Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Canon 5D MkII

Är det inte bättre att vänta på Reds nya kamera innan man investerar i en 5DMk"?

Tror inte det, om man är seriös med stillbilderna. Reds nya serie är proffskameror för seriös filmning och det verkar som stillbild bara lagts till. Ungefär som D90/5D fast tvärtom.

Priserna är helt sinnesjuka på Red. En "Red 5D" börjar på $7000 för kuben med elektroniken i. Sen får du säkert lägga till lika mycket för grepp, IO, EVF-sökare, minneskortsplats och batteri. Ska du har Reds egna optik, så kan du lätt få spendera ytterligare flera tusen dollar.

Det värsta av allt, det finns ingen optisk sökare annonserad. Vem vet hur bra den funkar med blixtar etc. ja allt som stillbildsfotografer är vana vid.

Jag tror att det kommer nya Red-kameror när jag ser riktiga bilder på dom. inga 3D-renders. Vi pratar om företaget som ännu inte lyckats leverera alla tillbehör som lovats till deras första filmkamera. De har en orderkö på flera månader och nu ska de lägga till 8 kameror till sin line-up. Jadå =)
 
Det värsta av allt, det finns ingen optisk sökare annonserad.
Troligen ingen "vettig" autofokus heller, eftersom den inte har någon spegel. Så det lär vara manuell fokus eller samma typ som kompakterna har, med sensorns hjälp. Antagligen föga intressant för de flesta här som tjatar så mycket om fokuspunkter och annat lull-lull.
 
Jag micklade med den lite på mässan och som van Canon användare var det lätt att orientera sig.
Knäppte lite bilder på ISO 3200 och 6400 och det såg bra ut på skärmen. Testade en serie på några bilder och hastigheten är märkbart snabbare än 5D.

Sedan fingrade jag på en Nikon D3 och önskade att jag hade haft en väska med Nikon prylar hemma i stället för Canon prylar.
 
Jag micklade med den lite på mässan och som van Canon användare var det lätt att orientera sig.
Knäppte lite bilder på ISO 3200 och 6400 och det såg bra ut på skärmen. Testade en serie på några bilder och hastigheten är märkbart snabbare än 5D.

Sedan fingrade jag på en Nikon D3 och önskade att jag hade haft en väska med Nikon prylar hemma i stället för Canon prylar.

Baserat på en jämförelse med 5D2an? D3 är trevlig, men du borde fingra lite på 1DsMk3 oxå. Annars kan Canon-väskan hemma känna sig ledsen.
 
Baserat på en jämförelse med 5D2an? D3 är trevlig, men du borde fingra lite på 1DsMk3 oxå. Annars kan Canon-väskan hemma känna sig ledsen.

Det har jag gjort, men den ligger ovanför budget.
Det som lockar med D3 är att den är så allround, kanske inte allra bäst på något men riktigt bra på allt. Men det blir en 5D mkII därför att det är vettigaste alternativet och passar bra till det som jag tjänar det mesta av mina fotopengar på.
 
Från: http://www.robgalbraith.com/bins/content_page.asp?cid=7-9318-9765

"Shipments of the Canon EOS 5D Mark II will begin leaving Canon USA's distribution centres en route to U.S. dealers starting November 25, 2008, says Chuck Westfall, Technical Advisor at Canon USA. This should translate into some dealers being able to put cameras into the hands of customers before the end of the week, though shipping times, the speed at which dealers can absorb the arriving stock and the U.S. holiday weekend will all impact when Canon's newest 21.03 million image pixel digital SLR comes available in the U.S. in the days ahead."

Betyder med största sannorlikhet att jag har kameran i min hand på fredag eller senast måndag!
 
Båten med kamerorna till Europa lär gå genom piratvatten. Tänk om sjörövare kidnappar alla kamerorna?!
Vem har tänkt på det?
:)
 
Tror ni verkligen dom skickar med båt? Jag skulle tro man tar de här första med flyg. Förhållandet mellan pris och volym/vikt gör att det inte blir så dyrt per kartong. Dom vill nog få betalt så snabbt som möjligt när de väl är producerade – snabbt cash-flow är det som gäller nuförtiden.

Och har för mig jag såg i en tråd att de redan (för några veckor sedan) låg i Holland och väntade på programvaran.
 
Ny Camera Raw med stöd för 5DMk2 finns nu ute:

Adobe this evening has posted Camera Raw 5.2, the latest revision of its RAW conversion plug-in for Photoshop CS4 on Mac and Windows. Support for the RAW files from seven additional cameras, including the Canon EOS 5D Mark II, has been incorporated into this update, plus Adobe has added new features: the ability to store all adjustments made to a photo, for later loading into subsequent photos, output sharpening and a Targeted Adjustment Tool, says an Adobe announcement. Updated colour profiles are also part of Camera Raw 5.2.
 
Kul att det finns stöd för en kamera långt innan den är tillgänglig för gemeneman, annat är för Panasonic LX3 som inköptes i september och för nu finns det stöd för den...
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.