peter_wahlström
Aktiv medlem
Jaha. Då har dom tagit fram ytterligare en kamera... När får vi se optik som matchar då?
//Peter
//Peter
Plusmedlemskap kostar 349 kr per år
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Om det handlar om en utveckling av teknologin med bättre s/n-värden i sig så håller jag med, men om det åstadkoms med brusreduceringsmetoder som skapar i mitt tycke articifiella och 'plastiska' bilder, då kan jag vara utan dem. Sådana bilder finns redan idag och jag skulle inte vara förvånad om vi får se dem i 5D MkII också.Till skillnad mot trenden mot fler megapixel (som ger gigantiska filer) så finns det ju ingen baksida med bättre brusprestanda.
Jaha. Då har dom tagit fram ytterligare en kamera... När får vi se optik som matchar då?
//Peter
Ojojoj, huuuur ska ni klara er med "bara" 3,9 bilder per sekund?! Då måste ni kanske trycka på knappen vid rätt tidpunkt, vilket mörker!
Mest patetiska klagomålet i världshistorien, grattis. Lär er fota istället för att filma. Eller köp en 1D istället. Det här är ju knappast en sportkamera. De verkar ha siktat precis rätt.
Nämns det något om vädertätning? Jag ser inget.
Tillägg: Tragiskt förresten att en "officiell" tråd ska behöva vara särskriven.
Dom där priserna kan bara inte stämma.. skulle det skilja 11.000kr på en 5D köpt i USA och en i UK?.........
//Peter
Vilken Nikon kamera tänkte du på som var billigare och gav mer "prestanda"
Mvh
Omar
Om det handlar om en utveckling av teknologin med bättre s/n-värden i sig så håller jag med, men om det åstadkoms med brusreduceringsmetoder som skapar i mitt tycke articifiella och 'plastiska' bilder, då kan jag vara utan dem. Sådana bilder finns redan idag och jag skulle inte vara förvånad om vi får se dem i 5D MkII också.
Jag tycker specen är imponerande. Kameran tycks dock behålla sin karraktär av studio-porträtt-bröllops kamera.
För mig som gärna fotar sport hade jag gärna bytt bort några pixlar mot 5 bps. Det hade ju varit trevlig om man kunnat välja sRAW och få högre framerate.
Jag har försökt läsa mig till hur filmningen fungerar men inte lyckats. Funkar AF? Går det att zooma, ändra bländare etc under pågående filmning?
Jag tycker möjligheten att filma är mycket välkommen på alla DSLR. Då slipper man släpa på två enheter.
Mvh
Anders
Ja, då blev det officiellt. Canon 5DMKII är här.
Lite kort:
21 MP
3" LCD 920.000px
Live View
3.9 b/s (trodde nog det skulle vara mer)
ISO 50-25600
Filminspelning i 1080p (HD) i 30b/s
Och lite länkar:
http://www.dpreview.com/news/0809/08091705canon_5dmarkII.asp#specs
http://cweb.canon.jp/camera/eosd/index.html
Enligt dpr ska kontrast-af fungera vid filmning...
Det här är ganska kul egentligen. Gå in på dpreview (och även i denna tråd, men till mindre skala) och man ser Canonister som är rejält missnöjda med Canon och vill byta till Nikon (även efter 5DmkII-lanseringen). Och i Nikon lägret verkar det finnas minst lika många likadana, men åt andra hållet.Som vanligt ligger Nikon 3 år efter Canon med sin D700 skräp. Jag övervintar med D300 tills det finns en fullformatare hos nikon som är värd att köpa för oss som håller på med lanskap och natur. Snabb bildtahgning är mindre viktig än hög upplösning. DX formatet passar sport och djurfotograferna bättre.
Men varför har den inte inbyggd blixt? Där faller den likt fö..ant på målsnöret om man jämför med D700. Men för de som har Canon och önskar en fullförmatare för rimliga pengar är det ett kraftigt lyft. Äntligen en LCD skärm som duger att titta i, äntligen än vädertätad kamera som inte lägger av i duggregn m m .
Mvh
JB
Hittade lite mer info om filmningen här:
http://www.robgalbraith.com/bins/content_page.asp?cid=7-9316-9603
Att AF skall fungera är ju klart, en del övrigt är oklart.
Skoj i alla fall!
Mvh
Anders