Var på Scandinavian Photo i Mölndal igår och pratade med Canon. Man hade en minimässa med Nikon, Canon, Panasonic m.m.
De hade ett av 2 exemplar i Norden med sig av 5D Mark II. frågade om jag fick sätta in ett minneskort i kameran och ta några plåtar men det gick inte, dock var det ok att prova den. Det var en gammal firmware 3.6.x, Jag har sett att man diskuterat 4.x.x på nätet.
Jag måste säga att jag blev otroligt positiv till den. Väldigt skön att hålla, ISO 6400 ger mycket bra bilder (som alla intresserade givetvis sett på andra siter), om de är bättre eller sämre än D700 skiter jag högaktningsfullt i då de bilderna såg mycket bra ut. Mitt behov av brusfrihet är för stunden 100% uppfyllt. Nu har jag bara kollat på skärmen på baksidan men det går ju o zooma in rätt bra på den.
Även 12800 såg helt ok ut, 25600 brusar lite mer men för egen del kändes det som att det kan rädda en situation.
Filma var enkelt, panorerade lite snabbt och både skärm o upptagning hänger med. 30 fps pratar de om och det verkar även gälla i PAL.
Det gick att ställa exponeringen +/- 2 medan du filmade vilket var tacksamt. Lekte med ett 85 1,2 och det blir ju otroligt häftigt med det korta skärpedjupet. Kan tycka att konstrastfokusen var lite långsam men den kanske funkar bättre utomhus. Det var ju som sagt gammal firmware i den med...men att kunna autofokusera när man filmar känns helt rätt.
Kamerorna kommer i början av December enl. Canon representanterna.
Jag vet inte om dom tog det säkra före det osäkra och sade ett senare datum än det som verkligen ligger. De tänkte en stund innan svaret...
/Daniel