martinot
Aktiv medlem
Räcker inte m4/3 till så kan jag rekommendera X-T10, X-Pro 2, eller att kika på nya (har inte hunnit testa själv än) X-T2. Konkurrerar väl med de bästa APS-C och även med de flesta FF/småbildshus.
Sonys överlägsna sensorer, fast med Fujifilms egna CFA (och inget AA-filter som tar bort skärpa).
Glömde; nya Olympus Pen F och Panasonic GX-8 har helt nya 24 mp m4/3-sensorer, så sensorutvecklingen har inte på något sätt helt avstannat där. Det går bara inte lika fort längre som tidigare. Har för mig att även de senaste i Pen F och GX-8 kommer ifrån Sony (men kan ha/minnas fel).
Sedan är det väl kanske något överdrivet av mig att kalla Sonys sensorer för "överlägsna" - det är de ju inte riktigt. Tror att "utmärkta" är ett betydligt bättre ordval. Höll väl nästan på att bli lite religös där själv (om det är något jag varit extremt nöjd med genom åren så har det just varit kameror med Sonys sensorer, även om det alltid bara är en del av den totala ekvationen för mig).
Till sist så är det väl så att det rent allmänt inte längre är samma dramatiska ökning på sensorområdet som för en 5-10 år sedan (precis som på CPU-fronten hos datorer). Det är helt enkelt en marknad som har mognat ganska mycket, och de tekniska landvinningarna är inte så speciellt stora för varje ny generation (även om det självklart blir lite bättre för varje/vartannat år).