Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Canon CanoScan N640P

Produkter
(logga in för att koppla)

forstheim

Guest
Är i behov av en skanner som använder sig av parallellporten. Jag vet att Canon CanoScan N640P är av sådan typ..men undrar nu hur kvaliteten är på inläsningen..?

Dpi värdena är inte mer än 600-1200..men det kanske är fullt tillräckligt för att få bra inläsningskvalitet?

/JP

Beror på vad du ska ha de scannade bilderna till.
Jag har en gammal pll scanner (Canon FB310) som scannar i 300x600 DPI. funkar utmärk till webben då webläsaren ändå bara klarar 75...eller va det 100 dpi... Dessutom får du ju ha en HEL del ramminne vid scanningar på 600 DPI och över..
En 10x15 Bild i 600 DPI ligger runt en 20MB
1200 DPI 85MB
2400 DPI 342MB
4800 DPI 1370MB

Ska man sen använda bilderna för webben så komprimerar man de ändå med jpeg ju.

Jaha...då är det ju lugnt med 600*1200 dpi :)

Jag har bara tänkt att använda den för inskanning av bilder till denna sida. Du får gärna sända mig en inscannad bild. Jag kör med vanligt modem.

RAM-minne har jag inte gott om. Tror det är 16 MB :p ..men vad fasen det borde ju funka ändå..? Och datorn är en vanlig Pentium 166 MHZ...

Jag har nyligen lagt in Photoshop 5.0 för att iallafall kunna beskära mina bilder. Det går kanske inte supersnabbt..men funkar gör det ju.

Tror du det skulle bli problem för mig att läsa in bilder med tex 1200 dpi pga av mitt låga RAM-minne på 16 MB?

/JP

Jag har en

Kolla pa min sida. Alla bilder som ar tagna medmin nikon ar scannade med N640P. En sak som jag upptackte idag ar att det ar nagot mysko nar jag forsokte scanna positivbilder. Antingen ar det jag som ar en prao pa att scanna eller sa ar det scannern...(Men till allt annat ar den bra till)

Tjenixen!

Jag kollade alldeles nyss upp N640P med en försäljare och det visade sig att den hade utgått från sortimentet. Hmm..men tydligen är det HP skannrarna som gäller om man är ute efter anslutning via parallellporten.. :rolleyes:

Får väl slänga in en fråga om den istället..men jag ska ändå ta och kolla dina bilder Jonas... :)

Mvh
JP

16 MB med Photoshop 5......urk det blir en hel del skyfflande på hårddisken..dvs. väääldigt långsamt...speciellt om du ska scanna en bild i 600 DPI...

Här är utan Photoshop

Bilagor

• ram1.jpg
    ram1.jpg
    3.1 KB · Visningar: 84
Hehehe...nej så långsamt går det inte.. :)

Det enda jag är intresserad av att göra med mina bilder är i princip att beskära. Kanske justera kontrast etc för det som tappats vid scanningen. Men för detta behöver man ju egentligen inte köra PS 5.0...

Dem bilder som jag lagt upp här på fotosidan än så länge skannade jag in via en snabb dator..la på diskett och beskar sedan i min långsamma dator. Det gick som sagt inte supersnabbt..men för mig tillfredsställande:p

Men jag ska nog ta och stoppa i lite mer minne eftersom en försäljare idag sa till mig att det inte skulle fungera att skanna bilder med 16 MB RAM.. :D

Sen är det lite kul att titta på stora bilder med en 14-tummare också :D

Kanske dags för en ny dator!?

/JP

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar