Annons

Canon 5D mark III

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag kanske är helt ute och cyklar nu men tyder inte "vridratten" med ordet "lock" brevid att det är ett batterigrepp och ingen riktigt "vetrikalgreppkamera"?
 
Är inte On/off knepigt placerad om man snabbt vill byta mellan ex AV och M läget? Eller är det strömbrytare för ratten tror ni?
 
Är inte On/off knepigt placerad om man snabbt vill byta mellan ex AV och M läget? Eller är det strömbrytare för ratten tror ni?

Är det on-off vid väljarratten du menar? Den är väl till nästintill 100% säkerhet samma som på 7D. Dvs. on-off av kameran, den utgör väl inget hinder vid växling mellan Av-M. Av bilden ser det ut som att ratten är försedd med samma spärr man nu kan få monterad på 5DII och 7D, vilker jag har låtet göra på min 7D, den besparar från förtret vid ofrivilliga omställningar men kan givitvis också vara ett hinder ibland.
 
Eventuellt skulle detta kunna vara något av en kombination av 5D och 7D, typ 6D, en FF kamera med autofokus och snabbhet som 7D eller bättre? Eller ligger det för nära 1DX?
Bara lite önsketänkande :)
 
Är det on-off vid väljarratten du menar? Den är väl till nästintill 100% säkerhet samma som på 7D. Dvs. on-off av kameran, den utgör väl inget hinder vid växling mellan Av-M. Av bilden ser det ut som att ratten är försedd med samma spärr man nu kan få monterad på 5DII och 7D, vilker jag har låtet göra på min 7D, den besparar från förtret vid ofrivilliga omställningar men kan givitvis också vara ett hinder ibland.

Vad jag menar är att man kanske lätt kan stänga av kameran av misstag när man vill vrida ringen
 
Min bror har en 7d som jag brukar använda då och då, och det är absolut inga problem med att on/off knappen sitter där.
 
Spekulera kan man alltid.

1DX ska ju ersätta 1Ds och 1D, hög hastighet, FF, men något lägre upplösning och ingen fågelkamera direkt.

Det som då saknas hos 1DX (för vissa fotografer) är:
- Hög upplösning på FF
- Så mycket tele som möjligt för billig peng
- Möjlighet med AF på f8 för tex fågelfotografer.

Så min gissning är.
7D:
- Behåller smidigheten
- Bättre anpassad för filmning (bla ws skärm bak)
- 1.6x crop
- Samma typ av AF som 1DIV, med möjlighet till AF på f8
- 24MP
- 9 b/s
- Större sökare, ingen blixt (den vi ser på bilderna som läckt)

5D:
- Samma pixeltäthet som nya 7D vilket ger 60MP
- Inget A-filter
- Samma slöa AF som idag
- 4b/s
- FF
- Ordentlig "digital"-zoom vid filmning, tack vare många pixlar

Själv vill jag i min kamera ha så hög upplösning som möjligt, FF och bra AF. Så jag hoppas att jag har fel, då ingen av ovanstående passar mig perfekt...
 
Senast ändrad:
Vad jag menar är att man kanske lätt kan stänga av kameran av misstag när man vill vrida ringen

Den placering som 1D/1Ds o 5D/II har är kanske mer skyddad men jag har aldrig haft något problem med 7D. Däremot är jag lite betänksam mot placeringen som Nikon mfl. har, vid avtryckarknappen, vem behöver snabbt kunna stänga av kameran under fotografering?
 
Senast ändrad:
Så min gissning är.
7D:
- Behåller smidigheten
- Bättre anpassad för filmning (bla ws skärm bak)
- 1.6x crop
- Samma typ av AF som 1DIV, med möjlighet till AF på f8
- 24MP
- 9 b/s
- Större sökare, ingen blixt (den vi ser på bilderna som läckt)

Håller med om att den afrikatestade kameran borde vara en 7D-uppföljare utan blitz.

Vet att det snackats länge om en snabb uppföljare till 5Dmk2, men har aldrig riktigt trott på det. Det måste finnas mycket mer marknadsmässigt att vinna på att uppdatera 7D först.

Nya 1D X är ju ett mellanting av D och Ds. Om jag vore Canon skulle jag göra en kombinerad uppföljare till 1Dsmk3 och 5Dmk2. Ingen stor kamerakropp, men bättre byggd och tåligare än 5D - och som Staffan tror, en hiskelig massa megapixlar. Så mycket som elektroniken klarar av att skyffla genom processorer och annat utan att kameran blir för seg helt enkelt. Mitt bud är 32mp ;o)

Så kanske blir det varken 7Dmk2 eller 5Dmk3, utan 6D och 3D.

Optimalt vore ju om EOS 3D skulle ha möjlighet att filma i 3D också ! ;o)
 
Eftersom ingen VET kan man ju säga en åsikt utan att säga emot nån? :)

7D är ju såpass ny så om man hade velat göra den serien utan inbyggd blixt hade man väl gjort det redan i första versionen?

Sen TROR jag som skrivet innan att Canon har väldigt bra koll på hur de positionerar sina olika modeller i produktportföljen. Jag TROR inte man kommer göra en 5D3 med fokus a´la 7D, då har man mer eller mindre dödat anledningen att sukta efter en 1Dx?
 
7D är ju såpass ny så om man hade velat göra den serien utan inbyggd blixt hade man väl gjort det redan i första versionen?

Sen TROR jag som skrivet innan att Canon har väldigt bra koll på hur de positionerar sina olika modeller i produktportföljen. Jag TROR inte man kommer göra en 5D3 med fokus a´la 7D, då har man mer eller mindre dödat anledningen att sukta efter en 1Dx?

7D var den första "pro-grade" 1,6-crop kameran. Det är inte säkert att Canon tyckte allt blev perfekt med den. Men å andra sidan vet jag inte vad de vinner på att ta bort blixten? Sökarbulan blir ju ändå inte särskilt stor på en crop-kamera.

Jag hoppas på uppdaterad Af i 5D-uppföljaren, däremot lär det inte bli någon höjning på seriebildstagningen. Vill man ha FF och bildspruta så är det 1D X som gäller!
 
7D var den första "pro-grade" 1,6-crop kameran. Det är inte säkert att Canon tyckte allt blev perfekt med den. Men å andra sidan vet jag inte vad de vinner på att ta bort blixten? Sökarbulan blir ju ändå inte särskilt stor på en crop-kamera.

Jag hoppas på uppdaterad Af i 5D-uppföljaren, däremot lär det inte bli någon höjning på seriebildstagningen. Vill man ha FF och bildspruta så är det 1D X som gäller!

Precis! Och det var mycket prat om att den var helt omdesignad och att man gjort nya designen efter målgruppens önskemål. Gör man en så stor förändring kan jag tycka att man isf borde tagit bort blixten DÅ? Alternativt så var "målgruppens önskemål" en intern blixt och då är det ännu knepigare att ta bort den i en Mk2?
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.