martinot
Aktiv medlem
Sensorstorleken har inte altid så stor betydelse. Beroende på sammanhang så duger nästan vad som helst.
Jag har kameror med sensorer i storlek från "fullformat" till 1/2.3" (via bl.a. APS-C och m4/3). Alla gör sitt jobb bra om man använder dem rätt.
Speciellt tycker jag att m4/3 mycket väl kan mäta sig med APS-C. Man kan tycka att skillnaden i sensorstorlek är signifikant, men jämför man på höjden så är skillnaden liten. Sidoförhållandet är olika så skillnaden är större på bredden. Gillar man breda bilder så är fördelen större hos APS-C än om man gillar lite mer kvadratiska bilder.
Man måste förstås, som alltid, vara medveten om de olika formatens begränsningar för att få ut det mesta av respektive kamera. Alla är kompromisser av något slag.
Väldigt väl sagt! Kan inte instämma mera.
Det gäller bara att hitta den bästa kompromissen beroende på ens krav i olika situationer och tillfällen.
(Sedan kan jag även lägga till bättre mobilkameror som har ungefär lika stora sensorer som tex 1/2,3"-kompakter, fast oftast modernare och i ytterkanten av sensorteknik och tillverkning - tack vare stor volymmarknad och de enorma investeringar som görs på området ifrån hela industrin.)