Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Canon eller Nikon?

Produkter
(logga in för att koppla)
Helt sant och rätt!
Jag har prövat en Canon EOS 450D som jag trivdes bra med, och tyckte även den lät bra som man skulle lyssna på :p

Det jag är ute efter med en kamera är:
  • Fota snabba bilder, agility, vilda djur och andra röliga bilder.
  • Naturbilder, blommor, vatten, solnedgång.
  • Poträtt, barn och familjebilder.

Alltså en allt-i-allo kamera som jag snabbt kan ta upp och fota vardagens händelser med. Helst kunna ha ett "standard"objektiv, inte behöva byta objektiv alltför många gånger och som lätt kan bäras med överallt.
Jag har inte tänkt mycket på framtiden. Men jag satsar inte på att kunna tjäna något på fotograferingen utan bara ha det som en hobby och skapa fina fotoalbum som jag kan spara och kolla tillbaka i. Inte mycket mer än så. En och en annan bild kanske blir en canvastavla tavla. Men har lärt mig att en bild med dålig skärpa kan bli relativt snygg genom lite photoshop.

och gärna ett paketpris på 4-5000 :-

Mvh Sofie

I så fall skulle jag personligen försöka hitta en snygg begagnad Eos 40D eller en dito Nikon D90. Det bör falla inom din budget. Men sedan ska det ju till objektiv.

Mvh//Lennart

Det här kommer jag få spö för.....
Om du med så lite justerande som möjligt vill ha fina bilder med "rätt" exponering och fina något överdrivna färger så välj Nikon och då gärna D5000 eller D5100 och det lär bli med 18-55 vr objektiv för de pengarna.Om du i ställe vill ha något bättre skärpa i bilderna och ett kanske något bättre objektivutbud nytt/begagnat samt mer/bättre känsla av mekaniskt finlir så välj Canon,men skippa 500d och 50d....välj 450d eller bättre 550d och se till att det är 18-55 is objektiv och inte det gamla utan is.
Vill du ha roligare och kan släppa lite på det mekaniska finliret och snabbheten är det Pentax du ska ha och då är K-x liten och smidig....sämre med af objektiv men obegränsat med fina manuella...

Detta är mina åsikter som amatör,jag fotar för att det är kul och utan större ambitioner och erkänner att jag är en prylbög som ägt följande kamerahus,prylarna är en del av hobbyn för mig och det skäms jag inte för.

Canon 400d 450d 500d 40d
Pentax K200 K-x K20 K7
Nikon D5000 D90
Sony a200 a850

Senast ändrad:
Det är ju ett paketpris om 4000-5000:- som gäller och det är vad trådskaparen vill ha !

Finns 40D för 3.900:- utannonserade. Med trådskaparens krav på snabbrörliga motiv, porträtt, macro så finns det ingen anledning att rekommendera någon ljussvag zoom. Kanske ett 50/2.5 macro för just macro och porträttfoto och sedan kompletytera i framtiden med någon ganska snabb zoom.

Man kan ju inte trolla fram bra egenskaper bara för att ett speciellt pris angivits. Jag har alltså sett hus för 3900 och 50/2.5 för 1500. Då hamnar grunden på drgt 5000:-.

Jag vill inte rekommendera sämre grejor än vad jag själv provat och använt och som jag garanterat vet att de duger.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar