Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Canon 5D mark III

Produkter
(logga in för att koppla)
Det enda jag saknar egentligen med Mk II är autofokus som fungerar med mer än bara centrumpunkten. Ja, jag har ljusstarka objektiv.
 
Den är ju så bra att den svårligen kan göras särskilt mycket bättre, åtminstone om det är bildkvalitet man är ute efter.
Möjlighet till ännu högre iso och ännu bättre egenskaper på iso över 3200+ är väl ett område som alltid kan bli bättre. Hur lätt eller svårt det är låter väl sig vara upp till Canons ingenjörer.

Det samt ännu större dynamiskt omfång är två parametrar hos bildkvaliteten jag hoppas blir förbättrade. Att kunna använda iso 12800 eller 25600 så som jag idag använder 6400 vore väldigt trevligt.
 
Möjlighet till ännu högre iso och ännu bättre egenskaper på iso över 3200+ är väl ett område som alltid kan bli bättre. Hur lätt eller svårt det är låter väl sig vara upp till Canons ingenjörer.

Det samt ännu större dynamiskt omfång är två parametrar hos bildkvaliteten jag hoppas blir förbättrade. Att kunna använda iso 12800 eller 25600 så som jag idag använder 6400 vore väldigt trevligt.

Det är högst osannolikt att mellantonsbruset kommer att vara lika bra på ISO 12800 på 5D Mk III som Mk II på ISO 6400 då det skull kräva en förbättring av sensorns QE från 35% till 70%. Nikon bästa FX-sensor i D3s har 57% i QE och det är svårt att förbättra. Vad som däremot kan förbättras kraftigt är DR på lägre ISO-tal genom att få ner läsbruset i skuggorna.
 
Möjlighet till ännu högre iso och ännu bättre egenskaper på iso över 3200+ är väl ett område som alltid kan bli bättre. Hur lätt eller svårt det är låter väl sig vara upp till Canons ingenjörer.

Det samt ännu större dynamiskt omfång är två parametrar hos bildkvaliteten jag hoppas blir förbättrade. Att kunna använda iso 12800 eller 25600 så som jag idag använder 6400 vore väldigt trevligt.

Det är klart att det går att förbättra, åtminstone något, men 5D2 gör inte precis dåligt ifrån sig i något avseende.
Jag tror inte ens den kommer anses att göra det om 10 år... Modellen är inne på sitt 4:e år nu och anses ännu vara "ganska" användbar...för att uttrycka sig försiktigt.
Vad jag menar är att de fina beg.exemplar som kommer att slumpas iväg kommer att vara ganska få.
 
Det är klart att det går att förbättra, åtminstone något, men 5D2 gör inte precis dåligt ifrån sig i något avseende.
Jag tror inte ens den kommer anses att göra det om 10 år... Modellen är inne på sitt 4:e år nu och anses ännu vara "ganska" användbar...för att uttrycka sig försiktigt.
Vad jag menar är att de fina beg.exemplar som kommer att slumpas iväg kommer att vara ganska få.
högISO-prestandan går att förbättra enormt mycket. Titta bara på 1DX. Om 10 år kommer vi säkert se iso över 819200 som presterar bättre än vad 6400 gör på 5D2. Minst.
 
högISO-prestandan går att förbättra enormt mycket. Titta bara på 1DX. Om 10 år kommer vi säkert se iso över 819200 som presterar bättre än vad 6400 gör på 5D2. Minst.

Förväxla inte förbättad kvalitet på höga ISO-tal med utökat ISO-omfång. Bilen går inte fortare bara för att hastighetsmätaren har högre tal...

Canon 1DX eller 5D Mk III kan i bästa fall vara 1 EV bättre än 5D MK II om QE är 70% mot 35% för 5D MK II dvs ISO 12800 på 1DX/5D MK III ger samma mellantonsbrus som ISO 6400 på 5D Mk II. Med nuvarande sensorteknik är det omöjligt att tänka sig mer förbättring än så.
 
Min till exempel ;)
Men inte så snart, det blir på höstkanten som först.

Jag tror dock inte på en ny 5D förrän i slutet på sommaren med leverans under senhösten/vintern. Vet förstås ingenting men baserar det på tidigare erfarenheter av Canons lanseringar i den klassen. Jag tror inte heller på 61 punkters AF i 5D om dom ska profilera den som studiokamera.

Jag fruktar jättehög upplösning eller att betoningen på filmningsfunktionerna blir för stor.

Blir hur som helst spännande att se vad som kommer.

"Jag fruktar jättehög upplösning..."

Vad menar du med detta?
 
Förväxla inte förbättad kvalitet på höga ISO-tal med utökat ISO-omfång. Bilen går inte fortare bara för att hastighetsmätaren har högre tal...

Canon 1DX eller 5D Mk III kan i bästa fall vara 1 EV bättre än 5D MK II om QE är 70% mot 35% för 5D MK II dvs ISO 12800 på 1DX/5D MK III ger samma mellantonsbrus som ISO 6400 på 5D Mk II. Med nuvarande sensorteknik är det omöjligt att tänka sig mer förbättring än så.
Nuvarande sensorteknik kommer med största sannolikhet inte längre vara aktuell om tio år.
 
högISO-prestandan går att förbättra enormt mycket. Titta bara på 1DX. Om 10 år kommer vi säkert se iso över 819200 som presterar bättre än vad 6400 gör på 5D2. Minst.

:) Du tror inte fysiken har någon bergänsning alls va?
Faktum är att kamerornas prestanda planat ut rejält de senaste åren. Kurvan var mycket brantare för fem-tio år sedan, så nej - jag tror inte bilderna vi tar idag med en 5D2 kommer att anses vara särskilt mediokra rent tekniskt ens om 100 år.
 
det där är en Sony 16Mp sensor (samma som i d7000) beställd av Fuji med deras eget färfilter och inget aa-filter

Mikael finns det nån källa på att det är Sonys sensor i nya Fujin? Är du alltså helt 100 på det? Förlåt för OT. Och en annan fråga, tror du den kommer prestera bättre eller sämre än d7000 eller k5 på dxo:s testkarta? Dvs, DR, SNR, färgdjup mm.
 
Sensorn är identifierad som Sonys och uppgifterna finns på bla dpreview, det finns också beskrivet på http://image-sensors-world.blogspot.com/ där Eric Fossum mfl stora sensorexperter håller till .
Utseende, pixelantal, rubbet stämmer med Sonys 16Mp sensor men Fuji har modifierat färgfiltret och det finns inget AA-filter.
Fuji har själva ingen sensortillverkning utan lägger ut det precis som NIKON
Fuji X100 har samma sensor som sitter i d90
 
Senast ändrad:
på fråga 2 så har i alla fall Fuji tagit fram dessa siffror, dvs avsaknad av aa-filter samt eget färgfilter skulle ge fördelar jämfört med d7000
 

Bilagor

  • Bild 4.jpg
    Bild 4.jpg
    47.5 KB · Visningar: 634
Men det där är väl Fuji´s egna mätning, om det ligger nån sanning i det där ska kommer den ju att ha högre skärpa än 5d2 samt vara jämnbördig i snr. Vilket dom flesta verkar betvivla.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.