ANNONS
Annons

Canon eller Nikon

Produkter
(logga in för att koppla)
Skulle vilja tillägga de där med att gå från foto till video eller tvärtom.
Jag började själv med video, men allt som tiden gick började jag intressera mig en del för foto också. Nu håller jag på med ca 70 % foto och 30 % video inom företaget.

Som tidigare nämnt som har man med sig en del gällande kompositioner från fotobiten när man börjar inom video, dock är de ändå en del skillnader. Foto rör sig om stillbider, video om rörande bilder. Man lär sig tänka i andra banor, just gällande att börja med panoreringar, tiltingar eller köra kameran på en dolly tex, något man inte gör inom foto.
Imho är video en hel del svårare vad gäller tekniken, speciellt ifall man vill kunna mer avancerade saker. Att studera komprimering inom video är nästan en konst och innehåller en hel del saker som man inte behöver tänka på inom video.
Vill man lösa de många tekniska svårigheter som kan uppstå med video vad gäller allt från olika codecs, format, inspelningsmedium och dylikt så är de återigen något som är mycket enklare inom foto.

Kanske är de just detta som gör att foto blivit så mycket populärare på sistone, och varför kanske så många är "rädda" att börja med video.

Skulle vilja tillägga de där med att gå från foto till video eller tvärtom.
Jag började själv med video, men allt som tiden gick började jag intressera mig en del för foto också. Nu håller jag på med ca 70 % foto och 30 % video inom företaget.

Som tidigare nämnt som har man med sig en del gällande kompositioner från fotobiten när man börjar inom video, dock är de ändå en del skillnader. Foto rör sig om stillbider, video om rörande bilder. Man lär sig tänka i andra banor, just gällande att börja med panoreringar, tiltingar eller köra kameran på en dolly tex, något man inte gör inom foto.
Imho är video en hel del svårare vad gäller tekniken, speciellt ifall man vill kunna mer avancerade saker. Att studera komprimering inom video är nästan en konst och innehåller en hel del saker som man inte behöver tänka på inom video. <--- Du menar FOTO, STILLBILDSFOTOGRAFERING skulle jag tro.
Vill man lösa de många tekniska svårigheter som kan uppstå med video vad gäller allt från olika codecs, format, inspelningsmedium och dylikt så är de återigen något som är mycket enklare inom foto.

Kanske är de just detta som gör att foto blivit så mycket populärare på sistone, och varför kanske så många är "rädda" att börja med video.

Du har så rätt i ditt resonemang helt och hållet.
Det är mer saker att tänka på helt enkelt.
Jag började med video i princip när jag var åtta och filmade med mammas super-8.

Video är för mig rätt självklart och det är svårare än med stillbild.
Du ser numera bilden direkt i en stillbildskamera, blev den skit tar du om bilden eller 40 bilder på samma objekt.

Jag tycker det är oerhört roligt att skapa en produkt på video som är väl regisserat med en perfekt harmoni med de byggklossar som hör till rörliga bilder.
Helt klart så mycket mer att tänka på.
Jag brukar kalla mig för grafisk formgivare inom video.

Funderar också på detta. Bildkomposition kan jag köpa för det är det samma för stillbild eller film. Men att direkt kunna ta i en stillbildskamera och fota ett bröllop låter en aning överdrivet. Det om någonting är ju en situation då den tekniska kvaliteten måste vara på topp, tanken är väl att man skall gifta sig endast en gång och om man då klantar till det som fotograf tror jag inte det är så populärt hos brudparet. Jag tror inte film och stillbild är tillräckligt nära besläktade för att man genom det ena skall kunna hantera det andra.

Om du däremot i privat regi tar bilder under ett par år för att lära dig stillbild och sedan börja jobba med det tror jag att grunden i film kan vara till stor nytta.

Jag vet inte men jag tror har de förutsättningar att klara vilka jobb som helst.
Visst bröllop har jag aldrig fotat men läst och studerat i ämnet för att ev filma.
Att filma ett bröllop är än mer svårare än att som stillbildare skjuta en serie bilder.
Du måste tänka på ljussättning som är absolut A&O.
Sedan har du ljudet och till sist kamerorna som du bör köra till antalet två.

Däremot har jag allt det andra, kunskapen av ENG-jobb etc så att sätta sig in och planera ett fotojobb på ett bröllop är det samma som att planera för ett ENG-jobb på solvalla eller bevaka toni alden som stillbildare.
I mitt tänk försöker jag hitta nya lösningar på samma "problem", dvs att hitta bildvinklingar som är innovativa helt enkelt.

Bröllop, Jag ser inte det som något problem överhuvudtaget!

Nu har jag hittat min kamera, mitt objektiv.

Nu letar jag efter följande:

Väska: Vilka ryggor kör ni som är lätta att öppna och som sväljer
kameran, 17-85mm, 70-200mm (ca: 28 cm långt, bärbar 12.1 tum dator och lite måprylar.

Stativ: Letar efter ett monostativ, vad rekomenderar ni?

LCD-skydd: Ett skydd som inte förändrar färg och kontrast.

Blixt: En som man kan köra på ca: 100 meters håll med paraply och tillbehör.
(kan detta vara något?, kvalitet? http://www.cyberphoto.se/info.php?article=580EXstudiopac)

Jag vet inte men jag tror har de förutsättningar att klara vilka jobb som helst.
Visst bröllop har jag aldrig fotat men läst och studerat i ämnet för att ev filma.
Att filma ett bröllop är än mer svårare än att som stillbildare skjuta en serie bilder.
Du måste tänka på ljussättning som är absolut A&O.
Sedan har du ljudet och till sist kamerorna som du bör köra till antalet två.

Däremot har jag allt det andra, kunskapen av ENG-jobb etc så att sätta sig in och planera ett fotojobb på ett bröllop är det samma som att planera för ett ENG-jobb på solvalla eller bevaka toni alden som stillbildare.
I mitt tänk försöker jag hitta nya lösningar på samma "problem", dvs att hitta bildvinklingar som är innovativa helt enkelt.

Bröllop, Jag ser inte det som något problem överhuvudtaget!

2008 var jag tillfrågad att som filmare vara med i ett EU projekt, jag har viss erfarenhet av att videofilma.Projektledaren för Eu projektet ansåg att min kompetens var tillräcklig
Efter tre dagars möte i Berlin förra sommaren tackade jag nej till både arbete och en stor summa pengar, min kompetens ansåg jag själv vara för dålig.

Tvärtom så anser jag att det krävs större kompetens att stillbildsfotografera exv ett brölopp och få kvalitet ut av bilderna än att videofilma, man kan fuska mycket mer med videofilm, en bild är en bild.
Nu tar jag inte brölopp (jag har gjort det när goda vänner frågar) och oftast har resultate blir blivit hyggligt bra.Så bra att jag har sedan blivit tillfrågad av andra som skall gifta sig, men varken mat, hundar eller brölopp är min grej.

Vad jag vill ha sagt är att man skall nog vara lite ödmjuk och jag skulle inte använda en fotograf till mina egna barns brölopp som undra viken utrustning man skall ha.
Det förekommer väldigt frekvent här på fotosidan att någon skriver-jag skall ta mitt första brölopp, vilket objektiv skall jag använda.
Det finns fotografer som sysslar med bröloppsfotografering prof, en del har lång och stor erfartenhet vilket kan ses i bla dagstidningar när brudparet presenteras, men lika ofta ser jag bilder som min egen fotointresserade dotter skulle ta betydligt bättre.

ANNONS
Köp TZ99 hos Götaplatsens Foto