Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Canon eller Nikon eller?

Produkter
(logga in för att koppla)

Scenic46

Aktiv medlem
2006 är året när 40-talisterna med analoga SLR anser att priserna gör det ok att byta till DSLR. Jag har en Canon A1 (1978) m. flera objektiv. Nu vill jag köpa DSLR. Priset inte allt men att succ. kunna börja fota digitalt.
Jag vill slippa byta DSLR framöver.
Jag vill helst fokusera manuellt med snitt bild. Då gäller Canon 5D men det blir dyrt. Nya objektiv måste också köpas m.m..
Objektiv med stabilisering krav liksom stor LCD-skärm. Bra batterikapacitet, möjligheter för bra överföring till datorn.
Bästa kameran just nu verkar vara Nikon D200. Alternativen verkar vara beg. Canon 10D (byta sen`), Canon 350D, Nikon D50 (D70s verkar inte ge mer) eller en Canon 20D eller efterföljaren som kan förväntas snart.
PROBLEMET är att det verkar som om Canon har bättre objektivkvalite och inte lika plastiga som Nikon. Jag blir osäker av allt läsande av tester och synpunkter.
Ge mig lite råd om objektiv för Nikon resp. Canon för att fotografera blommor,fåglar i trädgården, porträtt, landskap, hus.
Björn
 
Att ställa denna frågan i Canonforumet är väl att tigga om det? :)

Personligen måste jag dock säga att jag från hjärtat inte tror att det spelar någonsomhelst roll. Faktiskt. Iaf om man inte har något "arv" iform av objektiv från en analog kamera.
 
Både Nikon och Canon har bra kameror, så det är upp till dig att välja! Smaken är som baken, och min bak säger Nikon :D
 
Välj Nikon, är svaret om du frågar mig!
Av två anledningar.

Den första: Vad jag hört så ska Nikons objektiv generellt hålla något högre klass än Canons. Med risk för att jag är ute och cyklar...

Den andra: Snart släpper Carl Zeiss objektiv med Nikon gänga. Då har du marknadens bästa objektiv att ta för dig av! Här är jag INTE ute och cyklar ;-D

Jag har själv ingen ekonomi ännu till en DSLR. Men den dagen det blir aktuellt, så blir det med all sannolikhet Nikon. Det som fick mig att bestämma mig för det, var just att Carl Zeiss skulle släppa objektiv för Nikon.

mvh
cf
 
Jag var i din situation för ett halvår sedan. Har sparat min A1 och eos 5 för lite dia och svartvitt-nostalgi.

För digital fotografering blev det efter en hel del våndor en D70s. Dock, efter att hållt i en D200 är jag bombsäker. Den kameran skall jag ha!


Så mitt svar till dig måste bli. Det spelar inte minsta roll om det blir en Canon eller en Nikon.

Den måste först och främst väcka dina känslor när du tar i den. Ungefär som den vackra A1:an du vet.
 
jag håller med föregående talan...gå på känslan.
jag hade canon när jag körde analogt Började åxå med en AE1...grym känsla!!). gick över till digitalt med en D70, och nu har jag en D200, som är helt underbar!

Eftersom både canon & nikon i mångt om mycket är likvärdiga...gå på känslan när du tar i kamerahuset...skit i specar, prestanda och sånt tjafs, för de kommer ändå att bli uråldriga...gå på din magkänsla...den är alltid rätt. känslan består...tekniken i huset är ändå gammal i övermorgon!!
 
Scenic46 skrev:
PROBLEMET är att det verkar som om Canon har bättre objektivkvalite och inte lika plastiga som Nikon.

Varför tror du att Canon har bättre kvalitet på sina objektiv?

De har lite olika filosofi med sina objektivprogram, men att Nikon skulle ha sämre objektiv tror jag knappast man kan säga gäller generellt. Båda företagen har otroligt bra objektiv och båda företagen har ett och annat bottennapp.
 
Canon eller Nikon är en smaksak. De levererar snarlik kvalitet. Jag har skjutit analogt många år med både Canon och Nikon. Canon EOS 33 och Nikon 801s, båda med ypperligt resultat.

Så det är likvärdig optik, likvärdig kamera.
Debatten är identisk med PC vs MAC, alltså, en fråga om smak och tycke. Inget annat.
 
Ska du fokusera manuellt så är det ju bara att glömma de mindre kamerorna. Och med alla de krav du ställer får du nog snällt hosta upp pengarna och köpa en proffs- eller semiproffskamera tror jag.
 
En tanke är ju att om du köper en Canon så kan du fortfarande använda Nikonobjektiv med adapter (med manuell fokusering och nedbländning, men det är nog inget problem för dig). Det finns ingen motsvarande adapter till Nikonhusen.
 
Sabud skrev:
den måste först och främst väcka dina känslor när du tar i den

vi är många här på fotosidan som funderar fram och tillbaka bland märken och modeller men tydligare svar än Stephan levererar kan det faktiskt inte bli!

jag har känt och testat samtliga canon och nikonhus som finns i fotobutikerna i min lilla stad och efter det vet jag vilket märke som är "my cup of tea" samt vilken modell det ska bli

gå till din fotobutik och be att känna på kameran även om du sedan eventuellt handlar på nätet för inget slår lite "quality time, one on one" med din blivande!
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.