Annons

Canon EOS 1D MkIV

Skrev du fel nu eller tänker jag fel. En aps-h med 23 mp känns inte trolig i nuläget.
Vill ha, 15Mp 10fps ISO 6400 ( 100% brusfritt ;-) ) sen kan det kvitta om det är FF eller aps-c , h utgår från att apc-h =1.3 crop ;-)

Är det bara jag som väntar på denna kamera ?? om den inte kommer innan somaren tvingas jag mer eller mindre att byta till Nikon D3.

//Peter
 
Vill ha, 15Mp 10fps ISO 6400 ( 100% brusfritt ;-) ) sen kan det kvitta om det är FF eller aps-c , h utgår från att apc-h =1.3 crop ;-)

Är det bara jag som väntar på denna kamera ?? om den inte kommer innan somaren tvingas jag mer eller mindre att byta till Nikon D3.

//Peter
D3, det går väl inte. Den fixar ju bara 9 bilder per sekund. Annars håller jag med om att ca 15-16 mp vore ultimat, oavsett om det är FF eller 1,3X sensor. man blir så bortskämd. När jag skaffade D3 för ca 5 månader sedan kändes 12 mp fantastiskt, men nu önskar jag att de 12 mp var ca 16 istället. Mest kanske för bättre möjligheter till bra upplösning även med DX-optik.
 
Kan man tänka sig att Canon skippar aps-h i framtiden och går samma väg som Nikon tycks göra, dvs två FF-kameror som kompletterar varandra. Även om aps-h ibland känns som väldigt fördelaktigt så förlorar man ju inga pengar direkt på att skrota det formatet. Mig veterligen finns inga objektiv eller andra tillbehör enbart anpassade för just aps-h.



Nu är det snart inte två FF utan tre i Nikons sortiment.

Nu är det väl ändå hög tid för Canon att kontra med en efterföljare till MkIII om dom inte skall tappa fler och fler fotografer över till Nikon, åtminstone en av åtta säljare på Blocket (var av fyra nytillkommna denna veckan) av Canon EOS 1D mkIII skriver öppet att han säljer hela sin Canon utrustning pågrund av övergång till Nikon

http://www.blocket.se/li?ca=17_s&q=canon+1D&cg=0&w=3


Ska bli kul att se vilka specar denna efterföljare får när den väl kommer ;-)
 
Efter lite googlande har jag funnit följand.

Destined Evolution Teasern för 5D MkII utspelade sig mellan
2008-09- 07 och 2008-09-17

Photokina 2008 hölls 23-28 September

PMA 2009 är förlagd till 3-5 Mars


Måndag 9 Feb startar i så fall årets Destined Evolution Teaser.

Kan bara hoppas att det är Eos 1D MkIII efterföljare.


//Peter
 
Visst är det spännande med spekulation, utan den hade världen varit rejält mycket tråkigare (c;

Men jag är mycket nöjd med min mkIII så för mig är det ingen panik, jag har än så länge bytt varannan modell och skall jag gå ifrån den principen så vill det till att mkIV är något utöver det vanliga- vi få la se tiden ann.

//Ronney
 
Visst är det spännande med spekulation, utan den hade världen varit rejält mycket tråkigare (c;

Men jag är mycket nöjd med min mkIII så för mig är det ingen panik, jag har än så länge bytt varannan modell och skall jag gå ifrån den principen så vill det till att mkIV är något utöver det vanliga- vi få la se tiden ann.

//Ronney

Själv har jag ingen MkIII, så jag väntar enträget på efterföljaren.
Att köpa MkIII:an nu känns inte som en bra ide.


//Peter
 
Nä nä nä så roligt ska vi inte ha ;-)

Även om den skulle kosta hälften av vad den nya kostar så är det inte aktuellt, tror inte du skulle köpt en MkIII heller om du stog inför det valet eller ?

//Peter

Nej, jag skulle inte det heller, men det är nog många som gör det, och dom är förmodligen klokare än vi. :)
 
Nog är det säkert att "mkIV" blir intressant men hur mycket? Och jag förstår ditt läge som utan tvivel kommer till att byta upp dig oavsett.

Men som jag skrev innan så vill det till ganska mycket för min del, jag har kravet på canon att verkligen släppa ett nytt färdigt hus med en bättre följande fokusering och bättre brusegenskaper bl.a. Sedan är jag kluven till FF om nu canon satsar på det, ibland så hade det varit gott men i andra situationer inte och jag vet inte hur pass långt utvecklingen är kommen angående FF och snabba sekvenstagningar? Men spännande är det så här i väntans tider helt klart men förhoppningsvis så spänner canon musklerna rejält och visar var skåpet skall stå och inte kommer med någon halvdan uppgradering.

//Ronney
 
A new Canon experience
Eos professional centre
Coming Soon
se bilderna från annonsen.

Som jag nämnde i en annan tråd såg jag denna annons i practical photographer så jag tror den är på gång. Jag tror den kommer ha 16milj pixel, snabbast på marknaden, ff, avancerad filmfunktion, högt dynamisk omfång em prislapp på 45000kr. En kamera inriktad för press som föregångaren men ännu mer anpassad.
 

Bilagor

  • 02can.jpg
    02can.jpg
    72.3 KB · Visningar: 790
Var inte de annonserna inriktade för just EOS Professional Centers, Canons nya demo butiker man drar igång i Storbritannien i någon slags showroom still typ Apple, AUDI m.fl?

/Håkan
 
För dom som vill tro på rykten eller konspirationer så behöver fakta inte var något hinder. ;-)
 
Hakar på

Jag hakar på den här tråden. Är det någon som vet om senare 1D mk III är bättre och stabilare än de första som kom? Jag vet inte om 1D mk IV skulle vara lösningen då alla nyheter har sina barnsjukdomar. Jag står och väljer mellan 5D mk II och ev 1 D mk III. Jag fotar allt men mest bröllop och sport så AF måste hänga med på grund av sporten. Är det någon som har något tips och råd?
 
Jag hakar på den här tråden. Är det någon som vet om senare 1D mk III är bättre och stabilare än de första som kom? Jag vet inte om 1D mk IV skulle vara lösningen då alla nyheter har sina barnsjukdomar. Jag står och väljer mellan 5D mk II och ev 1 D mk III. Jag fotar allt men mest bröllop och sport så AF måste hänga med på grund av sporten. Är det någon som har något tips och råd?

Hej.

Jag fick en av dom första ex av MkIII då den kom ut. Hade jättemycke strul med AF på Al Servo. Har haft kamerahuset på service 4-5 gånger. Men samma fel ändå. Har även sänt med alla mina objektiv på servicen tilldammans med huset. Så i höstas tröttnade jag på detta eviga sturl och ringde upp högsta hönset på Canon servisen i Finland. Han sände mej ett annan hus som jag testade i ca 1 vecka. Allt fungerad klockrent. Jag sände mitt hus till Canon och så fick jag behålla lånehuset till dom sände mej ett sprillans nytt hus. Som har fungerat klockrent. Mitt råd är att om du skall plåta snabba saker som sport och action osv så skall du inte ens tänka på en 5DmkII !!! Satsa på en 1d mkIII eller en begagnad mkII .
 
Hej.

Jag fick en av dom första ex av MkIII då den kom ut. Hade jättemycke strul med AF på Al Servo. Har haft kamerahuset på service 4-5 gånger. Men samma fel ändå. Har även sänt med alla mina objektiv på servicen tilldammans med huset. Så i höstas tröttnade jag på detta eviga sturl och ringde upp högsta hönset på Canon servisen i Finland. Han sände mej ett annan hus som jag testade i ca 1 vecka. Allt fungerad klockrent. Jag sände mitt hus till Canon och så fick jag behålla lånehuset till dom sände mej ett sprillans nytt hus. Som har fungerat klockrent. Mitt råd är att om du skall plåta snabba saker som sport och action osv så skall du inte ens tänka på en 5DmkII !!! Satsa på en 1d mkIII eller en begagnad mkII .


Tack för ditt svar. Jag har tänkt den tanken jag också faktiskt. Men är det någon som vet om senare mkIII är bättre. Man vet ju att de flesta har barnsjukdomar ibörjan.
 
Tack för ditt svar. Jag har tänkt den tanken jag också faktiskt. Men är det någon som vet om senare mkIII är bättre. Man vet ju att de flesta har barnsjukdomar ibörjan.

Ja absolut.
Det ex som jag fick stället för mitt första hus är ju av den senare tillverkningen.Och den har fungerat klockrent.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.