Annons

Canon 5D mark III

Produkter
(logga in för att koppla)
Nu hänger jag inte med, 1Dx är ju redan presenterad, denna kamera är med största sannolikhet nya 5d3, kan ju vara en 7d2 också, men den skulle nog haft en inbyggd blixt. Så troligtvis nya 5d3.
Jag tror som du. Bilderna är enligt mig själv 99% sannolikt inte fejkade.
Det kan möjligen vara en prototyp som inte kommer att se ut så helt färdig, men som sagt, så ser nya 5D3 eller 7D2 ut om ni frågar mig.
 
Jag tror som du. Bilderna är enligt mig själv 99% sannolikt inte fejkade.
Det kan möjligen vara en prototyp som inte kommer att se ut så helt färdig, men som sagt, så ser nya 5D3 eller 7D2 ut om ni frågar mig.

Killen som tog den har nu lagt upp RAW-filen för nedladdning så det går nog att utesluta fake. Jag laddade ner filen och det är kul att studera bilden i detalj. Den håller mycket god kvalité.

Programvredet saknar CA-läget som finns på 7D.

Nere till vänster om låshjulet för batterigreppet är tre mycket små hål och ytterligare en "plupp". Någon som vet vad det är?

Jag tycker man kan utesluta att detta är 7D mk II. Om man tar beslutet att göra sig av med blixten kommer man ha ett nytt modellnummer.

Jag tror det är 5D mk III eller möjligen en ny modell, typ "3D".
 
Och det ser ut som det blir stöd för att redigera direkt i kameran, eller hur skall man tolka den här symbolen?
 

Bilagor

  • KameraDetalj2.jpg
    KameraDetalj2.jpg
    77.2 KB · Visningar: 1,349
Det ser ju ut som någon form av mikrofon, men vad gör den på baksidan av kameran?

Troligtvis för funktionen att kunna "rösttagga" bilder.
Något som finns på 1D-serien.

Innebär att du kan spela in informaton om bilden.
Används ofta av pressfotografer, som inte redigerar bilderna själva.
Ex. vilka spelare som finns på bilden.

Detta för att bildredaktörer sedan skall kunna lägga in rätt metadata på bilden.

Denna funktion saknas märkligt nog på 7D, kan ärligt säga att jag retar mig rejält på detta.
Osäker på om det går att "rösttagga" med 5D mkII?

Som en jämförelse så går det att fotografera i enbart RAW, redigera vitbalans, exponering och göra enklare beskärning, spara som Jpeg och "rösttagga" t.o.m. på Nikon D300 (ja, just det, föregångaren till D300s).

Här är det min bestämda åsikt att Canon har en hel del att lära sig av Nikon.
(Personligen tvekar jag inte en endaste sekund på att byta om inte Canon ser till att ovanstående kommer till uppföljaren till 7D, det påverkar mina möjligheter att göra affärer).
 
Troligtvis för funktionen att kunna "rösttagga" bilder.
Något som finns på 1D-serien.

Innebär att du kan spela in informaton om bilden.
Används ofta av pressfotografer, som inte redigerar bilderna själva.
Ex. vilka spelare som finns på bilden.

Detta för att bildredaktörer sedan skall kunna lägga in rätt metadata på bilden.

Denna funktion saknas märkligt nog på 7D, kan ärligt säga att jag retar mig rejält på detta.
Osäker på om det går att "rösttagga" med 5D mkII?

Men det finns på Canon G7, märkligt nog.
 
Jag tycker man kan utesluta att detta är 7D mk II. Om man tar beslutet att göra sig av med blixten kommer man ha ett nytt modellnummer.

Jag tror det är 5D mk III eller möjligen en ny modell, typ "3D".

De får göra hur de vill med modellbeteckningarna för min del. ;o)

Det intressanta tycker jag är om det är en crop-kamera för actionfoto (djur o sport), eller en högupplöst FF-kamera.

Eftersom den testades parallellt med 1D X på safari fotograferandes geparder så gissar jag på det förstnämnda, särskilt som den väldigt mycket liknar 7D. Om det är en prototyp kan de ju komplettera med blixt senare.

Poängen med en safaritest med två nya supertelen och två kameror, den ena produktionsklar och den andra prototyp, borde ju vara att testa hur autofokussystemen fungerar i praktiken med alla olika kombinationer.
 
Man kanske skulle slå till på en 7D på Rajalas galna måndag....undrar om dom tar min 40D i inbyte...eller kan det bli ännu billigare längre fram, när de nya kommit?
 
Ser ju verkligen ut som en FF kamera av sökarhuset att döma, säkert inte en uppföljare till 7D.
Jag skulle bli väldigt förvånad om en 5D med dom specarna ryktet säger skulle presenteras redan innan 1DX finns att köpa, men jag blir gärna förvånad.
Sitter med en 5D2 och en 7D idag och skulle gärna ha en 5D med AF och ljusmätning från 7D.
 
Det är väl inte så otroligt, om den finns färdig så lanserar man den nog. Då kan ju Canon sälja ännu fler kameror. 1Dx riktar sig ju främst till pressfotografer, kanske särskilt sådana som fotar sport och inte behöver världens högsta upplösning men kräver extrem robusthet, snabbhet och inbyggt vertikalgrepp.

En ny 5DIII riktar sig mer till ateljéfotografer, reklam, landskap, arkitektur, konstfoto, avancerade amatörer och proffs som vill ha riktigt hög upplösning men kanske inte riktigt samma krav på robusthet och snabbhet som 1Dx kan erbjuda och som tycker 1Dx är klumpig med sitt inbyggda vertikalgrepp. Kanske som alternativ till mellanformat. En helt annan kategori.

Om sen någon sportfotograf ändå skulle välja en 5DIII framför en 1Dx så gråter väl Canon mindre över det än om han/hon valde Nikon....

Att 5DII reades i går hos Rajala är ett intressant tecken. Kanske är något på gång tidigare än vi anar. Jag ser fram emot alla begagnade 5DII som kommer att finnas till salu när de som alltid ska ha det senaste har gjort slag i saken.
 
Jag ser fram emot alla begagnade 5DII som kommer att finnas till salu när de som alltid ska ha det senaste har gjort slag i saken.

Min till exempel ;)
Men inte så snart, det blir på höstkanten som först.

Jag tror dock inte på en ny 5D förrän i slutet på sommaren med leverans under senhösten/vintern. Vet förstås ingenting men baserar det på tidigare erfarenheter av Canons lanseringar i den klassen. Jag tror inte heller på 61 punkters AF i 5D om dom ska profilera den som studiokamera.

Jag fruktar jättehög upplösning eller att betoningen på filmningsfunktionerna blir för stor.

Blir hur som helst spännande att se vad som kommer.
 
Sen får vi väl se hur många som har lust att sälja sin 5D2 för några sketna tusenlappar. Skulle tro att väldigt, väldigt många hellre behåller kameran som reserv eller andrahus. Den är ju så bra att den svårligen kan göras särskilt mycket bättre, åtminstone om det är bildkvalitet man är ute efter.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.