Annons

Canon 5D mark III

Produkter
(logga in för att koppla)
Tydligen har jag missat hur jag expkompar mer än + - 2 steg (utam att använda "M" programläget). Åtminstone på 40D, 5D och 5D mkII. Det skulle vara jättesnällt om du ville förklara hur man gör.
Det du missade var att jag skrev på "modernare modeller". 5D Mark II är för gammal, och rent allmänt ett jämförelsevis mediokert kamerahus med en bra sensor i.

Fasdetekterande AF fungerar inte bra för långt från den optiska centrumlinjen. Det är fysik/optronik, inte tjurskallig motvilja från tillverkarna.

Att live view inte skulle duga som spegeluppfällning är bara trams. Det handlar ju bara om några sekunder som det är aktiverat. Nä, den uttjatade frågan är löst, speciellt som de modernare kamerorna har en dedikerad knapp till att starta live view med.
 
Här försöker jag hålla en trevlig ton, och så påstår du att mina åsikter är trams? Klart att du får tycka vad du vill. Själv tycker jag det är trams att referera till "modernare modeller". 5DmkIII blir en uppgradering från mkII, varför det är fullt rimligt att jämföra förbättringar med den äldre modellen. Dessutom är det trams att klanka ner på andras förslag utan och komma med något konstruktivt själv. Hur vore det att lägga ner tramsandet och syssla med något possitivt och konstruktivt istället?
 
Canon 5DII säljer bättre än nån annan FF-kamera än i dag så det finns ju inga behov för Canon att ersätta den. Våren/hösten 2012 kanske beroende på vad konkurrentera gör. Nikon D700 säljer ju oxå bra så inte heller där finns det någon orsak att skynda på.

Misstänker att Canon kommer med en 1DsIV och Nikon med en ersättare till D300s under 2011.
 
Kameror uppgraderas inte för att det 'finns behov' utan av helt andra anledningar. En kan ex. vara att befästa sin ställning som marknadsledare, eller för att konkurrenter släpper ännu vassare modeller.
Canon och alla andra följer ganska slaviskt sina affärsplaner. När efterföljaren nästan är utvecklad och klar för produktion görs ibland en bedömning om man ska köra lite till med utvecklandet eller om man ska starta produktionsapparaten. Därefter dröjer det inte länge innan modellen lanseras.

Jag gissar ändå att en mark3 ligger max ett år fram i tiden.
 
I en liknande tråd för ett par dagar sedan (testade du sökfunktionen?) spekulerade jag som så:

Det är naturligtvis svårt att spekulera i framtida produktionsplaner, men föregångarna har presenterats under hösten och varit tillgänglig i butikerna först i december. Så en realistisk gissning är att vi får se en uppföljare till 5D Mk2 först till hösten 2011, och då hinner du använda din kamera i nio månader eller mer.

Sett ur ett marknadsperspektiv står sig 5D Mk2 fortfarande bra jämfört med konkurrenterna, både avseende pris och funktionalitet. Så Canon behöver inte stressa fram en ersättare ännu på ett tag, det finns däremot flera andra modeller som behöver uppdateras för att bättre kunna matcha konkurrenterna (1Ds och 1000D till exempel) och därför borde stå först i kön.

Sedan är redan 5D Mk2 ett stort steg uppåt jämfört med din nuvarande 500D, så det "lönar sig" att uppgradera redan nu.

En ren spekulation från min sida är att Canon kanske väljer att släppa en helt ny lite större modell istället, en som kliver närmare 1D-serien än vad 5D Mk2 är. Skälet skulle vara att det inte finns plats för någon av de mer avancerade autofokusmodulerna (de som sitter i 7D eller 1D) i det nuvarande kamerahuset, så en 5D med vassare autofokus skulle därför behöva ha ett större (högre) kamerahus. (På samma sätt som Nikon D700 är större än D300, av förmodligen samma skäl.) Ett större kamerahus med en vassare autofokus riskerar att göra kamera dyrare än dagens 5D, men prisglappet upp till 1D Mk4 är ganska stort så det finns absolut utrymme för en dyrare modell. Det skulle samtidigt kunna motivera att även inkludera en snabbare slutare, så får Canon en snabb fullformatare på samma gång (eg. den efterlängtade 3D:n).

Om jag sedan fortsätter att spekulera så får vi kanske även se en "enklare" modell av 5D, på samma sätt som 50D ersattes av den enklare 60D. En "billig" fullformatskamera är det många som vill se, stoppar Canon in en i princip oförändrad 5D Mk2 i ett hus av plast skulle de kunna ge oss denna. Det skulle samtidigt öka skillnaden mellan 5D och 7D serierna, idag konkurrerar de nog lite för mycket med varandra.

(Hela tråden finns här: http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?t=128755)
 
Hej och tack för era svar!
Jag hittade inget via sökfunktionen.
Jag har i alla fall funderat på att köpa en 5DMkII men funderat på om en MkIII skulle komma.
Såg att en MkII nu finns för 17999 bla på Rajala och det känns som helt ok för denna kamera. Det skulle förstås vara intressant att veta vad en MkIII skulle kosta.
I en liknande tråd för ett par dagar sedan (testade du sökfunktionen?) spekulerade jag som så:



(Hela tråden finns här: http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?t=128755)
 
Mk III lär väl bli lite som med 1D mk IV , kanske inte lika stor höjning mot lillebror, 1D mark III låg på 37 000kr när den kom, mark IV hamna på runt 48-50 000kr.

5D mk2 låg ca på 25 000 då den kom, mark III gissar jag på 30-34 000.
 
Är det verkligen sant att bättre AF skulle kräva större hus?

Det var i vart fall den officiella förklaringen i samband med 5D Mk2:s introduktion, och torde avset den 9-punkters autofokusen som sitter i 40/50/60D. På bilden ser vi ett tvärsnitt av 40D, det färgade är autofokusmodulens huvuddelar, för 5D måste alltså spegelhuset vara högre.
 

Bilagor

  • 40D-cross-section.gif
    40D-cross-section.gif
    35.7 KB · Visningar: 1,375
Ok. Man kan väl tänka sig att de behövde något att säga efter det att Nikons D700 släpptes. Just på sånt som AF och fps så slår den Canon fingrarna (och är väl någon mm mindre på varje ledd). Men det är klart att något fysiskt utrymme behövt ändras och Canons misstag var möjligen att speca kameran lite för långt från 1D-serien appropå AF av rädsla att äta av den egna marknaden. Nikon vågade närma sig sin rena proffsserie lite mer än Canon. Nikons 12MP känns idag dock lika klent mot Canons 21, som Canons AF mot Nikon.

Det blir otroligt spännande att se Mk III's spec resp efterföljaren till D700. Vad dom än släpper (och båda lär komma i år för produktcyklerna blir knappast längre än förr) så har dom måste dom ha satt specarna långt tidigare. Det är pokerspel på hög nivå.
 
Nu hänger jag inte med, 1Dx är ju redan presenterad, denna kamera är med största sannolikhet nya 5d3, kan ju vara en 7d2 också, men den skulle nog haft en inbyggd blixt. Så troligtvis nya 5d3.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.