Annons

Canon eller Nikon??

Produkter
(logga in för att koppla)

anderssonkri

Ny medlem
Har läst flera recensioner om Canon 300D och Nikon D70 och alla gånger så har rekommendationen blivit Nikon D70.

Dock har det alltid kännst som att skillnaderna är väldigt små.

Mitt problem är att jag inte kan bestämma mig. Jag använder en Canon AE-1 och har aldrig använt nån annan kamera så Canon känns mest naturligt. Men å andra sidan så har jag ju inga objektiv och sånt som passar på nån av kamerorna så jag är egentligen öppen för vilken som.

Nikon modellen är tydligen känsligare för moiré men hur stort är det problemet i praktiken?

En annan sak är ekonomin 10 000 känns mkt pengar för en kamera, 300D är väl en 2000 billigare på Cyberphoto om jag minns rätt.

Vilken är det bästa köpet sett från kvalité och ekonomisk synpunkt?

/Kristoffer
 
Jag skulle göra en budget för hela paketet inklusive de objektiv jag kan tänka mig behöva inom t ex en tvåårsperiod.

"Känn vilken som ligger bäst i handen" säger många. Personligen tycker jag att känslan är grymt överskattad och skulle inte själv vilja använda den som kriterium. Men är den viktig för dig kanske det är ett bra råd?
 
Annars finns det ju gott om begagnade canon EOS 10D för samma pris som en ny 300D..kanske något att fundera på.
 
Har haft en Nikon D70 och kitgluggen 18-70 mm sedan april och jag har inte haft några praktiska problem alls med moiré.

Visst kan man se en liten antydan av moiré när man delförstorar t ex tunna grenverk fotograferade på avstånd.
Det märks inte när man gör kopior eller har med hela bilden på skärmen.
 
"Känn vilken som ligger bäst i handen" säger många. Personligen tycker jag att känslan är grymt överskattad och skulle inte själv vilja använda den som kriterium. Men är den viktig för dig kanske det är ett bra råd?
Jag vill nog påstå att det är väldigt mycket mer på dom analoga husen. Där tyckte jag det fanns rätt många hus som uppfyllde grundkraven, sen var det bara känsla och "lull-lull" för dom extra kronorna. Och då samma film gick att köra i dom olika kamerorna så var känslan kanske viktigare än på vad det är på digitalsidan. Med det digitala så är ju sensor, signalbehandling och en rad andra faktorer en så mycket större del av kakan, känslan kan inte få lika stort utrymme.
 
Canon eller Nikon...Saab eller Volvo? Det handlar nog en hel del om kännsla ändå. Bägge kamerorna är ju bra. Jag har själv en D70 och är mycket nöjd. Moirè har jag sett ett par gånger på ca 3000 bilder..så det upplevs inte direkt som ett problem. Nu tillhör jag ju inte direkt expertisen, men läs gärna alla objektiva tester du kan hitta om dom aktuella kamerorna. Det gjorde jag och lärde mig en hel del på köpet. När jag väl fick kameran i min hand...då föll allt på plats.

Lycka till!
 
anderssonkri skrev:
Har läst flera recensioner om Canon 300D och Nikon D70 och alla gånger så har rekommendationen blivit Nikon D70.

Dock har det alltid kännst som att skillnaderna är väldigt små.

Mitt problem är att jag inte kan bestämma mig. Jag använder en Canon AE-1 och har aldrig använt nån annan kamera så Canon känns mest naturligt. Men å andra sidan så har jag ju inga objektiv och sånt som passar på nån av kamerorna så jag är egentligen öppen för vilken som.

Nikon modellen är tydligen känsligare för moiré men hur stort är det problemet i praktiken?

En annan sak är ekonomin 10 000 känns mkt pengar för en kamera, 300D är väl en 2000 billigare på Cyberphoto om jag minns rätt.

Vilken är det bästa köpet sett från kvalité och ekonomisk synpunkt?

/Kristoffer

Moiréproblemet är överdrivet och skulle du trots allt få det kan du lätt filtrera bort det efteråt.

Med D70 har du lite mer möjligheter att påverka bilderna, 300D är lite mer låst, lite mer åt konsumenthållet till.

Jag tycker du gör rätt i att läsa mycket men till slut måste du nog hålla i kameran och prova lite, det är inte bara känslan utan hur kontrollerna sitter, display och sökare.

När du kollar pris bör du räkna in 18-70mm kitobjektivet eftersom det är helt nytt, snabbt och extremt prisvärt.

Eftersom jag inte är Canonägare är det svårt att peka ut vilket förstaobjektiv du ska välja från dom, men det kommer en ny vidvinkelzoom (denna vecka?) som kanske matchar i kvalitet och pris.
 
Ang. moaré på D70 så har inte jag upplevt några egentliga problem med det. Visst, jag har sett antydag till det i några bilder när jag tittat på dem i 100% på skärmen men... Nu tar jag bara bilder i RAW och problemet är ju något större om man tar JPEG, förstås.
Moaré är ju något som finns på ALLA digitalkameror, det uppkommer under lite olika omständigheter bara.

Sen, ang. att då på känslan, så kan man ju inte göra det i samma utsträckning med digitala hus, som redan nämnts, eftersom bildkvalitet och sådant bestäms i större utsträckning av huset. Men man måste ändå ävga in detta. För hur roligt är det att "gå omkring" med en kamera som känns fel?
Jag valde själv mellan D70 och 300D och känslan var det som avgjorde det hela, eftersom jag tyckte att de i övrigt var tämligen lika, sett till mina behov. I efterhand har jag sett att det även på andra sätt var bra att det blev D70:n åxå.

Vad gäller just D70 konstra 300D, så är skillnaderna små när det gäller bildkvalitet. Med D70 blir man inte i lika stor utsträckning utlämnad till vad kameran tror blir bra som med 300D.

Som Kim nämnt kan ju en begagnad 10D vara ett alternativ åxå.
 
Om jag skulle köpa kamera idag och endast hade att välja på 300D och D70 så skulle jag ha valt 300D. Detta eftersom jag tror Canons system verkar ha en större framtida potential.

När du köper en kamera så kommer du säkerligen vilja att köpa till blixt och andra objektiv, då är det ju bäst att från början satsa på det system som har framtiden för sig. För närvarande verkar Canons framtid se ljusare ut än Nikons...

Men, om man bara inskränker sig till att jämföra D70 med 300D - kamera mot kamera - så är nog D70 snäppet vassare och coolare... :)

Hälsningar,

Fredrik - som köpte sin första digtala systemkamera i våras. Det var en D70.

Ps. Att inte kunna använda vertikalgrepp på D70 suger. Blir förbannad när jag tänker på det...
 
Fredrik:

Du kanske ska vänta med sådana uttalanden till efter photokina? ;-)

Jag tror (och hoppas) att Nikon kommer att hänga med rätt hyfsat faktiskt, även om Canon har ett försprång, på vissa plan.
 
Är du "van" vid Canon, så kanske spakarna sitter lite anorlunda på Nikon'en.
Båda är ju dock utmärkta kameror.
Som sagts ovan, så är nog en beg 10D ett bra alternativ, om man ser till valfriheten med inställningar (utan 300D's hack)

/ E
 

Ja, för det första är ju det där så kallade vertikalgreppet inte gjord ännu, ännu mindre till salu. Sedan vet jag överhuvudtaget inte om den funkar utan större ingrepp på kameran och dess prestation... Men, det kanske blir bra så småningom, vad vet jag.

Poängen är, och det är det som gör mig lite småsur, att inte Nikon redan från första början lät oss D70-ägare kunna välja till ett vertikalgrepp till vår ögonsten. Men, man ville ju, som tidigare blivit påpekat i andra trådar, inte konkurrera med D100. Men, själv tycker jag den konkurensstävjande åtgärden från Nikons sida är högst diskutabel och lite löjlig faktisk.
 
freddes skrev:
...
När du köper en kamera så kommer du säkerligen vilja att köpa till blixt och andra objektiv, då är det ju bäst att från början satsa på det system som har framtiden för sig. För närvarande verkar Canons framtid se ljusare ut än Nikons...

Men, om man bara inskränker sig till att jämföra D70 med 300D - kamera mot kamera - så är nog D70 snäppet vassare och coolare... :)


Rätta mig om jag har fel: Har inte Nikon med D70 ett bättre blixtsystem och dessutom kortare blixtsynctid än Canon?
 
[, inte konkurrera med D100. Men, själv tycker jag den konkurensstävjande åtgärden från Nikons sida är högst diskutabel och lite löjlig faktisk. [/B][/QUOTE]

Det finns säkert en tanke bakom...tror du inte?
Det är ju inget välgörenhetsföretag vi snackar om...eller?
 
Jo, det klart att det fanns en tanke bakom, den har ju redan jag och andra med mig föklarat:

Att man inte vill konkurera med D100.


Sedan uttalar jag mig som kund, inte som företagsledare för Nikon.

Men, vi kanske inte ska hänga upp oss för mycket på avsaknaden av vertikalgrepp. Jag är för övrigt mycket nöjd med kameran..
 
Senast ändrad:
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.