Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Canon blixtfrågor

Produkter
(logga in för att koppla)

sandstream

Aktiv medlem
Jag fotar en del inomhus i sportsammanhang (vanliga, ganska dåligt upplysta gympahallar) och tycker inte att den inbyggda blixten i min Canon EOS 50D räcker till.

Fråga 1:
Blir det stor skillnad om man köper en större blixt, tex någon ur Canonos Speedlite-serie?

Fråga 2:
Har tittat på 580EX II och 430 EX II. Räcker den billigare 430 för en hobbyfotograf eller är skillnaden så stor att jag kommer att märka skillnad med en 580?

Fråga 3:
Finns det andra tillverkare av blixtar till Canon som är prisvärda som kan vara ett bra alternativ?

Fråga 4:
Omnibounce, är det något man bör ha?

Tackar på förväg för svaren!

Jag fotar en del inomhus i sportsammanhang (vanliga, ganska dåligt upplysta gympahallar) och tycker inte att den inbyggda blixten i min Canon EOS 50D räcker till.

Fråga 1:
Blir det stor skillnad om man köper en större blixt, tex någon ur Canonos Speedlite-serie?

Fråga 2:
Har tittat på 580EX II och 430 EX II. Räcker den billigare 430 för en hobbyfotograf eller är skillnaden så stor att jag kommer att märka skillnad med en 580?

Fråga 3:
Finns det andra tillverkare av blixtar till Canon som är prisvärda som kan vara ett bra alternativ?

Fråga 4:
Omnibounce, är det något man bör ha?

Tackar på förväg för svaren!

1.
Du kan rikta blixten i andra riktningar än rakt fram. Ja det blir skillnad, samt att det finns mer ljus i en tillbehörsblixt.

2.
Båda blixtarna är bra och fungerar utmärkt. Den större blixten har fler inställningsmöjligheter.

3.
Sigma och Metz har blixtar som motsvarar Canons. Dock finns det ett problem med Canon EOS 50D och vissa av Sigmablixtarna, som kan vara värda att känna till innan köp. Med om detta hos Sigma http://www.sigma-photo.com/news/news.asp?nID=3451

4.
Omnibounce är en plastbit som sprider ljuset mer än blixten egen reflektor. Idén med den är att göra ljuset mjukare och den fungerar bäst inomhus när blixten riktas snett uppåt.

Fråga 1:
Ja, det är stor skillnad. En extern blixt lyser ut bättre. Den externa blixten har kraften att slå indirekt och ljuset blir väldigt mycket trevligare än rakt på. I ditt fall, så kanske rakt på det rätta och då har den externa blixten bra mycket mer kraft och kommer att räcka längre. Den inbyggda blixten har ca 14 i ledtal medan de blixtarna som du själv nämner har minst 3 ggr mer i styrka. Dock så kommer inte blixtljuset att räcka 3 ggr så långt eftersom ljusets styrka avtar med kvadraten på avståndet.

Fråga 2:
Jag har den gamla 430 och den nya 580. Det är STOR skillnade mellan blixtarna. 580 arbetar mycket bättre ihop med kameran. (ljus, färger osv.) 580 går dessutom att vinkla på lite fler sätt. Om du håller kameran i höjdled, så märks skillnaden. Använder nästan aldrig 430 blixten nu. Har den ibland som slav.

Fråga 3.
Många sneglar på Sigmas blixt.

Fråga 4.
Denna lilla plastbit är väldigt omdiskuterad. Den är dyr men i vissa fall behövs den. Dess uppgift är att slå isär ljuset och göra det mjukare. M.a.o. om du slår blixten rakt på inomhus, så märks viss skillnad. Utomhus tveksamt. Tycker att det är tillräckligt med att använda den inbyggda vidvinkelskivan som diffusor.

Edit. Det fanns de som var bra mycket snabbare......

Vet inte om det är tillåtet i Sverige. Men jag vet att den del fotografer som fotar t.ex. basket i USA kör med 2st externa blixtar som lyser upp ena planhalvan.

Idén är att sätta dem längst upp på läktaren på 1/2 kraft med ett externt batteri till, rikta mot planen med lite zoom på blixten och poof, crosslightning över en hel planhalva.

Funkar toppen med ett par Nikon SB-24/26/28/80/600/800/900 med radiosändare då gärna PW med tanke på avståndet.

1. Ja, det är stor skillnad. De externa blixtarna ger oftast mycket mer ljus och har fler inställningsmöjligheter.

2. 580 har ledtal 58 vid ISO100 och 105 mm brännvidd, 430 ledtal 43. Dvs 580 ger ca 35% mer ljus.Vid bländare 4 och 105 mm och ISO 100 lyser 580 58/4=14,5 m och 430 43/4=10,75m. et finns säkert nån tabell som visar ledtalet för resp. blixt vid andra brännvidder. Nu har du i alla fall en känsla för hur stor skillnaden är i ljus.
850 har som sagt lite fler finesser men kanske främst att den kan vara både master och slav. Master betyder att den kan styra andra Canon blixtar som slavar. 430 kan enbart vara slav om man vill använda flera blixtar. OBS detta gäller bara om man vill använda Canons egna system för att kontroller blixtar. Annars finns det en uppsjö med olika produkter för att kontrollera blixtar.

3. Det finns många tillverkare av blixtar som passar Canon alla funkar docjk inte fullt ut med E-TTL II så det gäller att läsa noga innan man beställer.

4. Bouncern är en enklel "soft box" som ska göra ljuset diffusare och mjukare så att det inte blir så kraftiga skuggor. Sök lite i forumen så hittar du säkert nån tråd med bilder som visar skillnaden.

Omnibouncer kan du köpa för några få dollar på e-bay inkl porto. Softar fint - men till pris av lyskraft, men det är lite det som är meningen.

Omnibouncer måste vara den dyraste och i många lägen mest onödiga plastbit som tillverkas.

En bouncer softar inte ljuset, eftersom hur hårt ljuset är beror på den relativa storleken på ljuskällan, som inte ändras av att sätta på en omnibouncer. Den äter dock upp 2 steg ljus vilket gör att blixten måste arbeta hårdare och den sprider ljuset mer.

Att den sprider ljuset kan vara till nytta i mindre gärna vita utrymmen då ljuset studsar mot motivet från flera olika håll i dett fall.

Jag använder en Nissin blixt till min 50D och tycker den fungerar bra med tanke på att den kostar under 1000:-, den går även att använda som slavblixt. Inbyggd bouncer.

Nytt objektiv istället för blixt?

Hamnar lite utanför din fråga och är ingen mästare inom sportfoto men när jag fotar sport inomhus använder jag ett ljusstarkt objektiv istället.

Jag har bara ett EF 50mm/1.8 men det ger för det mesta mycket bra bilder när den hittar rätt med AF. Priset ligger runt tusenlappen men har du budget för 3 tusen finns det både en 50mm och en 85 mm med ännu större bländare och USM.

Vet inte vilken sport du fotar men jag tror generellt att idrottare inte uppskattar en blixt i ögat under sin prestation.

Hamnar lite utanför din fråga och är ingen mästare inom sportfoto men när jag fotar sport inomhus använder jag ett ljusstarkt objektiv istället.

Jag har bara ett EF 50mm/1.8 men det ger för det mesta mycket bra bilder när den hittar rätt med AF. Priset ligger runt tusenlappen men har du budget för 3 tusen finns det både en 50mm och en 85 mm med ännu större bländare och USM.
Jag lånade ett fast 50 mm/1.8 av en kompis och provade att fota lite i ett stall men jag kände mig väldigt begränsad av den fasta brännviden. Ett ljusstarkare objektiv med zoom hade nog passat mig bättre än det jag har idag (minns inte ljusstyrkan men det är det som brukar följa med de flesta Canon-modellerna).

Vet inte vilken sport du fotar men jag tror generellt att idrottare inte uppskattar en blixt i ögat under sin prestation.
De är 7-11 åriga innebandyspelare så de får finna sig i en massa farsor som springer omkring och fotar :)

Där ser man att Omnibounce är fullständigt meningslöst. Något ljusare kartonger i förgrunden, men det kan man få genom att dra ut reflexskivan på blixten också. Den ingår i priset.

Den inbyggda blixten har ca 14 i ledtal medan de blixtarna som du själv nämner har minst 3 ggr mer i styrka. Dock så kommer inte blixtljuset att räcka 3 ggr så långt eftersom ljusets styrka avtar med kvadraten på avståndet.
Det där är inte sant. Ledtalet anges i meter(s räckvidd), så där har de redan tagit hänsyn till kvadraten på avståndet.
Du får dividera med bländarvärdet för att få aktuell räckvidd. För att få samma som ledtalet får du leta upp en gammal EF 50 mm f/1,0!

Notera dock att ledtalet på en 580 EX II bara är 58 meter vid ISO 100 och när du zoomat blixten för att motsvara 105 mm brännvidd på 24*36 mm format! Fotograferar du vidvinkligare än så tappar den i ledtal.

Där ser man att Omnibounce är fullständigt meningslöst. Något ljusare kartonger i förgrunden, men det kan man få genom att dra ut reflexskivan på blixten också. Den ingår i priset.
Har inte detaljstuderat skillnaderna mellan med eller utan omnibounce men om den inte ger någon skillnad är det ju bara att lägga den på hyllan.

Reflexskivan, ska man dra ut och fälla ner den över blixten så att säga?

Reflexskivan drar du rakt ut och låter den vara i det läget. Håller du kameran "normalt" (vertikalt) och slår blixten rakt upp i taket, så kommer reflexskivan att kasta lite ljus framåt. Plåtar du ett ansikte, så märker du en lite skillnad i och med att lite ljus går rakt fram. Ev skuggor i ansiktet minskar och det kan synas lite i modellens ögon.

Omnibouncer gör inget annat än vad namnet säger, kastar ljus i flera riktningar. Fem istället för en för att vara exakt. Finns det inget att studsa på är den meningslös, lika meningslös som att rikta en blixt i taket när det inte finns något tak.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar