera tekniken ordentligt. Många anser att af i D2X är den bästa som funnits och den har hängt med ett tag. Själv tycker jag att af i Mark III var bättre än den i min nuvarande D3.
 
Men att få ett brusfritt ISO 3200 är väl bara att drömma om i den närmsta framtiden.

Säg inte det (beroende på vad du menar med "brusfritt").
Nikon D3 är ju i princip "brusfri" på ISO 3200, och jag har svårt att se att Canon inte försöker få till något som är minst lika bra snarast möjligt.

Från en "ryktessida":
http://www.northlight-images.co.uk/cameras/Canon_1D_MkIV.html

northlight-images.co.uk sa:
* MP: 21.1 FF
* ISO: 100-12800 (L:50 - H: 51,200)
* Proc: Dual DIGIC IV
* LCD: 3.5" VGA LCD
* FPS: 10fps
* AF: 45 Point AF
* AF: Face Detection
* Various Crop Modes
* LiveView with new AF
* Movie Mode
* Ergonomic Updates
* GPS
* Wifi
* Dual CF & SD (4 total slots)
 
Efter lite googlande har jag funnit följand.

Destined Evolution Teasern för 5D MkII utspelade sig mellan
2008-09- 07 och 2008-09-17

Photokina 2008 hölls 23-28 September

PMA 2009 är förlagd till 3-5 Mars


Måndag 9 Feb startar i så fall årets Destined Evolution Teaser.

Kan bara hoppas att det är Eos 1D MkIII efterföljare.


//Peter



Imorgon är det Måndag 9 Februari ;-)


//Peter
 
Såg att i senaste katalogen som kom från Scandinavian Photo skrivs för båda modellerna 1D Mark III och 1Ds Mark III att de har "begränsad tillgång".

Vilket kan bero på att de inte köper in så många, för de tror att det snart kommer nya kameror, eller för att de vet det, eller för att de bara inte vill, eller...

Men så står det i alla fall.
 
Hur går det med spekulationerna?
Jag har haft stora problem med min Mk III, sex vändor till verkstaden plus nu den senaste svängen med nya af-fixen där allt garanterat skulle ordnas.
Någonstans på vägen från verkstaden har transportfirman slarvat bort min kamera, så nu ska jag börja brottas med dem om skälig ersättning.

Så ny är frågan om man ska köpa en ny MkIII eller ha is i magen och invänta en uppdaterad modell.
Har ingen lust att köpa en kamera som nästan direkt får uselt andrahandsvärde, och som kanske inte är bättre än första MKIII:an och kanske kräver många turer till service.
Men jag har iaf min gamla 5D, men jag behöver dubbla hus.
Å vad jag är less på allt krångel. Gräset verkar faktiskt grönare på andra sidan..
 
Beg ligger runt 23.000. Tycker jag nog är ett bra pris utan allt för stor fallhöjd i det korta perspektivet.
 
Beg ligger runt 23.000. Tycker jag nog är ett bra pris utan allt för stor fallhöjd i det korta perspektivet.

Jo, det är ett bra alternativ.
Finns en på blocket nu för 25, med senaste fixen.
Varför säljer han den?
Funkar den fortfarande inte, trots att Canon gjort allt?
Jag har firma, så jag vill helst handla av någon med F-skattsedel.
 
Jo, det är ett bra alternativ.
Finns en på blocket nu för 25, med senaste fixen.
Varför säljer han den?
Funkar den fortfarande inte, trots att Canon gjort allt?
Jag har firma, så jag vill helst handla av någon med F-skattsedel.

Är väl än bättre om den du köper av är registrerad för moms... ;)
 
Hej

Reuters är kanske ute och testar EOS 1D MKIV?

"Was part of a group of "pool" photographers at a kidnapping trial in Boston, two of the other pool photographers there were Reuters shooters.
Both seemed to have, at first, 1D Mk III, then while standing with them I started looking closer and it was fairly obvious that they were the new cameras.

I thought about shooting some snaps of the body but I figured that would be sort of ethically questionable. Yeah public location, etc and so on but I was hired for shooting the trial and wouldn't want to jam these guys up.

I asked them about their cameras but they wouldn't give up detail one...save that these are "demo" cameras.
As far as i could tell, the body seems more "sloped" and looks a bit more ergonomic. If any of you are shooting in Boston at the Clark Rockefeller trail...look for the two guys with the Reuters press passes. I thinkt hey were pool member 25 and 29."

"Canon logo on the top, EOS1 taped and nothing where the MK logo was.
I have the 1Ds and 1D in II, III and this was definitely different.
Sleeker on the top, the back was more rounded on the edges, and different...best way I could put it."

Mvh

Omar
 
Uppföljare till 1D Mark III

När kommer det komma en uppföljare till Mark 3:an? 12fps, större sensor? Vad tror ni?

Hoppas verkligen dom släpper något vettigt nu i proffsklass, 5D är ju grym, men inte samma kvalitet på hus mm.
 
Jag tror (och hoppas) att de lägger lite mer tid på att verifiera AF innan de släpper kameran. Vis av erfaranhet av mkIII.

Sen så kan de väl slänga in samma APS-H sensor i 60D så att den löser problemen ifrån 50D? Och egentligen, om man skall vara helt ärlig - är inte APS-H den bästa sensorstorleken? APC-C är lite litet, FF är lite stort och många ff objektiv har lite vinjetering och problem med hörnskärpa. APS-H är lagom och mittemellan, det bästa av två världar!

Får man önska så skulle det vara att Mk:IV är lite lättare och lite mindre eller att Canon gör en 60D som är lite bättre (och får vara lite större och ta bort inbygda blixten och sätt på vettig vädertätning...)

Nåväl - vi får se i Augusti vad det blev för något, men troligen blev det en FF sensor ändå som går cropa ner till APS-H
 
Sen så kan de väl slänga in samma APS-H sensor i 60D så att den löser problemen ifrån 50D? Och egentligen, om man skall vara helt ärlig - är inte APS-H den bästa sensorstorleken? APC-C är lite litet, FF är lite stort och många ff objektiv har lite vinjetering och problem med hörnskärpa. APS-H är lagom och mittemellan, det bästa av två världar!
Visst är det lite underligt att APS-H inte har blivit en större framgång?
 
FF vs APS-H
One of my better sources of information says we should expect the next 1D to remain APS-H. Expect it to be in the 15mp range. No exact number at the moment.

The sensor is completely new. Noise control and dynamic range were the two big engineering goals for the new sensor. Dual DIGIC V will also be present.

No info on frame rate or other specs from this source.


tas med nypa salt

http://www.canonrumors.com/

Mvh

Omar
 
Sen så kan de väl slänga in samma APS-H sensor i 60D så att den löser problemen ifrån 50D? Och egentligen, om man skall vara helt ärlig - är inte APS-H den bästa sensorstorleken? APC-C är lite litet, FF är lite stort och många ff objektiv har lite vinjetering och problem med hörnskärpa. APS-H är lagom och mittemellan, det bästa av två världar!

Skulle också väldigt gärna se en 60D eller vad den nu skulle kallas med en sensor i APS-H.

Skulle vara kalas med en kamera som ligger mellan 50D och 5D mk2.

Det enda som talar emot det är väl Canons satsning på ef-s objektiv.
 
Hej

Det är ju inte alls omöjligt att tex 1d MKIV får en OLED skärm istället för lcd skärm. Kommer ihåg när jag så baksidan på en 20D (öppnad) att det stod Sony på LCD, så både Canon och Nikon köper sina LCD från andra, tror alla är från Sony.

Canon köpte upp en OLED fabrik år 2008, så snart kommer de i kamerorna när tekniken är färdig.

Canon har ju som ambition att tillverka så mycket själv som de kan utan att bli så beroende av andra tillverkare, kostar ju ofta mer och tar längre tid att planera med annan tillverkare.

OLED skärm skall tydligen vara skarpare, ge bättre färger, bättre betraktningsvinkel och dra mindre ström.

Saxat från nätet

" Canon a few years ago demonstrated a 5D with an OLED (organic light-emitting display) screen. I just saw some cheap OLED keychain displays that cost $60 or so. What's the timeframe for building OLEDs instead of LCDs in the cameras? It's a much higher-quality image and I there might be battery advantages as well.
Westfall: It is a higher-quality image, no question about it, and the power consumption is lower because of the design. It's a very efficient design. Canon has been developing that technology for quite some time. We showed our prototype in 2005, and here we are four years later. I think the bulk of what's been going on in that interim is perfecting that technology--not just in terms of performance but also in terms of manufacturing process. I can't give you a timeline today, but we're a whole lot closer now.

One of the things I could tell you about is that in 2008, we purchased a manufacturing facility for OLEDs, so in Japan, we're creating the infrastructure to be able to bring this online. The issue for us is not just the perfection of the technology and lowering of the manufacturing costs, it's also being able to generate the quantity of these devices to satisfy our needs across an entire range of consumer products. If you look at our global production, we have in somewhere in the vicinity of 25 million or so compact cameras every year, and it's growing. Digital SLRs last year we did 4.4 million. And that's just cameras. Then you could start talking about the Pixma inkjet printers--a great many of them have LCD displays.

Since right now you don't build your LCD displays, that would give you a better profit margin, would it not?
Westfall: I think that's one of the issues for us. Probably the other issue is being able to control the time to market with a lot of our products.

Instead of having to wait for somebody else to develop it?
Westfall: Or, depending on their manufacturing capacity, how long it's going to take them to deliver an order. If we manufacture our own displays, we're in better shape to forecast our capacity."

Från http://news.cnet.com/8301-13580_3-10213645-39.html

Mvh

Omar
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.