ANNONS
Annons

Canon eller Nikon?

Produkter
(logga in för att koppla)
Det är inte tur, det är ödet =D Nikon är religion, det är en livsstil! I am nikon, därför finns jag, alla andra märken håller på med så mycket annat än kameror, nikon är ett kameramärke och inget annat, därför dom är bäst =D

Fast Pentax har ju en del grejjor som vore kul att äga. Rätt roliga finesser oxo.

Bättre bildkvalitet?

Canon har bättre blidkvalite, men sämre ergonomi och knappar och reglage sitter åt helevte..

Nikon har bra ergonomi, genomtänkta knappar och placeringar av dom..

Jag syftar inte på dom allra billigaste modellerna nu dock...

Hugget som stucket........ båda systemen är bra (optik)

Att påstå att Canon istörsta allmänhet skulle ge bättre bildkvalitet och sämre ergonomi än Nikon (eller Sony, eller Pentax eller . . .) är bara trams. Det beror på vilka parametrar som man själv anser vara de viktigaste i bedömningen av vad som är bra bildkvalitet och vad som passar ens händer och ögon. Det är kombinationen av kamerahus och optik som är av betydelse för den tekniska bildkvaliteten. I praktiken finns det inga som helst anledningar för en amatör att välja ett system före ett annat pga en förment "bättre bildkvalitet" hos A vs B, C eller D. Det är helheten som avgör - pris, ergonomi, motivval etc. / mvh FiCa1

Canon är just nu efter Nikon/Sony vad det gäller sensorer. den som inte förstår Sonys fördel vad det gäller lågt läsbrus med A/D direkt på sensorkanten och kortare signalvägar vilket ger större dynamiaskt omfång skall nog läsa igenom vad dettta innebär
Just nu är Canon akterseglade av Sony Panasonic mfl
Att påstå att Canon ger bättre bildkvalitet är befängt
Vilken kamera åsyftas i så fall?
Ingen som jag känner till

Så vitt jag vet så är bildkvaliten bra (nog för dom allra flesta) på alla större märken idag så därför kan det vara värt att kika på lite andra detaljer som tex

-vilket grepp känns skönast?
-hur sitter knapparna osv, känns dom logiska för dig?

En annan sak som kan vara bra att tänka på är
Vad använder folk omkring dig för märke?
Köper du samma märke så kan du säkert låna objektiv och annat av dom.
Dessutom så kan du säkert få prova deras kameror innan du köper en egen...

Alternativet gå till en kamerabutik och prova lite olika modeller och se vad som passar dig

Finns det inte några som kan ge ett vettigt svar på instegskamera då budgeten enligt trådskaparen är endast 4000-5000:-.

Första systemkamera köpet ska väl snart genomföras. Men vilken kamera/märke rekommenderar ni?

Har aldrig fotat med en Nikon, men Canon är jag lite mer van vid och har en förkärlek till dem. Dock tänkte jag via vyerna lite så det bästa märket får avgöra. Vilket märke finns objektiv lättast att få tag till? Budgeten för ett startkit ligger på ca 4-5000:-
Köper gärna begagnat om kameran är i bra skick och gärna om objektiv ingår.

Mvh Sofie

Inte utan att jag skäms.Här ställer du en klar och koncis fråga och får ett par vettiga svar innan det hela (som vanligt i sådana här sammanhang) urartar till pajkastning. Sedan försöker några styra upp tråden igen, men snart återgick den till det gamla vanliga.

Missförstå mig inte, du har fått ett antal goda råd, men du kanske skulle ange vilken inriktining du har på ditt fotograferande nu och vad du tänkt dig vilja utveckla i framtiden. Då hade det varit lättare att peka ut ett lämpligt kamerahus och kanske ännu viktigare ett lämpligt objektiv att starta med.

MVH//Lennart

med reservation för att jag inte läst allt i tråden så kommer jag med en känsloaspekt som kanske inte varit med ännu:
- lyssna på kameran!
I mitt tycke och de fåtal modeller jag provat låter Nikons slutare väldigt mycket trevligare än Canons.
T.o.m. billiga Nikon låter bra medan Canon först i 1D låter skönt. (har inte lyssnat på 5 och 7). Så pass skillnad att det kanske fått mig att välja annorlunda idag än jag gjorde. Gäller i vart fall Canon med två eller tre siffror. (Jag lyssnar nu mest till en äldre 1D)

En viktigare känslosak är hur stor och ljus den optiska sökaren är, om du använder den. Titta och jämför och helst med motsvarande ljusstarka (största bländare) objektiv.

Naturligtvis är det viktigast ljudet från din kamera !

Min Canon EOS 50D låter som en dröm jag måste bara få trycka av då och då !

Det enda som är viktigt är att systemet ger dig de möjligheter du vill ha.

Sedan kan det ju vara på sin plats att se de begränsningar som systemet har, speciellt när man ger råd till de stackars nybörjare som i sitt oförstånd ställer en fråga här på FS.

Just nu växer Nikon uppenbarligen så det knakar bland sport/pressfotografer. Det kan ändra sig då Canon släpper nästa pro-modell.

Många är de som är partiellt blinda vad gäller ens märkes brister. Jag försöker låta bli, men är det själv antar jag.

[edit] Nikon F4s låter bäst :)

Låter fantastiskt ;-)

Lite OT, men jag såg en gång en underbar bild på ett fotogalleri i Amsterdam. Den visade en kvinna draperad i en enkel klänning spelandes på en cello i ett naket rum med bara ett gallerfönster som släppte in ljus diagonalt från höger. Enda möbeln som kunde anas var pallen hon satt på.

Ljussättningen bestod såvitt jag kunde se enbart av de ljusstrålar gallerfönstret släppte in. Skapade ett så otroligt snyggt skuggspel över såväl kvinnan som cellon.

Jag hörde faktiskt musik inom mig när jag såg bilden. Fotografens namn har jag glömt, men har det antecknat någonstans.

//Lennart

Detaljerat på det jag är ute efter..

Inte utan att jag skäms.Här ställer du en klar och koncis fråga och får ett par vettiga svar innan det hela (som vanligt i sådana här sammanhang) urartar till pajkastning. Sedan försöker några styra upp tråden igen, men snart återgick den till det gamla vanliga.

Missförstå mig inte, du har fått ett antal goda råd, men du kanske skulle ange vilken inriktining du har på ditt fotograferande nu och vad du tänkt dig vilja utveckla i framtiden. Då hade det varit lättare att peka ut ett lämpligt kamerahus och kanske ännu viktigare ett lämpligt objektiv att starta med.

MVH//Lennart
Helt sant och rätt!
Jag har prövat en Canon EOS 450D som jag trivdes bra med, och tyckte även den lät bra som man skulle lyssna på :p

Det jag är ute efter med en kamera är:
  • Fota snabba bilder, agility, vilda djur och andra röliga bilder.
  • Naturbilder, blommor, vatten, solnedgång.
  • Poträtt, barn och familjebilder.

Alltså en allt-i-allo kamera som jag snabbt kan ta upp och fota vardagens händelser med. Helst kunna ha ett "standard"objektiv, inte behöva byta objektiv alltför många gånger och som lätt kan bäras med överallt.
Jag har inte tänkt mycket på framtiden. Men jag satsar inte på att kunna tjäna något på fotograferingen utan bara ha det som en hobby och skapa fina fotoalbum som jag kan spara och kolla tillbaka i. Inte mycket mer än så. En och en annan bild kanske blir en canvastavla tavla. Men har lärt mig att en bild med dålig skärpa kan bli relativt snygg genom lite photoshop.

och gärna ett paketpris på 4-5000 :-

Mvh Sofie

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar