ANNONS
Annons

Canon EOS 1D MkIV

Jag tror att nästa kamera ("1D Mark IV") kommer att ha Canons mest vältestade AF någonsin, dom lär inte vilja ha samma problem en gång till.

Det kanske är så att AF kommer att fungera men jag har tyvärr inte tid att vänta så länge. Jag behöver en ny om ca 1 månad. Även om den släpps om ett par veckor så dröjer det säkert ett halvår innan den är ute till kund.

Jag behöver ha tid att lära mig kameran innan jobb i april.

Okey .. Men på dessa månader så hinner det hända mycket.
Eller så händer det inget av intresse alls. Men ifall en uppföljare av MkIII dyker upp snart så kommer det att finnas många fina ex av MkIII på Beg marknaden. Ifall det duger med en begagnad kamera.

Okey .. Men på dessa månader så hinner det hända mycket.
Eller så händer det inget av intresse alls. Men ifall en uppföljare av MkIII dyker upp snart så kommer det att finnas många fina ex av MkIII på Beg marknaden. Ifall det duger med en begagnad kamera.

Det duger alldeles utmärkt med en begagnad kamera. Tack för tipsen:)

Å andra sidan ryktades det någonstans om att DiGiC IV bara var en kort parentes i utvecklingen, i avvaktan på att den nästan färdiga DiGiC V skulle hinna bli produktionsklar. DiGiC V skulle få egenskaper som skulle få alla andra kameror att tyna bort vid en jämförelse.
Givetvis.

Utan att leta alltför länge kan du hitta i stort sett vilken åsikt och vilket rykte du vill på Internet.

Ju mer man tänker på det så mer självklart blir det att MKIV kommer att ha Digic V ;-)

Varför lansera en ny toppmodell med en "gammal" Digic IV.

Om det nu kommer en Digic V vad kan vi då vänta oss för typ av prestanda gällande Mp och Fps , ISO osv...?

//Peter

Ju mer man tänker på det så mer självklart blir det att MKIV kommer att ha Digic V ;-)

Varför lansera en ny toppmodell med en "gammal" Digic IV.

Om det nu kommer en Digic V vad kan vi då vänta oss för typ av prestanda gällande Mp och Fps , ISO osv...?

//Peter
Mp, Fps och iso tror jag har nått en slags kulm vid det här laget. Kanske finns det förbättringar att göra men de är troligtvis väldigt små. vad gäller af så kan den nästan inte bli bättre än vad den är på en frisk Mark III.

För några år sedan så vad det viktigaste (i alla fall bland det viktigaste) för datorns prestanda vilken klockfrekvens man hade på CPU:n, nu pratas det knappt om det och istället är det antal kärnor som är det viktiga.

Så tekniken utvecklas alltid men ibland tar utvecklingen stopp och får hitta nya vägar. Vem vet, kanske fokus för kamerautvecklingen också hittar nya vägar...

För några år sedan så vad det viktigaste (i alla fall bland det viktigaste) för datorns prestanda vilken klockfrekvens man hade på CPU:n, nu pratas det knappt om det och istället är det antal kärnor som är det viktiga.

Så tekniken utvecklas alltid men ibland tar utvecklingen stopp och får hitta nya vägar. Vem vet, kanske fokus för kamerautvecklingen också hittar nya vägar...

Det var lite så jag tänkte, mer kraft i ny Digic skulle kunna medföra tex en ny AF med andra algoritmer vilket tidigare kanske varit en omöjlighet

Om det intekommer en ny MkIV nu till PMA så tror jag det beror på att Canon väntar in Digic V .

//Peter

Apropå kamerautvecklingen och andra vägar kommer jag osökt att tänka på nyheten om Fujifillms nya sensor. Man kann alltså välja om sensorn ska leverera högupplöst 12 MP, hög-ISO med lågt brus 6 MP eller utökat DR med 6 MP. Vad jag förstår har pixlarna i läge 2 och 3 olika uppgifter som sedan sammanförs.

Skulle man få en systemkamera med motsvarande CMOS där man kan välja 24 MP optimerat för ISO 50-800 eller så, samt lågbrusläge 12 MP upp till ISO 25600 - t ex - för att inte tala om utökat DR enligt Fujis gamla patent vore det väl - tja, rätt bra. Därtill anpassat läge för att kunna välja många fps, ja då har man väl nästan alla systemare i en.

Nu är jag allt annat än tekniker och vet inte vad som kommer vara möjligt och om Fuji sitter på något patent som blockerar utvecklingen. Men ntressant låter det väl!

Frågan är väl om det är någon vits med det. Jag vet inte, men gissar att Digic inte är en generell processor, utan är optimerad för bildbehandling och dataskyfflande. Det är inte säkert att en sådan processor är speciellt lämpad att köra AF-algoritmer.

I en kamera som 50D används den åtminstone till autofokus i Live view, både med och utan ansiktsletande. Men då är det ju kontrastfokus i själva bilden, något som en bildprocessor förstås bör vara mer lämpad till.
Dessutom har Canon skrivit att Digic IV gett dem möjlighet att förbättra autofokus i den kameran, jämfört med 40D, men de har inte gett någon mer detaljerad information om hur det går till.
Förr i tiden ritade de ofta blockschema över elektronikkonstruktionerna, men nu tycker de nog att det är något konkurrenterna kan få fundera ut själva.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar