Annons

Canon EF 50 F/1,8 ii

Produkter
(logga in för att koppla)

cilla1

Avslutat medlemskap
Hej Alla!
Jag är ny på forumet
Tänkte ersätta mitt standarkitt på min 1000D EF-S 18-55 med ett Canon EF 50/f 1,8 ii Men jag tycker att dom flesta kommentarerna om detta objektiv är väldigt negativa.
Är det verkligen så dåligt som man vill göra det till?
Jaq är bara en glad amatör som vill prova något nytt till en rimlig peng och är nyfiken på att lära.

mvh/novisen
 
Då har du nog sållat lite knasigt bland kommentarerna. De flesta brukar hylla EF 50 1,8 II som ett av de mest prisvärda objektiven. Visst, plastigt och högljutt, men en glugg med motsvarande ljusstyrka och skärpa blir svårt att hitta för under 2000.-. Men att ersätta din normalzoom med ett kort teleobjektiv känns lite fel. Ska du inte ha någon möjlighet att fota under 50 mm alls, eller har du någon annan vidvinkelglugg?
 
tycker att dom flesta kommentarerna om detta objektiv är väldigt negativa.

Välkommen till Fotosidan.

Om du kollar under Produkter och letar upp objektivet så kommer du att märka att det får väldigt bra betyg från användarna som recenserat det.
Canon EF 50mm f/1.8 II

För priset är bildkvaliten bra och bländare på f/1.8 kommer ge dig ett helt annat skärpdjup än din kitzoom. Jag vill avråda från att ersätta din kitzoom, utan behåll båda; ett när du vill kunna få lite mer vidvinkliga bilder, och det fasta när du vill få kort skärpdjup.
 
EF 50/1.8 är extremt prisvärd och levererar över förväntningarna vid t.ex. porträttfoto.

Det har lite brister jämfört med t.ex. EF 50/1.4 som är rejält dyrare (typ 3.5 gånger priset!). 50mm linser finns precis hur dyrt som helst, och den för 1000 är naturligtvis dålig jämfört med den för 13000 :) Som nybörjare är du kanske inte lika noga med formen på oskärpa (bokeh), vädertätning/stöttålighet, formen på fokusringen, prestanda fokusmotor m.m. som mer erfarna med andra krav/budget kanske har.

Men tja, dit kit-objektiv är ju en normalzoom och EF 50/1.8 ett fast objektiv. Man byter inte äpplen mot päron :) vill du ha en bättre normalzoom kolla på 17-55/2.8 och liknande linser från canon/sigma/tamron.

EF 50/1.8 är ett fast objektiv, dvs det zoomar inte. Men fasta objektiv är ofta ljusstarka och tar väldigt fina bilder. (ljustarkt = funkar i mörka miljöer, kan ta fina porträttfoton med kort skärpedjup) Zoomar du till 50 - 55mm på din zoom får du en känsla för hur inzoomat 50mm är.

Personligen tycker jag en fin nybörjar-bestyckning är:
- en normalzoom
- en telezoom
- en eller två ljusstarka fasta objektiv
Där man väljer lite billigare varianter.

Eller mer praktiskt så skulle jag fråga dig om det du vill
- ta bättre porträtt / fota i mörkare situationer än vad du kan nu? Iaf är EF 50/1.8 ett bra val.
- Fota mer vidvinkligt, kanske t.ex Samyang MF 14/1.4 är mer intressant?
- vill du hellre kunna nå längre (mer tele) kanske 55-250 IS USM är rätt.

Alla de alternativen är ganska billiga.
 
Canon EF 50/F 1,8

Välkommen till Fotosidan.

Om du kollar under Produkter och letar upp objektivet så kommer du att märka att det får väldigt bra betyg från användarna som recenserat det.
Canon EF 50mm f/1.8 II

För priset är bildkvaliten bra och bländare på f/1.8 kommer ge dig ett helt annat skärpdjup än din kitzoom. Jag vill avråda från att ersätta din kitzoom, utan behåll båda; ett när du vill kunna få lite mer vidvinkliga bilder, och det fasta när du vill få kort skärpdjup.

Tack till Drogen-Dragoen-Blaufish-J Thörne
Har nu läst igenom alla kommentaren om detta älskade hatobjekt som får ömsom ros och ris i en blandad kompott och av somliga blir kallad plastbit.
Men när så många lägger ner tid och kraft på detta objektiv, så kan det väl inte vara så dåligt.

Jag konstaterar att dom första recensioner kommer redan 2005,min fråga blir då,,,, har inte Canon under resans gång tagit del av kritiken och gjort förbättringar på objektivet? eller kör man i samma hjulspår? eller kan man tänka sig att objektivet har fått en ansiktslyftning under vägs?
Till Thörne vill jag säga tack för erbjudandet. Förstår inte din negativism till detta objektiv,
du höjde det till skyarna redan 2005 här på forumet och rekommenderade andre att köpa det!

Jag har bestämt mej,,,, jag skall köpa detta objektiv , allt för att få bättre foton till familjealbumet, men jag gör mej inte av med mitt standardkitt.

Tack för all hjälp/Novisen
 
Nej nej! Nu missförstår du mig!!!

Jag ÄLSKAR den optiken, så så så många bilder jag fotade med min första då jag hade min 20D! Sedan sålde jag iväg min 20D och skickade med optiken men fotointresset kom tillbaka.

Nu kör jag 5Dn och köpte precis 50mm f1.2L!

Så, nu har jag en nästan sprillans ny 50mm f1.8 liggandes här jag köpte med 5Dn och samlar damm du mer än gärna får av mig! Vore synd om den inte används! :)
 
Så är du i närheten av Göteborg får jättegärna hämta upp det får pärlan gå i arv! Reser mycket i jobbet så kan även ta med det och mötas upp beroende på var du bor?
 
Nej nej! Nu missförstår du mig!!!

Jag ÄLSKAR den optiken, så så så många bilder jag fotade med min första då jag hade min 20D! Sedan sålde jag iväg min 20D och skickade med optiken men fotointresset kom tillbaka.

Nu kör jag 5Dn och köpte precis 50mm f1.2L!

Så, nu har jag en nästan sprillans ny 50mm f1.8 liggandes här jag köpte med 5Dn och samlar damm du mer än gärna får av mig! Vore synd om den inte används! :)

Hej Jimmy!
Sätt in objektivet på säljsidan till en rimlig peng,,,,, jag köper direkt!

Mvh/novisen
 
Jag konstaterar att dom första recensioner kommer redan 2005,min fråga blir då,,,, har inte Canon under resans gång tagit del av kritiken och gjort förbättringar på objektivet? eller kör man i samma hjulspår? eller kan man tänka sig att objektivet har fått en ansiktslyftning under vägs?

Objektivet är alltså väldigt enkelt, det är därför det är så billigt. Skulle man göra det mycket bättre skulle det nog inte vara lika billigt längre.

Canon har ju fyra olika 50mm (1.8, 1.4, 1.2L, 2.5 macro) så det finns nästan ett objektiv för alla smaker på denna brännvidd.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.