Annons

Canon eller Nikon eller

Produkter
(logga in för att koppla)

Urzidae

Medlem
Jag står inför det stora valet att äntligen ta steget från den analoga systemkamerans värld in i den digitala systemkamerans värld. Jag vet ungefär vad jag vill ha! Jag tror att något i stil med Canon EOS 300D räcker gott och väl för mig!
Frågan är finns det andra prisvärda alternativ? Jag har några gamla Minolta objektiv däribland ett MD ZOOM 28-70mm 1:3.5-4.8 55mm diameter. Är detta objektiv som jag kan använda till en digital systemkamera?

Rådvill och tacksam för hjälp!

;)

300D,kitet tror jag kan vara en ypperlig start,, kanske ett D70,kit? Dslr är nog i alla fall det du bör välja, tror jag.

Jag rekommenderar dig att känna på kameror och känna efter vilken som Du upplever som mest logisk och helt enkelt smart ut ifrån just dina behov och krav.

Jag anser att Canon är mer logisk, objektivt sett. Men här finns det ju alla olika uppfattningar såklart;)

Mvh Niclas,

Som sagt, gå till affärer och känn på dom två olika. (Canon 300D och Nikon D70) Jag tycker att D70:n var det självklara valet.!

Du kan inte använda dina gamla Minoltagluggar till en Nikon eller Canon. Kanske att dom går att använda till Minoltas DSLR, men den kommer ju inte ännu. Och jag vet inte när den kommer. :(

Lycka till!

Är inte Minolta MD det gamla systemet utan autofokusering? I sådana fall passar inte objektiven på någon D-SLR överhuvudtaget.

Jag hade definitivt valt Nikon D70. Lite dyrare kamera än Canon EOS 300D men enligt andra bra mycket bättre paketobjektiv.

Nikon D70...självklart!

Är en stolt ägare av denna kamera...men som sagt...Canon är också en bra kamera. Läs tester...finns hur mycket som helst på nätet...

Tack för alla svar!

Det stämmer att MD objektivet är utan autofokus! Det var ju synd att det inte går att använda till DSLR - man lär så länge man lever!

Jag stod inför samma val för ett par månader sedan. Eftersom jag inte hade några Canonobjektiv sedan tidigare så var inte valet alls svårt. D70 känns bättre på alla punkter, möjlig nackdel är att lägsta ISO är 200. Men den har ändå så lågt brus så jag har aldrig tänkt på det över hhuvud taget. Jag har inte kört brusreducering på en enda bild från Nikonkameran vad jag kan minnas.

MVH

Varför inte en 10D nu när dom är prissänkta till samma pris som 300D och 70D, den kameran är överlägsen dessa två.

// Håkan

melker2001 skrev:
Varför inte en 10D nu när dom är prissänkta till samma pris som 300D och 70D, den kameran är överlägsen dessa två.

// Håkan

Två stillsamma frågor:

Vad exakt är det som gör 10D överlägsen?
Var hittar du 10D till samma pris som en D70 eller 300D?

Scandinavian tar 15.795:- för 10D endast huset.
D70 tar man 8.995:- för....

Jag köpte min andra 10D för 10 dagar sedan på Dustin.se för 7999:- + moms där finns det kanske någon kvar,om inte så finns det bara man letar.

// Håkan

Men frågan kvarstår, vad gör 10D överlägsen?

Jag frågar för att jag är nyfiken, inte för jag vill motbevisa dig.

Hej Björn!

Jag skall svara vad jag tycker och varför JAG anser att 10D är överlägsen 300D och även D70 men det står för mina värderingar och inte något annat.
1. Kameran är byggd för att hålla länge nästan i
klass med dom dyrare kamerorna.
2. Canon har idag ett bredare sortiment av
tillbehör än Nikon.
3. Nikon D70 har "bara" iso 200 och inte lika
välbyggd som 10D

Men allt detta kan ändras över en natt nu när Minolta kommer med vad jag tror en kamera som slår dom andra på fingrarna när det gäller känsla och kvalité och då måste Nikon börja agera.

// Håkan

melker2001 skrev:
Hej Björn!

Jag skall svara vad jag tycker och varför JAG anser att 10D är överlägsen 300D och även D70 men det står för mina värderingar och inte något annat.
tillbehör än Nikon.
välbyggd som 10D

Men allt detta kan ändras över en natt nu när Minolta kommer med vad jag tror en kamera som slår dom andra på fingrarna när det gäller känsla och kvalité och då måste Nikon börja agera.

// Håkan

Ok..kameran är byggd för att hålla länge..??!!
Vadå?? Hur bygger man den då..är D70 byggd för att hålla kort tid??

Canon har ett bredare sortiment?? Har dom?
Flera typer av linsskydd...olika kameraremmar..eller vad?

Vad klassar du som "välbyggd"? Har du dissikerat bägge kamerorna och kollat hållfastheten?

Det är säkert vad du tycker..och jag respekterar dina åsikter...men...argumenten var svaga och inte väl underbyggda.... ;)

melker2001 skrev:
Jag köpte min andra 10D för 10 dagar sedan på Dustin.se för 7999:- + moms där finns det kanske någon kvar,om inte så finns det bara man letar.

// Håkan

Dustin tar 10.995 + moms för ett 10D kamerahus....Lägg på 25% moms så har du ett pris på 13.743:- och endast huset!

Har du drömt eller...?

melker2001 skrev:
Hej Björn!

tillbehör än Nikon.
välbyggd som 10D

// Håkan

Måste inte Canon också agera då??

Helgesson skrev:
Dustin tar 10.995 + moms för ett 10D kamerahus....Lägg på 25% moms så har du ett pris på 13.743:- och endast huset!

Har du drömt eller...?

Tillsammans med BG-ED3 kostar den 10599, inte alls dumt då enbart batterigreppet kostar ca 2000 + moms

/R

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar