ANNONS
Annons

Canon eller Nikon?

Produkter
(logga in för att koppla)
TS har en budget på 4-5000 för hus och objektiv. Gissar att din kamera kostar minst 20 000 för bara huset (utan att titta efter vilken Nikon du har)

Petter ...

Förvisso, fast när jag köpte den var den billigare än så och jag sålde ju min gamla kamera plus ett DX-objektiv också.

Dock så räcker det med en D7000, men visst det är lite drygt dubbla budgeten. Letar man begagnat så beror det alldes på vad man finner sig i. En D200 kostar inte så mycket idag, men jag skulle inte rekommendera det dock. Begagnad D300 kostar inte sååå långt över budget, men då blir man utan objektiv. Är man beredd att sträcka sig lite så...

Min kommentar var dock generell eftersom du faktiskt skrev ganska svepande och inte specifikt om några modeller.

Vad det där överhuvudtaget betyder framstår som i allra högsta grad oklart, men att det inte är en generell egenskap som användare av kameran tycker finns framstår som ganska klart. Om du sedan hade ett felaktigt exemplar eller om det berodde på något annat är väl också okänt gissar jag.

I hans prisklass, 4-5kkr, så är det bara irrationell trollig fanboy-förnekelse att säga att 1100D har någon att komma med vs D3100.

Read and weep: http://snapsort.com/compare/Canon-1100D-vs-Nikon_D3100

Du får hålla på med dina fanboy historier.
Så extremt stor skillnad är det inte att 1100D är en dålig kamera.

Och känns 3100 bättre så tycker jag att han ska välja den.
Känns 1100D bättre i handen så kör på den.

Första systemkamera köpet ska väl snart genomföras. Men vilken kamera/märke rekommenderar ni?

Har aldrig fotat med en Nikon, men Canon är jag lite mer van vid och har en förkärlek till dem. Dock tänkte jag via vyerna lite så det bästa märket får avgöra. Vilket märke finns objektiv lättast att få tag till? Budgeten för ett startkit ligger på ca 4-5000:-
Köper gärna begagnat om kameran är i bra skick och gärna om objektiv ingår.

Mvh Sofie
Det beror på hur du har tänkt investera i ditt kamerasystem i framtiden.

Har du inte tänkt att investera mer än 5000 så kan du välja vilket märke som helst.
Vill man filma mycket har jag för mig att Sony ligger bra till.

Det beror på hur du har tänkt investera i ditt kamerasystem i framtiden.

Har du inte tänkt att investera mer än 5000 så kan du välja vilket märke som helst.

Vilket bra och ärligt svar ! Skulle jag själv bara lagt 5000kr för en kamera hade det varken blivit Nikon eller Canon,för dom lilla pengarna finns det häftigare grejer tex Panasonic !

Canon har bättre blidkvalite, men sämre ergonomi och knappar och reglage sitter åt helevte..

Nikon har bra ergonomi, genomtänkta knappar och placeringar av dom..

Jag syftar inte på dom allra billigaste modellerna nu dock...

Hugget som stucket........ båda systemen är bra (optik)

hur tänker du nu vad det gäller bildkvalitet ?

Skit i brusprestanda det är intressant för dom flesta, då man sällan går över 400 iso (och då är det inte mycket brus)...

Kolla hur pixlarna beter sig vid lägre iso istället.....

risdal vet jag inte ens vem det är........

hur menar du nu (jag får skriva detta för andra gången angående dina inlägg och i samma tråd )

jag jobbar ofta i 1600iso och högre i befintligt ljus

vilka pixlar skall vi kolla hur de beter sig vid lägre iso? Vad menar du?
Hänger inte med
och den som undrar är risedal

Så du menar man blir besviken om man skulle välja Pentax eller Sony eller något annat ?

Nej, som du säkert förstår själv om du läser en gång till så menar jag att man inte lär bli besviken om man väljer Canon eller Nikon.

Pentax, Sony "eller något annat" har jag ingen erfarenhet av, och det känns ju dumt att snacka om saker man faktiskt inte har någon större aning om.

Aftonbladet eller Expressen...

Välj den du "fastnar för"... Spelar absolut ingen roll så länge du själv känner dig beväm med kameran. Du kommer vänja dig vid din modell.
Oavsett vilket märke du köper så kommer vissa säga att du valt rätt och andra att du valt fel.
Skillnaderna på de två märkena är hårfina.

Oavsett vilket märke det blir så hoppas jag du hittar en kamera som du trivs med att bära runt så att den inte blir liggande hemma ;-)
Lycka till med valet!!

Välj den du "fastnar för"... Spelar absolut ingen roll så länge du själv känner dig beväm med kameran. Du kommer vänja dig vid din modell.
Oavsett vilket märke du köper så kommer vissa säga att du valt rätt och andra att du valt fel.
Skillnaderna på de två märkena är hårfina.

Oavsett vilket märke det blir så hoppas jag du hittar en kamera som du trivs med att bära runt så att den inte blir liggande hemma ;-)
Lycka till med valet!!

Precis, den bästa kameran är den man har med sig när det gäller! ;)

Förvisso, fast när jag köpte den var den billigare än så och jag sålde ju min gamla kamera plus ett DX-objektiv också.

Dock så räcker det med en D7000, men visst det är lite drygt dubbla budgeten. Letar man begagnat så beror det alldes på vad man finner sig i. En D200 kostar inte så mycket idag, men jag skulle inte rekommendera det dock. Begagnad D300 kostar inte sååå långt över budget, men då blir man utan objektiv. Är man beredd att sträcka sig lite så...

Min kommentar var dock generell eftersom du faktiskt skrev ganska svepande och inte specifikt om några modeller.

Jag försökte göra ett inlägg utan värdering som svarade på TS fråga om vilket märke som är lättast att få tag i objektiv till. Det är lika lätt till båda märkena. Men det finns vissa saker man måste ha i åtanke om man är ute efter begagnat.

När jag själv blev digital för lite drygt ett år sedan fortsatte jag på det EOS-system jag hade påbörjat analogt. Men de gluggar jag hade var så kass att jag inte har kvar någon av dem. Med facit i hand hade det nog varit roligare om jag hade satsat på Nikon vid digitalskiftet, för då hade jag kunnat låna pappas gamla gluggar från hans F2. Men nu har jag istället fortsatt med EOS och skaffat fina linser och är fantastiskt nöjd med det.

Petter ...

Senast ändrad:
Hehehe ! Ja rolig är du ! Tur man har Nikon då ? :)

Det är inte tur, det är ödet =D Nikon är religion, det är en livsstil! I am nikon, därför finns jag, alla andra märken håller på med så mycket annat än kameror, nikon är ett kameramärke och inget annat, därför dom är bäst =D

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar