ANNONS
Annons

Canon 5D MkII

Den där batterikollen som kameran ska ha förvirrar mig. Att den håller reda på batteriet i kameran är jag med på, men vilka andra har den koll på och hur?

När jag tar ur ett batteri ur kameran är det för att det behöver laddas och då gör jag det. Att kameran då minns hur batteriet var laddat när jag tog ut det är ju rätt ointressant och inaktuellt. Eller har det är lite radiolänk till alla batterier i närheten och kollar av hur de mår?
 
Det kan ju ha att göra med att hålla koll på batteriets kapacitet. Eftersom ett batteri tappar en hel del av sin originalkapacitet efter en tid, så att du vet när det är dags att köpa nytt batteri.

Det kan även vara bra att hålla koll så att man inte håller på att ladda ur och upp till hälften hela tiden, som också försämrar kapaciteten.

bara en teori jag har, har inte läst speciellt mycket om batterikollen på kameran.
 
Det finns med all sannolikhet intelligent elektronik inbyggt i varje originalbatteri. Varje batteri har ett eget id (serienummer). Batteriet kommunicerar sen med kamerans processor och sen kan det enkelt visas vilken status som de olika batterierna har. Uppdatering av status för respektive batteri görs så fort det sätts i kameran.
Egentligen inget märkligt idag :)
 
När jag tar ur ett batteri ur kameran är det för att det behöver laddas och då gör jag det. Att kameran då minns hur batteriet var laddat när jag tog ut det är ju rätt ointressant och inaktuellt. Eller har det är lite radiolänk till alla batterier i närheten och kollar av hur de mår?

Ja, en radiolänk hade verkligen varit bra, så man kunde se hur status var på batteriet som håller på att laddas upp 10 meter bort...

Kan väl annars vara bra om man har batterigreppet med två batterier, och se status på varje enskillt batteri. Om man har 3 batterier kan man då hela tiden ta ut det minst laddade batteriet för omladdning.
 
IS hjälper ju inte på rörliga föremål.
Som sjöbodar och utedass.

Jag är tämligen nöjd med min Ef 24-105 mm f/4L IS USM. Inte för att bildkvalitén är så mycket bättre än EF 28-135 mm f/3,5-5,6 IS USM, men 24-105 känns bra att jobba med, har praktiskt taget inget zoomkryp, konstant ljusstyrka och bra IS.
Nu kör jag ju med APS-C, så det kan hända att ettrigare CA göms utanför den del av bilden som min kamera ser?

Men på min "fullformatare" (ja, ja, film är ju i alla fall 24*36 mm) tycker jag omfånget är klockrent för fotografering på lite närmare håll. Till 40D passar ofta EF-S 17-55 mm f/2,8 IS USM bättre i sådana fall. Dessutom både f/2,8 och IS.

Men min erfarenhet säger mig att ju större zoomomfång, och speciellt om det passerar från vidvinkel till tele, desto sämre resultat. Eller i alla fall hemskt dyrt annars.
 
Leverans

Det är ju inte direkt någon nyhet men Expertbutiken där jag står i kö sa idag att leverans månadsskiftet nov-dec fortfarande gäller.
 
Här ligger lite exempelbilder med 5D vs 5DMKII:
http://88.191.20.67/video/akiba/5DVS5DMarkII.zip

I dom bilderna tycker jag att bruset mellan dom två:
5D vs 5DMKII
800 = 3200
3200 = 6400

12800 och 25600 tycker jag ger rätt mycket (och fult) brus.

Själv undviker jag gärna 3200 på min nuvarande 5D, men 1600 är helt ok.

Nya 5DMKII (om man går på ovanstående bilder) ger helt otroligt rena bilder på 3200 (en dröm i kyrkan). 6400 blir mer tveksamt, och över det bara i nödfall.

Att kunna köra på 3200 som max (mot 1600 för gamla) är bara det värt en uppgradering. Mindre brus, och ändå en halvering av slutartiden.
 
Var på Scandinavian Photo i Mölndal igår och pratade med Canon. Man hade en minimässa med Nikon, Canon, Panasonic m.m.

De hade ett av 2 exemplar i Norden med sig av 5D Mark II. frågade om jag fick sätta in ett minneskort i kameran och ta några plåtar men det gick inte, dock var det ok att prova den. Det var en gammal firmware 3.6.x, Jag har sett att man diskuterat 4.x.x på nätet.

Jag måste säga att jag blev otroligt positiv till den. Väldigt skön att hålla, ISO 6400 ger mycket bra bilder (som alla intresserade givetvis sett på andra siter), om de är bättre eller sämre än D700 skiter jag högaktningsfullt i då de bilderna såg mycket bra ut. Mitt behov av brusfrihet är för stunden 100% uppfyllt. Nu har jag bara kollat på skärmen på baksidan men det går ju o zooma in rätt bra på den.
Även 12800 såg helt ok ut, 25600 brusar lite mer men för egen del kändes det som att det kan rädda en situation.

Filma var enkelt, panorerade lite snabbt och både skärm o upptagning hänger med. 30 fps pratar de om och det verkar även gälla i PAL.
Det gick att ställa exponeringen +/- 2 medan du filmade vilket var tacksamt. Lekte med ett 85 1,2 och det blir ju otroligt häftigt med det korta skärpedjupet. Kan tycka att konstrastfokusen var lite långsam men den kanske funkar bättre utomhus. Det var ju som sagt gammal firmware i den med...men att kunna autofokusera när man filmar känns helt rätt.

Kamerorna kommer i början av December enl. Canon representanterna.
Jag vet inte om dom tog det säkra före det osäkra och sade ett senare datum än det som verkligen ligger. De tänkte en stund innan svaret...



/Daniel
 
Senast ändrad:
Flyttad leveranstid på Dustin

Såg idag att leveranstiden på Dustin var framflyttad på kamerahus till den 9 december och på paket med 24-105 till den 17 december. Priserna var oförändrade men dom påpekar i sina försäljningsvillkor att även med ett ordererkännande kan dom ändra priser och villkor i efterhand.
 

Citing "market conditions" that have changed significantly since the camera was announced, Canon Canada has increased both the expected retail price and the amount the dealer will pay for the upcoming EOS 5D Mark II.

Dvs efterfrågan har visat sig vara större än förväntat så det fungerar att höja priset.

Bäst är alltså att vänta tills alla otåliga har köpt sina kameror då priset kommer att gå ner.
 

Men får verkligen hoppas att det inte stämmer. Enligt artikeln är det ju för att dollarn tappat 16% mot yenen. Men kronan har tappat ännu mer.

Canon lanserade 5DMKII den 17 september. Då stod japanska Yenen i 6,47 mot kronan. Idag står den på 8,08. Så kompenserar Canon Sverige skillnaden för att Canon Japan ska få lika mycket betalt för kameran som vid lanseringen, betyder det 25% ökning. Så istället för 24.000:- hamnar vi på 30.000:- Hua...
 
Men får verkligen hoppas att det inte stämmer. Enligt artikeln är det ju för att dollarn tappat 16% mot yenen. Men kronan har tappat ännu mer.

Canon lanserade 5DMKII den 17 september. Då stod japanska Yenen i 6,47 mot kronan. Idag står den på 8,08. Så kompenserar Canon Sverige skillnaden för att Canon Japan ska få lika mycket betalt för kameran som vid lanseringen, betyder det 25% ökning. Så istället för 24.000:- hamnar vi på 30.000:- Hua...
Jag tror och hoppas på att företag som Canon är valutaförsäkrade och att valutaförändringar kortsiktigt inte har någon betydelse. Annars borde ju hela sortimentet höjas med 25% nu?
 
Vet inte om någon annan håller med, men när jag kollar på bilder från 5d mk2 så tycker jag att de ser "orena" ut i lågdagrarna även när bilderna är tagna med bas iso i solsken tex. Det verkar som om detaljåtergivningen i just lågdagrarna inte når upp till D3/D700 och dessutom får jag känslan av att bruset ligger nära under ytan på något sätt? Undrar om antalet pixlar satt käppar i hjulet för det dynamiska omfånget? Om ni går in på tex dpreview och kollar exempelbilderna tycker jag att detta är ganska tydligt. Vad anser ni?
 
Vet inte om någon annan håller med, men när jag kollar på bilder från 5d mk2 så tycker jag att de ser "orena" ut i lågdagrarna även när bilderna är tagna med bas iso i solsken tex. Det verkar som om detaljåtergivningen i just lågdagrarna inte når upp till D3/D700 och dessutom får jag känslan av att bruset ligger nära under ytan på något sätt? Undrar om antalet pixlar satt käppar i hjulet för det dynamiska omfånget? Om ni går in på tex dpreview och kollar exempelbilderna tycker jag att detta är ganska tydligt. Vad anser ni?

Ja med dubbla antalet pixlar gentemot Nikons motsvarighet så skulle inte detta förvåna mig, rätt logiskt eg.

Tycker det är dåligt av Canon att pressa ut för många pixlar ur sensorerna på 50D resp. 5D mk2 så att brusnivåer/dyn. omfång blir lidande! Nikon går helt rätt väg här istället och stressar inte ut pixlar som "inte finns".
Tyvärr sitter man på för många canonobjektiv för att kunna byta till Nikon nu.
 
Nikon versus Canon

Det känns som om vi "varit här" innan i den här tråden...
Som tidigare nämnt - Man kanske ska vänta med att såga resultatet innan vi sett tester från produktionsmodellen.

Och oavsett vilket så ska man väl inte känna sig tvingad att köpa en modell om den inte passar ens behov?!
Om man nu sitter med en massa Canonglas och samtidigt känner att den här modellen passar inte mig, så hoppa helt enkelt över den då (alternativt ge sig på 1D... om man har möjlighet och om nu den passar bättre).
Tekniken går hela tiden framåt och de olika företagen väljer olika vägar för att unyttja den.
Vilket märke som är "bäst" är individuellt och beror helt på varje persons tycke, smak och behov (dessutom så svänger det med all säkerhet över tiden).
Så kommer det alltid att vara.
Vi vet ju att svaret på frågan om vad som är "bäst" ALLTID kommer att variera ;)
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.