Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Canon 60D på väg ut?

Produkter
(logga in för att koppla)

Krukan

Medlem
Hej,

jag står precis som många andra inför ett nytt inköp av kamera. Jag fotar bröllop, studio mm (dock mest på entusiastnivå) och funderar nu på om det är värt att satsa på en 60D eller ska jag vänta på den nya 70D som kommer?

Canon 60D har ju några år på nacken och jag vill ha en kamera som kommer att stå sig några år. Har ni några tips och råd att ge mig angående detta eller finns det kanske till och med någon annan kamera som ni rekommenderar inom Canonfamiljen?

Mvh / Annsofie
 
Om specarna räcker för 60D så vänta inte på 70D som kostar kosta en del mer.
Men varför inte 5D Mk2 för dom pengarna? Särskilt om du fotar det du skrev.

/stefan
 
Har sneglat lite åt 5Dn men det är ju ändå ett hopp på 6000-7000 upp till en sån, om du inte vet av någon mega rea någonstans :p
 
60D är en prisvärd och bra kamera som jag använt till just det du nämner.

Skönt att höra Svarfvar! Du upplever inte att knapparna är tröga och lite stumma på 60D? Antar att det kanske är en vanesak då min nuvarande kamera är betydligt mjukare på knapparna.
 
Det ryktas att Canon utvecklar en ny sensorheneration. Den senaste generationen med 18mp aps-c, och även de i 6D,5DIII har helt enkelt inte det dynamiska omfånget som Sonys sensorer klarar. Möjligen ligger detta bakom Canons satsning på mer sportprestanda i 5DIII f u rena sportkameran 1DX. Sportbilder tas sällan på basiso och högiso prestandan har varit bra.

En anledning till att 7DII fått dröja kan vara den långa tiden det tar att byta teknik, men jag vet inte. Däremot är ryktet att 70D inte kommer använda den nya sensorn utan samma som släpptes med canons mini-EOS (heter väl SL nånting i USA men har glömt det svenska namnet). Om det senare är fallet kan kameraprestandan vara förbättrad men sensorn i 70D blir i så fall ingen revolution. Dock i dessa osäkra tider för Canon, om man inte behöver byta nu kan man ju invänta en sannolik 70D under året och se vad den går för.

Sedan skall man ju komma ihåg att även om sensorerna som sitter i Nikon är bättre är ju Canons kameror inte fy skam för det.

Men, ryktet är alltså 70D i år och knske 7DII nästa år. Rykten om Canon är ju alltid osäkra då det blir väldigt få läckor därifrån.
 
Skönt att höra Svarfvar! Du upplever inte att knapparna är tröga och lite stumma på 60D? Antar att det kanske är en vanesak då min nuvarande kamera är betydligt mjukare på knapparna.

Nej, inget jag alls reflekterat över. Har haft den i 2 år nu och är fortfarande nöjd.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.