ANNONS
Annons

Canon eller Nikon

Produkter
(logga in för att koppla)

Poker

Aktiv medlem
jag börjar i detta forum eftersom jag behöver uppdatera mig lite i kameror.
jag är släkt med videobranschen och har "lite" koll på stillbild.

De frågor jag behöver veta är

1: Fullformat, viktigt eller inte?
2: Linser, vilka behöver jag? behöver i alla fall en 17-50 för bra närbilder etc.
3: Tele, 200, 300, 400 (en 400 kostar ju 89000kr)
-jag tror jag behöver i alla fall ett 200)
4: Begagnat marknaden, kan man köpa en vettig teleglugg här eller på blocket etc? Gärna en L-glugg om jag fattat det hela rätt.

5: Märket, relaterat till fråga 4, vilket märke av Canon eller Nikon har flest gluggar?

slutligen.
Jag har funderat på Canon EOS 50D, Nikon D90 som känns stabila och sköna i handen.

Allt eftersom svaren kommer kommer även detaljfrågor.

Här kommer lite om Canon, nån annan får svara för Nikon

1 Beror på vad du vill fota, djur fåglar m.m. kan det vara bra med en icke ff då du tjänar lite på dina tele annars är väl ff att föredra (men dom kostar ju därefter)

2 Canon EF 24-70/2,8 L USM eller Canon EF-S 17-55/2,8 IS USM, båda ger riktigt bra bilder.

3 Canon EF 100-400/4,5-5,6 L IS USM kostar ca 18000 om du vill ha 400mm annars är ju Canon EF 70-200/2,8 L IS USM också riktigt bra.

4 Ja,det går, men man bör göra upp köpet öga mot öga så man kan se varan innan man betalar (tycker jag).

5 Vet ej men Cyberphoto har 128 st för Canon och Nikon 121, med reservation för om alla inte passar

EOS 50D är en riktig bra kamera som alternativ finns ju Eos 40D som är riktigt prisvärd just nu.

Mvh Mattias

Det beror på vad du vill uppnå och hur mycket pengar du är beredd att lägga på kamerahuset.

2: Linser, vilka behöver jag?
Hur ska vi veta det? Det beror ju helt på din smak och dina syften.

Förresten heter det "objektiv". En lins är ett enda slipat glaselement. Det blir om inte annat lättare att söka om man använder rätt terminologi:)

behöver i alla fall en 17-50 för bra närbilder etc.
De objektiv som finns med ungefär 17-50 mm brännvidd är oftast inte särskilt bra för närbilder. Det rör sig om normalzoomar för APS-C-formatet.

Det finns 400-millimetersobjektiv för några få tusenlappar.

På FF eller APS-C? Det blir ju olika bildvinkel.

4: Begagnat marknaden, kan man köpa en vettig teleglugg här eller på blocket etc? Gärna en L-glugg om jag fattat det hela rätt.
Naturligtvis kan man det, i den mån de finns till salu.

5: Märket, relaterat till fråga 4, vilket märke av Canon eller Nikon har flest gluggar?
Ingen aning, men hur många som finns är väl ganska ointressant? Det som borde intressera dig är hur många av dem som passar dig.

slutligen.
Jag har funderat på Canon EOS 50D, Nikon D90 som känns stabila och sköna i handen.

Du måste helt klart formulera dig mer precist och tänka ut vad du vill ha. Att jag svarar lite snäsigt ovan är för att frågorna är helt omöjliga att svara på eftersom vi inte har en aning om vad du vill fotografera och hur mycket pengar du vill lägga ut.

Några små frågor till

Hur intresserad är du?

Hur mycket är du villig att lägga ut?

Tänker du ha med dig kameran jämt?

Vad vill du fota för nått?

Förvänta dig att snart kommer folk med sina märken att övertyga dig om att de har den bästa kameran...

=)

Ursäkta, missade de andra två inläggen... ledsen

Jag är lite i din sits, är nyintresserad av foto med skillnaden att jag har valt märke och precis investerat i en Nikon D90.

Canon eller Nikon tror jag kvittar, att jag valde Nikon berodde på att jag gillade känslan, ergonomi och design bättre än Canon, men det är en högst personlig åsikt. Jag tror båda systemen presterar vad jag skulle behövt. Mitt intresse är inte så stort att jag motiverar investeringen i FF, APS-C presterar väl så bra för mig.

Vad gäller objektiv så har jag följande strategi:

Jag köpte en prisvärd, ljusstark normaloptik (DX 35/1,8) för inomhusbilder och allmän fotografering. Det känner jag är en säker investering som ger kvalitet i bilder med avseende på skärpa och ljusstyrka.

Som andra objektiv jag har skaffat en superzoom (DX 18-200/3,5-5,6). Tanken med detta är att, då jag återupptar ett gammalt intresse, inte är riktigt säker på vad jag kommer fotografera, vad jag kommer tycka är intressant nu. Med en superzoom får jag ett brett brännvidds område och jag tänkte börja experimentera och fota med detta och om ett litet tag se vilka brännvidder jag faktiskt arbetar mest med, vad som visar sig intressant och praktiskt för mitt fotograferade. Baserat på detta sen kommer jag titta på mer ljusstarka objektiv i de klasserna. Dvs med superzoomen kommer jag kunna se och förstå vad jag vill fota och vad jag kommer sakna, exempelvis längre brännvidd, mer ljus i 200mm etc.

När jag vet får man väl sälja 18-200:an eller behålla det som ett reseobjektiv och köpa de grejor man verkligen behöver.

Kan nämna att jag även köpte en SB-400 blixt för 900kr och ett digipod stativ för 800kr av samma anledning. Tillräckligt bra grejor för att normalbruk, med tillräckligt lågt pris för att inte kännas som en onödig investering om det visar sig att man kommer ha behov för bättre grejor beroende på hur man kommer fota.

jag börjar i detta forum eftersom jag behöver uppdatera mig lite i kameror.
jag är släkt med videobranschen och har "lite" koll på stillbild.

De frågor jag behöver veta är

2: Linser, vilka behöver jag? behöver i alla fall en 17-50 för bra närbilder etc.

slutligen.

1. FF är viktigt om du vill ha brusfritt eller gillar vidvinkelbilder.

2. Linser, objektiv heter det på svenska. Börja med en "normalzoom" om du inte vet vad du vill ha.

3. Tele...finns som sagt massor. 70-200 eller 70-300 kanske kan vara bra till att börja med.

4. Beg...finns massor. Speciellt Nikon har mycket och det roliga är att begpriserna inte faller så du kan sannolikt sälja för samma pengar du köpt.

5. Flest objektiv...om du letar begagnat så kan du i princip sätta på allt Nikon gjort på ett nytt kamerahus så utbudet är enormt. Du kanske inte får alla funktioner men funkar gör de. Bägge märkena kommer med många nya modeller hela tiden. Trenden är FF.

Fullformat har ett par generella och objektiva fördelar mot kameror med mindre sensor: lite större sökare och lite bättre bilder vid höga iso (dvs dåligt ljus). De har även ett par generella och objektiva nackdelar: de är lite större, lite tyngre -- och mycket dyrare. Om man tycker fördelarna (eller nackdelarna) är viktiga beror förstås på hur man tänker använda kameran och vilka krav man ställer.

Vilka objektiv just du behöver kan förstås bara du svara på. En bra idé är att börja med en normalzoom -- så småningom kommer du nog att upptäcka vad du saknar.

Både Nikon och Canon har stort och omfattande utbud av objektiv. Det finns dock en skillnad som kan vara intressant för den som ska välja kamera: Canon har ett bättre utbud av teleobjektiv i "rimliga" prislägen.

oXo

Jag kommer att fota bröllop, reklam, nyheter och festivalbilder (mörkt och rätt svåra förhållanden)
Jag tror att jag blir rätt omfattande och det kanske är synd då man kanske inte kan anpassa utrusningen efter.
En APS-c kamera som är 25.1 × 16.7 mm med en aspect ratio 3:2 menar du kan vara till fördel?
På vilket sätt?
Borde inte en FF-kamera vara bättre?

Meningen är inte att jag direkt skall köpa det dyraste men ändå har så pass mycket utrusning att jag kan fota i tele och ta bilder med ett 17-50 OBJEKTIV.

Tack för tipset om gluggarna, skall spana runt på priser på dessa.

Man skall se varan i synnerhet om det rör sig om tusenlappar.
Hur ser man att objektivet har rätt bildförhållande?
Vad skall man leta efter?

På fråga 5 var jag otydlig men menade vilket märke som har flest begagnat objektiv till salu vilka era uppfattningar är.

Som en bil, Volvo har många bilar men det kanske är svårare att hitta delar till en Lamborgini i strömsund t.ex.

EOS 50D kände jag på och den "liknar" så mycket EOS 1:an jämfört med andra kameror.
Lika så D300:an, byggkvalite verkar det som.´

Makten:

Jag är inte beredd att slänga ut 200 000 kr eller 300 000 kr.
Jag kommer i nuläget starta mjukt och börja fota bröllop, nyheter. inga studiobilder mao.

Ja det finns 400 mm objektiv för några tusingar men de som har bländare på max 2.8?
En 300 finns inte att köpa till EOS 50D som har bländare 2.8 om man kikar på t.ex. cyberphoto.
http://www.cyberphoto.se/?http://www.cyberphoto.se/info.php?article=232302&infArtnr=50D&flik=sc6

DEt jag skulle behöva rätt omgående är ett 17-50 eller dyligt och ett 300.
Sedan med tiden byta upp sig i kamera eller köpa bra gluggar.

Det är svårt att ser hur huset kommer bli innan grunden är lagd.
Nu fick jag såpass många frågor som gör det lättare att besvara dessa.

Chril:

Runt 25 000 kr i nuläget.
Kanske t.o.m. 35 000 om någon påpekar att en EOS 5D mark II är ett bättre val plus att det är en FF-kamera.

Skall fota nyheter och bröllop och var jag än är kommer kameran vara med för att kunna göra jobb och att öva.
Är ju videofotograf igrunden och kommer ha utrustning för det framledes.

niben:

Ja det verkar lite som Nikon eller Canon är hugget som stucket.
Det det kan handla om är för mig hur kameran känns i handen, knappar, intryck och känns det plastig och sviktar går den bort direkt, då spelar specifikationerna ingen roll då kameran SKALL tåla tuff behandling som dyraste Canon och Nikon i viss mån.

ja jag har funderat på en 70-200 för att ha ett brett spektra och för att se vila omfång jag kommer att jobba i.
jag vet redan nu att jag kommer jobba mycket med tele då det ger ett helt annat djup i bilderna på bl.a. bröllopsbilder etc.

Till EOS 50 D verkade det som sagt inte finnas ljusstarka objektiv utan vill man ha ett 300 får man nöja sig med bländare 4.0

Därför kanske man skall snegla på FF-kameror i det avseendet?

Till ex. Canon kommer jag att köpa Speedlite 580 EX och ett batterigrepp.

iSolen.se:

Ja jag är en man av kvalitet.
då hade jag valt det bästa direkt.
Men även om man köper en APC-S kamera som t.ex. EOS 50 D är valet av objektiv viktigare.

Begagnat marknaden är viktig och det var däför frågan kom upp.
OM jag ser att jag behöver ett bra objektiv, säg ett 300-2.8 så vill jag kanske inte köpa nytt.

Men då undrar jag OM ett 300-2.8 passar EOS 50 D då den har en annan filterdiameter
http://www.cyberphoto.se/?http://www.cyberphoto.se/info.php?article=232141

ErlandH:

En säger Nikon, en säger Canon o objektivutbudet.
Tyngden i en FF spelar ingen roll. Visst är en Canon EOS 1D Mark III tung men det skiljer bara dryga 300 gram mellan den och 50 D

oXo

Jag kommer att fota bröllop, reklam, nyheter och festivalbilder (mörkt och rätt svåra förhållanden)
Jag tror att jag blir rätt omfattande och det kanske är synd då man kanske inte kan anpassa utrusningen efter.
En APS-c kamera som är 25.1 × 16.7 mm med en aspect ratio 3:2 menar du kan vara till fördel?
På vilket sätt?

Meningen är inte att jag direkt skall köpa det dyraste men ändå har så pass mycket utrusning att jag kan fota i tele och ta bilder med ett 17-50 OBJEKTIV.

På fråga 5 var jag otydlig men menade vilket märke som har flest begagnat objektiv till salu vilka era uppfattningar är.

Mörkt och svåra förhållande skulle väl en FF vara bättre men om du behöver långa telen och vill hålla kostnaden nere är APS-C ett bra alternativ (Ett 400mm tele på FF motsvara 600mm på en APS-C).

Snabb titt på traderas objektiv sida ger följande antal objektiv till salu just nu (antalet inom parantes)
Canon (116)
Konica Minolta (39)
Nikon (63)
Olympus (7)
Pentax (12)
Sigma (8)
Tamron (2)
Tokina (7)
Övriga (53)

Mvh Mattias

Visst passar EF 300mm f/2,8 till 50D. Alla EF och EF-S passar. Till FF-kamerorna passar inte EF-S.
//Curt

Intressant svar och bland det viktigaste.
Det jag dock inte förstår är att gluggen har en annan diameter.
Monterar man i sådana fall en mellanring?

Nej, bajonettfattningen som kopplar ihop objektiv med kamerahus passar direkt utan mellanring eller adapter. Filterdiametern är en helt annan sak, den anger storleken på ett ev. filter som kan sättas framför frontlinsen, eller som i detta fall ett insticksfilter.

Intressant svar och bland det viktigaste.
Det jag dock inte förstår är att gluggen har en annan diameter.
Monterar man i sådana fall en mellanring?

Kanske jag inte fattar och gjort bort mig, då får alla här ett gott skratt:)

Förstår nog inte vad du menar med olika diameter men för Canon så passar EF gluggarna till både crop kameror såssom 50D som fullframe. EF-S är gjorda bara för Crop kameror.

Oavsett vilken kamera så har objektivet samma infästning (bajonettfattning)inom Canon EOS systemet precis som andra tillverkare samma infästning för deras objektiv för deras system.

Enda diametern som skiljer sig är frontlinsen och därmed vilken filterstorlek man kan sätta på den.

Edit: Jädrans Curt L hann före :)

oXo

På vilket sätt?

Förlåt att jag frågar.
Om du nu skall fota allt detta, behövs det inte några baskunskaper?

Vad jag menar med mitt inlägg är att fattas det möjligen inte en viss kompetens vad det gäller fotografi?
Eller menar du att släktskapet med en videobranschen räcker?
Lite nyfiken på hur du tänker.

Nej, bajonettfattningen som kopplar ihop objektiv med kamerahus passar direkt utan mellanring eller adapter. Filterdiametern är en helt annan sak, den anger storleken på ett ev. filter som kan sättas framför frontlinsen, eller som i detta fall ett insticksfilter.

Ja självklart är det ju så.
helt galet tänkt av mig.
Fattar inte hur jag tänkte där :)

oXo

På vilket sätt?

Förlåt att jag frågar.
Om du nu skall fota allt detta, behövs det inte några baskunskaper?

Vad jag menar med mitt inlägg är att fattas det möjligen inte en viss kompetens vad det gäller fotografi?
Eller menar du att släktskapet med en videobranschen räcker?
Lite nyfiken på hur du tänker.

Jag är inte teknisk kunnig när det gäller detaljtekniska frågor rörande stillbildskameror.
Fota kan jag så den kompetensen besitter jag, hur du kan bestrida min kompetens när det gäller fotografi förstår jag inte.

Baskunskaper i vad? i foto är jag proffs när det gäller bildskeende och bildkomposition. I tekniska detaljfrågor är jag helt ute eftersom jag för några dagar sedan satte mig in i vilken kamera jag ev. kommer att köpa.
När jag väl sätter mig i något "nytt" lär jag mig snabbt.
(nja, har ju kikat lite men det är allt, har inte haft intresset att gå på djupet i teknikträsket p.g.a. att videosidan tar mycket tid)

Som att fråga dig varför man skall välja en videokamera som spelar in med AVC-intra tekniken kontra fördelar/nackdelar med long-gop.

(självklart googlar du lite och återkommer med svar i frågan)

Jag är inte teknisk kunnig när det gäller detaljtekniska frågor rörande stillbildskameror.
Fota kan jag så den kompetensen besitter jag, hur du kan bestrida min kompetens när det gäller fotografi förstår jag inte.

Baskunskaper i vad? i foto är jag proffs när det gäller bildskeende och bildkomposition. I tekniska detaljfrågor är jag helt ute eftersom jag för några dagar sedan satte mig in i vilken kamera jag ev. kommer att köpa.
(nja, har ju kikat lite men det är allt, har inte haft intresset att gå på djupet i teknikträsket p.g.a. att videosidan tar mycket tid)

Som att fråga dig varför man skall välja en videokamera som spelar in med AVC-intra tekniken kontra fördelar/nackdelar med long-gop.

OK
Jag bestrider inte din kompetens, tala gärna om hur det går med dina planer.
Själv tänker jag bli videofilmare och göra långfilm, reklaminslag , jag har ju fotograferat stillbild prof i snart 30år.
Så vilken videokamera föreslår du?

Funderar också på detta. Bildkomposition kan jag köpa för det är det samma för stillbild eller film. Men att direkt kunna ta i en stillbildskamera och fota ett bröllop låter en aning överdrivet. Det om någonting är ju en situation då den tekniska kvaliteten måste vara på topp, tanken är väl att man skall gifta sig endast en gång och om man då klantar till det som fotograf tror jag inte det är så populärt hos brudparet. Jag tror inte film och stillbild är tillräckligt nära besläktade för att man genom det ena skall kunna hantera det andra.

Om du däremot i privat regi tar bilder under ett par år för att lära dig stillbild och sedan börja jobba med det tror jag att grunden i film kan vara till stor nytta.

Funderar också på detta. Bildkomposition kan jag köpa för det är det samma för stillbild eller film. Men att direkt kunna ta i en stillbildskamera och fota ett bröllop låter en aning överdrivet. Det om någonting är ju en situation då den tekniska kvaliteten måste vara på topp, tanken är väl att man skall gifta sig endast en gång och om man då klantar till det som fotograf tror jag inte det är så populärt hos brudparet. Jag tror inte film och stillbild är tillräckligt nära besläktade för att man genom det ena skall kunna hantera det andra.

Om du däremot i privat regi tar bilder under ett par år för att lära dig stillbild och sedan börja jobba med det tror jag att grunden i film kan vara till stor nytta.

Tror ändå han har det som tar längst tid att lära sig, bildseendet, med sig från video. Teknik...det är ju bara att plugga och öva. Klart det kommer ta lite tid men inte år...

OK
Jag bestrider inte din kompetens, tala gärna om hur det går med dina planer.
Själv tänker jag bli videofilmare och göra långfilm, reklaminslag , jag har ju fotograferat stillbild prof i snart 30år.
Så vilken videokamera föreslår du?

jag har redan köpt en kamera idag.
Canon EOS 50D + EF-S 17-85/4-5,6 IS USM och ett 70-200, 2.8 ett sigma men som bl.a. här på forumet fått bra kritik
Fattas nu ett batt-grepp, blixt och stativ som jag skall fixa imorgon lördag.
Fotade lite här i Piteås skärgård och fick en del några sköna bilder.
En trevlig kamera till vettigt pris.

Det blev dock lite mer än 25 000 kr kommer nog sluta på 33 000 kr innan jag är nästan klar.
´
30 år, jag var åtta år när du började din bana!
Jag tror att stillbildare har lättare att bli videofotograf än tvärtom.
jag skall också glida in på dina planer då jag varit fast anställd mot att bli helt eget.
Detta med stillbildsfoto blir en sideoff-grej helt enkelt.
då kanske vi har nytta av varandra på något sätt?

Kamera:
du har säkert spanat runt och jag har tre förslag på en kamera jag själv kommer att skaffa till hösten.
Kamerabiten är en svår bit då den skall "hålla" i minst 3 år innan man byter.
Då måste formatet vara gångbart.
Vilken kamera jag kommer att köpa är ännu inte klart.
Dock är steadin klar samt övrig utrustning.

Sony EX3, spelar i HQ 35mbps, SxS-kort (Sony & Sandisk), rätt ok priser på korten och passar bärbara med 34mm pc-card slot.

Panasonic - Spelar in på P2 kort (korten har blivit billigare nu)
1: AG-HVX201A En liten 100mbps kamera, trevlig liten sak
2: AG-HPX301E En axelkamera, 100mbps

JVC GY-HM700E.
Spelar in på vanliga SDHC-kort av klass 6 typ
Fördelen med denna kamera är att ergonomin är i toppklass, sitter bra på axeln samt har en vanligt objektiv, fujinon eller Canon.
Samt att du kan sätta på en vidvinklig objektiv om du vill.
Nackdelen är 35mbps OM man skall göra reklam för SVT.

SVT tillåter inte att reklamfilmer sänds under 50Mbps men å andra sidan om du levererar på ett media så ser ingen det "problemet"

Sen är ju ljussättningen en stor del om hur resultatet blir.

Så kika på Panasonicen om det är mot bl.a. SVT du skall jobba med.

Vill du kunna byta objektiv är kanske JVC ett bätte val

Har du ca: 400 000 kr finns andra förslag.

ANNONS
Köp TZ99 hos Götaplatsens Foto